Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test Volvo EX30
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Češi kupují elektromobily o 41 % rychleji než loni. A ve Francii se právě stalo něco historického

Statistika elektromobilů
Foto: Statistika elektromobilů
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 30 Říjen, 2025
Evropský trh s bateriovými elektromobily zaznamenal během prvních devíti měsíců roku 2025 výrazný růst. V zemích Evropské unie bylo zaregistrováno 1,3 milionu nových bateriových elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 24,1 %. Česká republika patří mezi nejdynamičtěji se rozvíjející trhy s nárůstem 41,2 %, zatímco Francie dosáhla historického milníku – poprvé zde elektromobily předčily prodeje benzinových vozů.

Evropský trh: elektromobilita jako třetí nejčastější volba

V období od ledna do září 2025 si spotřebitelé v Evropské unii pořídili celkem 8 057 335 nových osobních automobilů. Meziroční růst trhu dosáhl pouhých 0,9 %, což naznačuje celkové zpomalení automobilového sektoru. Tři ze čtyř největších evropských trhů – Francie, Itálie a Německo – vykázaly poklesy registrací. Výjimkou bylo Španělsko s růstem 14,8 %.

Bateriové elektromobily dosáhly 16,1% podílu na trhu a staly se třetí nejoblíbenější volbou evropských zákazníků. Na prvním místě zůstávají hybridní vozidla bez možnosti externího dobíjení (HEV) s podílem 34,7 %, následovaná benzínovými vozy s 27,7 %. Dieselové motorizace nadále ztrácejí – jejich podíl klesl na pouhých 9,3 % s meziročním poklesem o 24,7 %.

Podle dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) dosáhly registrace bateriových elektromobilů počtu 1 300 188 vozidel, což představuje nárůst o více než čtvrt milionu vozidel oproti loňskému roku. Růst zaznamenaly tři ze čtyř největších trhů – Německo (+38,3 %), Belgie (+12,4 %) a Nizozemsko (+3,9 %). Francie naopak vykázala v tomto období mírný pokles o 0,2 %.

Český trh: růst 41 %, ale stále pod evropským průměrem

Česká republika si v prvních devíti měsících letošního roku připsala 10 180 nově registrovaných bateriových elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 41,2 %. Počet registrací tak vzrostl ze 7 210 na současných 10 180 vozidel. Přestože jde o výrazné zrychlení růstu, podíl elektromobilů na celkovém počtu nových registrací zůstává na 5,6 %, tedy výrazně pod evropským průměrem 16,1 %.

„Současný vývoj potvrzuje, že elektromobilita se v České republice postupně stává dostupnější a že ji zákazníci stále častěji vnímají jako reálnou alternativu k vozidlům se spalovacím motorem," uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV).

V rámci zemí Visegrádské čtyřky dosáhlo vyššího podílu elektromobilů Maďarsko (8,4 %) a Polsko (6,0 %), nižší mělo Slovensko (4,4 %). Největší tržní podíly v EU dlouhodobě drží skandinávské země – Dánsko s 66,0 %, Finsko s 35,6 % a Švédsko s 35,4 %. Následují Nizozemsko (34,7 %) a Belgie (33,4 %).

Škoda dominuje českému trhu

Na českém trhu došlo k výraznému posunu v preferencích zákazníků. Značka Škoda získala tržní podíl 36,3 % a stala se lídrem segmentu bateriových elektromobilů. Tesla, která byla v loňském roce na prvním místě, naopak vykázala meziroční pokles o 43 %, což vedlo ke snížení jejího tržního podílu z 38,1 % na 15,4 %.

Z pohledu konkrétních modelů si nejvíce registrací připsala Škoda Elroq s 2 048 registracemi, následovaná modelem Škoda Enyaq (1 649 registrací) a Tesla Model Y (1 105 registrací). Podle informací portálu cistadoprava.cz je v Česku provozováno téměř 54 tisíc osobních bateriových elektromobilů kategorie M1 a více než 3,1 tisíce vozidel kategorie N1.

Francie dosahuje historického milníku

Zatímco český trh pomalu roste, francouzský automobilový průmysl zaznamenal v září 2025 historickou změnu. Podle dat Avere-France dosáhly bateriové elektromobily tržního podílu 20,8 % a poprvé v historii předčily registrace benzinových vozů, které klesly na 19,2 %.

V září bylo ve Francii zaregistrováno 35 456 nových bateriových elektromobilů, což představuje nárůst o 16,6 % oproti září 2024. Celkově včetně plug-in hybridů dosáhly elektromobily 26,5% podílu na trhu. Během prvních devíti měsíců roku klesly registrace benzinových vozů o 32,8 % na pouhých 265 023 jednotek.

Francouzský trh je příkladem toho, jak může kombinace dostupných modelů domácích výrobců, rozvinuté infrastruktury a státní podpory urychlit přechod na elektromobilitu. Model Renault 5 se stal nejprodávanějším elektromobilem a potvrdil tak sílu lokálních výrobců. Francie nyní disponuje více než 118 000 veřejnými dobíjecími body s cílem dosáhnout 150 000 do konce roku 2025.

Infrastruktura v Česku: další rozvoj

Česká republika pokračuje v rozšiřování dobíjecí infrastruktury. K dispozici je aktuálně 7 179 veřejně přístupných dobíjecích bodů, z nichž 767 disponuje výkonem 150 kW a vyšším. Rozvoj infrastruktury je klíčový pro další růst trhu s elektromobily.

K celkovému růstu trhu podle Jindřicha Friče přispívá rozšiřující se nabídka cenově dostupnějších modelů, rostoucí tlak na snižování emisí ve firemních flotilách a rychlý rozvoj dobíjecí infrastruktury. „Zářijová data však ukazují meziroční pokles registrací nových bateriových elektromobilů o 7 %. Tento pokles je nutné vnímat v kontextu mimořádně silného závěru třetího čtvrtletí loňského roku, kdy významnou roli sehrál dotační program pro firmy," doplňuje Frič.

Pro Českou republiku bude klíčové pokračovat v rozšiřování dobíjecí infrastruktury a v podpoře dostupnosti elektromobilů pro širší spektrum zákazníků. S tržním podílem 5,6 % má český trh stále značný prostor pro růst směrem k evropskému průměru.

Zdroje: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz, ACEA, Avere-France

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Domácí
  • Zahraničí
  • Statistiky prodejů

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

Rivian odhaluje vlastní AI čip a cestu k Levelu 4 autonomie do roku 2027
Automobilka Rivian na svém nedávném Autonomy & AI Day představila ambiciózní plány, které posouvají její elektromobily k vyšším úrovním autonomního řízení. Klíčovou novinkou je vlastní, na míru vyvinu...

MG4 | zdroj: news.mgmotor.eu

MG4 Anxin Edition: Světově první masově vyráběný elektromobil s polopevnou baterií míří k zákazníkům
Zatímco jiní o pevných bateriích jen mluví, MG je právě začalo doručovat prvním zákazníkům. Model MG4 Anxin Edition boří mýty o nedostupnosti špičkových technologií – nabízí extrémní odolnost proti po...

Chery Tiggo 7 | zdroj: cheryinternational.com

Jak ujet 1700 kilometrů na jeden zátah? Exeed ukázal technologii, která to umožní
Čínský Exeed boří limity: Dojezd 1700 km, nabití za 5 minut a revoluční pevnolátkové baterie Rhino S. Podívejte se na 4 nové modely, které mění pravidla elektromobility a míří do Evropy.

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Shell otevírá svou síť: Partnerství s Hubject usnadní nabíjení v celé Evropě

Stát v dešti u nabíječky a marně stahovat další novou aplikaci je zážitek, na který chceme všichni zapomenout. Shell v prosinci 2025... >>

Jedna cena pro celou Evropu. Za kolik? Electra zavádí "Charge League" a míří do Česka

Drahý roaming a složité počítání cen na cestách po Evropě se stávají minulostí. Francouzská Electra právě odhalila detaily iniciativy... >>

Konec drahého rychlonabíjení? PRE láká na 11 korun za kWh a asistenci zdarma

Od prvního prosince mohou elektromobilisté v síti PRE Point nabíjet na ultrarychlých stanicích za 11 korun za kilowatthodinu – o dva koruny... >>

Konec iluzí o spalovacích motorech. Nejde o politiku, ale o čistou matematiku, varuje německý expert

Zatímco veřejnost stále doufá v záchranu benzínových motorů, v zákulisí autoprůmyslu už je dobojováno. Renomovaný analytik Dirk Specht... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Kaltenkirchen, GermanyKaltenkirchen, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Strasbourg, FranceOstwald, France
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Catania North, ItalyGravina di Catania, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
L'Hospitalet de l'Infant, SpainL'Hospitalet de l'Infant, Spain
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Dieppe, FranceDieppe, France
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.