Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Od ledna můžete pustit volant na dálnici. A není to zbytečné?

Autonomní řízení
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 27 Říjen, 2025
Od ledna 2026 budou na českých dálnicích poprvé oficiálně jezdit vozidla s podmíněnou automatizací. Česká republika se tak zařadí mezi technologické premianty v Evropě. Přesto se stále ozývají hlasy, které autonomní řízení označují za zbytečnost. Je to podobné, jako kdyby někdo tvrdil, že sekačka na trávu je zbytečná a měli bychom se vrátit ke kosám. Podívejme se na fakta.

Analogie, která vypovídá tisíc slov

Představte si, že by někdo dnes tvrdil, že sekačky na trávu jsou zbytečné a měli bychom všichni sekat kosu. Znáte mnoho lidí, kteří to dělají? Pravděpodobně ne. A právě tak to bude i s autonomním řízením.

Občas se objeví argumentace, že člověk přichází o radost z řízení. To je sice pravda, ale platí pouze pro podstatnou menšinu nadšenců. Určitě existují lidé, kteří si užívají každou jízdu, každé řazení, každou zatáčku. Stejně jako existují lidé, kteří rádi sekají trávu kosou – pro nostalgii, pro cvičení, pro zážitek. Jenže většina z nás chce jednoduše osekanou zahradu a autem se dostat z bodu A do bodu B bezpečně, pohodlně a efektivně.

Pro většinu řidičů je každodenní dojíždění do práce v kolonách, stání na semaforech a hledání parkovacího místa spíše nutným zlem než potěšením. A právě pro tyto situace je autonomní řízení ideálním pomocníkem.

Kde jsme s legislativou v Česku?

Prezident Petr Pavel podepsal 24. dubna 2025 novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, která od 1. ledna 2026 umožní provoz vozidel se systémem automatizovaného řízení úrovně SAE Level 3 na vybraných úsecích českých komunikací.

Co to v praxi znamená? Úroveň 3 označuje tzv. podmíněnou automatizaci. Vozidlo může samostatně řídit například na dálnici, ale řidič musí být připraven převzít řízení do deseti sekund, pokud jej k tomu systém vyzve. Nejběžněji bude systém využíván na komunikacích se stavebně oddělenými protisměry – tedy především na dálnicích.

Česká republika se tak podle Sdružení automobilového průmyslu zařadila mezi první evropské země (spolu s Německem), kde bude možné tuto technologii legálně využívat.

Jak to funguje v praxi?

Legislativa jednoznačně rozlišuje zodpovědnost. Pokud vozidlo řídí samo – tedy je aktivován systém autonomního řízení – neplatí pro řidiče pravidla silničního provozu týkající se řízení. Řidič se nemusí věnovat řízení, může si například přečíst zprávy nebo odpovědět na email. Musí však být připraven neprodleně převzít řízení na výzvu systému.

Pokud řidič výzvu ignoruje a nepřevezme řízení, zodpovídá za následky jako by řídil vozidlo sám. Policie může zkontrolovat, zda bylo vozidlo v daný okamžik skutečně řízeno systémem – vozidlo musí být schopné prokázat, že bylo řízeno automatizovaným systémem prostřednictvím palubního záznamu.

Kde už autonomní vozidla skutečně jezdí?

V říjnu 2025 již autonomní vozidla nejsou science fiction, ale realita na silnicích řady měst po celém světě.

Spojené státy jsou v čele vývoje. Společnost Waymo (odnož Googlu) provozuje robotaxi v San Franciscu, Los Angeles, Austinu a Phoenixu. Podle dostupných údajů má flotila přes 1 500 vozidel a podnikne přes čtvrt milionu jízd týdně. V květnu 2025 společnost oznámila, že jejich vozy z hlediska bezpečnosti výrazně překonávají lidské řidiče. Do konce roku 2025 Waymo plánuje zahájit provoz také ve Washingtonu D.C.

Tesla spustila v červnu 2025 službu robotaxi v texaském Austinu. Zatím jde o testovací provoz s bezpečnostním personálem na sedadle spolujezdce, ale v červnu 2025 se firmě poprvé podařilo doručit zákazníkovi zcela autonomní vozidlo Model Y bez potřeby řidiče i bez zásahu dálkového operátora.

Čína nezůstává pozadu. V čínském Wu-chanu již běžně jezdí autonomní autobusy bez řidiče a testují se dodávky potravin i přeprava cestujících bez lidského dohledu. Podle dostupných informací se robotaxi testují v provozu ve více než devatenácti čínských městech.

V České republice probíhají pilotní projekty. V Praze již několik let jezdí autonomní minibus mezi stanicemi metra Nové Butovice a kancelářskou zónou Waltrovka. Od začátku roku 2025 vozidla jezdí zcela autonomně v určitých časových oknech, kdy je provoz méně intenzivní. V Brně spolupracuje Vysoké učení technické s firmou Valeo na vývoji autonomních systémů. V Ostravě se autonomní nákladní vozidla již používají v průmyslových parcích pro přepravu zboží mezi sklady.

Bezpečnost: čísla mluví jasně

Podle statistik Světové zdravotnické organizace (WHO) je až 90 % dopravních nehod způsobeno lidskou chybou. Autonomní systémy neusínají únavou, netelefonují za jízdy ani neztrácejí pozornost při řízení. Reagují rychleji než člověk a umí se rozhodovat na základě komplexní analýzy provozní situace.

Studie Virginia Tech Transportation Institute z roku 2016, kterou uznala i společnost Google, ukázala, že nehodovost samořízených aut je nižší než u lidmi řízených automobilů. Při započítání pouze nehod dvou nejvyšších stupňů závažnosti vyšla u konvenčních automobilů nehodovost 4,2 nehody na milion mil, zatímco u autonomních vozidel 3,2 nehody.

Waymo mezi lety 2021 až 2024 zaznamenalo 696 nehod za účasti autonomního taxíku. Naprosté minimum z nich skončilo jakýmkoliv zraněním posádky. V roce 2025 bylo zatím zaznamenano 137 nehod, při jedné nehodě zemřel člověk, nicméně nešlo o cestujícího v autonomním vozidle a vozidlo nehodu ani nezpůsobilo – bylo pouze jejím účastníkem.

Technologie pokračuje vpřed

Vývoj nezůstává stát na místě. Zatímco úroveň 3 (podmíněná automatizace) se stává realitou, pracuje se již na úrovni 4 a 5. Úroveň 4 představuje plně autonomní jízdu v omezeném prostředí (například městská centra), úroveň 5 pak kompletní autonomii bez volantu nebo pedálů, kdekoliv a za jakýchkoliv podmínek.

Společnost Zoox od Amazonu představila v roce 2025 speciální autonomní vozidlo, které vypadá spíše jako minibus než jako auto – nemá totiž ani volant, ani pedály. V létě 2025 zahájila v Las Vegas komerční provoz a do roka plánuje rozšíření do čtyř až pěti velkých měst.

Sdružení automobilového průmyslu již zahájilo práce na další fázi české legislativy, která se zaměří na vytvoření rámce pro systémy úrovně L4+, podporu testování plně autonomních vozidel v reálném provozu a aktivní zapojení České republiky do strategického dialogu v rámci Průmyslového akčního plánu pro evropský automobilový sektor.

Co to znamená pro běžné řidiče?

Pro většinu lidí nebude přechod na autonomní řízení žádnou dramatickou změnou, ale spíše postupným přidáváním funkcí, které jim usnadní život. Už dnes má mnoho moderních aut asistenty, které udržují vozidlo v jízdním pruhu, přizpůsobují rychlost a brzdí v případě nebezpečí.

Od roku 2026 budou moci majitelé homologovaných vozidel na vybraných úsecích dálnic předat řízení vozidlu a věnovat se jiným činnostem – odpovědět na email, přečíst si zprávy, nebo si jednoduše odpočinout. Řidič však bude muset zůstat střízlivý, připoutaný a připravený převzít řízení.

Pro ty, kteří si rádi užívají řízení, zůstane možnost řídit manuálně. Nikdo je k autonomnímu řízení nutit nebude. Podobně jako dnes nikdo nenutí nikoho sekat trávu sekačkou – pokud někdo chce použít kosu, může. Ale většina z nás ocení, že máme na výběr.

Evoluce, ne revoluce

Autonomní řízení není žádná revoluce, která má ze dne na den změnit svět. Je to přirozená evoluce dopravy, podobná přechodu od ruční práce ke strojům, od kosy k sekačce. Technologie, která dává lidem na výběr – mohou řídit sami, když chtějí, nebo předat řízení počítači, když je to pro ně výhodnější.

S legislativním rámcem, který vstoupí v platnost od ledna 2026, se Česká republika otevírá budoucnosti, kde bude doprava bezpečnější, efektivnější a dostupnější pro všechny. A to rozhodně není zbytečné.

Štítky

  • EV novinky
  • Technologie
  • Elektromobilita
  • Autonomní řízení

Mohlo by vás zajímat

Tesla Model 3 | ilustrační foto

Není nebe bez mráčků. Hrozba náhlé ztráty výkonu straší 13 000 majitelů Tesel
Je to nepříjemná komplikace. Téměř 13 000 starších importovaných Tesel v Číně míří do svolávací akce. Důvodem je chyba v softwaru, která může vést až k nečekané ztrátě výkonu za jízdy. Není nebe bez m...

Porsche Macan | zdroj: newsroom.porsche.com

Elektrické Porsche dostalo legendární značku GTS. A je výkonnější než benzínová verze
Po šedesáti letech se tři legendární písmena GTS poprvé objevují na čistě elektrickém Porsche. Macan GTS Electric nabízí 563 koní oproti 434 koním benzínové verze, zrychlení na stovku za 3,8 sekundy a...

BYD Yangwang U9 | zdroj: press.bydauto.be

Čína šokovala Nürburgring. Elektrický supersport BYD Yangwang U9 zajel rekord a pokořil evropskou elitu
Legendární „Zelené peklo“ má nového krále. A není to Porsche ani Rimac. Elektrický supersport BYD Yangwang U9 právě zajel nový rekord pro sériové elektromobily na Nürburgringu. Není to jen o číslech. ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Na co se zapomíná? Že díky recyklaci budou elektromobily ještě ekologičtější

Kritici elektromobilů často zdůrazňují vysoké emise při výrobě baterií. Nová čísla z Číny a studie Stanfordovy univerzity však... >>

Daňová injekce pro elektromobily, nebo záchranná brzda pro spalováky? Německo hledá cestu ven z automobilové krize

Září přineslo Německu sice růst registrací elektromobilů, ale optimismus brzdí přetrvávající nejistota a silný tlak z Asie. Kancléř... >>

18 % lidí věří tomuto mýtu o elektromobilech. Vy také?

Smí elektromobil do automyčky, nebo hrozí zkrat? Překvapivě častá otázka, kterou si klade téměř každý pátý člověk. Přitom odpověď... >>

Historický milník je tu: Svět poprvé prodal přes dva miliony elektromobilů za jediný měsíc

Září 2025 se zapíše do historie automobilismu. Poprvé padla magická hranice dvou milionů prodaných elektromobilů za jediný měsíc. Tento... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Vado Ligure, ItalyVado Ligure (SV), Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Busdorf, GermanyBusdorf, Germany
28 míst • 250 kW • ne-Tesla
Vøringsfossen, NorwayEidfjord, Norway
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Neuville-en-Ferrain, FranceNeuville-en-Ferrain, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lippetal, GermanyLippetal, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.