Je to krok, který jde přímo proti přáním zákazníků a strategiím téměř všech ostatních automobilek. Zatímco firmy jako Ford nebo Volkswagen se předhánějí v co nejlepší integraci Apple CarPlay a Android Auto, americký gigant General Motors (GM) se rozhodl pro opačnou, vysoce riskantní cestu.
Strategie, která začala u nových elektromobilů jako Chevrolet Blazer EV nebo Equinox EV, byla nyní nejvyšším vedením potvrzena jako celofiremní směr pro všechny budoucí vozy.
Jak uvádí insideevs.com, během nedávného vystoupení CEO GM Mary Barra obhajovala toto kontroverzní rozhodnutí. Stalo se tak během podcastu "Decoder" deníku The Verge. Mary Barra tvrdila, že přeskakování mezi nativním systémem vozu (nutným například pro pokročilé plánování trasy s nabíjením u elektromobilu) a rozhraním telefonu (pro hudbu či zprávy) je pro řidiče matoucí a „neohrabané“.
„Věříme, že když budeme mít integrovaný systém, můžeme pro zákazníka vytvořit mnohem lepší zážitek,“ uvedla Barra. Hlavním argumentem se stala bezpečnost – podle GM prý jejich vlastní systém minimalizuje nutnost sahat po telefonu a snižuje rozptylování řidiče.
Skutečný důvod: Data a předplatné
Zatímco argument bezpečností zní ušlechtile, analytici a novináři v zahraničí se shodují na skutečném, mnohem prozaičtějším důvodu: peníze a data.
Když řidič připojí Apple CarPlay nebo Android Auto, automobilka přichází o přímý kontakt se zákazníkem. Ovládnutí palubní desky přebírá Google nebo Apple. Tyto firmy pak sbírají cenná data o chování uživatele a profitují z prodeje aplikací či služeb.
General Motors v tom vidí promarněnou příležitost. Automobilka masivně investovala do vlastního operačního systému postaveného na Android Automotive (pozor, nezaměňovat s Android Auto) s názvem Ultifi. Cíl je jasný: vytvořit vlastní uzavřený ekosystém po vzoru Applu.
GM si představuje budoucnost, kde si řidiči budou platit měsíční předplatné za prémiovou navigaci, pokročilé asistenční systémy (Super Cruise), aplikace třetích stran (jako Spotify) nebo palubní Wi-Fi. Podle odhadů by tento byznys mohl GM do roku 2030 generovat až 25 miliard dolarů ročně.
Obrovský risk a nespokojení zákazníci
Tento plán má však zásadní trhlinu: zákazníky. Pro miliony řidičů se CarPlay a Android Auto staly naprosto klíčovou funkcí, která často rozhoduje o koupi vozu. Jsou zvyklí na svá rozhraní, své mapy a své aplikace. Představa, že si budou muset zvykat na zcela nový, proprietární systém a ještě za něj potenciálně platit, vyvolává na zahraničních fórech vlnu nevole.
General Motors se tak pouští do obrovského hazardu. Sází na to, že jeho vlastní infotainment "Ultifi" bude tak dobrý, že zákazníkům zrcadlení telefonu chybět nebude. Pokud ale systém nebude dokonalý, automobilka riskuje ztrátu celé generace zákazníků, kteří jednoduše odejdou ke konkurenci, jež jim jejich oblíbené funkce nabídne.