Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

První "skutečný" V4 Supercharger s rychlostí 500 kW je tu. Proč Evropa stále čeká na plný výkon?

Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 24 Září, 2025
V Kalifornii roste první Supercharger V4, který není jen kosmetickou změnou. Díky novým výkonovým skříním nabídne nabíjecí výkon až 500 kW. To vyvolává otázku, proč jsou stojany V4 v Evropě, včetně České republiky, stále omezeny na výkon 250 kW, když je technologie zjevně připravena na víc. Odpověď leží v infrastruktuře a architektuře samotných vozidel.

Kalifornie jako první ochutná plnou sílu V4

Zatímco v Evropě se stojany Supercharger V4 objevují již od března 2023 (v nizozemském Harderwijk), jejich výkon byl dosud prakticky shodný se starší generací V3. Zásadní změna přichází až nyní s výstavbou stanice v Campbell v Kalifornii. Tato stanice je totiž jako první vybavena novými výkonovými skříněmi (power electronics cabinets) V4, které jsou srdcem celé technologie.

Tyto nové skříně dokážou dodat celkový výkon až 1,2 MW a dynamicky ho rozdělovat mezi osm nabíjecích stojanů. Právě to umožňuje dosáhnout u jednoho stojanu špičkového výkonu až 500 kW při napětí až 1000 V a proudu 615 A. Dosavadní evropské instalace V4 stále spoléhají na starší skříně V3, které jsou limitovány výkonem 250 kW a napětím přibližně 500 V.

Problém není jen ve stojanu, ale i v autě

Proč tedy Tesla v Evropě neinstalovala nové skříně rovnou? Důvod je z velké části pragmatický. Naprostá většina současných elektromobilů, včetně modelů S, 3, X a Y od Tesly, využívá 400voltovou architekturu baterie. Tato architektura fyzicky neumožňuje přijímat výrazně vyšší výkon než právě oněch 250 kW. Instalace dražší a výkonnější technologie by tak pro drtivou většinu uživatelů prozatím neměla žádný přínos.

Plný potenciál rychlosti nad 300 kW mohou využít pouze vozy s 800voltovou architekturou. Mezi ně patří například Tesla Cybertruck, Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5/6 nebo Kia EV6. Pro tyto vozy představuje nová generace Superchargerů zásadní zkrácení doby nabíjení.

Obrázek
Miri

Tip na vyzkoušení:

Vyzkoušejte náš vyhledávač Tesla Superchargerů. Naše databáze Superchargerů se pravidelně aktualizuje a pomáhá i ne-Tesla majitelům elektromobilů s hledáním dostupných nabíjecích míst. Cílem není najít jen nejbližší, ale také v okolí nejlevnější Supercharger. Náš vyhledávač funguje primárně s ohledem na cenu nabíjení. Zkuste jej zde.

Evropa si musí počkat

Nasazení stojanů V4 s delšími kabely a přípravou na platební terminály v Evropě bylo tedy spíše krokem k "budoucímu zabezpečení" sítě a jejímu otevření pro vozy jiných značek. Nyní, když se na trhu začíná objevovat více vozů s 800V architekturou, dává pro Teslu smysl zahájit globální modernizaci výkonové části sítě.

Lze tedy očekávat, že s postupnou obměnou a výstavbou nových stanic se "skutečné" V4 Superchargery s plným výkonem brzy objeví i v Evropě. Pro české řidiče to znamená, že ačkoliv fyzicky již stojany V4 na několika místech stojí, na prolomení hranice 250 kW si budou muset ještě nějaký čas počkat – minimálně do doby, než Tesla začne i zde instalovat nové výkonové skříně a zároveň se rozšíří flotila vozů, které takový výkon dokáží využít.

Zdroj: evchargingstations.com, teslarati.com, tesla.com

Štítky

  • EV novinky
  • Tesla
  • supercharger
  • nabíjení
  • Elektromobilita
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Čínská hrozba pro Teslu? XPENG útočí modely G6 a G9, slibuje nabití za 12 minut

Evropský trh s elektromobily zažívá novou éru. Čínský gigant XPENG zahajuje ofenzívu se svými modely G6 a G9. Tyto vozy, postavené na... >>

Mercedes-Benz odhalil budoucnost: 1000 kW nabíjení už v roce 2026

Rekordní technologie HYC1000 zvládne obsloužit až osm vozidel současně a posune hranici rychlého nabíjení do megawattové éry. Díky... >>

V2G: Přelom, co mění pravidla hry: Jak vám elektromobil vydělá peníze

S nástupem technologie Vehicle-to-Grid (V2G) se elektromobily mění z pouhých dopravních prostředků na aktivní součást energetické sítě.... >>

Elektromobily v ČR rostou o 53 %: Škoda Elroq vévodí žebříčku, Tesla ztrácí své pozice

České silnice v roce 2025 zažívají boom elektromobility. Během prvních osmi měsíců roku se tržní podíl nových bateriových... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Cluj-Napoca, RomaniaFlorești, Romania
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Varazze, ItalyVarazze, Italy
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Gensingen, GermanyGensingen, Germany
22 míst • 250 kW • ne-Tesla
Reinfeld, GermanyReinfeld, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wetzlar, GermanyWetzlar, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
San Benedetto del Tronto, ItalySan Benedetto del Tronto, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bratislava, SlovakiaBratislava, Slovakia
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Münster, GermanyMünster, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Trzebownisko, PolandTrzebownisko, Poland
4 míst • 150 kW
Napoli, Italy - Westnapoli, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.