Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Porsche v šoku: Ztráta 1,1 miliardy dolarů. Značku potopil kolaps v Číně a skrytá účetní bomba

Porsche | zdroj: newsroom.porsche.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 25 Říjen, 2025
Německá automobilka Porsche v pátek šokovala trhy, když oznámila čtvrtletní provozní ztrátu ve výši 966 milionů eur (1,1 miliardy dolarů). Tento propad je o to drastičtější, že přichází po zisku 974 milionů eur ve stejném období loni. Hledat viníka pouze v "neúspěchu elektromobility" by však bylo chybné. Jádro problému leží jinde: v masivních účetních odpisech a strategickém selhání na klíčovém čínském trhu.

Finanční výsledek je sám o sobě alarmující. Vedení firmy oznámilo, že celkové náklady na "strategickou reorganizaci" dosáhnou letos 3,1 miliardy eur. Klíčovým detailem, na který upozornili analytici, je však fakt, že až 1,8 miliardy eur z této částky tvoří "znehodnocení kapitalizovaných nákladů na vývoj".

Jak poznamenal analytik @alojoh na síti X, jde o časovanou bombu, která právě explodovala. Porsche v minulých letech uplatňovalo velmi vysokou míru kapitalizace nákladů na výzkum a vývoj (až 63 % v roce 2024). Zjednodušeně řečeno: náklady na vývoj (zejména softwaru) neúčtovalo rovnou do výdajů, ale vedlo je jako "aktivum" v rozvaze s tím, že v budoucnu přinesou zisky. Jenže zpoždění ve vývoji softwaru a změny strategie způsobily, že tyto investice se staly bezcennými a firma je musela naráz odepsat. To je hlavní účetní důvod masivní ztráty.

Paradox: Úspěšný Macan nestačí

Proč ale muselo Porsche k tak masivním odpisům a změnám strategie přistoupit? Paradoxně nejde o to, že by jeho elektromobily byly špatné. Jak jsme na EV Magazínu informovali, nový elektrický Macan je v Evropě hitem a v podstatě zachraňuje prodeje značky na domácím trhu. Poptávka po něm je silná a ukazuje, že Porsche umí vyrobit špičkový elektrický vůz.

Problém je, že úspěch v Evropě nemůže kompenzovat kolaps na čínském trhu. Čína byla dlouhá léta pro Porsche zlatým dolem. Nyní tam ale čelí toxické kombinaci faktorů: celkovému ochlazení poptávky po luxusním zboží a především drtivé domácí konkurenci. Značky jako BYD, Nio nebo Xiaomi chrlí na trh technologicky vyspělé a designově atraktivní elektrické vozy, které jsou pro čínské zákazníky často přitažlivější než zavedené evropské značky.

Porsche se v Číně dostalo do kleští. Jeho elektromobily (jako Taycan) čelí obrovské lokální konkurenci v oblasti výkonu i softwaru. Jeho tradiční spalovací modely sice nemají přímou čínskou konkurenci v oblasti "zážehových sportovních vozů", ale čínský zákazník se stále rychleji odklání od spalovacích motorů obecně.

Dvojí strategie jako drahý ústupek

Ztráta 1,1 miliardy dolarů je tedy účtem za to, že Porsche nedokázalo svou elektrickou strategii prosadit globálně, především v Číně. Zmíněné "strategické náklady" ve výši 3,1 miliardy eur tak nejsou jen o odpisech, ale i o drahém návratu k dvojí strategii.

Firma nyní musí nákladně udržovat při životě spalovací modely (jako ikonu 911), které generují zisk v Evropě a USA. Tyto zisky jsou zoufale potřeba k financování dalšího vývoje elektromobilů, který se ukázal být mnohem dražší a pomalejší, než se čekalo. Jak jsme psali, nejde o reálné "zpomalení" elektromobility, ale o vynucené přizpůsobení se realitě.

Kromě strategických problémů v Číně se na ztrátě podílejí i dovozní cla v USA (cca 700 milionů eur) a poklesy prodejů u modelů Cayenne (-22 %) a 911 (-6 %), částečně kvůli generačním obměnám. Vedení firmy již oznámilo, že akcionářům navrhne výrazné snížení dividendy. Pro Porsche je to bolestivé vystřízlivění: mít skvělou technologii a jméno v Evropě už v roce 2025 k globálnímu úspěchu nestačí.

Je ovšem otázkou, zda změna strategie nebude chybná a ztrátovost se ještě nezvýší - přece jen bude muset Porsche investovat do dvou různých technologií.

Štítky

  • Porsche
  • EV novinky
  • Zahraničí
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Porsche Macan | zdroj: newsroom.porsche.com

Elektrické Porsche dostalo legendární značku GTS. A je výkonnější než benzínová verze
Po šedesáti letech se tři legendární písmena GTS poprvé objevují na čistě elektrickém Porsche. Macan GTS Electric nabízí 563 koní oproti 434 koním benzínové verze, zrychlení na stovku za 3,8 sekundy a...

Tesla Model 3 | ilustrační foto

Není nebe bez mráčků. Hrozba náhlé ztráty výkonu straší 13 000 majitelů Tesel
Je to nepříjemná komplikace. Téměř 13 000 starších importovaných Tesel v Číně míří do svolávací akce. Důvodem je chyba v softwaru, která může vést až k nečekané ztrátě výkonu za jízdy. Není nebe bez m...

Tesla Cybercab Robotaxi  | zdroj: tesla.com

Musk odhalil karty: Prodeje aut už Teslu tolik nezajímají. Všechno sází na Robotaxi
Finanční výsledky Tesly za Q3 2025 byly sice bedlivě sledované, ale to hlavní přišlo až po nich. Elon Musk během hovoru s investory přiznal, co mnozí tušili: další navyšování výroby už není primárně o...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Rozstřel tří SUV: Leapmotor B10 poráží cenou i výbavou Karoq s manuálem i o 162 000 Kč dražší Elroq

Postavili jsme proti sobě tři rodinná SUV a výsledek je jednoznačný. Nový Leapmotor B10 za akčních 720 000 Kč nejenže cenově deklasuje... >>

Válka o rok 2035: Čtyři největší ekonomiky EU se rozhádaly kvůli konci spalovacích motorů

Evropská unie prožívá největší rozkol v historii elektromobility. Francie se Španělskem poslaly 21. října dopis do Bruselu s jasným... >>

Nabíjení elektromobilu - to není žádná raketová věda

Benzín jste tankovali pět minut a jeli dál. Elektromobil nabíjíte buď přes noc doma, nebo 20 minut na cestě. Zní to složitě? Vůbec ne.... >>

Tři písmena, která rozhodnou o vašem elektromobilu. Výběr pohonu je důležitější než barva i výbava

Stojíte před svým vysněným elektromobilem. Je tichý, moderní, ale pak přijde otázka na tři písmena: FWD, RWD, nebo AWD? Možná si... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Trencin, SlovakiaTrencin, Slovakia
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Saint-Contest, FranceSaint-Contest, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hartshead Moor, UK - EastboundBrighouse, United Kingdom
6 míst • 150 kW
Fano, ItalyFano, Italy
6 míst • 130 kW • ne-Tesla
(EV OTM) - Warton, UKWarton, United Kingdom
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.