Česká republika se stane jednou z prvních zemí Evropské unie, která od ledna 2026 umožní provoz vozidel se systémem automatizovaného řízení úrovně SAE Level 3 na veřejných komunikacích. Prezident Petr Pavel podepsal 24. dubna 2025 novelu zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a zákona č. 56/2001 Sb., čímž oficiálně povolil tzv. podmíněnou automatizaci.
Co je to SAE Level 3?
Podle mezinárodní klasifikace automatizace řízení SAE (Society of Automotive Engineers) existuje šest úrovní autonomie – od 0 (bez asistence) po 5 (plně autonomní). Úroveň 3 označuje vozidla, která mohou samostatně řídit v určitém typu provozu (např. na dálnici), ale řidič musí být připraven převzít řízení, pokud jej systém vyzve. Tato úroveň se označuje jako podmíněná automatizace.

Věděli jste, že
FSD systémy (Full Self-Driving) se neustále „učí“ z milionů reálných kilometrů nasbíraných vozidly na silnicích. Vozidla, která jsou již vybavena potřebným hardwarem a senzorickými technologiemi, posílají zpět do datových center anonymizované záznamy o svém provozu. Díky tomu se centrální umělá inteligence průběžně zlepšuje a je schopna zvládat stále složitější dopravní situace.
Pokud se vám článek líbil, můžete jej na konci článku sdílet pomocí lišty. Děkujeme za podporu!
Pravidla provozu: Kdy řídí vůz a kdy člověk?
Nově schválená legislativa jednoznačně rozlišuje, zda je za jízdu zodpovědný člověk, nebo vozidlo:
- Pokud vozidlo řídí samo – tedy je aktivován systém autonomního řízení – neplatí pro řidiče pravidla silničního provozu týkající se řízení. Řidič se tedy nemusí věnovat řízení, ale musí být připraven jej neprodleně převzít na výzvu systému.
- Pokud řidič výzvu ignoruje a nepřevezme řízení, zodpovídá za následky jako by řídil vozidlo sám. Systém se v takovém případě považuje za neaktivní.
- Policie může zkontrolovat, zda bylo vozidlo v daný okamžik skutečně řízeno systémem – a řidič musí tuto informaci poskytnout. Pokud ji neposkytne, předpokládá se, že vozidlo nebylo v autonomním režimu.
Praktická aplikace: Kde bude možné autonomní řízení využít?
Vozidla s homologovaným systémem L3 budou moci jezdit ve zvoleném režimu především na vybraných úsecích silnic, typicky na dálnicích. Tyto úseky budou odpovídat požadavkům na bezpečnost, přehlednost a infrastrukturu vhodnou pro autonomní provoz. V praxi tedy půjde o úseky, kde se minimalizují neočekávané situace, jako jsou přechody pro chodce, cyklisté nebo ostré zatáčky.
Odpovědnost při nehodě: Nová pravidla
Jedním z klíčových aspektů nové legislativy je přesná definice odpovědnosti v případě dopravního přestupku nebo nehody. Pokud bude prokázáno, že vozidlo bylo v daný okamžik řízeno systémem automatizovaného řízení, nenese řidič odpovědnost za případné porušení pravidel provozu. Tento princip přináší právní jistotu jak pro uživatele, tak pro výrobce systémů automatizace.
Technické požadavky na vozidla
Aby mohla být vozidla provozována v režimu autonomního řízení, musejí splňovat určité technické a bezpečnostní standardy:
- Vozidlo musí být homologováno – tedy oficiálně schváleno k provozu s tímto systémem.
- Musí být schopné prokázat, že bylo řízeno automatizovaným systémem, např. prostřednictvím palubního záznamu nebo digitálního rozhraní.
- Novela vyžaduje i tzv. „chytré označení vozidla“ – např. speciální identifikátor pro rozpoznání autonomního provozu.
Napojení na evropské normy a mezinárodní kontext
Česká legislativa je v souladu s evropskou normou UNECE R157 (ALKS), která definuje technické požadavky na systémy úrovně L3, včetně například povinnosti převzít řízení do 10 sekund od výzvy. Zákon rovněž navazuje na evropské nařízení EU 2019/2144, které stanovuje bezpečnostní prvky nových vozidel.
Obecná informace: UNECE R157 je první mezinárodní předpis, který legalizuje použití autonomních systémů na dálnicích při rychlostech do 60 km/h, např. v kolonách. Evropská unie jej postupně rozšiřuje o vyšší rychlosti a složitější scénáře.
Strategický význam pro český průmysl
Přijetí této legislativy má podle Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) i strategický význam pro Českou republiku. Otevírá cestu k testování, vývoji a výrobě autonomních technologií, které mohou být exportovány na globální trhy. Podle odhadů může trh s asistenčními systémy vzrůst až 180násobně mezi lety 2023 a 2035, a české firmy díky této právní podpoře mohou být u zrodu tohoto rozvoje.
Další kroky: Level 4 a plná autonomie
Novela zákona představuje začátek procesu. AutoSAP již oznámil, že připravuje návrhy pro zavedení legislativy umožňující vyšší úroveň automatizace – Level 4+. Ta by zahrnovala plně autonomní provoz bez nutnosti zásahu řidiče i ve složitějších dopravních situacích, včetně městského provozu. Součástí bude i podpora testování těchto vozidel v reálném provozu.
Česká republika se přijetím této novely zařadila mezi technologicky pokrokové státy, které aktivně podporují příchod autonomní mobility. Jasná pravidla, právní jistota a přímá návaznost na evropské standardy vytvářejí prostředí vhodné pro inovace, investice i bezpečný provoz nových technologií.
Zdroj: www.fintag.cz, www.odok.gov.cz