Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test Volvo EX30
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Rok 2026 změní vše. Přichází 500kW nabíjení, stovky kilometrů za 10 minut

XPENG nabíjení na 400 kW stanici ČEZ
Foto: XPENG nabíjení na 400 kW stanici ČEZ
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 9 Listopad, 2025
Zatímco ještě před pár lety byl 150kW stojan považován za ultra-rychlý, dnes už se automobilky předhánějí s hodnotami, které se blíží půl megawattu. Nová generace elektromobilů přicházející na trh v roce 2026 dramaticky zkrátí dobu čekání na nabíječkách. Otázkou zůstává, zda to ustojí infrastruktura.

Důležitější než dojezd?

Diskuse o elektromobilitě se dlouho točila primárně kolem maximálního dojezdu. Psychologická hranice 500 nebo 600 km na jedno nabití je pro mnohé stále klíčová. Ukazuje se ale, že pro komfort na dlouhých cestách je stejně důležitá, ne-li důležitější, právě rychlost nabíjení.

Možnost dobít energii na dalších 300 km za 10 minut zásadně mění pravidla hry. Dlouhé cestování se pak téměř vyrovnává tankování spalovacího vozu. A právě na tuto oblast se výrobci v nadcházejících modelech zaměřili.

Kdo udává tempo? Novinky pro rok 2026

Nástup 800V architektury se stává novým standardem, který umožňuje posouvat hranice nabíjecích výkonů. Zatímco průkopníci jako Porsche Taycan nebo Hyundai Ioniq 5 cílili na 270-350 kW, nová vlna jde mnohem dál.

BMW iX3 (Neue Klasse): Skok na 800V

Ano, čtete správně. Nejde o současnou generaci iX3, ale o jejího velmi očekávaného nástupce postaveného na zcela nové platformě "Neue Klasse". Právě tento model, jenž by měl na český trh dorazit na začátku roku 2026, má být vlajkovou lodí nové strategie BMW. Již dnes lze nakonfigurovat a objednat tento elektromobil.

Podle dostupných informací z automobilky má nová 800V platforma umožnit nabíjecí výkon až 400 kW. To by v kombinaci s novou generací bateriových článků znamenalo dobití stovek kilometrů za méně než 10 minut. BMW tím chce jasně ukázat, že dohnalo a v některých ohledech i předehnalo konkurenci.

XPENG G6 a G9: Čínská ofenziva s 525 kW

Čínská automobilka XPENG na evropský trh vstupuje s velkou razancí. Její modernizované modely G6 a G9, které se v České republice začnou objevovat již v průběhu tohoto měsíce (listopad 2025), posouvají laťku do extrému.

  • Xpeng G6 (MY2026): Postaven na 800V platformě, tento crossover nabídne v nejvyšší verzi nabíjecí výkon až 451 kW.
  • Xpeng G9 (MY2026): Větší SUV jde ještě dál. Díky nové 800V SiC (Silicon Carbide) platformě zvládne neuvěřitelný špičkový výkon až 525 kW. V praxi to znamená nabití z 10 % na 80 % za méně než 15 minut.

XPENG tak v podstatě přináší technologii "5C" (pětinásobek kapacity baterie) do sériové výroby, což je posun, který mnozí evropští výrobci plánovali až později.

Volvo EX60: 800V a 350 kW

Po novém roce se pozornost upře také ke Švédsku (resp. ČÍně). Dlouho očekávané Volvo EX60, které bude mít premiéru 21. ledna 2026, má být pro značku klíčovým modelem. Půjde o první vůz postavený na zcela nové platformě SPA3, která přináší zásadní technologické inovace, jako je megacasting nebo strukturální baterie "cell-to-body".

Pro nás je nejdůležitější potvrzená 800V architektura. Díky ní nabídne EX60 špičkový nabíjecí výkon až 350 kW. To sice nedosahuje na 500kW hranici čínské konkurence, ale i tak to znamená nabití z 10 na 80 % za méně než 20 minut. V kombinaci s očekávaným dojezdem okolo 640 km (WLTP) a výkonem až 400 kW (dvoumotorová verze) se z něj stává silný hráč v prémiovém segmentu. Jak jsme již psali v našem článku o EX60, vůz má konkurovat Tesle Model Y. O jeho úspěchu a neúspěchu kromě kvality, spolehlivosti vozu rozhodne i jeho cena. Zatím ji neznáme.

Další hráči nad 300 kW: Lotus a Zeekr

Tento trend potvrzují i další značky. Sportovní elektromobil Porsche Cayenne Electric, který dorazí snad do konce roku 2025, nabídne kromě jiného i bezdrátové nabíjení. Klasické DC nabíjení by mělo umožnit rychlost až 400 kW. Za 10 minut tak dobijete přes 300 km jízdy.

Zapomenout nesmíme ani na Zeekr 001 (z koncernu Geely, kam patří i Volvo). Jeho nejnovější verze s 800V platformou a "5C" bateriemi od CATL (Qilin) dokáže v Číně nabíjet výkony přesahujícími 400 kW a slibuje dobití 10-80 % za méně než 12 minut. Očekává se, že tato technologie dorazí do Evropy v plné síle právě v roce 2026.

Zvládne to česká infrastruktura?

Nástup takto rychlých vozů je skvělá zpráva pro řidiče. Zároveň je to ale obrovská výzva pro provozovatele nabíjecích sítí. Realita v České republice je taková, že naprostá většina "rychlých" stojanů končí na výkonu 150 kW nebo 175 kW.

Současné "ultra-rychlé" huby, například od Ionity, PRE nebo ČEZ, nabízejí maximální výkon 400 kW. To je sice vynikající hodnota, ale pro vozy jako Xpeng G9 už to znamená, že nedosáhnou svého nabíjecího maxima.

Technologie pro výkonnější stojany existuje. Společnosti jako Alpitroniq (se svým 400kW Hyperchargerem HYC400) nebo Kempower již dodávají hardware schopný takových výkonů. Problémem ale není jen samotný stojan.

Je třeba si uvědomit, že jeden nabíjecí hub se čtyřmi stojany, kde by každý vůz odebíral 400-500 kW, by vyžadoval příkon několika megawattů. To klade extrémní nároky na lokální rozvodnou síť a trafostanice. Bez masivních investic do posílení sítě a instalace nových, výkonnějších hubů, zůstane potenciál těchto nových vozů na dálnicích nevyužitý.

Zdá se, že je nejvyšší čas, aby poskytovatelé energie a provozovatelé sítí začali plánovat a instalovat stojany s výkonem přesahujícím 500 kW. Rok 2026 totiž ukáže, že automobilky jsou ve vývoji nabíjení o krok napřed před infrastrukturou.

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • nabíjení
  • Domácí
  • BMW
  • Xpeng
  • Volvo

Mohlo by vás zajímat

BYD | zdroj: byd.com

BYD přiznává zpomalení a chystá masivní technologický útok: Co čekat od giganta?
Čínský automobilový gigant BYD v roce 2025 zaznamenal zpomalení domácích prodejů. Prezident Wang Chuanfu otevřeně přiznává, že technologický náskok slábne a trh sužuje ostrá cenová válka. Slibuje však...

Baterie

Průlom ve výrobě baterií s pevným elektrolytem: Linky na 8 GWh jsou realitou, BYD je blíž, než jsme čekali
Zapomeňte na sliby o vzdálené budoucnosti. Zatímco se svět upínal k laboratorním testům, dodavatel gigantu BYD potichu spustil první skutečně velkokapacitní linky na výrobu solid-state baterií. S kapa...

Baterie

Bývalý šéf Lynk&Co: Automobilky v tajnosti nenávidí elektromobilitu
Alain Visser, který až do začátku roku 2024 vedl značku Lynk&Co, ostře kritizuje automobilový průmysl. Podle něj tradiční výrobci automobilů ve skutečnosti elektromobilitu nenávidí a dělají vše pro to...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Evropský trh s elektromobily akceleruje: Růst o 26 % i bez státních pobídek

Evropský trh s elektromobily zažívá v roce 2025 nečekaný rozmach i bez státních dotací. Od ledna do října vzrostl prodej elektrických... >>

Bez jediného sváru: BYD představil rám, který automobilky nemohly vyrobit

Roky to nikdo nedokázal. Nyní čínští inženýři odlili kompletní hliníkový rám velkého SUV jako jediný kus – bez svárů, bez slabin.... >>

Vítej Německo: Zeekr vstupuje na trh s agresivní cenovkou a třemi modely

Dlouhé čekání je u konce a německý trh má nového, velmi ambiciózního hráče. Čínský Zeekr po dvou letech odkladů otevírá objednávky... >>

MG4 Anxin Edition: Světově první masově vyráběný elektromobil s polopevnou baterií míří k zákazníkům

Zatímco jiní o pevných bateriích jen mluví, MG je právě začalo doručovat prvním zákazníkům. Model MG4 Anxin Edition boří mýty o... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

(EV OTM) - Warton, UKWarton, United Kingdom
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Berlin, Germany - Märkische SpitzeBerlin, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Kamenný Újezd, Czech RepublicKamenný Újezd, Czech Republic
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wittlich, Germany - Justus-von-Liebig-StraßeWittlich, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Schierling, GermanySchierling, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.