Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

První "skutečný" V4 Supercharger s rychlostí 500 kW je tu. Proč Evropa stále čeká na plný výkon?

Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 24 Září, 2025
V Kalifornii roste první Supercharger V4, který není jen kosmetickou změnou. Díky novým výkonovým skříním nabídne nabíjecí výkon až 500 kW. To vyvolává otázku, proč jsou stojany V4 v Evropě, včetně České republiky, stále omezeny na výkon 250 kW, když je technologie zjevně připravena na víc. Odpověď leží v infrastruktuře a architektuře samotných vozidel.

Kalifornie jako první ochutná plnou sílu V4

Zatímco v Evropě se stojany Supercharger V4 objevují již od března 2023 (v nizozemském Harderwijk), jejich výkon byl dosud prakticky shodný se starší generací V3. Zásadní změna přichází až nyní s výstavbou stanice v Campbell v Kalifornii. Tato stanice je totiž jako první vybavena novými výkonovými skříněmi (power electronics cabinets) V4, které jsou srdcem celé technologie.

Tyto nové skříně dokážou dodat celkový výkon až 1,2 MW a dynamicky ho rozdělovat mezi osm nabíjecích stojanů. Právě to umožňuje dosáhnout u jednoho stojanu špičkového výkonu až 500 kW při napětí až 1000 V a proudu 615 A. Dosavadní evropské instalace V4 stále spoléhají na starší skříně V3, které jsou limitovány výkonem 250 kW a napětím přibližně 500 V.

Problém není jen ve stojanu, ale i v autě

Proč tedy Tesla v Evropě neinstalovala nové skříně rovnou? Důvod je z velké části pragmatický. Naprostá většina současných elektromobilů, včetně modelů S, 3, X a Y od Tesly, využívá 400voltovou architekturu baterie. Tato architektura fyzicky neumožňuje přijímat výrazně vyšší výkon než právě oněch 250 kW. Instalace dražší a výkonnější technologie by tak pro drtivou většinu uživatelů prozatím neměla žádný přínos.

Plný potenciál rychlosti nad 300 kW mohou využít pouze vozy s 800voltovou architekturou. Mezi ně patří například Tesla Cybertruck, Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5/6 nebo Kia EV6. Pro tyto vozy představuje nová generace Superchargerů zásadní zkrácení doby nabíjení.

Obrázek
Miri

Tip na vyzkoušení:

Vyzkoušejte náš vyhledávač Tesla Superchargerů. Naše databáze Superchargerů se pravidelně aktualizuje a pomáhá i ne-Tesla majitelům elektromobilů s hledáním dostupných nabíjecích míst. Cílem není najít jen nejbližší, ale také v okolí nejlevnější Supercharger. Náš vyhledávač funguje primárně s ohledem na cenu nabíjení. Zkuste jej zde.

Evropa si musí počkat

Nasazení stojanů V4 s delšími kabely a přípravou na platební terminály v Evropě bylo tedy spíše krokem k "budoucímu zabezpečení" sítě a jejímu otevření pro vozy jiných značek. Nyní, když se na trhu začíná objevovat více vozů s 800V architekturou, dává pro Teslu smysl zahájit globální modernizaci výkonové části sítě.

Lze tedy očekávat, že s postupnou obměnou a výstavbou nových stanic se "skutečné" V4 Superchargery s plným výkonem brzy objeví i v Evropě. Pro české řidiče to znamená, že ačkoliv fyzicky již stojany V4 na několika místech stojí, na prolomení hranice 250 kW si budou muset ještě nějaký čas počkat – minimálně do doby, než Tesla začne i zde instalovat nové výkonové skříně a zároveň se rozšíří flotila vozů, které takový výkon dokáží využít.

Zdroj: evchargingstations.com, teslarati.com, tesla.com

Štítky

  • EV novinky
  • Tesla
  • supercharger
  • nabíjení
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Výzkum a vývoj

Baterie v elektromobilu vydrží o 10 % déle díky české metodě. V servisech budou už snad za 2 roky
Při koupi ojetého elektromobilu nevíte, jak dlouho baterie vydrží. Servis tipuje, prodejce slibuje. Kateřina Nováková z ČVUT to změnila – vyvinula metodu, která stav baterie změří přesně, i bez znalos...

Elektromobil a baterie

BMW získává výhodu: Solid-state baterie nabije za 9 minut
Samsung SDI spojuje síly s BMW a americkou Solid Power na validaci solid-state baterií. Sulfidová technologie slibuje 500 Wh/kg, dojezd přes 960 km a eliminaci požárního rizika. Partnerství, které trv...

Renault 5 | zdroj: media.renault.com

Francouzi se zbláznili do Renaultu 5. Elektromobily dosáhly 24 %
Představte si, že každé čtvrté auto, které míjíte na ulici, je elektrické. Ve Francii to už není sci-fi, ale realita října 2025. Elektromobily dosáhly rekordních 24 % tržního podílu a za pouhý měsíc p...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Rok maximálně dva: 1 300 kilometrů díky solid-state technologii od Chery

Zatímco se pozornost v závodě o baterie budoucnosti upírala hlavně na zavedené giganty, čínská automobilka Chery v tichosti připravovala... >>

Na tohle jsme v Evropě čekali. BMW iX3 má přes 3000 objednávek a nestíhá vyrábět

Po letech čekání je tady. BMW iX3 nové generace zaznamenalo přes 3000 objednávek během prvních šesti týdnů – a mateřská společnost... >>

Test XPENG G6: Když teenager pochválí auto dobrovolně, stalo se něco výjimečného

Sedm dní, téměř 600 kilometrů a překvapivé zjištění: čínský elektromobil XPENG G6 nabízí relativně nízkou spotřebu 14 kWh/100 km... >>

Mise za 5000 nabíječek. Evropská nákladní doprava stojí na kritické křižovatce

Nejde jen o výrobu elektrických tahačů, ale o vybudování zcela nového ekosystému. Podle Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT) je... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Calais, FranceCoquelles, France
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Košice, SlovakiaKošice, Slovakia
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Alsfeld, GermanyAlsfeld, Germany
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Tiengen, GermanyFreiburg im Breisgau, Germany
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Praha- ZličínPraha 5, Czech Republic
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.