Půl milionu vozů prodaných v předstihu
Za období od ledna do listopadu letošního roku dosáhla společnost Leapmotor celkových dodávek ve výši 536 132 vozidel, což představuje meziroční růst o impozantních 113 procent. Již 15. listopadu firma oznámila, že její roční dodávky překročily hranici 500 000 kusů, čímž splnila původně stanovený cíl pro celý rok 2025 s předstihem 45 dní.
Podle údajů zveřejněných serverem CnEVPost představuje listopadový výsledek nepatrný nárůst i v meziměsíčním srovnání – oproti říjnovým 70 289 vozům šlo o růst o 0,05 procenta. Firma tak udržuje stabilní tempo prodejů na velmi vysoké úrovni.
Změna pořadí mezi čínskými EV startupy
Leapmotor se výrazně odtrhl od své tradiční konkurence mezi čínským EV startupy. Zatímco v listopadu NIO dodalo 36 275 vozů, Xpeng 36 728 a Li Auto 33 181, Leapmotor téměř dvojnásobně předstihl všechny tři konkurenty. V kumulativním součtu od začátku roku činí rozdíl stovky tisíc vozů – Xpeng má 391 937 dodaných aut, NIO 308 972 a Li Auto 362 107, zatímco Leapmotor již překročil půl milionu.
Li Auto navíc čelí poklesu – jeho listopadové prodeje meziročně klesly o 31,9 procenta, což představuje čtvrtý měsíc v řadě s meziročním poklesem. Naopak Xpeng a NIO zaznamenávají oživení růstu, i když stále výrazně zaostávají za Leapmotorem.
Nové modely podporují růst
Dynamiku prodejů Leapmotoru podporuje agresivní produktová strategie. V Číně byl 27. listopadu uveden na trh elektrický hatchback B05 (pro čínský trh pod označením Lafa5) s cenou startující na 92 800 jüanech (přibližně 320 000 Kč). Model má konkurovat vozům jako Volkswagen ID.3, SAIC MG4, BYD Dolphin či NIO Firefly.
Na autosalonu v čínském Kantonu (Guangzhou Auto Show) debutovalo kompaktní elektrické SUV B03X (označení pro čínský trh A10) s dojezdem podle normy CLTC až 500 kilometrů. Třetí novinkou je mohutné SUV D19 ve verzi s prodlužovačem dojezdu (REEV), které disponuje trakční baterií o kapacitě 80 kWh – dosud největší v portfolio značky.
Aktuální modelová škála Leapmotoru pro čínský trh zahrnuje modely T03, A10, B10, B01, C01, C10, C11, C16 a Lafa5, čímž pokrývá prakticky všechny segmenty. Zatímco modely T03 a B01 jsou k dispozici pouze jako čistě bateriová elektromobily (BEV), ostatní nabízejí i verze s prodlužovačem dojezdu (REEV).
Ambiciózní cíl pro rok 2026
Na základě letošních úspěchů stanovil zakladatel a generální ředitel Leapmotoru Zhu Jiangming cíl pro rok 2026 na jeden milion prodaných vozidel. To by znamenalo téměř dvojnásobný růst oproti letošnímu roku. Společnost v srpnu zvýšila svůj cíl pro rok 2025 z původních 500 000–600 000 na 580 000–650 000 vozů.
Leapmotor také v první polovině roku 2025 vykázal čistý zisk 30 milionů jüanů (asi 104 milionů Kč), což z něj činí teprve druhého ziskového čínského EV startupu po Li Auto. Hrubá marže dosáhla 14,5 procenta.
Evropská expanze se Stellantis
Klíčovým faktorem globální strategie Leapmotoru je partnerství se skupinou Stellantis, která v říjnu 2023 investovala přibližně 1,5 miliardy eur za získání zhruba 20procentního podílu v automobilce. Součástí dohody bylo založení společného podniku Leapmotor International, v němž má Stellantis většinový podíl 51 procent. Tento joint venture má exkluzivní práva na export, prodej a výrobu vozů Leapmotor mimo Čínu.
V Evropě začal Leapmotor působit v září 2024 a do konce roku 2025 plánuje překročit 700 prodejních a servisních míst napříč kontinentem. Firma vstoupila do řady evropských trhů včetně Francie, Itálie, Německa, Španělska, Portugalska, Belgie, Řecka, Rumunska a dalších.
Prodej v České republice od července
V České republice Leapmotor zahájil prodej letos v létě prostřednictvím skupiny Emil Frey, která se v květnu stala výhradním distributorem pro střední a východní Evropu. Pro Emil Frey jde o desátou značku koncernu Stellantis zastupovanou v ČR.
Na českém trhu je k dispozici čistě elektrický městský model T03 (265 km WLTP, 70 kW) za zaváděcí cenu 470 000 Kč, model B10 s cenou od 690 000 Kč, a rodinné SUV C10 v obou variantách – jako čistě elektrický (424 km WLTP, 160 kW) i s prodlužovačem dojezdu REEV (974 km kombinovaně). Obě verze C10 mají shodnou cenu 890 000 Kč, což z něj činí jeden z cenově nejdostupnějších rodinných elektromobilů na trhu.
Značka aktuálně působí v sedmi městech (Brno, Havířov, Pardubice, Praha, Velké Meziříčí, Zlín), kde jsou vozy k dispozici pro testovací jízdy. Do konce roku plánuje rozšíření do Plzně, Českých Budějovic a Liberce. Šéf importu Lukáš Hošek stanovil cíl prodat do konce roku 2025 přibližně 300 vozů, v roce 2026 pak 800 kusů. Do konce příštího roku má síť narůst na 15 dealerství.
Export hraje pro Leapmotor stále důležitější roli – za prvních deset měsíců roku 2025 firma exportovala více než 44 000 vozů. Kromě Evropy expanduje značka také do Jižní Ameriky, na Blízký východ a do asijsko-pacifického regionu.
Technologická základna a vertikální integrace
Leapmotor se prezentuje jako technologicky zaměřená společnost s vysokým stupněm vertikální integrace. Firma vlastními silami vyvíjí a vyrábí klíčové komponenty včetně elektrických pohonů, bateriových systémů a softwaru. Podíl vlastní výroby představuje přibližně 65 procent nákladů na vozidlo.
Mezi technologické inovace patří například osmikanálový elektrický pohon, technologie Cell-to-Chassis (CTC) pro integraci baterie do podvozku nebo centralizovaná elektronická architektura. Továrna dosahuje míry automatizace nad 80 procent.
Výhled do budoucna
Leapmotor plánuje do roku 2026 zahájit výrobu v Evropě, což by mělo snížit logistické náklady a zvýšit lokalizaci produktů. Firma také připravuje další nové modely – v roce 2026 by měl být představen malý hatchback příbuzný s modelem A10/B03X.
S rostoucí globální přítomností a silnou podporou ze strany Stellantis se Leapmotor etabluje jako jeden z vážných hráčů na světovém trhu s elektromobily. Otázkou zůstává, zda dokáže udržet dynamiku růstu a dosáhnout ambiciózního cíle jednoho milionu prodaných vozů v příštím roce.