Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Explorer je technicky Enyaq s lepší zárukou. Proč se prodává 15× hůř?

elektromobily Ford | zdroj: fordpresskits.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 10 Listopad, 2025
Ford se v Česku snaží zabodovat s dvojicí elektrických modelů postavených na stejné platformě jako Škoda Enyaq. Za posledních 12 měsíců si cestu k zákazníkům našlo 177 kusů Exploreru a 129 Capri. Je to zlomek proti Enyaqu s jeho 2 601 registracemi, přesto Ford nabízí zajímavou alternativu s delší zárukou, bezúročným financováním a bohatou výbavou. Překvapivé je, že technicky vychází oba modely ze stejných základů jako mladoboleslavská ikona.

Statistiky neblahají, ale Ford má své trumfy

Podle dat z registrů vozidel si za období od listopadu 2024 do října 2025 našlo v Česku majitele 177 elektrických Fordů Explorer, což z něj dělá nejprodávanější plně elektrický model americké značky na našem trhu. Ford Capri následuje se 129 registracemi. Pro srovnání – Škoda Enyaq dosáhla za stejné období 2 601 registrací a nový Elroq 2 296 kusů.

Rozdíl je markantní, ale Ford vsadil na jinou strategii. Místo vlastního vývoje se dohodl s koncernem Volkswagen na sdílení technologií a nyní nabízí vozy s delší zárukou, bezúročným financováním a často i bohatší výbavou za srovnatelnou cenu.

Co mají společného Explorer, Capri a Enyaq?

Odpověď je jednoduchá: platformu MEB. Všechny tři modely stojí na modulárním elektrickém podvozku vyvinutém Volkswagenem. Ford Explorer technicky vychází z Volkswagenu ID.4, zatímco Capri je blíže ID.5. Škoda Enyaq používá tutéž základnu.

Spolupráce Fordu a Volkswagenu je výsledkem dohody z let 2018–2019, kdy se obě automobilky dohodly na sdílení technologií. Ford výměnou za užitkové modely získal přístup k platformě MEB a jejím komponentům. To znamená stejné elektromotory (typ APP550 pro verze s 77kWh baterií), podobnou strukturu baterie a některé společné ovládací prvky.

Při pohledu do interiéru Exploreru nebo Capri najdete například digitální přístrojový štít známý z vozů Volkswagenu, ovládací páčky před volantem nebo systém ovládání oken na dveřích řidiče. Ford ale přidal vlastní dotykovou obrazovku o úhlopříčce 14,6 palce s vertikální orientací a celkově odlišil vzhled interiéru i exteriéru natolik, že na první pohled nepřipomínají německé sourozence.

Explorer a Capri: Tři motorizace, jeden cíl

Ford Explorer i Capri nabízejí tři varianty pohonu:

  • Základní verze: baterie 52 kWh, výkon 125 kW (170 k), pohon zadních kol, dojezd až 378 km
  • Prodloužený dojezd: baterie 77 kWh, výkon 210 kW (286 k), pohon zadních kol, dojezd až 602 km u Exploreru a 627 km u Capri
  • Pohon všech kol: baterie 79 kWh, výkon 250 kW (340 k), pohon 4x4, dojezd až 566 km u Exploreru a 595 km u Capri

Podle testů Explorer vyniká nejnižší spotřebou mezi konkurenty – oficiálně 15,3 kWh na 100 km v nejúspornější verzi. Realita je o něco vyšší, ale stále konkurenceschopná. Capri díky aerodynamičtější karoserii dosahuje ještě lepších hodnot.

Cena a výbava: Ford konkuruje i bez slevy

Základní Ford Explorer startuje na 856 900 Kč za verzi s menší baterií a dojezdem 378 km. Nejprodávanější varianta s baterií 77 kWh v základní výbavě stojí 1 019 900 Kč. Vyšší výbava Premium AWD přidává 190 tisíc korun a zahrnuje audioústavu Bang & Olufsen, LED Matrix světlomety, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru a 20palcová kola.

Pro srovnání, Škoda Enyaq startuje na 1 099 900 Kč za verzi 60 SE L s baterií 63 kWh. Model 85 Edition s baterií 82 kWh stojí od 1 299 900 Kč. Ford tak nabízí podobnou techniku za srovnatelné nebo i nižší ceny.

Záruka a financování: tady Ford boduje

Právě v oblasti záruky a financování ukazuje Ford svou konkurenční výhodu. Zatímco Škoda nabízí standardní záruku 2 roky bez omezení kilometrů (prodloužení na 5 let je za příplatek), Ford poskytuje:

  • Základní záruka: 5 let / 100 000 km včetně zajištění mobility až na 5 dní
  • Záruka na baterii: 8 let / 160 000 km (stejně jako Škoda)
  • Servisní plán zdarma: 5 let včetně silniční asistenční služby Ford Assistance

K tomu Ford aktuálně nabízí bezúročné financování Ford Credit s 0% úrokem pro právnické osoby a podnikatele. Podmínkou je minimální akontace 50 % a doba financování 24 měsíců. Nabídka platí do 31. prosince 2025.

Při financování přes Ford Credit dostávají zákazníci navíc nabíjecí kartu v hodnotě 10 000 Kč zdarma a možnost wallboxu pro domácí nabíjení v hodnotě 17 990 Kč zdarma při realizaci instalace s partnerskou společností COM electric. Docela zajímavé bonusy.

Kde se vyrábějí a jak se liší od VW?

Oba modely vznikají v modernizovaném závodě Ford v Kolíně nad Rýnem, kam automobilka investovala 2 miliardy dolarů. Jde o první uhlíkově neutrální výrobní závod Fordu v Evropě. Výroba Exploreru byla zahájena v červnu 2024, Capri následovalo v září téhož roku.

Přestože technický základ sdílí s vozy Volkswagenu, Ford provedl vlastní ladění podvozku. Podle recenzí některých médií vyniká Explorer i Capri konzistnějším nastavením tlumičů a lepším komfortem než vozidla koncernu Volkswagen. Kombinace specifických silentbloků, pružin a tlumičů elegantně zvládá vyšší hmotnost elektromobilu.

Ford také upravil nabíjecí křivku a dosahuje rychlejšího nabíjení než některé modely na platformě MEB. Explorer i Capri zvládají nabíjení výkonem až  185 kW. Nabití z 10 na 80 % kapacity trvá přibližně 26–28 minut.

Proč tedy Explorer a Capri neprodává jako Enyaq?

Důvodů je několik. Škoda má v Česku tradiční pevnou pozici a zákazníci jsou k domácí značce loajální. Enyaq navíc vstoupil na trh dříve (2021) a má za sebou delší historii prodeje.

Ford také čelí výzvě v podobě vnímání značky. Zatímco Enyaq je jasně definovaný jako rodinný elektromobil, Explorer a zejména Capri se potýkají s nejasným zařazením. Capri nese jméno legendárního sportovního kupé ze 70. let, ale ve skutečnosti jde o crossover s praktickými ambicemi. Tato diskrepance mezi očekáváním a realitou může některé zákazníky odradit.

Dalším faktorem je distribuční síť. Škoda má v Česku více prodejců a servisů než Ford, což zákazníkům usnadňuje přístup k vozům i servisním službám.

Stojí Ford za zvážení?

Pokud nehledáte specificky Škodu a zajímá vás elektrický crossover s moderní technikou, Ford Explorer nebo Capri rozhodně stojí za test. Delší záruka, bezúročné financování a často bohatší standardní výbava jsou reálné výhody. Navíc dostanete vůz s vlastním designem, který na silnici nepůsobí jako další klon z koncernu Volkswagen.

Explorer láká na praktičnost a dojezd přes 600 km v nejlepší verzi. Capri nabízí o něco sportovnější siluetu a ještě větší zavazadlový prostor (572 litrů proti 460 litrům u Exploreru). Oba modely sdílí interiér s velkou vertikální obrazovkou, tajnou schránkou pod displejem a prostornou středovou konzolou MegaConsole s 17 litry úložného prostoru.

Pro finální rozhodnutí doporučujeme testovací jízdu. Ford Explorer i Capri možná nezískají prvenství v prodejních žebříčcích, ale jako alternativa k Enyaqu nabízejí zajímavý balíček výhod, které by neměly uniknout pozornosti zákazníků uvažujících o elektrickém crossoveru.

Štítky

  • EV novinky
  • Ford
  • Elektromobilita
  • tipy a rady
  • Domácí

Mohlo by vás zajímat

XPENG G6

Test XPENG G6: Když teenager pochválí auto dobrovolně, stalo se něco výjimečného
Sedm dní, téměř 600 kilometrů a překvapivé zjištění: čínský elektromobil XPENG G6 nabízí relativně nízkou spotřebu 14 kWh/100 km (bez dálnic), nabití za 20 minut a kvalitu srovnatelnou s evropskými zn...

Leapmotor B05 | zdroj: media.stellantis.com

Elektrické SUV za 690 tisíc: Leapmotor láme rekordy a nabízí jeden z nejlevnějších elektromobilů své třídy u nás
Čínská značka Leapmotor prodala v říjnu rekordních 70 tisíc aut a v Česku překvapuje cenou. Model B10 s dojezdem až 434 km je aktuálně k mání od 690 000 Kč. Jak se daří automobilce, která plánuje výro...

e-Salon 2025

Zbývají tři dny: Vyhrajte vstup na e-Salon, kde otestujete desítky elektromobilů zdarma
Už jen tento víkend se můžete zapojit do soutěže o volné vstupenky na největší událost roku v elektromobilitě. Na evmagazin.cz právě běží kvíz, jehož výherci získají vstup zdarma na veletrh e-Salon 20...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

1000 kilometrů na jedno nabití: Baterie, na kterou svět čekal, je opravdu tady?

Představte si elektromobil, který na jedno nabití ujede z Prahy do Říma. Bez hořlavého elektrolytu, s dvojnásobnou kapacitou a rychlejším... >>

Exodus designérů: Proč špičky z Audi, BMW a Rolls-Royce odešly do Číny?

Wolfgang Egger z Audi, Klaus Zyciora z Volkswagenu, Giles Taylor z Rolls-Royce. Jména, která formovala evropský automobilový design poslední... >>

Tesla Roadster: 8 let čekání končí. Nebo ne? Musk stanovil datum na dubnový žert

Zákazníci čekají od roku 2017, někteří už ruší objednávky. Teď Elon Musk oznámil představení na 1. dubna 2026 – ten samý den, kdy... >>

Neskutečný dojezd, ale reálný test: Plně naložená Kia PV5 Cargo ujela 693 km a zapsala se do Guinnessovy knihy

Značka Kia se postarala o zápis do historie, který mění pohled na reálnou použitelnost elektrických dodávek. Její první specializovaný... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Györ, HungaryGyőrújbarát, Hungary
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Brugge, BelgiumBrugge, Belgium
14 míst • 250 kW • ne-Tesla
Aalborg, DenmarkAalborg, Denmark
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Eging am See, GermanyEging am See, Germany
9 míst • 250 kW • ne-Tesla
Frankfurt, Germany - Am FlughafenFrankfurt am Main, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.