Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Porsche v šoku: Ztráta 1,1 miliardy dolarů. Značku potopil kolaps v Číně a skrytá účetní bomba

Porsche | zdroj: newsroom.porsche.com
Foto: Porsche | zdroj: newsroom.porsche.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 25 Říjen, 2025
Německá automobilka Porsche v pátek šokovala trhy, když oznámila čtvrtletní provozní ztrátu ve výši 966 milionů eur (1,1 miliardy dolarů). Tento propad je o to drastičtější, že přichází po zisku 974 milionů eur ve stejném období loni. Hledat viníka pouze v "neúspěchu elektromobility" by však bylo chybné. Jádro problému leží jinde: v masivních účetních odpisech a strategickém selhání na klíčovém čínském trhu.

Finanční výsledek je sám o sobě alarmující. Vedení firmy oznámilo, že celkové náklady na "strategickou reorganizaci" dosáhnou letos 3,1 miliardy eur. Klíčovým detailem, na který upozornili analytici, je však fakt, že až 1,8 miliardy eur z této částky tvoří "znehodnocení kapitalizovaných nákladů na vývoj".

Jak poznamenal analytik @alojoh na síti X, jde o časovanou bombu, která právě explodovala. Porsche v minulých letech uplatňovalo velmi vysokou míru kapitalizace nákladů na výzkum a vývoj (až 63 % v roce 2024). Zjednodušeně řečeno: náklady na vývoj (zejména softwaru) neúčtovalo rovnou do výdajů, ale vedlo je jako "aktivum" v rozvaze s tím, že v budoucnu přinesou zisky. Jenže zpoždění ve vývoji softwaru a změny strategie způsobily, že tyto investice se staly bezcennými a firma je musela naráz odepsat. To je hlavní účetní důvod masivní ztráty.

Paradox: Úspěšný Macan nestačí

Proč ale muselo Porsche k tak masivním odpisům a změnám strategie přistoupit? Paradoxně nejde o to, že by jeho elektromobily byly špatné. Jak jsme na EV Magazínu informovali, nový elektrický Macan je v Evropě hitem a v podstatě zachraňuje prodeje značky na domácím trhu. Poptávka po něm je silná a ukazuje, že Porsche umí vyrobit špičkový elektrický vůz.

Problém je, že úspěch v Evropě nemůže kompenzovat kolaps na čínském trhu. Čína byla dlouhá léta pro Porsche zlatým dolem. Nyní tam ale čelí toxické kombinaci faktorů: celkovému ochlazení poptávky po luxusním zboží a především drtivé domácí konkurenci. Značky jako BYD, Nio nebo Xiaomi chrlí na trh technologicky vyspělé a designově atraktivní elektrické vozy, které jsou pro čínské zákazníky často přitažlivější než zavedené evropské značky.

Porsche se v Číně dostalo do kleští. Jeho elektromobily (jako Taycan) čelí obrovské lokální konkurenci v oblasti výkonu i softwaru. Jeho tradiční spalovací modely sice nemají přímou čínskou konkurenci v oblasti "zážehových sportovních vozů", ale čínský zákazník se stále rychleji odklání od spalovacích motorů obecně.

Dvojí strategie jako drahý ústupek

Ztráta 1,1 miliardy dolarů je tedy účtem za to, že Porsche nedokázalo svou elektrickou strategii prosadit globálně, především v Číně. Zmíněné "strategické náklady" ve výši 3,1 miliardy eur tak nejsou jen o odpisech, ale i o drahém návratu k dvojí strategii.

Firma nyní musí nákladně udržovat při životě spalovací modely (jako ikonu 911), které generují zisk v Evropě a USA. Tyto zisky jsou zoufale potřeba k financování dalšího vývoje elektromobilů, který se ukázal být mnohem dražší a pomalejší, než se čekalo. Jak jsme psali, nejde o reálné "zpomalení" elektromobility, ale o vynucené přizpůsobení se realitě.

Kromě strategických problémů v Číně se na ztrátě podílejí i dovozní cla v USA (cca 700 milionů eur) a poklesy prodejů u modelů Cayenne (-22 %) a 911 (-6 %), částečně kvůli generačním obměnám. Vedení firmy již oznámilo, že akcionářům navrhne výrazné snížení dividendy. Pro Porsche je to bolestivé vystřízlivění: mít skvělou technologii a jméno v Evropě už v roce 2025 k globálnímu úspěchu nestačí.

Je ovšem otázkou, zda změna strategie nebude chybná a ztrátovost se ještě nezvýší - přece jen bude muset Porsche investovat do dvou různých technologií.

Štítky

  • Porsche
  • EV novinky
  • Zahraničí
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Tesla Supercharger

Konečně! Google Mapy ukazují volné Superchargery v reálném čase. Funguje to i v Česku
Každý řidič elektromobilu to zná. Plánování delší trasy a otravné přepínání mezi Google Mapami a aplikací Tesla, jen abyste zjistili, zda budete stát frontu. Tomu je teď konec. Google v tichosti spust...

Firefly EV - zdroj: https://www.firefly.world/

Nio Firefly chystá „eSko“. Silnější 120kW motor si brousí zuby na Mini Cooper
Prémiová kompaktní značka Nio Firefly, která se netají svými ambicemi konkurovat ikonickému Mini, zvyšuje sázky. Jen pár měsíců po startu prodejů v Evropě vypluly na povrch informace o nové, výkonnějš...

Porsche

Porsche Cayenne Electric: 16 minut nabíjení, 1000 koní a konec éry pomalého dobíjení
Stuttgart konečně odhaluje karty. Elektrický Cayenne nabídne to, co dosud žádné prémiové SUV nedokázalo – nabití z 10 na 80 procent za pouhých 16 minut při výkonu 400 kW. Premiéra 19. listopadu ukáže,...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Tesla Roadster: 8 let čekání končí. Nebo ne? Musk stanovil datum na dubnový žert

Zákazníci čekají od roku 2017, někteří už ruší objednávky. Teď Elon Musk oznámil představení na 1. dubna 2026 – ten samý den, kdy... >>

Překvapení z Asie: Jak nové elektromobily mění pravidla hry a kolik ušetříte?

Elektromobilita zažívá revoluci, a to zejména díky inovacím z Asie. Nové modely, jako je Onvo L60, přinášejí nevídanou kombinaci... >>

Volvo zaplatí celý rok elektřiny a spouští ofenzivu před startem EX60

Švédská automobilka Volvo odstraňuje jednu z největších bariér přechodu na elektromobilitu – náklady na provoz. Od února 2026 nabídne... >>

Na tohle jsme v Evropě čekali. BMW iX3 má přes 3000 objednávek a nestíhá vyrábět

Po letech čekání je tady. BMW iX3 nové generace zaznamenalo přes 3000 objednávek během prvních šesti týdnů – a mateřská společnost... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Hamburg - Service Center, GermanyHamburg, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Meggenhofen, AustriaTrappenhof, Austria
9 míst • 250 kW • ne-Tesla
Offenburg, Germany - Wilhelm-Röntgen-StraßeOffenburg, Germany
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lorient, FranceCaudan, France
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Fidenza, ItalyFidenza, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.