Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Volvo posílá domů 73 elektrobusů. Malé město dělá, co velká česká města jen plánují

Elektrický autobus Volvo 7900 | zdroj: volvogroup.com
Foto: Elektrický autobus Volvo 7900 | zdroj: volvogroup.com
Fotka autora Miriam
Miriam 6 Prosinec, 2025
Švédský Borås se chystá stát prvním městem s kompletně elektrifikovaným autobusovým parkem. Dopravce Vy Buss objednal u výrobce Volvo Buses celkem 73 nových elektrických autobusů, které začnou jezdit ve městě a jeho okolí do dubna 2027. Objednávka zahrnuje kloubové i meziměstské modely a znamená symbolickou tečku za dieselovou érou v lokalitě, kde má Volvo Buses své hlavní výrobní závody.

Podle tiskové zprávy společnosti Volvo Buses ze 3. prosince 2025 tvoří objednávku pro švédský Borås 46 kloubových autobusů Volvo 7900 Electric Articulated, 14 sólových autobusů Volvo 7900 Electric a 13 meziměstských autobusů Volvo 8900 Electric. Všechna vozidla mají být dodána a uvedena do provozu do dubna 2027.

Nová flotila bude sloužit jak pro městskou dopravu v Borås, tak pro regionální spoje v okolí města, včetně tras do průmyslové zóny Viared, kde se nachází výrobní závod Volvo Buses. Podle informací z německého portálu Electrive půjde o kombinovaný výrobní proces – podvozky budou vyráběny přímo v Borås, zatímco karoserie dodá partnerská společnost MCV z Egypta.

Symbolika návratu domů

Pro Volvo Buses má tato zakázka zvláštní význam. "Je pro nás obzvláště příjemné získat tuto objednávku právě pro město Borås, místo, kde má naše autobusová výroba své kořeny," říká Martin Spjern, country manažer pro Švédsko ve společnosti Volvo Buses. "S touto investicí bude veškerá městská autobusová doprava v Borås plně elektrifikována, což představuje významný krok vpřed pro udržitelnou veřejnou dopravu v regionu."

Výrobní závod v Borås se přitom již v roce 2020 stal jednou z prvních autobusových továren na světě, která funguje výhradně na obnovitelné zdroje energie. Od roku 1977 v něm bylo vyrobeno více než 200 tisíc autobusových podvozků.

Komplexní řešení včetně servisu

Volvo Buses a jeho lokální dealer Boråsbil nabídli dopravci Vy Buss kompletní balíček, který vedle samotných vozidel zahrnuje také servisní smlouvy a řešení pro depozitní infrastrukturu. Tato komplexní nabídka měla podle výrobce klíčový vliv na rozhodnutí zákazníka.

"Přechod na elektrické autobusy je důležitým krokem směrem k udržitelnějšímu a klimaticky příznivějšímu veřejnému dopravnímu systému," konstatuje Robert Nyberg, generální ředitel společnosti Vy Buss AB. "V Vy Buss jsme velmi rádi, že jsme dosáhli dohody s Volvo Buses o dodávce jejich elektrických autobusů pro náš nadcházející dopravní kontrakt v Borås. Tímto začíná dlouhodobé, do budoucna směřující partnerství k společnému rozvoji veřejné dopravy v Borås."

Benefity pro cestující

Cestující v Borås se mohou těšit na řadu vylepšení. Nové autobusy nabídnou větší komfort, zvýšenou kapacitu sedadel a lepší bezbariérovost, včetně dvojitých prostor pro invalidní vozíky a flexibilního uspořádání interiéru na vybraných trasách. Významným přínosem bude také mnohem tichý provoz elektrických vozidel oproti dieselovým autobusům.

Elektrická nabídka Volvo Buses

Volvo Buses v současnosti nabízí na evropském trhu kompletní portfolio elektrických vozidel pro městskou i meziměstskou dopravu. Patří sem komplety autobusů Volvo 7900 Electric, Volvo 7900 Electric Articulated a Volvo 8900 Electric, stejně jako elektrické platformy Volvo BZR a Volvo BZL. Model 8900 Electric, který je součástí objednávky pro Borås, byl představen v roce 2024 a je určen pro meziměstskou a příměstskou dopravu s nízkopodlažním vstupem.

V září 2025 Volvo představilo nové elektrické podvozí BZR Electric pro dálkové autobusy s kapacitou baterií až 720 kWh a dojezdem až 700 kilometrů, čímž rozšířilo své portfolio i na segmenty meziměstské dopravy, dálkové a zájezdové dopravy.

Trend elektrifikace ve Švédsku

Švédsko patří mezi evropské lídry v elektrifikaci veřejné dopravy. V březnu 2025 získala Volvo Buses objednávku od Svealandstrafiken na 106 elektrických autobusů pro okresy Västmanland a Örebro, včetně prvních 60 kusů modelu 8900 Electric. V říjnu 2025 bylo do Švédska dodáno 80 elektrických autobusů čínské značky Golden Dragon přizpůsobených severským podmínkám s technologiemi pro provoz při teplotách pod -20 °C.

Přestože se v lednu 2024 objevily zprávy o potížích s elektrobusy v severošvédském městě Skellefteå při extrémně nízkých teplotách kolem -34 °C, moderní elektrické autobusy jsou již lépe připraveny na náročné klimatické podmínky. Výrobci jako Scania nebo Golden Dragon vyvíjejí speciální "polární balíčky" s pokročilým termálním managementem baterií, tepelnými čerpadly a pomocnými dieselovými topením pro zajištění spolehlivého provozu i v mrazech.

A co u nás v České republice?

Zatímco švédský Borås s necelými 115 tisíci obyvateli zavádí 73 elektrických autobusů a elektrifikuje celou městskou dopravu, situace v České republice je výrazně odlišná. Podle dat Centra dopravního výzkumu bylo v ČR v první polovině roku 2025 registrováno pouze 14 elektrobusů, zatímco dieselové vozy stále dominují s 92,2% podílem na trhu.

Úspěšný příklad elektrifikace představuje projekt v Táboře, Sezimově Ústí a Plané nad Lužnicí, kde dopravce COMETT PLUS ve spolupráci s E.ON Drive od prosince 2024 provozuje první komplexní flotilu elektrobusů v jižních Čechách. Do konce března 2025 tato vozidla najezdila přes 250 000 kilometrů s provozními úsporami kolem 5 % oproti CNG autobusům.

Výroba elektrobusů v ČR přitom roste – v prvních deseti měsících roku 2025 jich z českých závodů (především Iveco CR a SOR Libchavy) vyjelo 295 kusů, což znamená meziroční nárůst o 304 %. Většina těchto vozidel však míří na export.

Pokládá se tedy otázka: Když mohou elektrické autobusy spolehlivě jezdit ve švédském klimatu s teplotami od +30 °C v létě až po -30 °C v zimě, co brání jejich masivnějšímu nasazení v českých městech? Odpověď pravděpodobně nespočívá v technických limitech, ale spíše v politické vůli, dostupnosti dotací a připravenosti dopravní infrastruktury.

Štítky

  • EV novinky
  • Zahraničí
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Xiaomi YU7 | zdroj: mi.com

Xiaomi překonalo půl milionu elektromobilů, YU7 poráží Teslu Model Y
Čínský technologický gigant Xiaomi dosáhl milníku 500 000 dodaných elektromobilů za necelých 20 měsíců. Jeho crossover YU7 v říjnu poprvé překonal v prodejích v Číně ikonický Tesla Model Y. Tržby z el...

Statistiky elektromobilů

O elektromobily není zájem? Ano na Marsu, v Evropě však stoupá prodej o 34 %
Říjen 2025 přepsal pravidla evropského automobilového trhu. Škoda Elroq se stala nejprodávanějším elektromobilem kontinentu a poprvé v historii porazila Teslu Model Y v měsíčním žebříčku. Zatímco Tesl...

Matrix nabíjení | zdroj: matrixcharging.com

Audi, Nissan a Voyah standardizují automatické nabíjení přímo ze země
Tři automobilky spojily síly, aby vytvořily jednotný standard pro Matrix Charging - technologii, která umožňuje nabíjet elektromobily automaticky pouhým zaparkováním nad speciální deskou v zemi. Systé...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Poprvé v historii: Čína exportovala přes milion elektromobilů za půl roku. Afrika roste o 184 %

Zatímco se tvrdilo, že Čína zaplavuje svět spalovacími vozy, data z roku 2025 ukazují opak. Export elektromobilů exploduje tempem +90 %,... >>

Může nový patent Tesly výrazně zlevnit elektromobily?

Nový patent Tesly publikovaný 27. listopadu popisuje technologii, která by mohla snížit cenu baterií až o polovinu. Konec obřích továrních... >>

Musk navrhuje roboty místo vězení: Optimus jako digitální strážce

Elon Musk představil kontroverzní vizi budoucnosti trestního práva, kde by humanoidní roboty Tesla Optimus mohly nahradit klasické věznění.... >>

Bolt nasadí v Evropě autonomní taxi už v roce 2026. Časem i bez řidiče za volantem

Čínská technologie a evropská síť. Estonský gigant Bolt spojil síly s Pony.ai, aby do evropských měst přivezl samořiditelná vozidla... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Morano Calabro, ItalyMorano Calabro, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Ringsheim, GermanyRingsheim, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Krakow, PolandKraków, Poland
15 míst • 250 kW
Preston, UK - SouthPreston, United Kingdom
15 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lublin, PolandLublin, Poland
4 míst • 250 kW
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.