Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Když prodejce neví, co prodává: Příběh o Subaru Solterra a problém s elektromobily v autosalonech

Subaru Solterra 2026 | media.subaru.com
Foto: Subaru Solterra 2026 | media.subaru.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 25 Listopad, 2025
Zákazník v americkém autosalonu se zeptal prodejce, zda Subaru Solterra disponuje funkcí jízdy na jeden pedál. Odpověď byla povýšená: "Auto má dva pedály." Příběh odhaluje zásadní problém – prodejci často nerozumí základním funkcím elektromobilů. A není to jen americký fenomén. Podobné zkušenosti registrujeme i v Česku, kde se elektromobilů prodává jen pět procent a skepticismus převládá nejen u zákazníků, ale často i u samotných dealerů.

Americký příběh, který odhalil univerzální problém

Situace popsaná uživatelem na sociální síti Reddit ukázala, s jakými problémy se setkávají zájemci o elektromobily v amerických autosalonech. Když se zákazník zeptal na funkci one-pedal driving (jízda na jeden pedál) u testované Subaru Solterra, prodejce zareagoval povýšeně a odpověděl: "Auto má dva pedály."

Problém spočívá v tom, že prodejce vůbec nerozuměl základní funkci elektromobilů. One-pedal driving není otázka počtu pedálů v automobilu – jde o pokročilý režim řízení, který využívá rekuperačního brzdění. Při zvednutí nohy z akcelerátoru elektromobil aktivně zpomaluje a nabíjí baterii, což umožňuje řídit vůz téměř výhradně pomocí plynu bez časté potřeby šlapat na brzdy.

Subaru Solterra přitom tento režim nabízí pod názvem S-Pedal Drive, spolu s možností nastavit čtyři úrovně intenzity rekuperačního brzdění pomocí pádlových přepínačů za volantem. Prodejce však o této základní funkci modelu, který měl prodávat, neměl ani ponětí.

Podobné zkušenosti i v Česku

Přestože se v České republice prodává výrazně méně elektromobilů než v USA (v roce 2024 činil podíl elektromobilů na nových registracích necelých 5 % oproti 9 % v USA), i u nás se objevují podobné problémy. Podle průzkumu společnosti E.ON dvě třetiny Čechů v elektromobilu nikdy neseděly.

Česká republika přitom zaujímá poslední místa v žebříčku ochoty koupit si elektromobil. Za těmito čísly se však skrývá překvapivý fakt: většina lidí elektromobily odsuzuje bez osobní zkušenosti.

Situaci komplikuje i fakt, že mnoho autosalonů v Česku elektromobily aktivně nenabízí nebo má na skladě jen minimum kusů. Jeden z větších autobazarů v ČR, Auto ESA, dokonce v roce 2024 oznámil ukončení prodeje elektromobilů s odůvodněním, že "ze strany zákazníků není poptávka".

Proč dealerství nejsou nadšená z elektromobilů

Za problémy s prodejem elektromobilů stojí především ekonomické obavy dealerů. Jak uvádí Chris Johnston v Torque News, americká dealerství generují většinu svých zisků ze servisních služeb a oprav, nikoliv z prodeje nových vozů.

Analýza publikovaná v Autoblogu ukazuje, že marže u servisních služeb v USA se pohybují mezi 45-55 %, zatímco u prodeje nových vozů jsou podstatně nižší. V Evropě je situace méně výrazná, ale principy zůstávají podobné.

Podle dat amerického Ministerstva energetiky elektromobily nepotřebují:

  • Výměny motorového oleje
  • Výměny rozvodového řemenu
  • Servis převodovky
  • Výměny zapalovacích svíček
  • Opravy výfukového systému

Rekuperační brzdění navíc dramaticky prodlužuje životnost brzd. Není výjimkou, že elektromobily jako Nissan Leaf nebo Toyota Prius projíždějí 120 000 kilometrů na původních brzdových destičkách. Studie organizace Consumer Reports a AAA potvrzují, že náklady na údržbu elektromobilů dosahují zhruba poloviny nákladů na údržbu spalovacích vozů.

České specifikum: nedostatek zkušeností na obou stranách

Hlavní problém českého trhu s elektromobily není ani tak neochota dealerů, jako spíše nedostatek zkušeností na obou stranách. Když je podíl elektromobilů na trhu pouhých 5 %, mnoho prodejců se s nimi jednoduše nesetkalo v praxi.

"Je třeba mít vyškolené lidi, kteří tomu opravdu rozumí, protože zákazníci jsou většinou znalí, vědí, do čeho jdou, ale musí také poznat, že i my elektromobilům rozumíme," říká Jan Dedek z AAA Auto.

Podle diskuze zástupců automobilek na Foru elektromobilita 2023 je klíčem k většímu rozšíření elektromobilů v Česku podpora firemních flotil. Sedm z deseti nových aut totiž kupují firmy, a teprve s odstupem několika let se vozy dostávají na sekundární trh do soukromé sféry.

Aktuální stav trhu: Evropa versus Česko

V Evropě prodeje elektromobilů v první půlce roku 2025 překonaly historická maxima s nárůstem o 25 % oproti loňsku a celkovým podílem 17 % na trhu. V tomto roce zaznamená i Česko prudký růst, ovšem i tak je podíl elektromobilů stále nízky ve srovnání s jiným evropskými státy.

Nejúspěšnějším modelem elektromobilů v Česku je Škoda Enyaq, která v Evropě zaznamenala nárůst prodejů o 147 % a stala se klíčovým tahounem značky v segmentu elektromobilů. Za Enyaqem následuje nově představený Škoda Elroq s výchozí cenou kolem 800 000 Kč.

Podle analýzy společnosti J.D. Power se prodej elektromobilů v USA v roce 2025 pravděpodobně udrží na úrovni 9,1 % podílu na trhu. Situaci komplikuje kombinace faktorů: nejistota ohledně federálních pobídek, možná cla na vozy a problémy s nabíjecí infrastrukturou.

V Česku je podle průzkumu E.ON hlavní překážkou nedostatek osobní zkušenosti. Martin Klíma z E.ON doporučuje: "Každému říkám, zkuste si to, vyzkoušejte si sednout do elektromobilu. Nemusí to být pro každého, ale zkuste si to a pak hodnoťte."

České mýty versus realita

Nejvíce Čechů (29 %) odrazuje vyšší pořizovací cena elektromobilu. Pokud by ale auta různých typů pohonu měla stejnou pořizovací cenu i dojezd, 31 % Čechů by vybralo hybrid.

Jednou z nejčastějších obav českých řidičů je vybití elektromobilu v dopravní koloně. Podle odborníků jde o neopodstatněný mýtus. "Když jsme v ČR měli tu dlouhou kolonu na D1, co trvala osm hodin, tak jsem slyšel o Enyaqu a Tesle, jak dlouho vydržely v zimě při minus osmi stupních. Enyaq to zvládnul 52 hodin neustále na 20 stupních a Tesla kolem 80 hodin," uvádí Jakub Kott z E.ON Energie.

Paradoxně má Česká republika jednu z nejlepších nabíjecích infrastruktur v Evropě. "Česká síť, tak jak je postavená dneska, by zvládla obsluhovat jeden milion elektromobilů," tvrdí Martin Klíma. E.ON plánuje do konce roku dosáhnout 1 500 dobíjecích bodů v 650 lokalitách.

Co je Subaru Solterra a jaké má skutečně možnosti

Subaru Solterra je první plně elektrické SUV značky Subaru, uvedené na trh v roce 2022. Vůz je technicky téměř identický s modelem Toyota bZ4X, s nímž sdílí platformu. Hlavní výhodou Solterry je standardní symetrický pohon všech kol, což je typická výbava všech vozů Subaru.

Model 2026 přináší výraznější změny: větší baterii o kapacitě 74,7 kWh (místo původních 71,4 kWh), což zvyšuje dojezd na 459 kilometrů podle normy EPA. Standardní výkon 233 koní je u verze XT doplněn silnější variantou s 338 koňmi. Všechny modely 2026 mají nový standard NACS konektor, což umožňuje nabíjení na tisících stanic Tesla Supercharger.

Co se týče režimu S-Pedal Drive, Solterra skutečně tuto funkci nabízí, i když s určitým omezením. Na rozdíl od některých konkurenčních elektromobilů neumožňuje úplné zastavení vozu pouze pomocí rekuperace. Podle testů auto dokáže výrazně zpomalit téměř k zastavení, ale poslední kousek cesty k úplnému zastavení vyžaduje šlápnutí na brzdu.

Budoucnost prodeje elektromobilů v Česku

Tradiční dealerský model čelí zásadním změnám. Zatímco Tesla, Rivian a Lucid prodávají vozy přímo zákazníkům bez dealerů, v České republice nabírají na síle specializované prodejny, které se zaměřují výhradně na elektromobily a poskytují odborné poradenství.

Podle zkušeností dealerů v Evropě je situace s elektromobily komplikovaná. Některé modely, které byly v minulosti velmi žádané, v elektrické verzi zájem prakticky nevzbuzují. Jako příklad lze uvést Porsche Macan, který původně prodejci "trhali z rukou", zatímco elektrickou verzi neprodávají prakticky vůbec.

Co to znamená pro české zákazníky

Pokud plánujete koupi elektromobilu v Česku, měli byste vzít v úvahu tyto skutečnosti:

  1. Vlastní research je nezbytný – jak ukazuje americký případ se Solterou, prodejci často neznají základní funkce elektromobilů. V Česku je situace podobná, protože mnoho prodejců s elektromobily nemá praktické zkušenosti.
  2. Vyzkoušejte si elektromobil osobně – většina negativních názorů vychází z nedostatku osobní zkušenosti. Mnoho prodejců nabízí testovací jízdy zdarma.
  3. Zvažte ojetý elektromobil – díky dotacím v zahraničí se na český trh dostávají zajímavé kusy za výhodné ceny. AAA Auto prodalo v roce 2024 dvakrát více elektromobilů než v roce 2023.
  4. Počítejte s nižšími provozními náklady – i když je pořizovací cena vyšší, náklady na údržbu a "palivo" jsou výrazně nižší. Majitelé elektromobilů v Česku uvádějí, že doma nabijí za 150 Kč a ujedou přes 200 km.
  5. Nezapomeňte na nabíjecí infrastrukturu – Česko má jednu z nejlepších sítí v Evropě, ale domácí nabíjení je stále nejpohodlnější a nejlevnější variantou.

Incident se Subaru Solterra v americkém salonu je varováním i pro české zákazníky: spoléhat se na znalosti dealerství může být chyba. Vlastní research a informovanost jsou klíčové pro správné rozhodnutí. A když už někdo přijde do autosalonu a zeptá se na one-pedal driving, zaslouží si odpověď od odborníka, ne povýšený úšklebek a vysvětlení, že "auto má dva pedály".

V České republice se situace postupně zlepšuje – specializované prodejny elektromobilů nabízejí odborné poradenství a testovací jízdy, zatímco tradiční dealerství začínají školit své prodejce. Cesta k masovějšímu rozšíření elektromobilů v Česku je však stále dlouhá a vyžaduje především jednu věc: osobní zkušenost převáží tisíce článků.

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Domácí
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

BYD Dolphin Surf | zdroj: bydukmedia.com

Konec cel pro čínská auta? BYD staví závod v Maďarsku a chce ovládnout evropský trh
Obchodní válka s Čínou má nového hráče. Automobilka BYD našla recept na unijní cla a startuje výrobu 300 tisíc vozů ročně přímo v Evropě. Spolu s novými továrnami přichází i sebevědomá strategie: vyšš...

BMW iX3 - zdroj: www.press.bmwgroup.com

1007 km bez nabíjení: BMW iX3 překonalo svůj oficiální dojezd o 200 km
Elektrické SUV, které ujede víc než tisíc kilometrů? Nové BMW iX3 to dokázalo – ale za cenu, kterou byste v praxi nejspíš platit nechtěli. Žádná klimatizace, žádné dálnice, jen pomalá jízda po vedlejš...

Kia EV 5 | kia-express.cz

Jak bezpečná je Kia EV5 pro děti? Euro NCAP testovala 23 aut, odpověď překvapí
Korejské elektrické SUV prošlo nejpřísnějšími bezpečnostními testy v Evropě a ukázalo, kde má skutečně silné stránky. V ochraně dětských pasažérů dosáhlo 85 procent, což je více než v kategorii dospěl...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Elektromobil v zimě: Proč nejen Norové nemají problém, i když mrzne až praští?

Mohlo by se zdát, že Skandinávie je pro bateriová auta pohřebištěm. Přesto v Norsku tvoří 90 % prodejů. Důvod není jen ekologický –... >>

Další cenový šok. MG4 padá na 589 tisíc. Trh se přizpůsobuje agresivním cenám Leapmotoru a Tesly.

Tohle mnozí nečekali. Agresivní slevy mění český trh s elektromobily. Zatímco MG bourá psychologickou hranici cenou 589 900 Kč za MG4,... >>

Kanada může zrušit cla na čínské elektromobily. Trumpovo embargo ji tlačí k Pekingu

Premiér Carney se tento týden setká s prezidentem Si. Po Trumpově ukončení obchodních jednání hledá Ottawa nové partnery. Zemědělci... >>

Leapmotor Lafa 5 Ultra: 605 km dojezdu a prémiový zážitek od roku 2026

Čínská automobilka Leapmotor se chystá v druhém čtvrtletí roku 2026 uvést na trh prémiovou verzi svého elektrického hatchbacku Lafa 5,... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Caen, FranceBretteville-sur-Odon, France
12 míst • 150 kW • ne-Tesla
Imst, AustriaImst, Austria
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Oslo North - Ullevaal, NorwayOslo, Norway
40 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wiesbaden, GermanyWiesbaden, Germany
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Kamenný Újezd, Czech RepublicKamenný Újezd, Czech Republic
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.