Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Bez dotací mezi nejlepšími: Češi kupují elektromobily rychleji než Němci či Francouzi

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 18 Říjen, 2025
Česká republika se v první polovině roku 2025 zařadila mezi deset zemí s nejvyšším meziročním růstem prodejů elektromobilů. S nárůstem 66,7 % obsadila desáté místo v globálním žebříčku, přičemž žádné jiné vyspělé evropské ekonomiky se do elitní desítky nedostaly. Zajímavé je, že Česko tohoto výsledku dosáhlo bez nákupních dotací pro soukromé osoby – na rozdíl od většiny konkurenčních trhů.

Mezi lídry růstu dominují rozvíjející se trhy

Data z první poloviny roku 2025 z webu EVWire ukazují překvapivé složení nejrychleji rostoucích trhů s elektromobily. Na prvním místě se s růstem 203,3 % umístila Kolumbie, následovaná Indonésií (168,6 %) a Islandem (138,6 %). Turecko s růstem 138,0 % obsadilo čtvrtou příčku.

V první desítce dále nalezneme latinskoamerické země Ecuador (122,8 %), Uruguay (122,1 %) a Peru (102,8 %), střední Ameriku zastupuje El Salvador (88,3 %) a z Evropy se vedle Česka, Islandu prosadilo pouze Španělsko (83,9 %).

Výrazně chybí tradiční automobilové velmoci jako Německo, Francie či Spojené království. Tento trend naznačuje, že elektromobilita se stává skutečně globálním fenoménem a nejrychleji roste tam, kde je kombinace správných podmínek – dostupných modelů, rozumných provozních nákladů a někdy i bez výrazné podpory ze strany státu.

Česko: růst bez přímých dotací

Zatímco většina konkurenčních zemí nabízí nákupní dotace v řádu tisíců eur, Česká republika zvolila odlišnou cestu. Pro soukromé osoby neexistují žádné přímé dotace na nákup elektromobilu. Jedinými výhodami jsou osvobození od dálničních poplatků (platné od roku 2020) a osvobození od registračního poplatku při zápisu vozidla se speciální "EL" poznávací značkou.

Od července 2022 navíc osobní automobily nepodléhají silniční dani vůbec – toto se však týká všech osobních vozů bez ohledu na typ pohonu, není to tedy specifická výhoda elektromobilů.

Pro firmy existoval od jara 2024 dotační program poskytující až 200 000 Kč na pořízení elektromobilu. O ten byl ale takový zájem, že byl předčasně ukončen a to jednoduše proto, že určené prostředky byly rozebrány velmi rychle.

Přesto český trh v první polovině roku 2025 prodal 6 910 elektromobilů, což představuje podíl 5,63 % z celkového automobilového trhu. Zdá se, že se Češi elektromobility nebojí a jde hlavně o to, že jsou dostupnější cenově přijatelné modely.

Jak to vypadá jinde: podpora varíruje od nuly po tisíce eur

Španělsko, které obsadilo v žebříčku devátou příčku, nabízí prostřednictvím programu MOVES III dotace až 7 000 € při šrotování starého vozidla, případně 4 500 € bez šrotovného. Program byl prodloužen do konce roku 2025 a doplněn o 15% daňovou slevu z kupní ceny (maximálně 3 000 €). Elektromobily jsou navíc osvobozeny od registrační daně a v mnoha městech platí až 75% slevu na silniční dani.

Island, který se umístil na třetím místě s růstem 138,6 %, má specifickou situaci. Země s prakticky 100% podílem obnovitelných zdrojů v elektřině dříve poskytovala výrazné osvobození od DPH, v roce 2024 však zavedla poplatek za ujeté kilometry (6 ISK/km pro elektromobily). Přesto stále nabízí granty až 6 000 € na nové elektromobily v ceně do 67 000 €.

Turecko (4. místo) vsadilo na kombinaci nízké daně pro elektromobily a podporu domácí výroby. Zatímco vozidla se spalovacími motory čelí speciální spotřební dani ÖTV v rozmezí 80–220 %, elektromobily platí pouze 10–60 %. Velký podíl na růstu má domácí značka Togg, kterou vláda masivně podporuje včetně závazku k nákupu 30 000 vozů za 10 let.

Indonésie (2. místo) snížila DPH z 11 % na pouhé 1 % pro elektromobily s minimálně 40% lokálními komponenty. Země navíc osvobodila elektromobily od luxusní daně a dovozního cla, což výrazně snížilo jejich celkovou cenu.

V Latinské Americe se prosazují země s kreativním přístupem. Ecuador zavedl nulové dovozní clo i DPH na elektromobily a od roku 2025 nařídil, aby veškerá veřejná doprava byla elektrická. Uruguay, které dosáhlo 122,1% růstu, kombinuje daňové pobídky s téměř 100% obnovitelnou elektrickou sítí. Kolumbie, vítěz žebříčku, požaduje, aby třetina vozového parku státních institucí byla do roku 2025 elektrická.

Kde je role domácího výrobce?

Zajímavým trendem je vliv domácí automobilové výroby na růst trhu s elektromobily. V Česku má Škoda Auto významné postavení a její elektromobily jako Elroq a Enyaq patří mezi nejprodávanější. V Turecku zase domácí Togg výrazně přispěl k růstu zájmu o elektromobilitu.

Podobný efekt lze pozorovat i v dalších zemích – přítomnost domácího nebo silně lokalizovaného výrobce zvyšuje důvěru spotřebitelů a často přináší i lepší dostupnost servisní sítě a náhradních dílů.

Budoucnost bez dotací?

Český příklad ukazuje, že rychlý růst trhu s elektromobily je možný i bez štědrých nákupních dotací. Klíčová je kombinace faktorů: dostupnost cenově přijatelných modelů, nižší provozní náklady (levnější "palivo" i údržba), postupné budování nabíjecí infrastruktury a v neposlední řadě rostoucí nabídka používaných elektromobilů.

Zatímco některé západoevropské země začínají dotace utlumovat kvůli jejich vysoké nákladnosti, rozvíjející se trhy ukazují, že klíčem k úspěchu může být spíše odstranění bariér (například vysokých dovozních cel a daní) než přímé platby spotřebitelům.

PoziceZeměProdeje H1 2025Růst vs H1 2024Podíl na trhu
1Kolumbie7 292203,3 %7,00 %
2Indonésie36 611168,6 %12,51 %
3Island2 283138,6 %28,95 %
4Turecko84 738138,0 %17,36 %
5Ecuador1 504122,8 %3,00 %
6Uruguay4 929122,1 %15,00 %
7Peru367102,8 %1,00 %
8El Salvador11388,3 %n/a
9Španělsko46 23583,9 %7,58 %
10Česko6 91066,7 %5,63 %

Zdroj: evwire.com, twitter.com/electricfelix, alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu,  iea.org

Štítky

  • EV novinky
  • Domácí
  • Zahraničí
  • Elektromobilita
  • Škoda

Mohlo by vás zajímat

CATL baterie - ilustrační foto

CATL posiluje vedení na trhu baterií pro elektromobily s podílem 38,1 %
Čínský výrobce baterií CATL upevnil svou dominanci na globálním trhu baterií pro elektromobily s tržním podílem 38,1 procenta za prvních deset měsíců roku 2025. Spolu s konkurenčním BYD ovládají více ...

Ilustrační foto

Li Auto hlásí šestý měsíc poklesu, Nio naopak roste o 76 %
Prosinec přinesl čínským výrobcům elektromobilů smíšené výsledky. Zatímco Li Auto zaznamenalo už šestý měsíc v řadě meziroční pokles dodávek, konkurenční Nio si připsalo silný růst 76,3 %. Klíčem k ob...

BYD Atto 2 |  zdroj: bydukmedia.com

BYD Atto 2 v Česku: 765 000 Kč a 425litrový kufr. Bude mít Elroq problém?
Největší světový výrobce elektromobilů míří přímo na Elroq a Konu. BYD Atto 2 nabízí za 765 000 Kč panoramatickou střechu, veganskou kůži a osmiletou záruku na baterie. Jenže základní verze ujede jen ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Jak bezpečná je Kia EV5 pro děti? Euro NCAP testovala 23 aut, odpověď překvapí

Korejské elektrické SUV prošlo nejpřísnějšími bezpečnostními testy v Evropě a ukázalo, kde má skutečně silné stránky. V ochraně... >>

Citroën ë-C3 v Rakousku srovnává cenu s benzinem: Akce s 8letou zárukou

Během podzimní "Black Week" v Rakousku Citroën poprvé nabízí svůj elektrický model ë-C3 za cenu srovnatelnou s benzinovým protějškem. Za... >>

Xpeng X9 EREV: 1602 km dojezd a 800V nabíjení mění pohled na MPV

Xpeng 20. listopadu oficiálně uvede na trh svůj plug-in hybridní MPV X9 EREV. Sedmimístný vůz zaujme kombinovaným dojezdem 1602 km a 800V... >>

BMW iX3 získalo Zlatý volant za nejlepší inovaci v Německu

Elektrické BMW iX3 zvítězilo v prestižní německé soutěži "Zlatý volant" v kategorii nejlepší inovace. Bavorská automobilka navíc... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Luçon, FranceLuçon, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Asten, AustriaAsten, Austria
32 míst • 250 kW • ne-Tesla
Napoli, Italy - Westnapoli, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Guxhagen, GermanyGuxhagen, Germany
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Moncalieri, Italy - Corso SavonaMoncalieri, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.