Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Porsche v šoku: Ztráta 1,1 miliardy dolarů. Značku potopil kolaps v Číně a skrytá účetní bomba

Porsche | zdroj: newsroom.porsche.com
Foto: Porsche | zdroj: newsroom.porsche.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 25 Říjen, 2025
Německá automobilka Porsche v pátek šokovala trhy, když oznámila čtvrtletní provozní ztrátu ve výši 966 milionů eur (1,1 miliardy dolarů). Tento propad je o to drastičtější, že přichází po zisku 974 milionů eur ve stejném období loni. Hledat viníka pouze v "neúspěchu elektromobility" by však bylo chybné. Jádro problému leží jinde: v masivních účetních odpisech a strategickém selhání na klíčovém čínském trhu.

Finanční výsledek je sám o sobě alarmující. Vedení firmy oznámilo, že celkové náklady na "strategickou reorganizaci" dosáhnou letos 3,1 miliardy eur. Klíčovým detailem, na který upozornili analytici, je však fakt, že až 1,8 miliardy eur z této částky tvoří "znehodnocení kapitalizovaných nákladů na vývoj".

Jak poznamenal analytik @alojoh na síti X, jde o časovanou bombu, která právě explodovala. Porsche v minulých letech uplatňovalo velmi vysokou míru kapitalizace nákladů na výzkum a vývoj (až 63 % v roce 2024). Zjednodušeně řečeno: náklady na vývoj (zejména softwaru) neúčtovalo rovnou do výdajů, ale vedlo je jako "aktivum" v rozvaze s tím, že v budoucnu přinesou zisky. Jenže zpoždění ve vývoji softwaru a změny strategie způsobily, že tyto investice se staly bezcennými a firma je musela naráz odepsat. To je hlavní účetní důvod masivní ztráty.

Paradox: Úspěšný Macan nestačí

Proč ale muselo Porsche k tak masivním odpisům a změnám strategie přistoupit? Paradoxně nejde o to, že by jeho elektromobily byly špatné. Jak jsme na EV Magazínu informovali, nový elektrický Macan je v Evropě hitem a v podstatě zachraňuje prodeje značky na domácím trhu. Poptávka po něm je silná a ukazuje, že Porsche umí vyrobit špičkový elektrický vůz.

Problém je, že úspěch v Evropě nemůže kompenzovat kolaps na čínském trhu. Čína byla dlouhá léta pro Porsche zlatým dolem. Nyní tam ale čelí toxické kombinaci faktorů: celkovému ochlazení poptávky po luxusním zboží a především drtivé domácí konkurenci. Značky jako BYD, Nio nebo Xiaomi chrlí na trh technologicky vyspělé a designově atraktivní elektrické vozy, které jsou pro čínské zákazníky často přitažlivější než zavedené evropské značky.

Porsche se v Číně dostalo do kleští. Jeho elektromobily (jako Taycan) čelí obrovské lokální konkurenci v oblasti výkonu i softwaru. Jeho tradiční spalovací modely sice nemají přímou čínskou konkurenci v oblasti "zážehových sportovních vozů", ale čínský zákazník se stále rychleji odklání od spalovacích motorů obecně.

Dvojí strategie jako drahý ústupek

Ztráta 1,1 miliardy dolarů je tedy účtem za to, že Porsche nedokázalo svou elektrickou strategii prosadit globálně, především v Číně. Zmíněné "strategické náklady" ve výši 3,1 miliardy eur tak nejsou jen o odpisech, ale i o drahém návratu k dvojí strategii.

Firma nyní musí nákladně udržovat při životě spalovací modely (jako ikonu 911), které generují zisk v Evropě a USA. Tyto zisky jsou zoufale potřeba k financování dalšího vývoje elektromobilů, který se ukázal být mnohem dražší a pomalejší, než se čekalo. Jak jsme psali, nejde o reálné "zpomalení" elektromobility, ale o vynucené přizpůsobení se realitě.

Kromě strategických problémů v Číně se na ztrátě podílejí i dovozní cla v USA (cca 700 milionů eur) a poklesy prodejů u modelů Cayenne (-22 %) a 911 (-6 %), částečně kvůli generačním obměnám. Vedení firmy již oznámilo, že akcionářům navrhne výrazné snížení dividendy. Pro Porsche je to bolestivé vystřízlivění: mít skvělou technologii a jméno v Evropě už v roce 2025 k globálnímu úspěchu nestačí.

Je ovšem otázkou, zda změna strategie nebude chybná a ztrátovost se ještě nezvýší - přece jen bude muset Porsche investovat do dvou různých technologií.

Štítky

  • Porsche
  • EV novinky
  • Zahraničí
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Ionity nabíjení | zdroj: ionity.eu

8 minut na 300 kilometrů. Ionity spouští revoluci, která má ukončit největší strach elektromobilistů
Range anxiety – strach z dojezdu – je hlavní důvod, proč lidé nekupují elektromobily. Největší evropský provozovatel nabíječek Ionity právě instaluje 600kW stanice, které dobijí za 8 minut na 300 kilo...

Baterie

Životnost Tesla baterií pod lupou: Proč Panasonic překonává LG o 150 000 km
Analýza specializované dílny EV Clinic odhalila zásadní rozdíly v životnosti baterií Tesla Model 3 a Y. Akumulátory Panasonic z USA dosahují až 400 000 km, zatímco baterie LG Energy Solution z Číny ča...

Nabíjení ChargePoint | zdroj: chargepoint.com

Konec dotací? Nevadí. Šéf ChargePointu vysvětluje, proč elektromobily zvítězí na plné čáře
Zatímco Bílý dům ruší dotace a vrací se k podpoře spalovacích motorů, byznys vidí realitu jinak. Rick Wilmer otevřeně popisuje, proč jsou elektromobily technologicky nadřazené a proč Amerika riskuje, ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Volkswagen a Xpeng dokončili společný elektromobil ID.Unyx 07 za pouhých 18 měsíců

První společný vůz Volkswagenu a Xpengu, SUV ID.Unyx 07, vstoupí do výroby už 31. prosince. Je to výsledek nečekaně rychlého, pouhých 18... >>

Test Volvo EX30 Cross Country: Když malý elektromobil nabídne 315 kW a panoramatickou střechu

Nejmenší elektrické Volvo zrychlí rychleji než Porsche Macan, má topografii nejvyšší švédské hory na masce a audio jako koncertní síň.... >>

Když prodejce neví, co prodává: Příběh o Subaru Solterra a problém s elektromobily v autosalonech

Zákazník v autosalonu se zeptal, zda Subaru Solterra má jízdu na jeden pedál. Prodejce ho odbyl povýšeně: "Auto má dva pedály." Incident... >>

Zatímco v ČR stojí elektromobil majlant, v Albánii je běžná realita. Co děláme špatně?

Čínský BYD Seagull stojí v Evropě přes půl milionu korun. V Albánii výrazně méně – a prodává se jako teplé housky. Malá balkánská... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Weibersbrunn, GermanyWeibersbrunn, Germany
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Sulzbach, GermanySulzbach (Taunus), Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Offenburg, Germany - Wilhelm-Röntgen-StraßeOffenburg, Germany
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Eggedal, NorwaySigdal, Norway
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Koper, SloveniaKoper, Slovenia
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.