Finanční výsledek je sám o sobě alarmující. Vedení firmy oznámilo, že celkové náklady na "strategickou reorganizaci" dosáhnou letos 3,1 miliardy eur. Klíčovým detailem, na který upozornili analytici, je však fakt, že až 1,8 miliardy eur z této částky tvoří "znehodnocení kapitalizovaných nákladů na vývoj".
Jak poznamenal analytik @alojoh na síti X, jde o časovanou bombu, která právě explodovala. Porsche v minulých letech uplatňovalo velmi vysokou míru kapitalizace nákladů na výzkum a vývoj (až 63 % v roce 2024). Zjednodušeně řečeno: náklady na vývoj (zejména softwaru) neúčtovalo rovnou do výdajů, ale vedlo je jako "aktivum" v rozvaze s tím, že v budoucnu přinesou zisky. Jenže zpoždění ve vývoji softwaru a změny strategie způsobily, že tyto investice se staly bezcennými a firma je musela naráz odepsat. To je hlavní účetní důvod masivní ztráty.
Paradox: Úspěšný Macan nestačí
Proč ale muselo Porsche k tak masivním odpisům a změnám strategie přistoupit? Paradoxně nejde o to, že by jeho elektromobily byly špatné. Jak jsme na EV Magazínu informovali, nový elektrický Macan je v Evropě hitem a v podstatě zachraňuje prodeje značky na domácím trhu. Poptávka po něm je silná a ukazuje, že Porsche umí vyrobit špičkový elektrický vůz.
Problém je, že úspěch v Evropě nemůže kompenzovat kolaps na čínském trhu. Čína byla dlouhá léta pro Porsche zlatým dolem. Nyní tam ale čelí toxické kombinaci faktorů: celkovému ochlazení poptávky po luxusním zboží a především drtivé domácí konkurenci. Značky jako BYD, Nio nebo Xiaomi chrlí na trh technologicky vyspělé a designově atraktivní elektrické vozy, které jsou pro čínské zákazníky často přitažlivější než zavedené evropské značky.
Porsche se v Číně dostalo do kleští. Jeho elektromobily (jako Taycan) čelí obrovské lokální konkurenci v oblasti výkonu i softwaru. Jeho tradiční spalovací modely sice nemají přímou čínskou konkurenci v oblasti "zážehových sportovních vozů", ale čínský zákazník se stále rychleji odklání od spalovacích motorů obecně.
Dvojí strategie jako drahý ústupek
Ztráta 1,1 miliardy dolarů je tedy účtem za to, že Porsche nedokázalo svou elektrickou strategii prosadit globálně, především v Číně. Zmíněné "strategické náklady" ve výši 3,1 miliardy eur tak nejsou jen o odpisech, ale i o drahém návratu k dvojí strategii.
Firma nyní musí nákladně udržovat při životě spalovací modely (jako ikonu 911), které generují zisk v Evropě a USA. Tyto zisky jsou zoufale potřeba k financování dalšího vývoje elektromobilů, který se ukázal být mnohem dražší a pomalejší, než se čekalo. Jak jsme psali, nejde o reálné "zpomalení" elektromobility, ale o vynucené přizpůsobení se realitě.
Kromě strategických problémů v Číně se na ztrátě podílejí i dovozní cla v USA (cca 700 milionů eur) a poklesy prodejů u modelů Cayenne (-22 %) a 911 (-6 %), částečně kvůli generačním obměnám. Vedení firmy již oznámilo, že akcionářům navrhne výrazné snížení dividendy. Pro Porsche je to bolestivé vystřízlivění: mít skvělou technologii a jméno v Evropě už v roce 2025 k globálnímu úspěchu nestačí.
Je ovšem otázkou, zda změna strategie nebude chybná a ztrátovost se ještě nezvýší - přece jen bude muset Porsche investovat do dvou různých technologií.