Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test Volvo EX30
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Zlom na trhu s elektromobily: Podíl Tesly v USA se propadl pod 40 %. Kdo jí krade zákazníky?

Ilustrační foto - Tesla Model Y - zdroj: https://www.tesla.com/en_au/
Foto: Ilustrační foto - Tesla Model Y - zdroj: https://www.tesla.com/en_au/
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 15 Září, 2025

Americký trh s elektromobily zažívá zásadní proměnu. Zatímco celkové prodeje rostou, tržní podíl Tesly, dlouholetého lídra, v srpnu 2025 poprvé od roku 2017 klesl pod psychologickou hranici 40 %. Tento vývoj signalizuje novou éru zostřené konkurence a měnící se preference zákazníků.

Podle nejnovějších dat od analytické společnosti Cox Automotive se podíl Tesly na americkém trhu s čistě elektrickými vozidly (BEV) v srpnu propadl na 38 %. Ještě v červnu přitom automobilka kontrolovala téměř polovinu trhu (48,7 %). Tento pokles je o to výraznější, že celkový trh s elektromobily ve Spojených státech zažívá boom, částečně motivovaný blížícím se koncem federálních daňových úlev pro nákup elektromobilů.

Proč Tesla ztrácí půdu pod nohama?

Analytici se shodují na několika klíčových faktorech. Jedním z hlavních důvodů je stárnoucí produktové portfolio. Tesla od uvedení Cybertrucku v roce 2023 nepředstavila žádný zcela nový masový model. Poslední omlazení nejprodávanějšího Modelu Y bylo spíše decentní a nestačilo na oživení poptávky v takové míře, jako dříve. Zákazníci tak stále častěji hledají novinky u konkurence.

"To, co je v automobilovém byznysu konstantní, je fakt, že čerstvé produkty se dobře prodávají," uvedla Stephanie Valdez Streaty, seniorní analytička v Cox Automotive. "Zatímco aktualizace Modelu Y zpomalila pokles prodejů Tesly, pro průkopníka v oblasti elektromobilů to není jednodušší, protože trh je nyní zaplaven zcela novými, svěžími elektromobily od tradičních konkurentů – spotřebitelé mají větší výběr než kdykoli předtím."

Dalším často zmiňovaným aspektem je přesun pozornosti generálního ředitele Elona Muska k jiným projektům, jako jsou humanoidní roboti nebo vývoj autonomních robotaxi. To podle některých kritiků vede k odkládání plánů na dostupnější modely a menšímu důrazu na klíčový automobilový byznys.

Konkurence nespí a masivně roste

Zatímco Tesla zaznamenává pokles tržního podílu, ostatní automobilky slaví úspěchy. Tradiční výrobci i noví hráči uvádějí na trh širokou paletu atraktivních elektromobilů, které oslovují různé segmenty zákazníků. Značky jako Hyundai, Kia, Ford, Volkswagen a General Motors hlásí v posledních měsících desítky až stovky procent nárůstu prodejů svých elektrických modelů.

Například Volkswagen v červenci zaznamenal v USA nárůst prodejů o více než 450 % ve srovnání s předchozím měsícem, k čemuž přispěly atraktivní leasingové nabídky a bezplatné rychlé nabíjení. Modely jako Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 nebo Ford Mustang Mach-E se staly plnohodnotnou a vyhledávanou alternativou k vozům Tesla.

Celkový trh s elektromobily v USA přitom roste. V srpnu se prodalo přes 146 000 elektromobilů, což představuje tržní podíl 9,9 % na všech nově prodaných vozech. To ukazuje, že problém není v klesající poptávce po elektromobilitě jako takové, ale v přerozdělování sil na trhu.

Co bude dál?

Pokles podílu pod 40 % je pro Teslu varovným signálem. Ačkoli stále zůstává největším prodejcem elektromobilů v USA, její neotřesitelná dominance je minulostí. Automobilka bude muset reagovat na agresivní strategii konkurence, pravděpodobně urychlením vývoje nových, a především cenově dostupnějších modelů, aby si udržela relevantní pozici na stále dynamičtějším trhu. 

Odpovědí na rostoucí tlak konkurence a klíčem k oživení růstu má být dlouho očekávaný dostupný model, neoficiálně označovaný jako "Model 2". Právě absence vozu s cenovkou kolem 25 000 dolarů je dnes vnímána jako největší slabina strategie automobilky. Bohužel některé zprávy hovoří o zastavení projektu. Jiní zase tvrdí opak. V tuto chvíli není vůbec jasné, zda Tesla připraví cenově dostupnější model. Ale domníváme se, že pro Teslu je úspěch tohoto vozu - nebo klidně i jiného - naprosto zásadní, aby dokázala čelit záplavě levnějších elektromobilů a znovu oslovit masový trh. Určitě by pomohla i nová technika. Ta současná sice byla nadčasová, ovšem nyní se situace mění. Neue Classe zaútočí už počátkem roku 2026. Pozadu se zdá nezůstane ani Mercedes nebo čínské elektromobily, které již dnes technologicky jsou upřímně řečeno na špici. Nabíjení elektromobilu do 15 minut moc aut nenabízí.

Pro zákazníky je to však dobrá zpráva – větší konkurence znamená více možností, lepší ceny a rychlejší technologický pokrok.

Zdroj: cleantechnica.com, coxautoinc.com, electrek.co

Štítky

  • EV novinky
  • Tesla
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Baterie

VW snížil náklady v německých závodech o 30 %, BMW chystá nový i3
Volkswagen dokázal dramaticky snížit výrobní náklady ve svých klíčových německých závodech o třetinu díky optimalizaci platforem. Mezitím BMW připravuje nový elektromobil i3 a EnBW zlevňuje nabíjení n...

Nissan Leaf | zdroj: nissannews.com

Legenda je zpět a k nepoznání. Nový Nissan Leaf sjíždí z linek, špičkovou techniku daruje i Juku
Na tento moment automobilový svět čekal. Britský závod v Sunderlandu ožil a z výrobních linek začaly sjíždět první kusy zcela nového Nissanu Leaf. Zapomeňte na starý hatchback, třetí generace se mění ...

Ilustrační foto

Soudní zvrat v USA: Elon Musk vyhrál spor o 56 miliard. Jeho pozice v Tesle je neotřesitelná
Vánoční dárek v hodnotě miliard dolarů. Tak lze číst rozhodnutí Nejvyššího soudu, který se zastal Elona Muska v ostře sledovaném sporu s akcionáři. Zatímco trhy reagují opatrně, analytici mají jasno: ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

EU uvolnila 40 miliard Kč: Německo buduje síť rychlonabíječek pro e-kamiony

Evropská komise schválila masivní podporu 1,6 miliardy eur (přibližně 40 miliard korun) pro výstavbu rychlonabíjecích stanic pro elektrické... >>

Leapmotor odtajnil plány na rok 2026: Do Česka míří dostupné SUV B03X i „lék“ na úzkost z dojezdu

Pokud jste čekali na elektromobil, který nabídne prémiové technologie za rozumnou cenu, zpozorněte. Čínský Leapmotor, těžící ze zázemí... >>

Prodeje elektromobilů v USA klesají poprvé za dekádu o 2,1 procenta

Americký trh s elektromobily zaznamenal v roce 2025 první pokles za posledních deset let. Prodeje klesly o 2,1 procenta na 1,275 milionu vozů,... >>

Životnost Tesla baterií pod lupou: Proč Panasonic překonává LG o 150 000 km

Analýza specializované dílny EV Clinic odhalila zásadní rozdíly v životnosti baterií Tesla Model 3 a Y. Akumulátory Panasonic z USA... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Brindisi West, ItalyBrindisi, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Kostomłoty, PolandKostomłoty, Poland
4 míst • 150 kW
Lutterberg, GermanyStaufenberg-Lutterberg, Germany
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
(EV OTM) - Knowsley Earlsfield, UKLiverpool, United Kingdom
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Perugia South, ItalyPerugia, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.