Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Češi kupují elektromobily o 41 % rychleji než loni. A ve Francii se právě stalo něco historického

Statistika elektromobilů
Foto: Statistika elektromobilů
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 30 Říjen, 2025
Evropský trh s bateriovými elektromobily zaznamenal během prvních devíti měsíců roku 2025 výrazný růst. V zemích Evropské unie bylo zaregistrováno 1,3 milionu nových bateriových elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 24,1 %. Česká republika patří mezi nejdynamičtěji se rozvíjející trhy s nárůstem 41,2 %, zatímco Francie dosáhla historického milníku – poprvé zde elektromobily předčily prodeje benzinových vozů.

Evropský trh: elektromobilita jako třetí nejčastější volba

V období od ledna do září 2025 si spotřebitelé v Evropské unii pořídili celkem 8 057 335 nových osobních automobilů. Meziroční růst trhu dosáhl pouhých 0,9 %, což naznačuje celkové zpomalení automobilového sektoru. Tři ze čtyř největších evropských trhů – Francie, Itálie a Německo – vykázaly poklesy registrací. Výjimkou bylo Španělsko s růstem 14,8 %.

Bateriové elektromobily dosáhly 16,1% podílu na trhu a staly se třetí nejoblíbenější volbou evropských zákazníků. Na prvním místě zůstávají hybridní vozidla bez možnosti externího dobíjení (HEV) s podílem 34,7 %, následovaná benzínovými vozy s 27,7 %. Dieselové motorizace nadále ztrácejí – jejich podíl klesl na pouhých 9,3 % s meziročním poklesem o 24,7 %.

Podle dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) dosáhly registrace bateriových elektromobilů počtu 1 300 188 vozidel, což představuje nárůst o více než čtvrt milionu vozidel oproti loňskému roku. Růst zaznamenaly tři ze čtyř největších trhů – Německo (+38,3 %), Belgie (+12,4 %) a Nizozemsko (+3,9 %). Francie naopak vykázala v tomto období mírný pokles o 0,2 %.

Český trh: růst 41 %, ale stále pod evropským průměrem

Česká republika si v prvních devíti měsících letošního roku připsala 10 180 nově registrovaných bateriových elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 41,2 %. Počet registrací tak vzrostl ze 7 210 na současných 10 180 vozidel. Přestože jde o výrazné zrychlení růstu, podíl elektromobilů na celkovém počtu nových registrací zůstává na 5,6 %, tedy výrazně pod evropským průměrem 16,1 %.

„Současný vývoj potvrzuje, že elektromobilita se v České republice postupně stává dostupnější a že ji zákazníci stále častěji vnímají jako reálnou alternativu k vozidlům se spalovacím motorem," uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV).

V rámci zemí Visegrádské čtyřky dosáhlo vyššího podílu elektromobilů Maďarsko (8,4 %) a Polsko (6,0 %), nižší mělo Slovensko (4,4 %). Největší tržní podíly v EU dlouhodobě drží skandinávské země – Dánsko s 66,0 %, Finsko s 35,6 % a Švédsko s 35,4 %. Následují Nizozemsko (34,7 %) a Belgie (33,4 %).

Škoda dominuje českému trhu

Na českém trhu došlo k výraznému posunu v preferencích zákazníků. Značka Škoda získala tržní podíl 36,3 % a stala se lídrem segmentu bateriových elektromobilů. Tesla, která byla v loňském roce na prvním místě, naopak vykázala meziroční pokles o 43 %, což vedlo ke snížení jejího tržního podílu z 38,1 % na 15,4 %.

Z pohledu konkrétních modelů si nejvíce registrací připsala Škoda Elroq s 2 048 registracemi, následovaná modelem Škoda Enyaq (1 649 registrací) a Tesla Model Y (1 105 registrací). Podle informací portálu cistadoprava.cz je v Česku provozováno téměř 54 tisíc osobních bateriových elektromobilů kategorie M1 a více než 3,1 tisíce vozidel kategorie N1.

Francie dosahuje historického milníku

Zatímco český trh pomalu roste, francouzský automobilový průmysl zaznamenal v září 2025 historickou změnu. Podle dat Avere-France dosáhly bateriové elektromobily tržního podílu 20,8 % a poprvé v historii předčily registrace benzinových vozů, které klesly na 19,2 %.

V září bylo ve Francii zaregistrováno 35 456 nových bateriových elektromobilů, což představuje nárůst o 16,6 % oproti září 2024. Celkově včetně plug-in hybridů dosáhly elektromobily 26,5% podílu na trhu. Během prvních devíti měsíců roku klesly registrace benzinových vozů o 32,8 % na pouhých 265 023 jednotek.

Francouzský trh je příkladem toho, jak může kombinace dostupných modelů domácích výrobců, rozvinuté infrastruktury a státní podpory urychlit přechod na elektromobilitu. Model Renault 5 se stal nejprodávanějším elektromobilem a potvrdil tak sílu lokálních výrobců. Francie nyní disponuje více než 118 000 veřejnými dobíjecími body s cílem dosáhnout 150 000 do konce roku 2025.

Infrastruktura v Česku: další rozvoj

Česká republika pokračuje v rozšiřování dobíjecí infrastruktury. K dispozici je aktuálně 7 179 veřejně přístupných dobíjecích bodů, z nichž 767 disponuje výkonem 150 kW a vyšším. Rozvoj infrastruktury je klíčový pro další růst trhu s elektromobily.

K celkovému růstu trhu podle Jindřicha Friče přispívá rozšiřující se nabídka cenově dostupnějších modelů, rostoucí tlak na snižování emisí ve firemních flotilách a rychlý rozvoj dobíjecí infrastruktury. „Zářijová data však ukazují meziroční pokles registrací nových bateriových elektromobilů o 7 %. Tento pokles je nutné vnímat v kontextu mimořádně silného závěru třetího čtvrtletí loňského roku, kdy významnou roli sehrál dotační program pro firmy," doplňuje Frič.

Pro Českou republiku bude klíčové pokračovat v rozšiřování dobíjecí infrastruktury a v podpoře dostupnosti elektromobilů pro širší spektrum zákazníků. S tržním podílem 5,6 % má český trh stále značný prostor pro růst směrem k evropskému průměru.

Zdroje: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz, ACEA, Avere-France

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Domácí
  • Zahraničí
  • Statistiky prodejů

Mohlo by vás zajímat

Baterie

Vishay představuje 50W rezistor pro elektromobily odolný do 175°C
Společnost Vishay Sfernice uvedla na trh nový výkonový rezistor LTA 50 určený speciálně pro elektromobily a hybridy. Komponenta zvládne extrémní teploty až 175°C a vysokou vlhkost, což z ní činí klíčo...

Obnovitelné zdroje energie

Čína překvapila svět: Emise CO2 klesají 18 měsíců. Co to znamená pro elektromobily?
Největší světový producent emisí CO2 zaznamenal zlom, který mění pravidla hry pro celou elektromobilitu. Čínské emise stagnovaly nebo klesají nepřetržitě od března 2024, přičemž doprava zaznamenala pě...

Ilustrační foto

Litus LiNC v Texasu: 98% účinnost těžby lithia slibuje levnější baterie
Společnost Litus oznámila zásadní úspěch svého pilotního projektu technologie LiNC v Texasu. Systém po zpracování tisíců litrů solanky dosáhl trvalé 98% účinnosti při extrakci lithia. Tento průlom pot...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Tesla Roadster: 8 let čekání končí. Nebo ne? Musk stanovil datum na dubnový žert

Zákazníci čekají od roku 2017, někteří už ruší objednávky. Teď Elon Musk oznámil představení na 1. dubna 2026 – ten samý den, kdy... >>

Překvapení z Asie: Jak nové elektromobily mění pravidla hry a kolik ušetříte?

Elektromobilita zažívá revoluci, a to zejména díky inovacím z Asie. Nové modely, jako je Onvo L60, přinášejí nevídanou kombinaci... >>

Volvo zaplatí celý rok elektřiny a spouští ofenzivu před startem EX60

Švédská automobilka Volvo odstraňuje jednu z největších bariér přechodu na elektromobilitu – náklady na provoz. Od února 2026 nabídne... >>

Na tohle jsme v Evropě čekali. BMW iX3 má přes 3000 objednávek a nestíhá vyrábět

Po letech čekání je tady. BMW iX3 nové generace zaznamenalo přes 3000 objednávek během prvních šesti týdnů – a mateřská společnost... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Hamburg - Service Center, GermanyHamburg, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Meggenhofen, AustriaTrappenhof, Austria
9 míst • 250 kW • ne-Tesla
Offenburg, Germany - Wilhelm-Röntgen-StraßeOffenburg, Germany
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lorient, FranceCaudan, France
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Fidenza, ItalyFidenza, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.