General Motors se rozhodl pro strategii, která sází na osvědčený základ a snižování nákladů tam, kde je to nejdůležitější – u baterie. Místo úplně nového vozu tak přichází s evolucí, která si klade za cíl vrátit na trh jeden z nejdostupnějších elektromobilů ve Spojených státech.
Klíčem k nižší ceně je LFP baterie
Nejzásadnější změnou je přechod z lithium-iontových baterií s chemií NMC (nikl-mangan-kobalt) na modernější a levnější LFP (lithium-železo-fosfátové) akumulátory. Tato technologie, kterou ve velkém využívá například Tesla nebo čínské automobilky, sice nabízí o něco nižší energetickou hustotu, ale přináší řadu výhod. Mezi ně patří delší životnost, vyšší bezpečnost a především výrazně nižší výrobní náklady díky absenci drahého kobaltu.
Nová baterie má kapacitu 65 kWh a podle odhadů GM by měla poskytnout vozu dojezd okolo 410 kilometrů (255 mil). Zásadního vylepšení se dočkalo také nabíjení. Maximální DC nabíjecí výkon se zvýšil na 150 kW, což umožní nabití z 10 % na 80 % kapacity za přibližně 26 minut. Vůz je pro americký trh vybaven nabíjecím portem NACS, což majitelům zajistí přístup k rozsáhlé síti Superchargerů od Tesly.
Větší než Fabia, menší než běžné SUV
Ačkoliv je Chevrolet Bolt primárně určen pro americký trh, je zajímavé porovnat jeho velikost s vozy známými z českých silnic. Nový model vychází z karoserie předchozí verze Bolt EUV (Electric Utility Vehicle), což je malý crossover.
S délkou 4 306 mm a šířkou 1 770 mm je nový Bolt přibližně o 20 centimetrů delší než nejnovější generace vozu Škoda Fabia (4 108 mm), přičemž jejich šířka je prakticky shodná. V porovnání s nedávno představeným malým městským elektromobilem Hyundai Inster (délka 3 825 mm) je Bolt výrazně větší, a to o téměř půl metru. Svými rozměry tak zapadá mezi klasické hatchbacky a menší kompaktní SUV. Je podobný vozům jako jsou Hyundai Kona nebo Škoda Kamiq.
Cena jako hlavní zbraň
GM si je vědom, že klíčem k úspěchu v masovém segmentu je cena. Základní verze LT, která dorazí na trh později, bude startovat na ceně 28 995 dolarů (přibližně 600 000 Kč bez daně a cla). Tím se Bolt stane jedním z nejlevnějších plnohodnotných elektromobilů na americkém trhu. První vozy, které se k zákazníkům dostanou na začátku roku 2026, budou v lépe vybavené verzi RS za cenu okolo 32 000 dolarů.
Navzdory nízké ceně si vůz ponechává některé praktické prvky interiéru, jako jsou fyzická tlačítka pro ovládání klimatizace a hlasitosti, což mnoho řidičů oceňuje.
Je důležité zdůraznit, že s oficiálním prodejem v České republice nebo Evropě se nepočítá, jelikož značka Chevrolet se z evropského trhu s výjimkou několika specifických modelů stáhla.
Zdroj: electrek.co