150+
8:35
8:55
Metodika testování: 1000 km test podle Bjørn Nyland
Norský youtuber a automobilový expert Bjørn Nyland vyvinul standardizovanou metodiku pro testování elektromobilů na dlouhých trasách. Jeho "1000 km test" probíhá na pevně dané trase mezi Norskem a Dánskem, kde se měří celkový čas potřebný k ujetí 1000 kilometrů včetně všech nabíjecích zastávek.
Referenčním vozidlem je spalovací Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE, který trasu zvládl za 8 hodin a 35 minut při průměrné rychlosti 116,5 km/h. Tento čas slouží jako etalon pro porovnání s elektromobily, které musí během cesty nabíjet baterie.
Test odhaluje skutečnou praktičnost elektromobilů na dlouhých cestách. Nejde jen o teoretický dojezd podle WLTP, ale o reálný čas strávený na cestě včetně nabíjení při dálničních rychlostech.
Nejlepší výsledky elektromobilů v roce 2025
Analýza více než 150 testovaných elektromobilů ukazuje dramatické zlepšení výkonnosti nejmodernějších EV. Špičkové modely se již výrazně přibližují časům spalovacích vozů, zatímco starší generace elektromobilů zaostávají výrazněji.
Zeekr 7X Performance: 8:55 (112,1 km/h)
Tesla Model S LR Palladium: 8:55 (112,1 km/h)
Nio ET5 100 kWh: 8:55 (112,1 km/h)
Nio ES8 100 kWh: 9:00 (111,1 km/h)
Mercedes EQS 450+: 9:05 (110,1 km/h)
Tesla Model 3 LR RWD Highland: 9:10 (109,1 km/h)
BMW i4 eDrive40: 9:20 (107,1 km/h)
VW ID7 Pro: 9:25 (106,2 km/h)
Tesla Model Y LR Juniper: 9:25 (106,2 km/h)
Tesla Model 3 RWD Highland: 9:30 (105,3 km/h)
VW ID3 Pure 55 kWh: 10:25 (96 km/h)
Volvo EX30 RWD ER: 10:30 (95,2 km/h)
Mini Cooper SE 54 kWh: 11:10 (89,6 km/h)
Faktory ovlivňující výsledky testů
Výsledky testů jsou ovlivněny několika klíčovými faktory, které určují konečný čas na trase. Nejdůležitější roli hraje rychlost nabíjení baterie, kapacita baterie a efektivita vozidla při vysokých rychlostech.
Rychlost nabíjení
- Špičkové vozy: 200-350 kW nabíjecí výkon
- Průměrné vozy: 120-180 kW nabíjecí výkon
- Starší vozy: 50-100 kW nabíjecí výkon
Kapacita baterie
- Velké baterie: 90-100+ kWh (méně zastávek)
- Střední baterie: 60-80 kWh (optimální poměr)
- Malé baterie: 40-55 kWh (více zastávek)
Efektivita
- Nejlepší: 150-220 Wh/km
- Průměrné: 220-280 Wh/km
- Nejhorší: 300+ Wh/km
Vliv teploty na výsledky testů
Teplota okolního prostředí má zásadní vliv na výkon elektromobilů. Testy probíhající při nízkých teplotách vykazují výrazně horší výsledky kvůli snížené efektivitě baterií a nutnosti vytápění kabiny.
Srovnání podle teplotních podmínek
Tesla Model 3 LR Highland dosáhla při teplotě 15°C času 9:10, zatímco při extrémně nízkých teplotách -24°C potřebovala 10:25 hodin. Rozdíl více než hodiny ukazuje, jak významně ovlivňuje zima výkon elektromobilů.
- Optimální teploty (10-20°C): nejlepší výsledky
- Mírný mráz (0 až -5°C): prodloužení o 10-20 minut
- Silný mráz (-10°C a níže): prodloužení o 30-60 minut
- Extrémní mráz (-20°C a níže): prodloužení o více než hodinu
Praktické zkušenosti: Cesta do Itálie s MG ZS EV
Reálná zkušenost s elektromobilem na dlouhé trase z České republiky do Itálie poskytuje cenné poznatky o praktičnosti EV mimo testovací podmínky. Cesta dlouhá 1100 km (jeden směr) s vozem MG ZS EV odhalila jak výhody, tak nevýhody elektromobility (ani EV nevyřeší úcpané dálnice 😁). Mimochodem Nyland testoval i naší verzi MG ZS EV a na 1 000 km skončil s hodnotou 11:20 - což jasně ukazuje, že toto EV nepatří k těm nejlepším ze současných EV. Oproti Zeekr bychom dosáhl zpoždění 2h 25 min. Hlavním faktorem bude pomalejší nabíjení a kratší dojezd. Svou roli v tom bude hrát i rozdílné počasí.
1100
5+4
1,8
Nabíjecí strategie na dlouhých trasách
Při cestě byla zvolena strategie nabíjení pouze na Tesla Superchargerech, což se ukázalo jako správné rozhodnutí. Jednotné prostředí po celé Evropě eliminuje nutnost používat různé aplikace a zajišťuje spolehlivost nabíjení.
Preferujeme spíše delší nabíjení a méně zastávek. Nabíjení není jen o čase na nabíječce, ale i čase sjet z dálnice a opět na ni najet. Tento čas lze ušetřit tak, že tento úkon budeme provádět méně často.
Budoucnost elektromobility na dlouhých trasách
Vývoj elektromobility směřuje k dalšímu zkracování časů na dlouhých trasách. Nové generace baterií a rychlejší nabíjení přinášejí elektromobily, které se na 1000km trasách přibližují časům spalovacích vozů na vzdálenost několika desítek minut.
Technologické trendy ovlivňující výsledky
- Baterie nové generace: vyšší hustota energie a rychlejší nabíjení
- 800V architektura: umožňuje nabíjení výkonem 350+ kW
- Zlepšená aerodynamika: nižší spotřeba při vysokých rychlostech
- Tepelné čerpadla: efektivnější vytápění v zimních měsících
- Prediktivní systémy: optimalizace nabíjení podle trasy
Závěr: Elektromobily na dlouhých trasách v roce 2025
Testování více než 150 elektromobilů na standardizované 1000km trase ukazuje, že nejmodernější EV se již velmi přibližují výkonnosti spalovacích vozů. Zatímco ještě před pěti lety byly rozdíly v časech počítané v hodinách, dnes špičkové elektromobily zaostávají za referenčním spalovacím vozem pouhých 20 minut.

Tip na vyzkoušení:
Vyzkoušejte náš vyhledávač Tesla Superchargerů. Naše databáze Superchargerů se pravidelně aktualizuje a pomáhá i ne-Tesla majitelům elektromobilů s hledáním dostupných nabíjecích míst. Cílem není najít jen nejbližší, ale také v okolí nejlevnější Supercharger. Náš vyhledávač funguje primárně s ohledem na cenu nabíjení. Zkuste jej zde.
Pro průměrného uživatele to znamená, že cesta elektromobilem na dovolenou bude trvat podobně jako se spalovacím vozem. Se starším EV rozdíly oproti spalovacímu vozu budou velmi individuální. Ti co zvládají dlouhé trasy na jeden zátah mohou být v místě o dvě až tři hodiny dříve. Opět to závisí na modelu spalovacího vozu (jak často musí tankovat apod.). Ti co se občas musí protáhnout mohou zjistit, že rozdíl není tak výrazný - buď žádný, nebo třeba hodinu.
Cestování autem je velmi individuální záležitost. Někteří jezdí pomaleji, jiní rychleji. Další potřebuji zastavovat, jiní naopak potřebují být v cíli co nejdříve. Ještě jiní šetří pohonné hmoty, dalšímu je to úplně jedno. Navíc se často úkáže že hlavním faktorem vašeho příjezdu do cíle není ani to čím jezdíte, ale to jak plynulá je doprava. Což jsme si sami ověřili, když jsme jeli na trase Česko - Itálie a velmi často byla omezená rychlost kvůli opravám, nebo byl tak silný provoz, že jsme i na některých místech stáli.
Zdroje: Bjørn Nyland YouTube, vlastní testování EV na dlouhých trasách