Podle tiskové zprávy společnosti Volvo Buses ze 3. prosince 2025 tvoří objednávku pro švédský Borås 46 kloubových autobusů Volvo 7900 Electric Articulated, 14 sólových autobusů Volvo 7900 Electric a 13 meziměstských autobusů Volvo 8900 Electric. Všechna vozidla mají být dodána a uvedena do provozu do dubna 2027.
Nová flotila bude sloužit jak pro městskou dopravu v Borås, tak pro regionální spoje v okolí města, včetně tras do průmyslové zóny Viared, kde se nachází výrobní závod Volvo Buses. Podle informací z německého portálu Electrive půjde o kombinovaný výrobní proces – podvozky budou vyráběny přímo v Borås, zatímco karoserie dodá partnerská společnost MCV z Egypta.
Symbolika návratu domů
Pro Volvo Buses má tato zakázka zvláštní význam. "Je pro nás obzvláště příjemné získat tuto objednávku právě pro město Borås, místo, kde má naše autobusová výroba své kořeny," říká Martin Spjern, country manažer pro Švédsko ve společnosti Volvo Buses. "S touto investicí bude veškerá městská autobusová doprava v Borås plně elektrifikována, což představuje významný krok vpřed pro udržitelnou veřejnou dopravu v regionu."
Výrobní závod v Borås se přitom již v roce 2020 stal jednou z prvních autobusových továren na světě, která funguje výhradně na obnovitelné zdroje energie. Od roku 1977 v něm bylo vyrobeno více než 200 tisíc autobusových podvozků.
Komplexní řešení včetně servisu
Volvo Buses a jeho lokální dealer Boråsbil nabídli dopravci Vy Buss kompletní balíček, který vedle samotných vozidel zahrnuje také servisní smlouvy a řešení pro depozitní infrastrukturu. Tato komplexní nabídka měla podle výrobce klíčový vliv na rozhodnutí zákazníka.
"Přechod na elektrické autobusy je důležitým krokem směrem k udržitelnějšímu a klimaticky příznivějšímu veřejnému dopravnímu systému," konstatuje Robert Nyberg, generální ředitel společnosti Vy Buss AB. "V Vy Buss jsme velmi rádi, že jsme dosáhli dohody s Volvo Buses o dodávce jejich elektrických autobusů pro náš nadcházející dopravní kontrakt v Borås. Tímto začíná dlouhodobé, do budoucna směřující partnerství k společnému rozvoji veřejné dopravy v Borås."
Benefity pro cestující
Cestující v Borås se mohou těšit na řadu vylepšení. Nové autobusy nabídnou větší komfort, zvýšenou kapacitu sedadel a lepší bezbariérovost, včetně dvojitých prostor pro invalidní vozíky a flexibilního uspořádání interiéru na vybraných trasách. Významným přínosem bude také mnohem tichý provoz elektrických vozidel oproti dieselovým autobusům.
Elektrická nabídka Volvo Buses
Volvo Buses v současnosti nabízí na evropském trhu kompletní portfolio elektrických vozidel pro městskou i meziměstskou dopravu. Patří sem komplety autobusů Volvo 7900 Electric, Volvo 7900 Electric Articulated a Volvo 8900 Electric, stejně jako elektrické platformy Volvo BZR a Volvo BZL. Model 8900 Electric, který je součástí objednávky pro Borås, byl představen v roce 2024 a je určen pro meziměstskou a příměstskou dopravu s nízkopodlažním vstupem.
V září 2025 Volvo představilo nové elektrické podvozí BZR Electric pro dálkové autobusy s kapacitou baterií až 720 kWh a dojezdem až 700 kilometrů, čímž rozšířilo své portfolio i na segmenty meziměstské dopravy, dálkové a zájezdové dopravy.
Trend elektrifikace ve Švédsku
Švédsko patří mezi evropské lídry v elektrifikaci veřejné dopravy. V březnu 2025 získala Volvo Buses objednávku od Svealandstrafiken na 106 elektrických autobusů pro okresy Västmanland a Örebro, včetně prvních 60 kusů modelu 8900 Electric. V říjnu 2025 bylo do Švédska dodáno 80 elektrických autobusů čínské značky Golden Dragon přizpůsobených severským podmínkám s technologiemi pro provoz při teplotách pod -20 °C.
Přestože se v lednu 2024 objevily zprávy o potížích s elektrobusy v severošvédském městě Skellefteå při extrémně nízkých teplotách kolem -34 °C, moderní elektrické autobusy jsou již lépe připraveny na náročné klimatické podmínky. Výrobci jako Scania nebo Golden Dragon vyvíjejí speciální "polární balíčky" s pokročilým termálním managementem baterií, tepelnými čerpadly a pomocnými dieselovými topením pro zajištění spolehlivého provozu i v mrazech.
A co u nás v České republice?
Zatímco švédský Borås s necelými 115 tisíci obyvateli zavádí 73 elektrických autobusů a elektrifikuje celou městskou dopravu, situace v České republice je výrazně odlišná. Podle dat Centra dopravního výzkumu bylo v ČR v první polovině roku 2025 registrováno pouze 14 elektrobusů, zatímco dieselové vozy stále dominují s 92,2% podílem na trhu.
Úspěšný příklad elektrifikace představuje projekt v Táboře, Sezimově Ústí a Plané nad Lužnicí, kde dopravce COMETT PLUS ve spolupráci s E.ON Drive od prosince 2024 provozuje první komplexní flotilu elektrobusů v jižních Čechách. Do konce března 2025 tato vozidla najezdila přes 250 000 kilometrů s provozními úsporami kolem 5 % oproti CNG autobusům.
Výroba elektrobusů v ČR přitom roste – v prvních deseti měsících roku 2025 jich z českých závodů (především Iveco CR a SOR Libchavy) vyjelo 295 kusů, což znamená meziroční nárůst o 304 %. Většina těchto vozidel však míří na export.
Pokládá se tedy otázka: Když mohou elektrické autobusy spolehlivě jezdit ve švédském klimatu s teplotami od +30 °C v létě až po -30 °C v zimě, co brání jejich masivnějšímu nasazení v českých městech? Odpověď pravděpodobně nespočívá v technických limitech, ale spíše v politické vůli, dostupnosti dotací a připravenosti dopravní infrastruktury.