Testovací Tesla Model 3 jede rušnou berlínskou ulicí. Před vozem se objevuje staveniště s dopravními kužely. Asistenční systém rozpozná překážku, zapne blinkr, najde mezeru v provozu a hladce objede. Bezpečnostní řidič, který sedí za volantem, nemusí zasahovat. Tohle není budoucnost – tohle je Full Self-Driving Supervised v akci, jak ho v prosinci testoval Robin Hornig z německého Auto Bild.
Berlínský provoz jako zkušební polygon
Auto Bild během prosincového testu posadil novináře na místo spolujezdce vedle řidiče Tesly, který dohlížel na fungování systému. Ve svém reportu Hornig popisuje, jak Model 3 zvládal náročné situace hlavního města – od přechodů pro chodce po úzké ulice s protijedoucími vozidly.
Systém podle něj prokázal schopnost předvídat situace. Na jednom přechodu Tesla Model 3 zabrzdit výrazně dříve, než by to udělal průměrný řidič – asistenční systém totiž rozpoznal chodce, kterého Hornig sám ještě neviděl. FSD Supervised dokáže samostatně řídit, brzdit a zrychlovat až do rychlosti 140 km/h, přičemž zvládá i přejíždění do jiného pruhu.
"Tesla FSD Supervised vidí víc než já. Nenechá se rozptýlit a nikdy se neunaví. Rád si myslím, že jsem dobrý řidič, ale nemohu se vyrovnat rozhledu tohoto systému po celém okolí," napsal Hornig v závěru testu. Zároveň dodává, že nejlepších výsledků se dosahuje kombinací lidských zkušeností a neustálé pozornosti systému.
Jeden zásah během celé jízdy
Během testovací jízdy berlínským provozem bylo nutné zasáhnout pouze jednou – když systém nesprávně interpretoval úpravu značení jednosměrné ulice. Tesla tento typ situací využívá k dalšímu trénování svých neuronových sítí. Systém se učí z každé nové situace a průběžně se zlepšuje.
Auto Bild zdůrazňuje, že i přes pokročilé schopnosti nejde o plně autonomní řízení. Řidič musí být neustále připraven převzít kontrolu nad vozidlem. FSD Supervised je asistenční systém úrovně 2, kde zůstává plná odpovědnost na člověku za volantem.
Schvalovací proces v Nizozemsku
Tesla v listopadu oznámila, že nizozemský úřad RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) se zavázal k udělení národního schválení do února 2026. Pokud by k tomu došlo, mohly by následovat další země EU – Nizozemsko totiž funguje jako referenční členský stát pro schvalování vozidel Tesla v Evropě.
Úřad RDW ale rychle reagoval prohlášením, které interpretaci Tesly koriguje. Podle RDW obě strany stanovily harmonogram, podle kterého musí Tesla do února 2026 prokázat, že FSD Supervised splňuje požadované normy. Není to však příslib schválení, jak uvedl úřad ve svém stanovisku.
"RDW i Tesla vědí, jaké úsilí je třeba vynaložit, aby bylo v únoru možné rozhodnout. Zda bude tento časový plán dodržen, se teprve ukáže," uvedl nizozemský regulátor. Bezpečnost silničního provozu je pro RDW prioritou číslo jedna – schválení je možné pouze po přesvědčivém prokázání bezpečnosti systému.
Složitá cesta evropskými regulacemi
Tesla se snaží získat výjimky z některých současných evropských předpisů, které podle společnosti ztěžují implementaci pokročilých asistenčních systémů. Podle informací portálu Electrive společnost argumentuje tím, že některé předpisy jsou zastaralé a založené na pravidlech, která by FSD v současné podobě znemožnila.
Tesla tvrdí, že úprava systému tak, aby plně odpovídal všem pravidlům, by ho v mnoha případech učinila nepoužitelným nebo dokonce méně bezpečným. Společnost proto žádá o výjimky případ od případu. K prokázání bezpečnosti systému Tesla podle svých slov najela během interního testování přes milion kilometrů v 17 evropských zemích.
Proces schvalování funguje tak, že pokud chce výrobce zavést do Evropy novou technologii, pro kterou zatím neexistuje legislativa, může požádat o výjimku z podmínek uvedení na trh. Žádost musí za výrobce podat některý členský stát Evropské komisi. V případě Tesly je tímto státem Nizozemsko.
O žádosti následně rozhoduje výbor EU. Pokud získá většinu, dostane výrobce výjimku platnou pro všechny členské státy. Pokud většinu nezíská, zůstává výjimka platná pouze v žádajícím státě. Důležité je, že před podáním žádosti musí výrobce prokázat, že systém vyhovuje předpisům.
FSD dostupný v sedmi zemích světa
Zatímco Evropa stále čeká, FSD Supervised už funguje v sedmi zemích. Kromě Spojených států, kde systém používají miliony řidičů, je dostupný v Kanadě, Mexiku, Číně, Austrálii, na Novém Zélandu a nejnověji v Jižní Koreji, kde Tesla spustila systém koncem listopadu 2025.
Podle serveru Teslarati vlastníci Tesly po celém světě najeli s FSD již více než 10 miliard kilometrů. Systém se průběžně učí z těchto dat a zlepšuje své schopnosti.
Zkušební jízdy pro veřejnost
Tesla nabízí v Německu, Francii a Itálii možnost vyzkoušet FSD Supervised jako spolujezdec. Zájemci si mohou rezervovat bezplatnou jízdu v reálném provozu, během které sedí na místě spolujezdce, zatímco za volantem je zaměstnanec Tesly.
Program, který původně měl běžet pouze do konce prosince, Tesla prodloužila do 31. března 2026 kvůli velkému zájmu veřejnosti. V Německu jsou demo jízdy dostupné v Berlíně, Mnichově, Kolíně, Hamburku, Düsseldorfu, Frankfurtu, Gießenu, Hannoveru a Stuttgartu.
Co přinese evropský FSD?
Pokud Tesla získá schválení, mohli by majitelé vozidel s příslušným hardwarem (HW4) získat FSD Supervised formou bezplatné aktualizace softwaru. Nejde o autonomní řízení – řidič musí neustále sledovat provoz a být připraven převzít kontrolu.
Systém pracuje výhradně na základě kamer a počítačového zpracování obrazu, bez drahých sensorů nebo HD map. Podle Tesly tento přístup napodobuje lidské řízení, kdy řidiči používají oči a mozek. Rozdíl je v tom, že kamery a neuronové sítě se na rozdíl od lidí nedají rozptýlit.
Francouzský technologický novinář Julien Cadot, který si FSD také vyzkoušel, popsal systém jako "ohromující" nejen kvůli bezpečnosti, ale i kvůli "lidskosti" rozhodování. Při objíždění cyklistů systém dodržoval předepsaný odstup 1,5 metru i za cenu, že musel částečně vjet do protisměru – samozřejmě pouze když to bylo bezpečné.
Evropa za Čínou a USA
Auto Bild ve svém hodnocení poznamenává, že to, co Tesla ukázala v Berlíně, je v Číně a USA již běžnou realitou. Evropa zaostává kvůli přísnějšímu regulačnímu prostředí. Schválení pro Tesla by bylo silným signálem a zvýšilo by tlak na další výrobce, aby následovali.
Hornig z Auto Bild ve svém článku zmiňuje, že vývoj takového systému trvá roky a Tesla své vozy již dávno připravila na vysoký výpočetní výkon. Ostatní výrobci budou muset dohánět nejen softwarově, ale i hardwarově.
Zůstává otázka načasování
Ačkoliv Tesla opakovaně zmiňovala únor 2026 jako klíčový termín, historie ukazuje, že předchozí termíny společnost nedodržela. Už v roce 2022 Elon Musk mluvil o spuštění FSD v Evropě téhož léta. V roce 2024 mělo být systém dostupný začátkem roku 2025.
Tentokrát se však zdá, že Tesla postupuje systematičtěji – spolupracuje přímo s regulátory, provádí rozsáhlé testování na evropských silnicích a umožňuje veřejnosti i médiím systém vyzkoušet. To by mohlo naznačovat, že tentokrát to myslí vážně.
Ať už bude únorový termín dodržen nebo ne, test Auto Bild ukázal, že technologie je připravena. Nyní záleží především na regulátorech, zda najdou cestu, jak umožnit pokročilé asistenční systémy na evropských silnicích, aniž by ohrozili bezpečnost.