Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

VW zastavil výrobu legendárního Buzzu. Nostalgie nestačí na překonání kruté reality

VW ID elektromobily | zdroj: volkswagen-newsroom.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 31 Říjen, 2025
Volkswagen musel dočasně přerušit výrobu svého elektrického modelu ID. Buzz v továrně v německém Hannoveru. Ačkoliv automobilka původně hovořila o problémech s dodavatelem baterií na začátku výroby, současný důvod je mnohem prozaičtější: slabší poptávka a měnící se podmínky na trhu. Nostalgie spojená s legendárním Microbusem zjevně nestačí k překonání vysoké ceny a silné konkurence. Výrobní pauza se týká především evropského trhu, kde se vozidla vyrábějí a kde poptávka výrazně zaostává za očekáváními.

Model ID. Buzz, na který mnozí čekali jako na elektrického nástupce ikonického VW "Bulli", čelí tvrdé realitě trhu. Podle zpráv, které potvrdila i sama automobilka, byla výroba v Hannoveru koncem října dočasně pozastavena. Jak uvádí například portál Autoguide.com, důvodem je "přizpůsobení výrobních procesů změněným tržním podmínkám".

V praxi to znamená, že se vozy nevyrábějí, protože se neprodávají tak rychle, jak Volkswagen plánoval.

Zastavení výroby se týká především Evropy

Výroba v hannoverském závodě byla pozastavena od 20. října 2025 na pět dní. Volkswagen jako hlavní důvod uvedl slabší poptávku po lehkých užitkových vozidlech v Evropě a pomalejší růst prodejů elektromobilů, než automobilka očekávala. Hannover je přitom jediným závodem, kde se ID. Buzz vyrábí - jak pro evropský, tak pro americký trh.

Ačkoliv globální prodeje ID. Buzz v první polovině roku 2025 vzrostly o 70 % na 27 600 kusů ve srovnání se stejným obdobím roku 2024, stále výrazně zaostávají za původními plány automobilky. Volkswagen Commercial Vehicles musel letos snížit plánovanou produkci v Hannoveru o 21 000 vozů, což zahrnuje jak ID. Buzz, tak spalovací Multivan.

Toto není první opatření, kterým Volkswagen reaguje na slabou poptávku. Automobilka již dříve prodloužila letní dovolenou v závodě ze tří na čtyři týdny a od září 2025 snížila pracovní týden zaměstnanců z 37,5 na standardních 35 hodin týdně.

Vysoká cena a omezený dojezd

Klíčový problém, na který naráží zákazníci i recenzenti, je kombinace vysoké pořizovací ceny a podprůměrného dojezdu. Zatímco ID. Buzz sbírá body za design a prostornost, jeho cenovka, která se na mnoha trzích pohybuje nad ekvivalentem 1,1 milionu korun, a WLTP dojezd kolem 330 km (reálný bude v praxi často méně) nejsou pro mnoho kupujících atraktivní. Navíc tato levná Pure verze má poměrně nízký výkon motoru a to pouze 125 kW. To je na elektromobil takové velikosti žalostně málo.

V Evropě se ID. Buzz prodává za 60 000 až 70 000 eur, přičemž podle odborníků je hlavním problémem právě poměr ceny, dojezdu (cca 330 km dle WLTP) a kvality interiéru, který připomíná spíše užitkové vozidlo než prémiový elektromobil, jak by odpovídalo ceně.

Portál Kelley Blue Book (KBB) dokonce informoval, že dealeři v USA mají zásoby ID. Buzz na více než 100 dní, přičemž zdravý průměr v odvětví je 60 až 75 dní. To je jasný signál, že vozidla se hromadí na skladech.

Původní plány byly přitom velmi ambiciózní. Závod v Hannoveru byl připraven na roční produkci až 130 000 kusů ID. Buzz. Jak ale ukazují prodejní čísla, realita je výrazně skromnější. Například v roce 2023 se celosvětově prodalo jen asi 35 000 kusů.

Nesoulad s trhem a problémy nejen v USA

K problémům ID. Buzz přispívá i fakt, že poptávka po zavedených evropských elektromobilech roste pomaleji, než automobilky plánovaly. Ačkoliv celkový trh s elektromobily v Evropě meziročně stále roste o desítky procent, zákazníci se stávají mnohem citlivějšími na cenu. Problémem tedy není pokles zájmu o elektromobilitu jako takovou, ale spíše nesoulad mezi nabídkou evropských značek a tím, co jsou zákazníci ochotni zaplatit.

Vysoká cena ID. Buzz v kombinaci s pouze podprůměrným dojezdem tak naráží na realitu trhu. Zákazníci se pragmaticky rozhodují a dávají přednost buď levnějším alternativám, nebo vozům s lepšími parametry. Tuto situaci ještě více zostřuje rostoucí tlak ze strany čínských výrobců, kteří dokáží nabídnout agresivnější ceny a srovnatelnou technologii.

Volkswagen se také potýkal s komplikovaným uvedením vozu na klíčový americký trh. Jak připomíná Autoguide, start v USA byl poznamenán nutností dočasně zastavit prodej (tzv. stop-sale) kvůli bezpečnostním předpisům týkajícím se třetí řady sedadel, které neodpovídaly tamním normám.

Nostalgie zkrátka není všechno. Ačkoliv ID. Buzz vyhrál několik cen a je bezesporu jedním z designově nejpovedenějších elektromobilů na trhu, zákazníci se v současné ekonomické situaci rozhodují především pragmaticky. A v poměru ceny a výkonu má ID. Buzz zjevně mezery.

Volkswagen v pasti vlastní strategie

Situace Volkswagenu připomíná prodejce, který na trh přináší mobilní telefon s průměrným až podprůměrným vybavením za prémiovou cenu. Zatímco konkurent nabízí za stejné peníze telefon na úrovni iPhonu s výrazně lepšími parametry, jiný soupeř přichází s o něco skromnějším modelem, ale s třicetiprocentní slevou. V takovém prostředí je těžké přesvědčit kupující, že nostalgie a hezký design stojí za výrazný příplatek.

Volkswagen nyní podle svých slov plánuje zintenzivnit marketingové aktivity a nabídnout nové pobídky, aby poptávku po elektrickém "Bulli" znovu oživil. V rámci kampaně "Maker Month" nabízí automobilka komerčním zákazníkům zvýhodněné leasingové podmínky. Je však otázkou, zda by se VW místo marketingu neměl zaměřit na zefektivnění výroby a dodání dostupnějších elektromobilů v lepším poměru cena/výkon. Krátkodobá výrobní pauza je jasným varováním, že ani ikonická jména nemají na dnešním konkurenčním trhu nic jisté.

Štítky

  • EV novinky
  • VW
  • Elektromobilita
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Porsche | zdroj: newsroom.porsche.com

Porsche v šoku: Ztráta 1,1 miliardy dolarů. Značku potopil kolaps v Číně a skrytá účetní bomba
To je rána. Provozní ztráta Porsche ve výši 966 milionů eur šokovala investory. Bylo by snadné svést to na elektromobily, ale realita je mnohem vážnější. Zatímco elektrický Macan v Evropě boduje, znač...

Kanada

Kanada může zrušit cla na čínské elektromobily. Trumpovo embargo ji tlačí k Pekingu
Premiér Carney se tento týden setká s prezidentem Si. Po Trumpově ukončení obchodních jednání hledá Ottawa nové partnery. Zemědělci tlačí na vládu – cla devastují export řepky do Číny. Může to otevřít...

Lucid Gravity | zdroj: media.lucidmotors.com

Lucid a NVIDIA chtějí přinést autonomní řízení úrovně 4 do osobních aut
Představte si, že během jízdy na dálnici pustíte volant, otočíte se na rodinu a přestanete sledovat silnici. To už brzy nemusí být sci-fi. Výrobce luxusních elektromobilů Lucid Motors právě oznámil př...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Mýtus o chudých zemích a spalovacích motorech se hroutí. Data ukazují nečekaně rychlý přechod na elektromobily

Představa byla jasná: bohatý Západ přejde na elektřinu a zbytek světa bude dekády jezdit na benzín. Nová data ale ukazují pravý opak.... >>

Staré auto, nové srdce a cena pod 700 tisíc. Tohle je nový Chevrolet Bolt

General Motors se rozhodl jít proti proudu. Místo drahých novinek vrací na scénu legendární jméno Chevrolet Bolt, ale s tajnou zbraní: novou... >>

Elektrický Mercedes GLC za 1,73 milionu: Spása značky, nebo další drahá chyba?

Mercedes-Benz vsadil vše na jednu kartu. Elektrický GLC 400 4MATIC – nejprodávanější model značky – nabízí 715 km dojezdu, 800 Nm a... >>

Elektrický Macan zachraňuje Porsche před propadem

Z každých 100 prodaných Macanů je 56 elektrických – nová generace na platformě PPE překonává spalovací předchůdce, který už v EU... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Saint-Herblain, FranceSaint-Herblain, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Schwandorf, GermanySchwandorf, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hessisch Lichtenau, GermanyHessisch Lichtenau, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Oslo – Bogstadveien, NorwayOslo, Norway
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Vestec, Czech RepublicVestec U Prahy, Czech Republic
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.