Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

VW zastavil výrobu legendárního Buzzu. Nostalgie nestačí na překonání kruté reality

VW ID elektromobily | zdroj: volkswagen-newsroom.com
Foto: VW ID elektromobily | zdroj: volkswagen-newsroom.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 31 Říjen, 2025
Volkswagen musel dočasně přerušit výrobu svého elektrického modelu ID. Buzz v továrně v německém Hannoveru. Ačkoliv automobilka původně hovořila o problémech s dodavatelem baterií na začátku výroby, současný důvod je mnohem prozaičtější: slabší poptávka a měnící se podmínky na trhu. Nostalgie spojená s legendárním Microbusem zjevně nestačí k překonání vysoké ceny a silné konkurence. Výrobní pauza se týká především evropského trhu, kde se vozidla vyrábějí a kde poptávka výrazně zaostává za očekáváními.

Model ID. Buzz, na který mnozí čekali jako na elektrického nástupce ikonického VW "Bulli", čelí tvrdé realitě trhu. Podle zpráv, které potvrdila i sama automobilka, byla výroba v Hannoveru koncem října dočasně pozastavena. Jak uvádí například portál Autoguide.com, důvodem je "přizpůsobení výrobních procesů změněným tržním podmínkám".

V praxi to znamená, že se vozy nevyrábějí, protože se neprodávají tak rychle, jak Volkswagen plánoval.

Zastavení výroby se týká především Evropy

Výroba v hannoverském závodě byla pozastavena od 20. října 2025 na pět dní. Volkswagen jako hlavní důvod uvedl slabší poptávku po lehkých užitkových vozidlech v Evropě a pomalejší růst prodejů elektromobilů, než automobilka očekávala. Hannover je přitom jediným závodem, kde se ID. Buzz vyrábí - jak pro evropský, tak pro americký trh.

Ačkoliv globální prodeje ID. Buzz v první polovině roku 2025 vzrostly o 70 % na 27 600 kusů ve srovnání se stejným obdobím roku 2024, stále výrazně zaostávají za původními plány automobilky. Volkswagen Commercial Vehicles musel letos snížit plánovanou produkci v Hannoveru o 21 000 vozů, což zahrnuje jak ID. Buzz, tak spalovací Multivan.

Toto není první opatření, kterým Volkswagen reaguje na slabou poptávku. Automobilka již dříve prodloužila letní dovolenou v závodě ze tří na čtyři týdny a od září 2025 snížila pracovní týden zaměstnanců z 37,5 na standardních 35 hodin týdně.

Vysoká cena a omezený dojezd

Klíčový problém, na který naráží zákazníci i recenzenti, je kombinace vysoké pořizovací ceny a podprůměrného dojezdu. Zatímco ID. Buzz sbírá body za design a prostornost, jeho cenovka, která se na mnoha trzích pohybuje nad ekvivalentem 1,1 milionu korun, a WLTP dojezd kolem 330 km (reálný bude v praxi často méně) nejsou pro mnoho kupujících atraktivní. Navíc tato levná Pure verze má poměrně nízký výkon motoru a to pouze 125 kW. To je na elektromobil takové velikosti žalostně málo.

V Evropě se ID. Buzz prodává za 60 000 až 70 000 eur, přičemž podle odborníků je hlavním problémem právě poměr ceny, dojezdu (cca 330 km dle WLTP) a kvality interiéru, který připomíná spíše užitkové vozidlo než prémiový elektromobil, jak by odpovídalo ceně.

Portál Kelley Blue Book (KBB) dokonce informoval, že dealeři v USA mají zásoby ID. Buzz na více než 100 dní, přičemž zdravý průměr v odvětví je 60 až 75 dní. To je jasný signál, že vozidla se hromadí na skladech.

Původní plány byly přitom velmi ambiciózní. Závod v Hannoveru byl připraven na roční produkci až 130 000 kusů ID. Buzz. Jak ale ukazují prodejní čísla, realita je výrazně skromnější. Například v roce 2023 se celosvětově prodalo jen asi 35 000 kusů.

Nesoulad s trhem a problémy nejen v USA

K problémům ID. Buzz přispívá i fakt, že poptávka po zavedených evropských elektromobilech roste pomaleji, než automobilky plánovaly. Ačkoliv celkový trh s elektromobily v Evropě meziročně stále roste o desítky procent, zákazníci se stávají mnohem citlivějšími na cenu. Problémem tedy není pokles zájmu o elektromobilitu jako takovou, ale spíše nesoulad mezi nabídkou evropských značek a tím, co jsou zákazníci ochotni zaplatit.

Vysoká cena ID. Buzz v kombinaci s pouze podprůměrným dojezdem tak naráží na realitu trhu. Zákazníci se pragmaticky rozhodují a dávají přednost buď levnějším alternativám, nebo vozům s lepšími parametry. Tuto situaci ještě více zostřuje rostoucí tlak ze strany čínských výrobců, kteří dokáží nabídnout agresivnější ceny a srovnatelnou technologii.

Volkswagen se také potýkal s komplikovaným uvedením vozu na klíčový americký trh. Jak připomíná Autoguide, start v USA byl poznamenán nutností dočasně zastavit prodej (tzv. stop-sale) kvůli bezpečnostním předpisům týkajícím se třetí řady sedadel, které neodpovídaly tamním normám.

Nostalgie zkrátka není všechno. Ačkoliv ID. Buzz vyhrál několik cen a je bezesporu jedním z designově nejpovedenějších elektromobilů na trhu, zákazníci se v současné ekonomické situaci rozhodují především pragmaticky. A v poměru ceny a výkonu má ID. Buzz zjevně mezery.

Volkswagen v pasti vlastní strategie

Situace Volkswagenu připomíná prodejce, který na trh přináší mobilní telefon s průměrným až podprůměrným vybavením za prémiovou cenu. Zatímco konkurent nabízí za stejné peníze telefon na úrovni iPhonu s výrazně lepšími parametry, jiný soupeř přichází s o něco skromnějším modelem, ale s třicetiprocentní slevou. V takovém prostředí je těžké přesvědčit kupující, že nostalgie a hezký design stojí za výrazný příplatek.

Volkswagen nyní podle svých slov plánuje zintenzivnit marketingové aktivity a nabídnout nové pobídky, aby poptávku po elektrickém "Bulli" znovu oživil. V rámci kampaně "Maker Month" nabízí automobilka komerčním zákazníkům zvýhodněné leasingové podmínky. Je však otázkou, zda by se VW místo marketingu neměl zaměřit na zefektivnění výroby a dodání dostupnějších elektromobilů v lepším poměru cena/výkon. Krátkodobá výrobní pauza je jasným varováním, že ani ikonická jména nemají na dnešním konkurenčním trhu nic jisté.

Štítky

  • EV novinky
  • VW
  • Elektromobilita
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Nabíjení elektromobilu

Třicetitisícové město u Hamburku dosáhlo, co české metropole plánují na roky. MHD jezdí téměř výhradně na elektřinu
Zatímco české dopravní podniky teprve testují první elektrobusy a potykají se s technickými problémy, německý Ahrensburg s 31 tisíci obyvateli dokázal od 14. prosince převést téměř celou městskou dopr...

FSD - ilustrační foto

Šéf Xpengu testoval Tesla FSD rok poté: „Téměř úroveň 4." A vsadil si na nahý běh
He Xiaopeng se po roce vrátil do Silicon Valley testovat Tesla FSD V14.2 – a nemohl uvěřit vlastním očím. „Blíží se úrovni 4, je to uklidňující," napsal šéf čínského Xpengu. Systém, který loni označil...

Ionity nabíjení | zdroj: ionity.eu

8 minut na 300 kilometrů. Ionity spouští revoluci, která má ukončit největší strach elektromobilistů
Range anxiety – strach z dojezdu – je hlavní důvod, proč lidé nekupují elektromobily. Největší evropský provozovatel nabíječek Ionity právě instaluje 600kW stanice, které dobijí za 8 minut na 300 kilo...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Li Auto hlásí šestý měsíc poklesu, Nio naopak roste o 76 %

<div class="highlight-box">Prosinec přinesl čínským výrobcům elektromobilů smíšené výsledky. Zatímco Li Auto zaznamenalo už šestý... >>

Tesla začala rozdávat dárky: AI naviguje, fotí selfie

Majitelé Tesel se dnes ráno probudili k překvapení – jejich auta během noci získala AI asistenta, který ovládá navigaci přirozenou... >>

BYD Atto 2 v Česku: 765 000 Kč a 425litrový kufr. Bude mít Elroq problém?

Největší světový výrobce elektromobilů míří přímo na Elroq a Konu. BYD Atto 2 nabízí za 765 000 Kč panoramatickou střechu, veganskou... >>

Xiaomi překonalo půl milionu elektromobilů, YU7 poráží Teslu Model Y

Čínský technologický gigant Xiaomi dosáhl milníku 500 000 dodaných elektromobilů za necelých 20 měsíců. Jeho crossover YU7 v říjnu... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Dresden, Germany - Dohnaer StraßeDresden, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bratislava, SlovakiaBratislava, Slovakia
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Fidenza, ItalyFidenza, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
(EV OTM) - Cleckheaton, UKCleckheaton, United Kingdom
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hartshead Moor, UK - EastboundBrighouse, United Kingdom
6 míst • 150 kW
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.