Evropský trh: elektromobilita jako třetí nejčastější volba
V období od ledna do září 2025 si spotřebitelé v Evropské unii pořídili celkem 8 057 335 nových osobních automobilů. Meziroční růst trhu dosáhl pouhých 0,9 %, což naznačuje celkové zpomalení automobilového sektoru. Tři ze čtyř největších evropských trhů – Francie, Itálie a Německo – vykázaly poklesy registrací. Výjimkou bylo Španělsko s růstem 14,8 %.
Bateriové elektromobily dosáhly 16,1% podílu na trhu a staly se třetí nejoblíbenější volbou evropských zákazníků. Na prvním místě zůstávají hybridní vozidla bez možnosti externího dobíjení (HEV) s podílem 34,7 %, následovaná benzínovými vozy s 27,7 %. Dieselové motorizace nadále ztrácejí – jejich podíl klesl na pouhých 9,3 % s meziročním poklesem o 24,7 %.
Podle dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) dosáhly registrace bateriových elektromobilů počtu 1 300 188 vozidel, což představuje nárůst o více než čtvrt milionu vozidel oproti loňskému roku. Růst zaznamenaly tři ze čtyř největších trhů – Německo (+38,3 %), Belgie (+12,4 %) a Nizozemsko (+3,9 %). Francie naopak vykázala v tomto období mírný pokles o 0,2 %.
Český trh: růst 41 %, ale stále pod evropským průměrem
Česká republika si v prvních devíti měsících letošního roku připsala 10 180 nově registrovaných bateriových elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 41,2 %. Počet registrací tak vzrostl ze 7 210 na současných 10 180 vozidel. Přestože jde o výrazné zrychlení růstu, podíl elektromobilů na celkovém počtu nových registrací zůstává na 5,6 %, tedy výrazně pod evropským průměrem 16,1 %.
„Současný vývoj potvrzuje, že elektromobilita se v České republice postupně stává dostupnější a že ji zákazníci stále častěji vnímají jako reálnou alternativu k vozidlům se spalovacím motorem," uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV).
V rámci zemí Visegrádské čtyřky dosáhlo vyššího podílu elektromobilů Maďarsko (8,4 %) a Polsko (6,0 %), nižší mělo Slovensko (4,4 %). Největší tržní podíly v EU dlouhodobě drží skandinávské země – Dánsko s 66,0 %, Finsko s 35,6 % a Švédsko s 35,4 %. Následují Nizozemsko (34,7 %) a Belgie (33,4 %).
Škoda dominuje českému trhu
Na českém trhu došlo k výraznému posunu v preferencích zákazníků. Značka Škoda získala tržní podíl 36,3 % a stala se lídrem segmentu bateriových elektromobilů. Tesla, která byla v loňském roce na prvním místě, naopak vykázala meziroční pokles o 43 %, což vedlo ke snížení jejího tržního podílu z 38,1 % na 15,4 %.
Z pohledu konkrétních modelů si nejvíce registrací připsala Škoda Elroq s 2 048 registracemi, následovaná modelem Škoda Enyaq (1 649 registrací) a Tesla Model Y (1 105 registrací). Podle informací portálu cistadoprava.cz je v Česku provozováno téměř 54 tisíc osobních bateriových elektromobilů kategorie M1 a více než 3,1 tisíce vozidel kategorie N1.
Francie dosahuje historického milníku
Zatímco český trh pomalu roste, francouzský automobilový průmysl zaznamenal v září 2025 historickou změnu. Podle dat Avere-France dosáhly bateriové elektromobily tržního podílu 20,8 % a poprvé v historii předčily registrace benzinových vozů, které klesly na 19,2 %.
V září bylo ve Francii zaregistrováno 35 456 nových bateriových elektromobilů, což představuje nárůst o 16,6 % oproti září 2024. Celkově včetně plug-in hybridů dosáhly elektromobily 26,5% podílu na trhu. Během prvních devíti měsíců roku klesly registrace benzinových vozů o 32,8 % na pouhých 265 023 jednotek.
Francouzský trh je příkladem toho, jak může kombinace dostupných modelů domácích výrobců, rozvinuté infrastruktury a státní podpory urychlit přechod na elektromobilitu. Model Renault 5 se stal nejprodávanějším elektromobilem a potvrdil tak sílu lokálních výrobců. Francie nyní disponuje více než 118 000 veřejnými dobíjecími body s cílem dosáhnout 150 000 do konce roku 2025.
Infrastruktura v Česku: další rozvoj
Česká republika pokračuje v rozšiřování dobíjecí infrastruktury. K dispozici je aktuálně 7 179 veřejně přístupných dobíjecích bodů, z nichž 767 disponuje výkonem 150 kW a vyšším. Rozvoj infrastruktury je klíčový pro další růst trhu s elektromobily.
K celkovému růstu trhu podle Jindřicha Friče přispívá rozšiřující se nabídka cenově dostupnějších modelů, rostoucí tlak na snižování emisí ve firemních flotilách a rychlý rozvoj dobíjecí infrastruktury. „Zářijová data však ukazují meziroční pokles registrací nových bateriových elektromobilů o 7 %. Tento pokles je nutné vnímat v kontextu mimořádně silného závěru třetího čtvrtletí loňského roku, kdy významnou roli sehrál dotační program pro firmy," doplňuje Frič.
Pro Českou republiku bude klíčové pokračovat v rozšiřování dobíjecí infrastruktury a v podpoře dostupnosti elektromobilů pro širší spektrum zákazníků. S tržním podílem 5,6 % má český trh stále značný prostor pro růst směrem k evropskému průměru.
Zdroje: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz, ACEA, Avere-France