Na českých silnicích nyní jezdí více než 52 tisíc osobních bateriových elektromobilů. Během prvních devíti měsíců letošního roku přibylo 10 180 nových vozidel, což znamená výrazný nárůst oproti 7 231 vozidlům za stejné období loňského roku. Elektromobily si tak udržují stabilní podíl na trhu s novými osobními vozidly.
Růst se však netýká pouze nových vozidel. Do České republiky bylo během sledovaného období dovezeno také 6 179 ojetých elektromobilů, což představuje meziroční nárůst z 2,5 % na 5,6 % podílu na trhu se všemi dovezenými ojetinami. Celkově bylo na tuzemském trhu registrováno 182 437 nových osobních vozidel, což je meziročně o 6,1 % více.
Škoda dominuje českému trhu
Podle dat zveřejněných portálem cistadoprava.cz, která vycházejí z informací Ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů, nejvíce registrací v kategorii elektromobilů zaznamenala Škoda Elroq s 2 048 vozidly. Hned za ním se drží další český zástupce Škoda Enyaq s 1 649 registracemi. Bronzovou příčku obsadila Tesla Model Y, která na české silnice přibylo v počtu 1 105 vozidel.
V meziročním srovnání zaznamenala značka Škoda nejvýraznější nárůst registrací v segmentu bateriových elektromobilů, čímž získala tržní podíl 36,3 % a pozici lídra českého trhu. Tesla, která byla v loňském roce na prvním místě, naopak vykázala meziroční pokles o 43 %, což vedlo ke snížení jejího tržního podílu z 38,1 % na 15,4 %.
Evropský trh překonává očekávání
Zatímco český trh vykazuje impozantní růst, evropský trh s elektromobily prochází složitější fází vývoje. Podle dat asociace ACEA dosáhly bateriové elektromobily v prvních osmi měsících roku 2025 v Evropské unii tržního podílu 15,8 %, což představuje nárůst oproti 12,6 % za stejné období loňského roku.
V srpnu 2025 bylo v Evropě registrováno celkem 790 177 nových osobních vozidel, meziročně o 5 % více. Registrace bateriových elektromobilů vzrostly o 27 % a dosáhly rekordního podílu 20,2 % na trhu. Plug-in hybridy zaznamenaly ještě výraznější růst o 59 % s tržním podílem 10,6 %.
Podle analýzy společnosti JATO Dynamics se nejprodávanějším elektromobilem v Evropě v dubnu 2025 stal Škoda Elroq s 9 250 registracemi, což představovalo 62 % všech prodaných elektromobilů značky Škoda. Celkově prodala Škoda v květnu 2025 v EU 14 920 elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 181 %.
Rok 2024 přinesl dočasný pokles tržního podílu elektromobilů v EU z 14,6 % na 13,6 %, což bylo primárně způsobeno zrušením dotací v Německu v prosinci 2023. Registrace BEV v největší evropské ekonomice klesly o 27 %. Rok 2025 však znamená návrat k růstu - za prvních osm měsíců dosáhl podíl BEV již 15,8 %.
Čínské značky mění evropský trh
Významným trendem v Evropě je rostoucí podíl čínských automobilek. V srpnu 2025 dosáhly čínské značky rekordního tržního podílu 5,5 %, což představuje meziroční nárůst o 121 %. Celkem bylo registrováno více než 43 500 vozidel čínských výrobců, což je více než zaznamenaly jednotlivě značky Audi či Renault.
Podle analytika Felipeho Munoz ze společnosti JATO Dynamics si čínské automobilky úspěšně poradily s otázkami vnímání značky a povědomí o ní. Nejvýznamnějšími hráči jsou MG, BYD, Jaecoo, Omoda a Leapmotor, které společně tvoří 84 % všech prodejů čínských značek v Evropě.
Zajímavým vývojem je reakce čínských výrobců na evropská cla. Namísto zaměření pouze na bateriové elektromobily začaly čínské značky posilovat nabídku plug-in hybridů. V srpnu 2025 registrace plug-in hybridů čínských značek vzrostly z pouhých 779 vozidel v srpnu 2024 na 11 064 vozidel. BYD se tak stal osmou nejprodávanější značkou v segmentu plug-in hybridů.
Září přineslo zpomalení
Vývoj v září 2025 však ukázal určité zpomalení růstu. V České republice bylo registrováno 1 360 nových bateriových elektromobilů, což představuje meziroční pokles o 7 % oproti září 2024. Tržní podíl dosáhl 6,4 %, což je o 1,7 procentního bodu méně než ve stejném období loňského roku.
Podle ředitele Centra dopravního výzkumu Jindřicha Friče je tento pokles dán mimořádně silným závěrem třetího kvartálu loňského roku, kdy významnou roli sehrál dotační program pro firmy, jehož alokace byla vyčerpána v říjnu 2024. Celkový trend růstu však zůstává zachován.
Model | Registrace 1-9/2025 | Tržní podíl | Meziroční změna |
---|---|---|---|
Škoda Elroq | 2 048 | 20,1% | nový model |
Škoda Enyaq | 1 649 | 16,2% | +123% |
Tesla Model Y | 1 105 | 10,9% | -25% |
Tesla Model 3 | 436 | 4,3% | -65% |
Toyota bZ4X | 291 | 2,9% | +268% |
Další kategorie elektromobilů
Růst elektromobility se neomezuje pouze na osobní automobily. V kategorii lehkých užitkových vozidel bylo za prvních devět měsíců roku 2025 registrováno 887 elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 231 % a tržní podíl 6,1 %. Nejvíce vozidel dodaly značky Maxus, Toyota a Mercedes-Benz.
U nákladních automobilů bylo zaregistrováno 90 elektrických vozidel s tržním podílem 1,4 %, přičemž dominoval Mercedes-Benz s 50 vozidly. V kategorii elektrobusů došlo k poklesu na 19 registrací, což představuje tržní podíl 3,2 %.
Pohled do budoucna
Elektromobilita v České republice i v Evropě postupně získává na síle. Zatímco český trh roste dynamickým tempem díky dostupnějším modelům, jako je Škoda Elroq s cenovou nabídkou od 799 000 Kč, evropský trh se vyrovnává s příchodem konkurence z Asie a s nutností splnit přísné emisní cíle.
Podle dat ACEA jsou průměrné emise výrobních poolů automobilek v EU zatím 9 gramů CO2 na kilometr nad průměrným cílem 93 g CO2/km pro období 2025-2027. To znamená, že automobilky budou muset nadále posilovat nabídku elektrifikovaných vozidel.
Hybridní vozy, včetně plug-in hybridů, se stávají nejoblíbenější volbou evropských zákazníků s tržním podílem 34,7 % v prvních osmi měsících roku 2025. Naopak podíl benzinových a naftových vozidel klesl na 37,5 % z loňských 47,6 %.
Zdroj: cistadoprava.cz, jato.com, acea.auto