Model ID. Buzz, na který mnozí čekali jako na elektrického nástupce ikonického VW "Bulli", čelí tvrdé realitě trhu. Podle zpráv, které potvrdila i sama automobilka, byla výroba v Hannoveru koncem října dočasně pozastavena. Jak uvádí například portál Autoguide.com, důvodem je "přizpůsobení výrobních procesů změněným tržním podmínkám".
V praxi to znamená, že se vozy nevyrábějí, protože se neprodávají tak rychle, jak Volkswagen plánoval.
Zastavení výroby se týká především Evropy
Výroba v hannoverském závodě byla pozastavena od 20. října 2025 na pět dní. Volkswagen jako hlavní důvod uvedl slabší poptávku po lehkých užitkových vozidlech v Evropě a pomalejší růst prodejů elektromobilů, než automobilka očekávala. Hannover je přitom jediným závodem, kde se ID. Buzz vyrábí - jak pro evropský, tak pro americký trh.
Ačkoliv globální prodeje ID. Buzz v první polovině roku 2025 vzrostly o 70 % na 27 600 kusů ve srovnání se stejným obdobím roku 2024, stále výrazně zaostávají za původními plány automobilky. Volkswagen Commercial Vehicles musel letos snížit plánovanou produkci v Hannoveru o 21 000 vozů, což zahrnuje jak ID. Buzz, tak spalovací Multivan.
Toto není první opatření, kterým Volkswagen reaguje na slabou poptávku. Automobilka již dříve prodloužila letní dovolenou v závodě ze tří na čtyři týdny a od září 2025 snížila pracovní týden zaměstnanců z 37,5 na standardních 35 hodin týdně.
Vysoká cena a omezený dojezd
Klíčový problém, na který naráží zákazníci i recenzenti, je kombinace vysoké pořizovací ceny a podprůměrného dojezdu. Zatímco ID. Buzz sbírá body za design a prostornost, jeho cenovka, která se na mnoha trzích pohybuje nad ekvivalentem 1,1 milionu korun, a WLTP dojezd kolem 330 km (reálný bude v praxi často méně) nejsou pro mnoho kupujících atraktivní. Navíc tato levná Pure verze má poměrně nízký výkon motoru a to pouze 125 kW. To je na elektromobil takové velikosti žalostně málo.
V Evropě se ID. Buzz prodává za 60 000 až 70 000 eur, přičemž podle odborníků je hlavním problémem právě poměr ceny, dojezdu (cca 330 km dle WLTP) a kvality interiéru, který připomíná spíše užitkové vozidlo než prémiový elektromobil, jak by odpovídalo ceně.
Portál Kelley Blue Book (KBB) dokonce informoval, že dealeři v USA mají zásoby ID. Buzz na více než 100 dní, přičemž zdravý průměr v odvětví je 60 až 75 dní. To je jasný signál, že vozidla se hromadí na skladech.
Původní plány byly přitom velmi ambiciózní. Závod v Hannoveru byl připraven na roční produkci až 130 000 kusů ID. Buzz. Jak ale ukazují prodejní čísla, realita je výrazně skromnější. Například v roce 2023 se celosvětově prodalo jen asi 35 000 kusů.
Nesoulad s trhem a problémy nejen v USA
K problémům ID. Buzz přispívá i fakt, že poptávka po zavedených evropských elektromobilech roste pomaleji, než automobilky plánovaly. Ačkoliv celkový trh s elektromobily v Evropě meziročně stále roste o desítky procent, zákazníci se stávají mnohem citlivějšími na cenu. Problémem tedy není pokles zájmu o elektromobilitu jako takovou, ale spíše nesoulad mezi nabídkou evropských značek a tím, co jsou zákazníci ochotni zaplatit.
Vysoká cena ID. Buzz v kombinaci s pouze podprůměrným dojezdem tak naráží na realitu trhu. Zákazníci se pragmaticky rozhodují a dávají přednost buď levnějším alternativám, nebo vozům s lepšími parametry. Tuto situaci ještě více zostřuje rostoucí tlak ze strany čínských výrobců, kteří dokáží nabídnout agresivnější ceny a srovnatelnou technologii.
Volkswagen se také potýkal s komplikovaným uvedením vozu na klíčový americký trh. Jak připomíná Autoguide, start v USA byl poznamenán nutností dočasně zastavit prodej (tzv. stop-sale) kvůli bezpečnostním předpisům týkajícím se třetí řady sedadel, které neodpovídaly tamním normám.
Nostalgie zkrátka není všechno. Ačkoliv ID. Buzz vyhrál několik cen a je bezesporu jedním z designově nejpovedenějších elektromobilů na trhu, zákazníci se v současné ekonomické situaci rozhodují především pragmaticky. A v poměru ceny a výkonu má ID. Buzz zjevně mezery.
Volkswagen v pasti vlastní strategie
Situace Volkswagenu připomíná prodejce, který na trh přináší mobilní telefon s průměrným až podprůměrným vybavením za prémiovou cenu. Zatímco konkurent nabízí za stejné peníze telefon na úrovni iPhonu s výrazně lepšími parametry, jiný soupeř přichází s o něco skromnějším modelem, ale s třicetiprocentní slevou. V takovém prostředí je těžké přesvědčit kupující, že nostalgie a hezký design stojí za výrazný příplatek.
Volkswagen nyní podle svých slov plánuje zintenzivnit marketingové aktivity a nabídnout nové pobídky, aby poptávku po elektrickém "Bulli" znovu oživil. V rámci kampaně "Maker Month" nabízí automobilka komerčním zákazníkům zvýhodněné leasingové podmínky. Je však otázkou, zda by se VW místo marketingu neměl zaměřit na zefektivnění výroby a dodání dostupnějších elektromobilů v lepším poměru cena/výkon. Krátkodobá výrobní pauza je jasným varováním, že ani ikonická jména nemají na dnešním konkurenčním trhu nic jisté.