Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Válka o rok 2035: Čtyři největší ekonomiky EU se rozhádaly kvůli konci spalovacích motorů

EU regulace
Foto: EU regulace
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 24 Říjen, 2025
Klíčové informace: Evropská unie prožívá klíčový okamžik v oblasti elektromobility. Francie a Španělsko poslaly 21. října 2025 společný dopis do Bruselu s požadavkem zachovat termín 2035 pro konec prodeje nových aut se spalovacími motory. Proti nim stojí Německo a Itálie, které požadují odklad nebo zrušení zákazu. Ursula von der Leyen oznámila zrychlení revize CO2 regulací na konec roku 2025. V sázce jsou miliardy eur investic do elektromobility, tisíce pracovních míst a budoucnost evropského automobilového průmyslu.

Evropský automobilový průmysl se ocitl na křižovatce. V době, kdy by měla panovat jednota v přechodu na elektromobilitu, se kontinent rozdělil na dva znepřátelené tábory. Na jedné straně stojí Francie a Španělsko, které odmítají couvnout z plánu zakázat prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Na druhé straně Německo a Itálie tlačí na odklad nebo dokonce zrušení tohoto zákazu.

Co se právě teď děje v Bruselu

Podle dokumentu, který získal server Euronews, Francie a Španělsko v pondělí 21. října poslaly společný dopis evropským lídrům. V něm varují, že budoucnost evropského automobilového průmyslu bude elektrická a že jakýkoli ústup od cíle nulových emisí v roce 2035 by byl nepřijatelný.

"Tato revize by v žádném případě neměla zpochybnit cíl nulových emisí v roce 2035," uvádí se v dopise, který je reakcí na oznámení předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyen. Ta podle serveru EUNews v dopise ze 20. října informovala, že rozhodla urychlit revizi regulace CO2 emisí pro osobní automobily a dodávky na konec roku 2025, tedy o rok dříve, než bylo původně plánováno.

Německo a Itálie tlačí na brzdu

Proti tomu stojí německo-italská osa. Německý kancléř Friedrich Merz podle italského serveru Automoto.it slíbil, že udělá "všechno" pro zrušení zákazu spalovacích motorů v EU. Německo prosazuje technologickou neutralitu a chce otevřít dveře pro syntetická paliva a biopaliva.

Italská premiérka Giorgia Meloniová šla ještě dále a označila zákon za "ideologické šílenství". Její slovenský protějšek Robert Fico mluví o "zelených utopiích", které ohrožují automobilový průmysl.

Francie a Španělsko: Investovali jsme miliardy

Paříž a Madrid ve svém dopise zdůrazňují, že od roku 2023 již bylo investováno několik desítek miliard eur do elektromobility, zejména do výstavby gigafactory pro výrobu baterií. "Toto zásadní rozhodnutí, které řídilo investice ve výši několika desítek miliard eur do průmyslu v Evropě od roku 2023, nesmí být zpochybněno," uvádí se v dokumentu.

Oba státy také odmítají, aby plug-in hybridy byly po roce 2035 zvýhodněny. Důvod? Evropská komise v roce 2024 prokázala, že skutečné emisje plug-in hybridů jsou 3,5krát vyšší než při schvalovacích testech.

Paradox: Volkswagen zvýšil prodeje elektromobilů o 89 %

Zajímavé je, že data od EV Volumes ukazují, že Volkswagen v první polovině roku 2025 zdvojnásobil prodeje elektromobilů – konkrétně je zvýšil o 115,8 % na více než 204 tisíc vozidel. Němečtí výrobci tak dokázali, že když tlak regulací roste, dokážou reagovat.

Celkově trh s bateriově-elektrickými vozidly v Evropě vzrostl o 34 % v první polovině roku 2025 oproti stejnému období předchozího roku.

Čína jako stále větší hrozba

V pozadí celé debaty stojí konkurence z Číny. Zatímco evropské automobilky váhají, čínské společnosti jako BYD zaznamenaly podle dat EV Volumes nárůst prodejů v Evropě o 335,6 % ve druhém čtvrtletí 2025.

Studie poradenské společnosti PwC, na kterou odkazuje italský Corriere Nazionale, varuje, že v roce 2025 by poprvé mohlo přijít do Evropy více čínských aut než evropských do Číny.

Von der Leyen: Budeme posuzovat syntetická paliva a biopaliva

Předsedkyně Evropské komise ve svém dopise podle serveru MeteoWeb naznačila možnou cestu kompromisu: "Zůstáváme oddáni principu technologické neutrality a nákladové efektivnosti. Při přípravě revize také posuzujeme roli paliv s nulovými a nízkými emisemi v přechodu, jako jsou syntetická paliva a pokročilá biopaliva."

Toto otevírá dveře pro to, co Německo a Itálie požadují – možnost používat syntetická paliva v spalovacích motorech i po roce 2035. Kritici však upozorňují, že syntetická paliva jsou zatím produkovány v minimálním množství a jsou drahé a neefektivní.

Kdy padne rozhodnutí?

Evropská rada se k tématu měla vyjádřit ve čtvrtek 23. října na summitu v Bruselu. Formální revize regulace by pak měla být dokončena do konce roku 2025.

Benjamin Haddad, francouzský ministr pro evropské záležitosti, podle agentury ANSA zdůraznil: "Musíme dosáhnout tohoto cíle: jde o konkurenceschopnost a svrchovanost, abychom snížili závislost EU na fosilních palivech importovaných z jiných zemí. Ale tento cíl musí být dosažen s flexibilitou, pragmatismem a bez naivity."

Co to znamená pro budoucnost elektromobilů?

Současný spor ukazuje, že přechod na elektromobilitu není jen technickou, ale především politickou otázkou. Zatímco některé země jako Francie a Španělsko již investovaly do elektrické budoucnosti a nechtějí couvnout, jiné jako Německo a Itálie se obávají ekonomických dopadů na své tradiční automobilky.

Organizace Transport & Environment, která prosazuje přísnější klimatická opatření, ve své zprávě varuje, že oslabení cílů pro rok 2035 by znamenalo, že Evropa ztratí v globálním závodu o elektromobilitu s Čínou.

Naopak automobilový průmysl tvrdí, že poptávka po elektromobilech stagnuje na úrovni kolem 13–16 % tržního podílu a že bez výrazných změn v infrastruktuře a dotacích nelze cíle splnit. Až na to, že poptávka po elektromobilech i Evropě je silně v zelených číslech. Ovšem hůře se evropská elektrická auta prosazují kdekoliv mimo Evropu a to především díky nedostatečnému produktu a stanovené ceně. V tomto směru často mají navrch jak americká tak čínská elektroauta.

Evropa stojí před zásadním rozhodnutím. Buď si udrží ambiciózní cíl zakázat prodej nových spalovacích motorů do roku 2035, což by znamenalo pokračovat v masivních investicích do elektromobility, nebo ustoupí tlaku automobilového průmyslu a povolí další používání spalovacích motorů s alternativními palivy.

Co je jisté: jakékoli rozhodnutí bude mít dopady na desetiletí dopředu – a nejen pro evropský automobilový průmysl, ale i pro globální boj proti změně klimatu.

Štítky

  • EV novinky
  • Zahraničí
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

GWM Ora 5: Nové elektro-SUV za 390 tisíc korun míří na čínský trh
Čínská značka Ora představila svůj první elektrický SUV model Ora 5 s cenou od 390 tisíc korun. Kompaktní elektromobil nabízí dojezd až 580 kilometrů a pokročilé asistenční systémy pro městskou i dáln...

BYD ilustrační foto

Li Auto čelí propadu EREV modelů, čisté elektromobily i-série nabírají na síle
Čínská automobilka Li Auto v říjnu 2025 zaznamenala meziroční pokles dodávek o 38,25 %, což je pátý měsíc v řadě. Zatímco prodeje jejích modelů s prodlouženým dojezdem (EREV) dramaticky klesají o více...

Porsche

Porsche Cayenne Electric: 16 minut nabíjení, 1000 koní a konec éry pomalého dobíjení
Stuttgart konečně odhaluje karty. Elektrický Cayenne nabídne to, co dosud žádné prémiové SUV nedokázalo – nabití z 10 na 80 procent za pouhých 16 minut při výkonu 400 kW. Premiéra 19. listopadu ukáže,...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Nio ES6 slaví 300 000 dodávek: Speciální edice přináší prémiovou výbavu za vyšší cenu

Nio představuje speciální edici svého elektrického SUV ES6, "Milestone Edition", u příležitosti blížícího se milníku 300 000 dodaných... >>

866 km dojezdu? Nový Mercedes CLA-EV útočí na Teslu Model 3! Zjistěte, proč.

Svět elektromobilů zažívá zemětřesení! Mercedes-Benz představuje svůj nový elektrický CLA, který s ohromujícím dojezdem 866 km a cenou... >>

Elektromobily rostou o 24 %, ale nerealistická očekávání kazí pohled. Co říkají čísla

Růst 24 % a podíl 16,1 % – bateriové elektromobily v EU postupují vpřed solidním tempem. Proč tedy někdo mluví o zklamání?... >>

Musk odhalil karty: Prodeje aut už Teslu tolik nezajímají. Všechno sází na Robotaxi

Finanční výsledky Tesly za Q3 2025 byly sice bedlivě sledované, ale to hlavní přišlo až po nich. Elon Musk během hovoru s investory... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Wiesbaden, GermanyWiesbaden, Germany
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Cherbourg, FranceCherbourg-en-Cotentin, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nyborg, DenmarkNyborg, Denmark
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Muratpaşa Antalya, TürkiyeAntalya, Turkey
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lovosice, Czech RepublicLovosice, Czech Republic
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.