Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Audi, Nissan a Voyah standardizují automatické nabíjení přímo ze země

Matrix nabíjení | zdroj: matrixcharging.com
Foto: Matrix nabíjení | zdroj: matrixcharging.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 1 Prosinec, 2025
Audi, Nissan a čínská značka Voyah založily alianci Matrix Charging Interest Group (MCIG), která má za cíl standardizovat revoluční technologii automatického nabíjení elektromobilů. Systém funguje na principu konduktivního nabíjení přímo ze země bez nutnosti manuálního připojování kabelu.

Jak funguje nabíjení ze země

Matrix Charging využívá speciální nabíjecí desku pevně zabudovanou do vozovky. Když elektromobil zaparkuje nad touto deskou, automaticky se z vozidla spustí konektor, který vytvoří fyzický kontakt s nabíjecími kontakty v zemi. Na rozdíl od bezdrátového indukčního nabíjení, které známe z mobilních telefonů, zde dochází k přímému propojení vodičů, což zajišťuje vyšší účinnost přenosu energie.

Kdo stojí za technologií

Základní technologii vyvinula rakouská společnost Easelink, založená v roce 2016. Firma provedla rozsáhlé testy ve Vídni a Grazu s 66 přestavěnými elektrickými taxíky, které podle jejích údajů prokázaly praktickou použitelnost systému v každodenním provozu.

Mezi zakladatele aliance MCIG patří německé Audi, japonský Nissan a čínská prémiová značka Voyah, která vznikla ze společného podniku mezi Dongfeng a Renault. Voyah představuje luxusní odnož čínského výrobce Dongfeng a zaměřuje se na elektrické vozy vyšší třídy.

Plány na globální rozšíření

"Naším cílem je etablovat Matrix Charging jako globální standard pro automatizované nabíjení," vysvětluje Hermann Stockinger, zakladatel a generální ředitel společnosti Easelink. Firma je připravena poskytovat licence za spravedlivých podmínek FRAND (Fair, Reasonable, And Non-Discriminatory), což umožní dalším výrobcům přístup k základním patentům.

Kromě aliance MCIG se problematikou konduktivního nabíjení zabývají také standardizační organizace jako ISO a IEC. Nová průmyslová kooperace však chce technologii Easelink aktivně prosazovat na trhu.

Výhody pro běžné uživatele

Matrix Charging by mohl výrazně zjednodušit každodenní používání elektromobilů. Řidiči by už nemuseli manuálně připojovat nabíjecí kabel - stačilo by zaparkovat nad nabíjecí deskou a vůz by se začal nabíjet automaticky. Tato technologie by byla obzvláště užitečná v městských oblastech, na parkovištích obchodních center nebo u domů.

Předseda aliance Menno Treffers zdůrazňuje: "Úkolem MCIG je standardizovat rozhraní a dohlížet na jeho průmyslové zavedení napříč odvětvími." Cílem je vytvořit jednotný systém, který bude kompatibilní s vozidly různých značek a umožní široké rozšíření této technologie.

Zdroj: feeds.feedblitz.com, matrixcharging.com

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Zahraničí
  • Nissan
  • Voyah
  • Audi

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

Google Gemini nahrazuje asistenta v Android Auto ve 250 milionech aut
Google spouští globální nasazení umělé inteligence Gemini do systému Android Auto. Nový AI asistent dokáže překládat zprávy, vyhledávat adresy v e-mailech a najít nabíjecí stanice pro elektromobily po...

Subaru Solterra 2026 | media.subaru.com

Když prodejce neví, co prodává: Příběh o Subaru Solterra a problém s elektromobily v autosalonech
Zákazník v autosalonu se zeptal, zda Subaru Solterra má jízdu na jeden pedál. Prodejce ho odbyl povýšeně: "Auto má dva pedály." Incident odhaluje problém, který registrujeme i v českých autosalonech –...

Ilustrační foto

Renault odhalil elektrické kamiony s dojezdem 600 km a nabíjením za 45 minut
Francouzský výrobce představil nové elektrické nákladní vozy E-Tech T s rekordním dojezdem až 600 kilometrů. Revolučním řešením je elektrická náprava, která umožnila umístit více baterií a dosáhnout t...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

EU rozděluje 15 miliard korun na nabíjecí infrastrukturu

Evropská komise vybrala 70 projektů v 24 zemích, které získají celkem přes 600 milionů eur na výstavbu nabíjecích stanic a vodíkových... >>

Konec cel pro čínská auta? BYD staví závod v Maďarsku a chce ovládnout evropský trh

Obchodní válka s Čínou má nového hráče. Automobilka BYD našla recept na unijní cla a startuje výrobu 300 tisíc vozů ročně přímo v... >>

Renault odhalil elektrické kamiony s dojezdem 600 km a nabíjením za 45 minut

Francouzský výrobce představil nové elektrické nákladní vozy E-Tech T s rekordním dojezdem až 600 kilometrů. Revolučním řešením je... >>

Nio ES6 slaví 300 000 dodávek: Speciální edice přináší prémiovou výbavu za vyšší cenu

Nio představuje speciální edici svého elektrického SUV ES6, "Milestone Edition", u příležitosti blížícího se milníku 300 000 dodaných... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Frederikshavn, DenmarkFrederikshavn, Denmark
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Magliano Sabina, ItalyMagliano Sabina, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Honfleur, FranceHonfleur, France
19 míst • 250 kW • ne-Tesla
Barcelona, Spain - L'Illa DiagonalBarcelona, Spain
4 míst • 150 kW • ne-Tesla
Aldaia, SpainAldaia, Spain
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.