Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test Volvo EX30
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Soudní zvrat v USA: Elon Musk vyhrál spor o 56 miliard. Jeho pozice v Tesle je neotřesitelná

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Filip
Filip 25 Prosinec, 2025

V předvánočním čase roku 2025 přichází z amerického státu Delaware zpráva, která otřásá světem korporátního práva a elektromobility. Nejvyšší soud státu Delaware definitivně rozhodl ve prospěch Elona Muska, šéfa automobilky Tesla, a vrátil mu nárok na jeho kontroverzní kompenzační balík akciových opcí z roku 2018. Toto rozhodnutí, které přichází po letech intenzivních právních bitev, má pro Muska obrovskou finanční hodnotu a zásadně upevňuje jeho pozici v čele jedné z nejvlivnějších společností současnosti.

Geneze sporu: Ambiciózní plán a rychlý úspěch

Příběh tohoto gigantického kompenzačního balíčku se začal psát v roce 2018. Tehdy představenstvo Tesly schválilo pro Elona Muska mimořádně ambiciózní motivační model. Ten spočíval v možnosti získání akciových opcí ve dvanácti tranších, ovšem pouze za předpokladu splnění extrémně náročných operačních a finančních cílů. Mezi tyto cíle patřilo například výrazné navýšení tržeb, zisku a především tržní kapitalizace společnosti. Mnozí tehdy považovali tyto cíle za téměř nedosažitelné.

Elon Musk však, jak už to u něj bývá zvykem, překonal očekávání a tyto cíle splnil mnohem rychleji, než kdokoli předpokládal. Díky tomu balíček již v rané fázi dosáhl hodnoty přesahující 56 miliard amerických dolarů, což tehdy odpovídalo zhruba 1,288 bilionu českých korun (při kurzu 23 Kč za 1 USD). Zdálo se, že cesta k miliardám je otevřená, ale pak přišla nečekaná překážka.

Klíčový obrat: Akcionářská žaloba a sporná nezávislost

Krátce po schválení balíčku na valné hromadě podal individuální akcionář žalobu, ve které zpochybnil nezávislost představenstva Tesly při vyjednávání o Muskově odměně. Argumentoval, že akcionářům byly zatajeny klíčové informace o Muskově vlivu v zákulisí. Na začátku roku 2024 soudkyně této argumentaci přisvědčila a vynesla verdikt, který celý balíček prohlásil za neplatný. To znamenalo pro Muska šok a pro Teslu potenciální právní chaos.

Musk na rozhodnutí reagoval velmi ostře. Hovořil o „zásadní nepřátelskosti vůči podnikatelům“ a v reakci na verdikt inicioval proces přesunu právního sídla Tesly z Delaware do Texasu, což byl strategický krok s dalekosáhlými důsledky.

Znovupotvrzení a cesta k vítězství

Případ nabral na dramatičnosti v červnu 2024, kdy akcionáři Tesly v rámci nového hlasování znovu potvrdili původní kompenzační model. Tentokrát proběhlo hlasování s mnohem větší transparentností a s plným vědomím probíhajícího soudního sporu. Přesto však příslušná soudkyně trvala na svém původním zamítavém stanovisku.

Zlom přišel až s odvoláním k Nejvyššímu soudu státu Delaware. Ten argumentoval, že úplné zrušení kompenzace by Muska ponechalo bez odměny za šest let intenzivní práce a plnění extrémních cílů, což by bylo nepřiměřené a neoprávněné. Toto rozhodnutí tak otevřelo Muskovi cestu k opětovnému získání nároku na miliardy.

Dopady na Muska a Tesla: Posílení kontroly a budoucí plány

Verdikt Nejvyššího soudu má zásadní dopady. Především výrazně posiluje Muskovu kontrolu nad společností Tesla. Analytici, jako je Gene Munster z Deepwater Asset Management, zdůrazňují, že klíčový není ani tak samotný peněžní obnos, jako spíše rychlejší zajištění kontroly. Pokud by Musk uplatnil všechny opce z programu z roku 2018, jeho podíl v Tesle by se zvýšil z přibližně 12,4 procenta na zhruba 18,1 procenta (počítáno na rozšířené akciové bázi). Na burze sice trh reagoval zpočátku zdrženlivě a akcie po uzavření obchodování posílily jen mírně, dlouhodobý dopad na stabilitu a směřování firmy je však nepopiratelný.

Pojistky a budoucí kompenzace: Nové modely

Tesla se však na možnost konečné prohry v právním sporu připravovala. Již v létě roku 2024 společnost představila náhradní balíček obsahující 96 milionů akcií, které by Musk mohl získat za pevnou cenu po uplynutí čekací doby. Tato nabídka však byla výslovně podmíněna tím, že zanikne, pokud bude původní balíček z roku 2018 znovu zaveden. S aktuálním verdiktem se tak tento záložní plán stává neplatným.

Kromě toho akcionáři v listopadu 2024 schválili zcela nový kompenzační model pro Elona Muska. Tento program je spojen s ještě extrémnějšími cíli a teoreticky by mohl dosáhnout hodnoty až 878 miliard amerických dolarů, což v přepočtu činí neuvěřitelných 20,194 bilionu českých korun. Mezi podmínky patří:

  • Dosažení tržní hodnoty společnosti minimálně 8,5 bilionu amerických dolarů (přibližně 195,5 bilionu Kč) během deseti let.
  • Nasazení jednoho milionu plně autonomních robotaxi.
  • Dodání jednoho milionu robotů poháněných umělou inteligencí.
  • Musk musí po celou dobu zůstat v čele společnosti.

Pokud by Musk všechny tyto cíle splnil, mohl by získat nárok na dalších až 423,74 milionu akcií Tesly. Je zřejmé, že Tesla s Muskem počítá jako s klíčovou postavou pro svou budoucnost, a to za jakoukoli cenu.

Texaský azyl: Strategický krok s právními důsledky

Celý právní spor měl i strukturální dopady. Muskova reakce na původní verdikt a jeho iniciativa k přesunu právního sídla Tesly do Texasu nebyla náhodná. V Texasu totiž platí pravidlo, podle kterého jsou akcionářské žaloby přípustné až od podílu tří procent. Taková účast by v současnosti představovala hodnotu přibližně 30 miliard amerických dolarů, tedy asi 690 miliard českých korun. Tato částka je fakticky v dosahu pouze samotného Elona Muska, což výrazně omezuje možnosti budoucích akcionářských žalob a dává mu ještě větší volnost v rozhodování.

Závěr: Muskova éra pokračuje s novou silou

Verdikt Nejvyššího soudu státu Delaware je bezpochyby milníkem, který upevňuje pozici Elona Muska jako absolutního lídra Tesly. Vrací mu nejen obrovskou finanční odměnu za jeho dosavadní práci, ale především posiluje jeho kontrolu a vliv nad strategickým směřováním společnosti. Pro EVmagazin.cz a celý svět elektromobility to znamená, že Muskova vize, ať už je jakkoli ambiciózní a někdy kontroverzní, bude mít i nadále silnou podporu a minimální vnější omezení. S novým kompenzačním plánem a strategickým přesunem do Texasu se zdá, že Muskova éra v Tesle teprve nabírá na obrátkách, a to s bezprecedentní silou.

Zdroj: www.elektroauto-news.net

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Zahraničí
  • Tesla

Mohlo by vás zajímat

Škoda Enyaq | zdroj: skoda-storyboard.com

Český úspěch v Německu: Gigant Reemtsma rok testoval elektromobily, jako vítěze vybral Škodu Enyaq
Je to zpráva, která v Mladé Boleslavi potěší. Německá společnost Reemtsma, stojící za známými tabákovými značkami, dokončila náročný dvanáctiměsíční pilotní projekt. Cíl byl jasný: najít ideální elekt...

FSD - ilustrační foto

PowerCo spouští gigafabriku v Salzgitteru: Evropa má vlastní "jednotnou" baterii
Dne 18. prosince 2025 dosáhl Volkswagen Group se svou dceřinou společností PowerCo SE klíčového milníku. V německém Salzgitteru byla spuštěna do provozu gigafabrika, která zahájila produkci takzvaných...

MG4 | zdroj: news.mgmotor.eu

MG v Evropě poprvé pokořilo 300 000 prodaných vozů. Klíčem k rekordnímu roku je masivní zájem o hybridy
Automobilka MG Motor dnes v Evropě potvrdila historický úspěch, který ještě před pár lety čekal jen málokdo. Ještě před koncem roku 2025 překonala hranici 300 000 prodaných vozů, k čemuž jí dopomohl z...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

"Vidí víc než já": Německý novinář vyzkoušel Tesla FSD a je ohromen

Model 3 s FSD samostatně objíždí staveniště, brzdí před chodci a mění pruhy v hustém berlínském provozu. Robin Hornig z Auto Bild seděl... >>

Li Auto se propadlo do ztráty, čínský gigant poprvé od roku 2022 v minusu

Čínský výrobce elektromobilů Li Auto ohlásil za třetí čtvrtletí čistou ztrátu 624 milionů jüanů (přibližně 2 miliardy Kč). Jde o... >>

Konec dotací? Nevadí. Šéf ChargePointu vysvětluje, proč elektromobily zvítězí na plné čáře

Zatímco Bílý dům ruší dotace a vrací se k podpoře spalovacích motorů, byznys vidí realitu jinak. Rick Wilmer otevřeně popisuje, proč... >>

Zlevní výroba v Rakousku čínské elektromobily? Xpeng a GAC obcházejí cla až 31 procent

Čínské automobilky Xpeng a GAC začaly vyrábět elektromobily v rakouském Grazu. Obcházejí tak evropská cla až 31 procent, která by na... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Dortmund-Nord, GermanyDortmund, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Caldes de Malavella, SpainCaldes de Malavella, Spain
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Quimper, FranceQuimper, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Eidsvoll Verk, Norway - NebbenesEidsvoll Verk, Norway
44 míst • 150 kW • ne-Tesla
Odense, DenmarkOdense, Denmark
28 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.