Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

GM jde do války s Apple a Googlem. Kvůli miliardám z dat ruší milovaný CarPlay a Android Auto

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 23 Říjen, 2025
General Motors jde do čelního střetu s technologickými giganty. CEO Mary Barra potvrdila, že budoucí modely, včetně klíčových elektromobilů, již nebudou podporovat oblíbená rozhraní Apple CarPlay a Android Auto. Oficiální důvod? Systémy prý odvádějí pozornost řidiče a jsou „neohrabané“. Skutečným motivem je ale sázka na vlastní ekosystém a snaha získat plnou kontrolu nad miliardovými zisky z uživatelských dat a předplatného.

Je to krok, který jde přímo proti přáním zákazníků a strategiím téměř všech ostatních automobilek. Zatímco firmy jako Ford nebo Volkswagen se předhánějí v co nejlepší integraci Apple CarPlay a Android Auto, americký gigant General Motors (GM) se rozhodl pro opačnou, vysoce riskantní cestu.

Strategie, která začala u nových elektromobilů jako Chevrolet Blazer EV nebo Equinox EV, byla nyní nejvyšším vedením potvrzena jako celofiremní směr pro všechny budoucí vozy.

Jak uvádí insideevs.com, během nedávného vystoupení CEO GM Mary Barra obhajovala toto kontroverzní rozhodnutí. Stalo se tak během podcastu "Decoder" deníku The Verge. Mary Barra tvrdila, že přeskakování mezi nativním systémem vozu (nutným například pro pokročilé plánování trasy s nabíjením u elektromobilu) a rozhraním telefonu (pro hudbu či zprávy) je pro řidiče matoucí a „neohrabané“.

„Věříme, že když budeme mít integrovaný systém, můžeme pro zákazníka vytvořit mnohem lepší zážitek,“ uvedla Barra. Hlavním argumentem se stala bezpečnost – podle GM prý jejich vlastní systém minimalizuje nutnost sahat po telefonu a snižuje rozptylování řidiče.

Skutečný důvod: Data a předplatné

Zatímco argument bezpečností zní ušlechtile, analytici a novináři v zahraničí se shodují na skutečném, mnohem prozaičtějším důvodu: peníze a data.

Když řidič připojí Apple CarPlay nebo Android Auto, automobilka přichází o přímý kontakt se zákazníkem. Ovládnutí palubní desky přebírá Google nebo Apple. Tyto firmy pak sbírají cenná data o chování uživatele a profitují z prodeje aplikací či služeb.

General Motors v tom vidí promarněnou příležitost. Automobilka masivně investovala do vlastního operačního systému postaveného na Android Automotive (pozor, nezaměňovat s Android Auto) s názvem Ultifi. Cíl je jasný: vytvořit vlastní uzavřený ekosystém po vzoru Applu.

GM si představuje budoucnost, kde si řidiči budou platit měsíční předplatné za prémiovou navigaci, pokročilé asistenční systémy (Super Cruise), aplikace třetích stran (jako Spotify) nebo palubní Wi-Fi. Podle odhadů by tento byznys mohl GM do roku 2030 generovat až 25 miliard dolarů ročně.

Obrovský risk a nespokojení zákazníci

Tento plán má však zásadní trhlinu: zákazníky. Pro miliony řidičů se CarPlay a Android Auto staly naprosto klíčovou funkcí, která často rozhoduje o koupi vozu. Jsou zvyklí na svá rozhraní, své mapy a své aplikace. Představa, že si budou muset zvykat na zcela nový, proprietární systém a ještě za něj potenciálně platit, vyvolává na zahraničních fórech vlnu nevole.

General Motors se tak pouští do obrovského hazardu. Sází na to, že jeho vlastní infotainment "Ultifi" bude tak dobrý, že zákazníkům zrcadlení telefonu chybět nebude. Pokud ale systém nebude dokonalý, automobilka riskuje ztrátu celé generace zákazníků, kteří jednoduše odejdou ke konkurenci, jež jim jejich oblíbené funkce nabídne.

Štítky

  • Zahraničí
  • GM
  • Elektromobilita
  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Xiaomi YU7 | zdroj: mi.com

Xiaomi překonalo půl milionu elektromobilů, YU7 poráží Teslu Model Y
Čínský technologický gigant Xiaomi dosáhl milníku 500 000 dodaných elektromobilů za necelých 20 měsíců. Jeho crossover YU7 v říjnu poprvé překonal v prodejích v Číně ikonický Tesla Model Y. Tržby z el...

Ilustrační foto

Li Auto hlásí šestý měsíc poklesu, Nio naopak roste o 76 %
Prosinec přinesl čínským výrobcům elektromobilů smíšené výsledky. Zatímco Li Auto zaznamenalo už šestý měsíc v řadě meziroční pokles dodávek, konkurenční Nio si připsalo silný růst 76,3 %. Klíčem k ob...

Koblenz nabíjecí stanice | zdroj: evm.de

Na benzince platíte kartou 30 let. U nabíječky musíte čekat týden na čip. Proč?
V německém Koblenzi otevřeli rychlonabíjecí park, kde zaplatíte běžnou kartou – přesně jako na benzince. Žádná registrace, žádná aplikace, žádné čekání na čip poštou. Zní to banálně? V Česku je to stá...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Xiaomi EV poprvé v zisku: Elektromobilita táhne rekordní tržby a dodávky

Čínský technologický gigant Xiaomi dosáhl v podzimním období roku 2025 významného milníku. Jeho inovativní podnikání, v čele s divizí... >>

Litus LiNC v Texasu: 98% účinnost těžby lithia slibuje levnější baterie

<div class="highlight-box"><p class="paragraph">Společnost Litus oznámila zásadní úspěch svého pilotního projektu technologie LiNC v Texasu.... >>

Konec drahého rychlonabíjení? PRE láká na 11 korun za kWh a asistenci zdarma

Od prvního prosince mohou elektromobilisté v síti PRE Point nabíjet na ultrarychlých stanicích za 11 korun za kilowatthodinu – o dva koruny... >>

Porsche Cayenne Electric: 16 minut nabíjení, 1000 koní a konec éry pomalého dobíjení

Stuttgart konečně odhaluje karty. Elektrický Cayenne nabídne to, co dosud žádné prémiové SUV nedokázalo – nabití z 10 na 80 procent za... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Plauen, GermanyPlauen, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Sormas, HungarySormas, Hungary
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Brindisi West, ItalyBrindisi, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Poysdorf, AustriaPoysdorf, Austria
6 míst • 125 kW • ne-Tesla
Périgueux, FranceBoulazac Isle Manoire, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.