Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Americké prodeje elektroaut v červenci skočily o 20 % – nadchází poslední šance na daňové úlevy

Ilustrační foto

Červencové prodeje elektroaut ve Spojených státech vzrostly meziroční o 20 % a překonaly hranici 130 000 vozů. Tento dramatický nárůst představuje druhý nejvyšší měsíční prodej elektroaut v historii USA a nejvyšší prodej v polovině roku. Hlavním motorem růstu je blížící se konec federálních daňových úlev ve výši až 7 500 dolarů, které končí 30. září 2025.

Shrnutí: Americké prodeje elektroaut vzrostly v červenci 2025 o 20 % na rekordních více než 130 000 vozů. Nárůst je způsoben především blížícím se koncem federálních daňových úlev ve výši až 7 500 dolarů, které skončí 30. září 2025.

130K+

Elektroaut prodáno v červenci

20%

Meziroční růst prodejů

$7 500

Výše končících daňových úlev

Důsledky konce federálních daňových úlev

Prezident Donald Trump v červenci 2025 podepsal daňový balíček, který ukončuje federální daňové úlevy pro elektroauta účinné od 1. října 2025. Původně měly tyto pobídky podle zákona o snižování inflace (Inflation Reduction Act) platit do roku 2032.

Podle Kelley Blue Book vzrostly prodeje elektroaut v červenci o 20 % meziročně a překročily 130 000 vozů, což z něj činí druhý nejsilnější měsíc v historii amerického trhu s elektroauty. Nejvyšší prodeje byly zaznamenány v prosinci minulého roku s přibližně 136 000 prodanými vozy.

Naléhavost vytvořená rozhodnutím administrativy ukončit vládou podporované pobídky z éry IRA měla podle očekávání vytvořit vážnou poptávku po elektroautech v krátkodobém horizontu. Pokud je minulý měsíc nějakým měřítkem: Mise splněna.

— Stephanie Valdez Streaty, senior analytička Cox Automotive

Rekordní slevy a pobídky od výrobců

Kromě federálních daňových úlev nabízeli v červenci výrobci a prodejci rekordní slevy. Průměrný balíček pobídek pro elektroauto v červenci činil 17,5 % z průměrné prodejní ceny, což je rekord v moderní éře prodejů elektroaut a meziroční nárůst o více než 40 %.

Tesla, která drží přibližně 50% podíl na americkém trhu s elektroauty, snížila své průměrné prodejní ceny o více než 5 000 dolarů ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Na domovské stránce Tesla nyní upozorňuje: "Federální daňová úleva 7 500 dolarů končí" s poznámkou "Omezené zásoby - převezměte si vozidlo nyní".

Očekávaný propad prodejů na podzim 2025

Analytici předpovídají dramatický obrat situace po skončení daňových úlev. Podle Stephanie Valdez Streaty z Cox Automotive se očekává, že prodeje elektroaut "zkolabují" ve čtvrtém čtvrtletí 2025, jakmile daňová úleva vyprší a trh se přizpůsobí nové finanční realitě.

Červenec 2025

Rekordní růst prodejů
Prodeje elektroaut vzrostly o 20 % na více než 130 000 vozů. Výrobci nabízeli rekordní slevy až 17,5 % z prodejní ceny.

Srpen-Září 2025

Očekávaný sprint před deadline
Analytici předpokládají, že třetí čtvrtletí 2025 bude nejlepší v historii, když se zákazníci budou snažit využít poslední příležitosti na daňové úlevy.

1. října 2025

Konec federálních pobídek
Skončí daňové úlevy až 7 500 dolarů pro nová elektroauta a 4 000 dolarů pro ojetá. Vozidla musí být převzata do 30. září.

Q4 2025 a dále

Předpokládaný propad
Odborníci očekávají výrazný pokles prodejů elektroaut až o třetinu, jakmile se trh přizpůsobí absenci federálních pobídek.

Dopady na jednotlivé výrobce

Zatímco celkový trh rostl, jednotliví výrobci zaznamenali rozdílné výsledky. General Motors posílil svou pozici a stal se druhou nejprodávanější značkou elektroaut v USA, předstihl Ford i Hyundai a dosáhl 12,9% podílu na trhu.

Naopak Tesla, přes svou stále dominantní pozici, zaznamenala pokles. Objem prodejů Tesly klesl o více než 12 % meziročně ve druhém čtvrtletí, po téměř 9% poklesu v prvním čtvrtletí. Podíl Tesly na celkovém americkém trhu (3,4 %) i na trhu s elektroauty (44,7 %) se v roce 2025 snížil.

Trh ojetých elektroaut

Konec daňových úlev se dotkne i trhu s ojetými elektroauty. Daňová úleva pro ojetá vozidla ve výši až 4 000 dolarů, která byla vytvořena jako součást zákona o snižování inflace a měla rozšířit dostupnost elektroaut pro rodiny se středními a nižšími příjmy, bude zcela zrušena na konci roku 2025.

Dlouhodobé dopady na automobilový průmysl

Studie Princeton University odhaduje, že pokud budou daňové úlevy zrušeny a federální emisní předpisy zmírněny, jak naznačuje Bílý dům, mohly by být prodeje elektroaut v roce 2030 o 40 % nižší, než by byly při zachování stávajících politik.

Přes tyto výzvy analytici neočekávají konec trhu s elektroauty v USA. Výrobci automobilů investovali doslova miliardy dolarů do budování dodavatelských řetězců a nepředpokládá se, že by se jen tak otočili a řekli: "To byl zábavný malý experiment".

Pozitivní faktory

  • 📈 Dlouhodobé investice: Automobilky již investovaly miliardy do elektromobility
  • 🔋 Technologický pokrok: Lepší baterie a levnější vozidla budou získávat nové zákazníky
  • 🌍 Globální trendy: Čína nadále vede světový trh s elektroauty

Rizika a výzvy

  • 📉 Pokles adoptace: Tempo přechodu na elektroauta se může významně zpomalit
  • 💰 Vyšší ceny: Bez federálních pobídek budou zřejmě elektroauta dražší
  • 🏭 Omezené investice: Zpomalení časových plánů rozšiřování továren
Výhled do budoucna: Třetí čtvrtletí 2025 bude klíčovým testem poptávky po elektroautech v USA. Pokud se potvrdí předpovědi analytiků, může to ovlivnit globální strategie výrobců automobilů a časování uvádění nových modelů na trh.

Připravujete se na nákup elektroauta? Spočítejte potenciální úspory s naší kalkulačkou úspor elektroaut. Projděte si také náš katalog elektromobilů.

Zdroje: CleanTechnica, CNBC, Cox Automotive

Štítky

  • EV novinky
  • Tesla
  • Elektromobilita
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 18 Srpen, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Čínské elektromobily expandují: BYD míří na evropský luxusní trh a roste podpora bateriových technologií

Čínský výrobce BYD se chystá jako první ze země vstoupit na evropský trh luxusních elektromobilů se svou značkou Yangwang. Současně... >>

Zeekr vyvrací obvinění z prodeje ojetých elektromobilů

Čínská automobilka Zeekr oficiálně reagovala na mediální zprávy o údajném prodeji ojetých vozů s nulovým nájezdem. Firma kategoricky... >>

Novinky v elektromobilitě: Avatr posiluje baterie a MG4 láme rekordy

Čínský výrobce Avatr oznámil integraci větších baterií CATL a pokročilého řídicího systému Huawei do svých modelů, s uvedením... >>

BMW iX3 2026: Revoluční efektivita 15 kWh/100 km předčí Tesla Model Y

Nový BMW iX3 2026 přepisuje pravidla elektromobility s rekordní spotřebou pouhých 15 kWh na 100 kilometrů a dosahuje uhlíkové neutrality... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Superchargery

Regensburg-Ost, GermanyRegensburg, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Liege, BelgiumLiège, Belgium
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nykøbing Mors, DenmarkNykøbing Mors, Denmark
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Caldes de Malavella, SpainCaldes de Malavella, Spain
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lippetal, GermanyLippetal, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bratislava, SlovakiaBratislava, Slovakia
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Viborg, DenmarkViborg, Denmark
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hjørring, DenmarkHjørring, Denmark
28 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wörth, GermanyWörth an der Isar, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Randers, DenmarkRanders, Denmark
14 míst • 130 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.