Od prvního elektrického modelu e-Soul, který Kia představila před jedenácti lety, urazila korejská značka dlouhou cestu. V roce 2021 přišla s plánem dosáhnout uhlíkové neutrality a představila model EV6 – svůj první vůz postavený na čistě elektrické platformě E-GMP. Nyní přichází další krok: Kia EV4, kompaktní elektromobil určený přímo pro evropské zákazníky.
Dvě karoserie - evropská specialita
Kia EV4 přináší zajímavou novinku, kterou v rámci značky neuvidíte nikde jinde – nabízí se hned ve dvou karosářských verzích. Zatímco většina světa dostane pouze verzi fastback, evropští zákazníci si mohou vybrat mezi kompaktním hatchbackem a elegantnějším fastbackem se šikmou zádí.
Hatchback s více sportovním charakterem nabízí zavazadlový prostor 435 litrů, zatímco fastback s protáhlou siluetou disponuje ještě prostornějším kufrem o objemu 490 litrů. Obě verze sdílejí stejnou techniku, liší se však designem a aerodynamikou – fastback dosahuje mimořádně nízkého aerodynamického odporu 0,27 Cd.
Technika: Čtvrtá generace baterie a dojezd až 633 km
Pod kapotou, respektive v podlaze, najdeme v EV4 zcela novou, čtvrtou generaci akumulátoru. Podle Radima Vojtíška z Kia Learning Development se jedná o významný pokrok – nové uspořádání modulů umožnilo snížit počet teplotních senzorů až o 40 procent, což přispívá k vyšší spolehlivosti a efektivitě.
Zákazníci si mohou vybrat mezi dvěma variantami baterií:
- Standardní baterie 58,3 kWh – dobíjení z 10 na 80 % za 29 minut
- Long Range baterie 81,4 kWh – dobíjení z 10 na 80 % za 31 minut, dojezd až 625 km (hatchback) nebo 633 km (fastback)
Oba akumulátory spolupracují s předním elektromotorem o výkonu 150 kW. EV4 akceleruje z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy (respektive 7,4 s se standardní baterií) a maximální rychlost dosahuje 170 km/h.
Odolnost prověřená na Nürburgringu
Aby Kia prokázala odolnost své nové baterie, podrobila ji extrémním testům. Prototyp EV4 ujel celkem 110 000 km simulované jízdy na veřejných komunikacích a dalších 10 000 km na legendárním okruhu Nürburgring. Během celého testu na okruhu vozidlo jezdilo na maximální výkon a bylo dobíjeno výhradně ultra rychlým DC dobíjením. Výsledek? Po dokončení testů měl akumulátor stále 95% zdravotní stav (SOH), což dokládá mimořádnou životnost. Za zmínku stojí, že během testů muselo být vyměněno 35 sad pneumatik. Dle vyjádření technika, baterie vozů Kia vykazují odolnost, která překračuje 7 let - tedy dobu na kterou vám Kia poskytne záruku.

První elektromobil z Evropy pro Evropany
Velkou novinkou je, že Kia EV4 je prvním elektromobilem značky, který se vyrábí v Evropě. Dosud všechny elektrické modely Kia pocházely z Koreje. Výroba v žilinském závodě začala 15. srpna a Kia očekává, že ročně vyrobí desítky tisíc vozidel. Továrna je schopna vyprodukovat 65 aut za hodinu a zajímavostí je, že na jedné lince sjíždějí jak elektrické modely (EV4 a další plánované elektrické novinky), tak i vozy se spalovacími motory, jako je třeba Sportage.
Výroba EV4 je přitom podle Kia méně náročná než výroba spalovacích aut. Závod využívá 100 procent obnovitelné elektřiny, buduje vlastní fotovoltaické elektrárny a využívá rekuperaci tepla například z lakovny. Důležité je také to, že jak bateriové články, tak celá skříň baterie se vyrábějí v Evropě, což snižuje uhlíkovou stopu a zajišťuje lepší dostupnost. A díky postupné instalaci obnovitelných zdrojů lze dále očekávat lepší a lepší hodnotu tohoto ukazatele.

Technologie pro moderní řidiče
Kia EV4 přináší řadu moderních technologií. Velkou novinkou je asistent s umělou inteligencí, který lze vyvolat buď tlačítkem na volantu, nebo hlasově povelm "Hey Kia" a dle všeho i "českou angličtinou". Jak dobře to funguje snad brzo vyzkoušíme. AI dokáže například vypnout ventilaci nebo ohřev sedadel a reagovat na přirozené pokyny řidiče.
Další novinkou je online navigace s integrací Google Places, která je v EV4 poprvé dostupná již z výroby po celou dobu vlastnictví vozu. Systém poskytuje aktuální informace o dostupnosti parkovacích míst, provozní době, cenách i uživatelských recenzích.
Pro firemní klientelu bude zajímavá funkce Digitální klíč 2.0, který umožňuje sdílení přístupu k vozu až s 15 uživateli prostřednictvím chytrých telefonů nebo hodinek. Ideální řešení pro sdílená firemní vozidla.
Bezpečnost doplňuje zajímavé řešení v podobě radarového senzoru zadních sedadel. Tento systém sleduje, zda ve vozidle nezůstal některý z pasažérů – například dítě nebo domácí mazlíček. Pokud senzor zachytí pohyb po zamčení vozu, pošle upozornění do mobilní aplikace Kia. Systém nelze deaktivovat, lze jej pouze odložit o 10 minut.

První dojmy z jízdy
Měl jsem možnost vůz otestovat na několika kilometrech středočeskými silnicemi a EV4 na mě zanechala celkově dobrý dojem. Hned při prvním blikání mě příjemně překvapila chytrá funkce – na displeji se zobrazil pohled z boční kamery, což je velmi praktické při odbočování, když potřebujete mít přehled o odstupu od ostatních vozidel.
Systém rekuperace lze poměrně solidně nastavovat a v maximálním režimu nabízí velmi silný brzdný účinek – srovnatelný například s MG ZS EV. EV4 zvládá i jízdu jedním pedálem, což oceníte zejména v městském provozu. Dynamika vozu je naprosto dostačující pro běžné použití. I přesto, že jde o předokolku, nepodařilo se mi protočit kola, takže ovladatelnost je na jedničku. Není to sice nejrychlejší vůz na silnici, ale zrychlení běžnému řidiči naprosto vyhovuje.
Ne všechno však bylo ideální. Na úzkých silničkách ve středních Čechách se se mnou vůz občas "pral" – asistent jízdních pruhů měl pocit, že jsem příliš blízko dělící čáry nebo krajnice, což je u nás bohužel častý jev kvůli úzkým komunikacím. Netuším, zda se tento systém dá v menu vypnout, ale v okolí Prahy by to bylo určitě příjemnější.
Pozitivní zpráva pro ty, kteří nesnášejí neustálé pípání: asistent kontroly rychlosti lze jednoduše vypnout dlouhým stiskem tlačítka na volantu – ale o tom snad podrobněji příště.
Co mě osobně zklamalo, je absence frunku. EV3 jej má, EV4 nikoliv – minimálně hatchback verze, kterou jsem testoval. Kufr vypadá, že by šel prohloubit vyjmutím podlážky, ale to jsem nezkoušel. Interiér na mě nepůsobil plastickým dojmem, na druhou stranu luxusem také nepřekypoval – je to prostě praktický vůz střední třídy.
Je třeba upozornit, že šlo o krátký test a neměl jsem možnost vyzkoušet všechny funkce vozu včetně AI asistenta nebo mobilní aplikace. Detailnější pohled na EV4 vám snad přineseme v následujících týdnech.
Udržitelnost v praxi
Kia EV4 také klade důraz na udržitelnost použitých materiálů. V interiéru i exteriéru najdeme celkem 10 různých typů recyklátů, což potvrzuje závazek značky k šetrnému přístupu k životnímu prostředí.
Cena a dostupnost
Kia EV4 vstupuje na český trh se startovní cenou 939 980 Kč. Podle produktového oddělení Kia se v České republice prodávají lépe varianty s větší baterií, což by mělo být u EV4 právě provedení Long Range s dojezdem přes 600 kilometrů.
Objednávky jsou již otevřené a první vozy by se k českým zákazníkům měly dostat v nejbližších týdnech. S ohledem na to, že jde o oblíbený C segment a vůz se vyrábí v sousedním Slovensku, lze očekávat poměrně krátké dodací lhůty.