Rozšiřování sítě rychlonabíjecích stanic nemusí být jen o strategických rozhodnutích od stolu v Kalifornii. Tesla v rámci svého programu Supercharger Voting dává pravidelně moc do rukou samotných řidičů. Princip je jednoduchý: komunita navrhne a následně hlasuje pro lokality, které nejvíce postrádají kvalitní nabíjecí hub. A jak ukázala minulost, česká elektromobilní komunita umí táhnout za jeden provaz.
Efekt Svitavy: Když se řidiči spojí
Ještě nedávno byla trasa mezi Čechami a Moravou přes „pětatřicítku“ pro majitele elektromobilů s menším dojezdem mírně stresující záležitostí. Tedy pokud chtěli nabíjet na Tesla Superchargeru. Vzdálenost mezi Superchargerem v Praze (Čestlice) a Olomoucké nabíjecí stanici Supercharger je přes 250 km. To pro některé elektromobily s kratším dojezdem může být v zimě problém. To se však snad brzy změní díky předchozímu kolu hlasování. Vítězství Svitav nebylo snadné, ale komunita to zvládla.
Tento úspěch je důležitý pro další rozvoj elektromobility u nás. Nyní, na sklonku roku 2025, se otevírá další příležitost. Pohled na aktuální mapu hlasování odhaluje, že boj o nové stojany bude napínavý, protože kandidátů je více než dost a pokrývají prakticky všechny kouty republiky. Ovšem někdy je lepší se přidat k většině, poněvadž soutěž neprobíhá jen v rámci ČR, ale v rámci celé Evropy. Pokud máme mít nový Supercharger v Česku, je třeba získat potřebný počet hlasů pro "český" návrh.
Kde nás "tlačí bota" nejvíce?
Při pohledu na seznam nominovaných lokalit je zřejmé, že se cílí jak na turistické destinace, tak na tranzitní koridory, které byly doposud opomíjeny. Zde je přehled nejzajímavějších lokalit, pro které můžete aktuálně hlasovat:
1. Západní a Jižní Čechy: Turistika i tranzit
Velmi silnou pozici mají Karlovy Vary. Lázeňské město je častým cílem turistů a absence Superchargeru zde byla dlouhodobě kritizována. Sekundují jim Klatovy, které jsou klíčovým bodem pro cesty na Šumavu a dále do Bavorska nebo ještě dále do Itálie. Na jihu pak o přízeň bojují Hatě u Znojma (strategický hraniční přechod do Rakouska) či Tábor a Veselí nad Lužnicí, což by výrazně ulevilo cestám směrem na České Budějovice.
2. Dálniční a rychlostní tahy
Potěšující je přítomnost lokalit, které doplňují dálniční síť. V hlasování figuruje D7 u Slaného, což je důležitá spojnice na Chomutov (který je rovněž v seznamu) a Sasko. Dále se objevuje D4 Rakovické Chalupy, reagující na rostoucí provoz směrem na Písek.
3. Morava a Slezsko
Východ republiky nezůstává pozadu. O hlasy se hlásí Zlín, Otrokovice a Uherské Hradiště. Tyto lokality by zahustily síť v oblasti, která je ve srovnání s okolím Brna či Ostravy stále mírně poddimenzovaná. Zajímavým kandidátem je i Frýdek-Místek, brána do Beskyd a směrem na Slovensko. Navíc v těchto místech skutečně chybí i rychlé nabíjecí stanice jiných společností. Najít zde nabíjecí stojan s rychlostí přes 200 kW je složité.
Kompletní seznam nominovaných lokalit v tomto kole:
- Karlovy Vary, Klatovy, Plzeň, Beroun
- Hatě u Znojma, Tábor, Veselí nad Lužnicí, Brno
- Praha, Mladá Boleslav, Kutná Hora, Příšovice
- D7 u Slaného, Chomutov, D4 Rakovické Chalupy
- Pardubice, Trutnov
- Frýdek-Místek, Zlín, Otrokovice, Uherské Hradiště
Jak hlasovat a proč je to důležité
Hlasování probíhá přímo na webu automobilky. Nemusíte být vlastníkem vozu Tesla, abyste mohli hlasovat, ačkoliv majitelé vozů mají v procesu určitou váhu navíc. Stačí navštívit oficiální stránku hlasování, přihlásit se pod svým účtem a vybrat až pět lokalit.
Je důležité připomenout, že síť Supercharger se v Česku otevírá i pro elektromobily jiných značek. Hlasováním tedy nepomáháte jen "teslistům", ale budujete robustní infrastrukturu pro celou elektromobilitu v regionu. Každý nový stojan znamená větší jistotu na cestách a méně čekání. A protože Tesla nemá "problém" nabízet slevy na svých stojanech, každý další stojan může pomoci snížit náklady na nabíjení při cestách.
Vyhrají tentokrát západní Čechy s Karlovými Vary, nebo se zmobilizuje Morava a prosadí Znojemsko? Výsledky budeme pečlivě sledovat.