Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Od ledna můžete pustit volant na dálnici. A není to zbytečné?

Autonomní řízení
Foto: Autonomní řízení
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 27 Říjen, 2025
Od ledna 2026 budou na českých dálnicích poprvé oficiálně jezdit vozidla s podmíněnou automatizací. Česká republika se tak zařadí mezi technologické premianty v Evropě. Přesto se stále ozývají hlasy, které autonomní řízení označují za zbytečnost. Je to podobné, jako kdyby někdo tvrdil, že sekačka na trávu je zbytečná a měli bychom se vrátit ke kosám. Podívejme se na fakta.

Analogie, která vypovídá tisíc slov

Představte si, že by někdo dnes tvrdil, že sekačky na trávu jsou zbytečné a měli bychom všichni sekat kosu. Znáte mnoho lidí, kteří to dělají? Pravděpodobně ne. A právě tak to bude i s autonomním řízením.

Občas se objeví argumentace, že člověk přichází o radost z řízení. To je sice pravda, ale platí pouze pro podstatnou menšinu nadšenců. Určitě existují lidé, kteří si užívají každou jízdu, každé řazení, každou zatáčku. Stejně jako existují lidé, kteří rádi sekají trávu kosou – pro nostalgii, pro cvičení, pro zážitek. Jenže většina z nás chce jednoduše osekanou zahradu a autem se dostat z bodu A do bodu B bezpečně, pohodlně a efektivně.

Pro většinu řidičů je každodenní dojíždění do práce v kolonách, stání na semaforech a hledání parkovacího místa spíše nutným zlem než potěšením. A právě pro tyto situace je autonomní řízení ideálním pomocníkem.

Kde jsme s legislativou v Česku?

Prezident Petr Pavel podepsal 24. dubna 2025 novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, která od 1. ledna 2026 umožní provoz vozidel se systémem automatizovaného řízení úrovně SAE Level 3 na vybraných úsecích českých komunikací.

Co to v praxi znamená? Úroveň 3 označuje tzv. podmíněnou automatizaci. Vozidlo může samostatně řídit například na dálnici, ale řidič musí být připraven převzít řízení do deseti sekund, pokud jej k tomu systém vyzve. Nejběžněji bude systém využíván na komunikacích se stavebně oddělenými protisměry – tedy především na dálnicích.

Česká republika se tak podle Sdružení automobilového průmyslu zařadila mezi první evropské země (spolu s Německem), kde bude možné tuto technologii legálně využívat.

Jak to funguje v praxi?

Legislativa jednoznačně rozlišuje zodpovědnost. Pokud vozidlo řídí samo – tedy je aktivován systém autonomního řízení – neplatí pro řidiče pravidla silničního provozu týkající se řízení. Řidič se nemusí věnovat řízení, může si například přečíst zprávy nebo odpovědět na email. Musí však být připraven neprodleně převzít řízení na výzvu systému.

Pokud řidič výzvu ignoruje a nepřevezme řízení, zodpovídá za následky jako by řídil vozidlo sám. Policie může zkontrolovat, zda bylo vozidlo v daný okamžik skutečně řízeno systémem – vozidlo musí být schopné prokázat, že bylo řízeno automatizovaným systémem prostřednictvím palubního záznamu.

Kde už autonomní vozidla skutečně jezdí?

V říjnu 2025 již autonomní vozidla nejsou science fiction, ale realita na silnicích řady měst po celém světě.

Spojené státy jsou v čele vývoje. Společnost Waymo (odnož Googlu) provozuje robotaxi v San Franciscu, Los Angeles, Austinu a Phoenixu. Podle dostupných údajů má flotila přes 1 500 vozidel a podnikne přes čtvrt milionu jízd týdně. V květnu 2025 společnost oznámila, že jejich vozy z hlediska bezpečnosti výrazně překonávají lidské řidiče. Do konce roku 2025 Waymo plánuje zahájit provoz také ve Washingtonu D.C.

Tesla spustila v červnu 2025 službu robotaxi v texaském Austinu. Zatím jde o testovací provoz s bezpečnostním personálem na sedadle spolujezdce, ale v červnu 2025 se firmě poprvé podařilo doručit zákazníkovi zcela autonomní vozidlo Model Y bez potřeby řidiče i bez zásahu dálkového operátora.

Čína nezůstává pozadu. V čínském Wu-chanu již běžně jezdí autonomní autobusy bez řidiče a testují se dodávky potravin i přeprava cestujících bez lidského dohledu. Podle dostupných informací se robotaxi testují v provozu ve více než devatenácti čínských městech.

V České republice probíhají pilotní projekty. V Praze již několik let jezdí autonomní minibus mezi stanicemi metra Nové Butovice a kancelářskou zónou Waltrovka. Od začátku roku 2025 vozidla jezdí zcela autonomně v určitých časových oknech, kdy je provoz méně intenzivní. V Brně spolupracuje Vysoké učení technické s firmou Valeo na vývoji autonomních systémů. V Ostravě se autonomní nákladní vozidla již používají v průmyslových parcích pro přepravu zboží mezi sklady.

Bezpečnost: čísla mluví jasně

Podle statistik Světové zdravotnické organizace (WHO) je až 90 % dopravních nehod způsobeno lidskou chybou. Autonomní systémy neusínají únavou, netelefonují za jízdy ani neztrácejí pozornost při řízení. Reagují rychleji než člověk a umí se rozhodovat na základě komplexní analýzy provozní situace.

Studie Virginia Tech Transportation Institute z roku 2016, kterou uznala i společnost Google, ukázala, že nehodovost samořízených aut je nižší než u lidmi řízených automobilů. Při započítání pouze nehod dvou nejvyšších stupňů závažnosti vyšla u konvenčních automobilů nehodovost 4,2 nehody na milion mil, zatímco u autonomních vozidel 3,2 nehody.

Waymo mezi lety 2021 až 2024 zaznamenalo 696 nehod za účasti autonomního taxíku. Naprosté minimum z nich skončilo jakýmkoliv zraněním posádky. V roce 2025 bylo zatím zaznamenano 137 nehod, při jedné nehodě zemřel člověk, nicméně nešlo o cestujícího v autonomním vozidle a vozidlo nehodu ani nezpůsobilo – bylo pouze jejím účastníkem.

Technologie pokračuje vpřed

Vývoj nezůstává stát na místě. Zatímco úroveň 3 (podmíněná automatizace) se stává realitou, pracuje se již na úrovni 4 a 5. Úroveň 4 představuje plně autonomní jízdu v omezeném prostředí (například městská centra), úroveň 5 pak kompletní autonomii bez volantu nebo pedálů, kdekoliv a za jakýchkoliv podmínek.

Společnost Zoox od Amazonu představila v roce 2025 speciální autonomní vozidlo, které vypadá spíše jako minibus než jako auto – nemá totiž ani volant, ani pedály. V létě 2025 zahájila v Las Vegas komerční provoz a do roka plánuje rozšíření do čtyř až pěti velkých měst.

Sdružení automobilového průmyslu již zahájilo práce na další fázi české legislativy, která se zaměří na vytvoření rámce pro systémy úrovně L4+, podporu testování plně autonomních vozidel v reálném provozu a aktivní zapojení České republiky do strategického dialogu v rámci Průmyslového akčního plánu pro evropský automobilový sektor.

Co to znamená pro běžné řidiče?

Pro většinu lidí nebude přechod na autonomní řízení žádnou dramatickou změnou, ale spíše postupným přidáváním funkcí, které jim usnadní život. Už dnes má mnoho moderních aut asistenty, které udržují vozidlo v jízdním pruhu, přizpůsobují rychlost a brzdí v případě nebezpečí.

Od roku 2026 budou moci majitelé homologovaných vozidel na vybraných úsecích dálnic předat řízení vozidlu a věnovat se jiným činnostem – odpovědět na email, přečíst si zprávy, nebo si jednoduše odpočinout. Řidič však bude muset zůstat střízlivý, připoutaný a připravený převzít řízení.

Pro ty, kteří si rádi užívají řízení, zůstane možnost řídit manuálně. Nikdo je k autonomnímu řízení nutit nebude. Podobně jako dnes nikdo nenutí nikoho sekat trávu sekačkou – pokud někdo chce použít kosu, může. Ale většina z nás ocení, že máme na výběr.

Evoluce, ne revoluce

Autonomní řízení není žádná revoluce, která má ze dne na den změnit svět. Je to přirozená evoluce dopravy, podobná přechodu od ruční práce ke strojům, od kosy k sekačce. Technologie, která dává lidem na výběr – mohou řídit sami, když chtějí, nebo předat řízení počítači, když je to pro ně výhodnější.

S legislativním rámcem, který vstoupí v platnost od ledna 2026, se Česká republika otevírá budoucnosti, kde bude doprava bezpečnější, efektivnější a dostupnější pro všechny. A to rozhodně není zbytečné.

Štítky

  • EV novinky
  • Technologie
  • Elektromobilita
  • Autonomní řízení

Mohlo by vás zajímat

EV novinky baterie

Nové konsorcium Together urychlí výstavbu gigatováren na baterie po celém světě
Nezisková organizace Upcell Alliance představila konsorcium „Together“, které si klade za cíl výrazně zrychlit výstavbu a zprovoznění gigatováren na baterie po celém světě. Tato nová iniciativa, rozši...

Tesla

Musk navrhuje roboty místo vězení: Optimus jako digitální strážce
Elon Musk představil kontroverzní vizi budoucnosti trestního práva, kde by humanoidní roboty Tesla Optimus mohly nahradit klasické věznění. Místo za mřížemi by odsouzení dostali robotického "průvodce"...

Tesla Model 3 | ilustrační foto

Elektromobily ve městě: Proč se vyplatí přesedlat na elektřinu
Městská doprava prochází revolucí a elektromobily se stávají stále atraktivnější volbou pro každodenní cestování. Tichý provoz, nulové emise a rostoucí síť dobíjecích stanic – to jsou jen některé z dů...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Musk odhalil karty: Prodeje aut už Teslu tolik nezajímají. Všechno sází na Robotaxi

Finanční výsledky Tesly za Q3 2025 byly sice bedlivě sledované, ale to hlavní přišlo až po nich. Elon Musk během hovoru s investory... >>

BMW získává výhodu: Solid-state baterie nabije za 9 minut

Samsung SDI spojuje síly s BMW a americkou Solid Power na validaci solid-state baterií. Sulfidová technologie slibuje 500 Wh/kg, dojezd přes 960... >>

Nio Firefly chystá „eSko“. Silnější 120kW motor si brousí zuby na Mini Cooper

Prémiová kompaktní značka Nio Firefly, která se netají svými ambicemi konkurovat ikonickému Mini, zvyšuje sázky. Jen pár měsíců po... >>

Waymo slaví 2 500 robotaxi. Pak přišla ledová sprcha od Muska: "Nováčkovská čísla."

Závod o budoucnost dopravy má nový milník. Waymo od Googlu nasadilo už 2 500 robotaxi a slaví expanzi na dálnice. Pak ale přišla strohá... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Nyborg, DenmarkNyborg, Denmark
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Košice, SlovakiaKošice, Slovakia
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Praha- ZličínPraha 5, Czech Republic
Bressanone, ItalyVarna, Italy
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Vannes, FrancePlescop, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.