Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Tesla Model Y se mění v elektrárnu na kolech, která utáhne nářadí na stavbě i kávovar na chatě

Ilustrační foto - Tesla Model Y - zdroj: https://www.tesla.com/en_au/
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 2 Říjen, 2025
Dlouho očekávaná funkce je konečně tady. Tesla oficiálně potvrdila, že nejnovější verze populárního SUV, Model Y Performance pro rok 2025, přichází s podporou obousměrného nabíjení. Tato technologie, známá také pod názvem Vehicle-to-Home (V2H) a Vehicle-to-Load (V2L), umožňuje vozidlu nejen přijímat energii, ale také ji poskytovat zpět do domácnosti, elektrické sítě nebo napájet externí spotřebiče. Pro majitele to znamená nejen větší energetickou nezávislost, ale i potenciální finanční úspory.

Konec čekání: Model Y se vyrovnává konkurenci

Zatímco automobilky jako Hyundai, Škoda, Kia nebo Ford nabízejí různé formy obousměrného nabíjení již několik let, Tesla v tomto ohledu zaostávala. Až do příchodu Cybertrucku a jeho systému Powershare byla tato funkce pro majitele vozů Tesla nedostupná. Nyní se však situace mění a klíčová technologie se dostává i do nejprodávanějšího modelu značky.

Podle informací potvrzených automobilkou bude nový Model Y Performance schopen napájet domácnost v případě výpadku proudu (V2H) a také poskytovat energii pro nářadí, kempingové vybavení či jiné spotřebiče přes speciální adaptér (V2L). Jedná se o významný krok, který reflektuje rostoucí poptávku zákazníků po větší flexibilitě a využití potenciálu velkých baterií v elektromobilech.

Jak to funguje v praxi?

Funkčnost obousměrného nabíjení u Modelu Y bude úzce spjata s ekosystémem Tesla. Pro plnohodnotné využití Vehicle-to-Home (V2H), tedy pro napájení domu, bude nutná instalace dodatečného hardwaru, pravděpodobně v podobě Tesla Powerwall 3 nebo speciální brány (Gateway), podobně jako je tomu u Cybertrucku. Toto zařízení zajišťuje bezpečné a automatické přepnutí mezi sítí a vozidlem při výpadku proudu.

Pro funkci Vehicle-to-Load (V2L), která umožňuje napájet spotřebiče přímo z nabíjecího portu, bude stačit pořídit si kompatibilní adaptér. Tesla potvrdila dostupnost adaptéru pro standardní zásuvky (120V/20A v USA, specifikace pro Evropu budou upřesněny), což z Modelu Y činí výkonnou mobilní powerbanku.

Očekává se, že systém nabídne výkon srovnatelný s Teslou Cybertruck, který dokáže do domácnosti dodávat až 11,5 kW a jeho baterie o kapacitě 123 kWh může průměrnou domácnost napájet po dobu více než pěti až sedmi dnů.

Ačkoliv plnohodnotné napájení celé domácnosti z baterie vozu (V2H) v Česku zatím naráží na legislativní a technické překážky, druhá klíčová schopnost této technologie – Vehicle-to-Load (V2L) – je využitelná okamžitě. V praxi to znamená, že se váš Model Y promění v tichou a výkonnou powerbanku na kolech. Můžete tak citelně ušetřit například za drahou elektrickou přípojku v kempu, při práci na zahradě či stavbě plně nahradit hlučný a neekologický dieselagregát, nebo si konečně přivézt pohodlí 21. století na chalupu, kde dosud chyběla elektřina. Napájení nářadí, osvětlení nebo kávovaru přímo z auta je tak výhoda, kterou lze využívat bez jakýchkoliv omezení už dnes.

Co to znamená pro majitele a energetiku?

Integrace obousměrného nabíjení do masově prodávaného vozu, jakým je Model Y, představuje důležitý milník. Majitelé získávají nejen záložní zdroj energie pro své domovy, ale také nástroj pro aktivní správu své energetiky. V budoucnu se otevírá i možnost Vehicle-to-Grid (V2G), kdy budou moci majitelé prodávat přebytečnou energii zpět do sítě v době špičky a tím pomáhat stabilizovat elektrickou soustavu.

I když byl CEO Tesly, Elon Musk, v minulosti k této technologii spíše skeptický a zdůrazňoval nutnost stacionární baterie pro bezproblémový chod, zdá se, že trh a konkurence automobilku přesvědčily o opaku. Příchod této funkce do Modelu Y je jasným signálem, že obousměrné nabíjení se stává novým standardem v oblasti elektromobility.

Zdroj: tesla.com, electrek.co

Štítky

  • EV novinky
  • Tesla
  • Elektromobilita
  • V2L
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Proč je miliardová injekce pro Nio dobrá zpráva pro české řidiče elektromobilů?

Finanční trhy zareagovaly na novou emisi akcií Nio s opatrností, ale pro milovníky elektromobilů je to jasný signál. Společnost získala... >>

Místo softwarového snu noční můra? Mění se pět miliard od VW v Rivianu v prach?

Spolupráce, která měla být lékem na letité softwarové trápení koncernu Volkswagen, se ocitá ve vážných problémech. Ambiciózní... >>

Nio strhlo lavinu zájmu. Nové ES8 eviduje 100 000 objednávek, potvrzují bankéři

Čínská automobilka Nio zasáhla jackpot. Podle čerstvé analýzy Deutsche Bank nasbírala její nová vlajková loď, model ES8, ohromujících... >>

Hongqi EHS5: S výkonem 560 koní a luxusem od Rolls-Royce má namířeno do Evropy

Čínský prémiový výrobce Hongqi na veletrhu IAA Mobility v Mnichově ohromil Evropu. S plně elektrickým SUV EHS5, které kombinuje luxusní... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Napoli, Italy - Westnapoli, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Ostrava, Czech RepublicOstrava-jih-Zábřeh, Czech Republic
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Pitesti, RomaniaPitești, Romania
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Épinal, FranceÉpinal, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bratislava, SlovakiaBratislava, Slovakia
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zvolen, SlovakiaSielnica, Slovakia
4 míst • 125 kW • ne-Tesla
Hanau, GermanyHanau, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Quimper, FranceQuimper, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Novo Mesto, SloveniaNovo Mesto, Slovenia
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
La Roche-sur-Yon, FranceLa Roche-sur-Yon, France
9 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.