Dnešní svět je protkán digitálními službami a automobilový průmysl nezůstává pozadu. Propojení vozu s chytrým telefonem už dávno není jen o přehrávání hudby přes Bluetooth. Stalo se plnohodnotným dálkovým ovladačem, který přináší komfort a klid. Zamykání, odemykání, vzdálený start motoru pro aktivaci klimatizace či topení, správa nabíjení u elektromobilů – to jsou dnes základní stavební kameny, které definují moderní uživatelský zážitek.
Když aplikace funguje, je to k nezaplacení
Absolutním etalonem v této disciplíně je bezesporu Tesla. Její mobilní aplikace je často dávána za příklad toho, jak má propojení auta a telefonu vypadat. Je rychlá, intuitivní a hlavně spolehlivá. Kromě standardních funkcí, jako je ovládání zámků a klimatizace, nabízí detailní přehled o nabíjení, možnost zatroubit či probliknout světly na parkovišti nebo dokonce „přivolat“ vůz z parkovacího místa. Reakce aplikace je téměř okamžitá a výpadky jsou spíše výjimečné. Je to systém, který prostě funguje a buduje důvěru.
Dobře si vedou i další značky, zejména asijské automobilky jako Hyundai (Bluelink) nebo Kia (Kia Connect). Jejich aplikace nabízejí širokou škálu funkcí, které jsou pro uživatele skutečně přínosné. Možnost poslat si cíl z map v telefonu přímo do navigace vozu nebo kontrola stavu vozidla (tlak v pneu, stav paliva/baterie) jsou drobnosti, na které se rychle zvyká. Jak trefně poznamenal jeden z uživatelů v internetové diskuzi: „Když v zimě sedám do vyhřátého auta s čistým sklem, zatímco soused škrábe námrazu, vím, že ty peníze za příplatek stály za to.“
Pozadu nezůstávájí ani čínští výrobci - a tak aplikaci najdete u MG, Xpeng nebo BYD. V případě MG je třeba dodat, že občas je aplikace pomalejší. Zdá se, že vůz se někdy uspí natolik, že jej neprobudí ani příkaz z mobilního telefonu, ale teprve až otevření vozu.
Temná strana konektivity: Frustrace z nefunkčnosti
Bohužel, ne všude je situace tak růžová. Na opačném pólu spektra stojí zkušenosti řady řidičů vozů z koncernu Volkswagen, a to i v případě značky Škoda. Aplikace MyŠkoda se v recenzích a diskuzních fórech stala téměř synonymem pro frustraci. Uživatelé si masivně stěžují na pomalost, časté výpadky a nespolehlivost klíčových funkcí. Bohužel nemáme ověřen aktuální stav, zda se situace k dnešnímu dni nějak zlepšila.
Podobným neduhem trpí i sesterské aplikace pro vozy Volkswagen (We Connect) či Seat. Problém často není v samotném nápadu, ale v technickém provedení – pomalé servery a softwarové chyby dokáží z užitečného pomocníka udělat zdroj permanentního stresu. Aktualizace jsou dalším palčivým problémem.
Je aplikace samozřejmostí? Výjimky a skryté háčky
Mohlo by se zdát, že v roce 2025 je mobilní aplikace standardem u každého nového elektromobilu. A z velké části je to pravda. Dokonce i cenově nejdostupnější modely, jako je Dacia Spring, dnes nabízejí základní dálkové funkce pro správu nabíjení a klimatizace přes aplikaci My Dacia. Přesto stále existují situace, kdy na tuto vymoženost narazit nemusíte.
Absence mobilní konektivity se týká především:
- Starších ojetých elektromobilů: První generace vozů jako Nissan Leaf nebo VW e-Golf (před rokem 2017) často neměly potřebný hardware a jejich online služby již nejsou podporovány.
- Nejlevnějších výbavových stupňů: U některých modelů může být telematická jednotka, která zajišťuje komunikaci s aplikací, součástí až vyšší výbavy nebo příplatkového balíčku. Vždy je dobré si tuto skutečnost u prodejce ověřit pro konkrétní konfiguraci.
- Některých specifických užitkových vozů: U malých elektrických dodávek nebo specifických vozidel určených čistě pro práci nemusí být vzdálené ovládání prioritou výrobce.
Skutečným problémem tak dnes není ani tak úplná absence aplikace, jako spíše omezená funkčnost nebo nespolehlivost. Vůz, který sice aplikaci má, ale ta se připojí jen každou pátou jízdu, je ve výsledku stejně frustrující jako vůz, který žádnou aplikaci nemá. Právě zde se láme chleba mezi prémiovým a průměrným uživatelským zážitkem.
Co chybí k dokonalosti? Více dat a personalizace
I u těch nejlepších aplikací je stále prostor pro zlepšení. Osobně bych, čistě ze zvědavosti a touhy po optimalizaci, uvítal mnohem detailnější statistiky jízd. Nejen průměrnou spotřebu, ale i její vývoj v čase, závislost na stylu jízdy, venkovní teplotě nebo konkrétních trasách. Grafy, přehledy a srovnání – data, která by pomohla lépe pochopit vlastní řidičské návyky a efektivitu vozu.
Vzdálené ovládání vozu přes mobilní telefon je funkce, která z mého pohledu posouvá použitelnost elektromobilu na novou úroveň. Je to sluha, který šetří čas a zvyšuje komfort. Ovšem jen za předpokladu, že funguje spolehlivě. Právě kvalita a spolehlivost softwaru se stává klíčovým faktorem, který bude čím dál více ovlivňovat rozhodování zákazníků při výběru nového vozu. Automobilky, které toto podcení, riskují ztrátu zákazníků, pro které je digitální zážitek stejně důležitý jako jízdní vlastnosti.