Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Záchrana softwaru Volkswagenu: spolupráce s Rivianem funguje po roce lépe než kdokoli čekal

VW ID4 -volkswagen-newsroom.com
Foto: VW ID4 -volkswagen-newsroom.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 25 Listopad, 2025
Téměř dekádu trápily Volkswagen Group softwarové potíže, které zpozdily řadu klíčových modelů a stály koncern miliardy dolarů. Nyní se však zdá, že společný podnik s americkým výrobcem elektromobilů Rivian přináší vytouženou změnu. Po roce spolupráce funguje RV Tech natolik dobře, že oba partneři zvažují nabídnout vyvinutý software a elektronickou architekturu i dalším automobilkám.

Od krize k úspěchu za rok

Wolfsburg dlouhodobě patřil mezi automobilky, které se software prostě nedařil. Vlastní divize CARIAD se stala synonymem zpoždění a miliardových ztrát. Když však německý gigant loni uzavřel partnerství s kalifornským Rivianem, mnozí pochybovali. Jak může mladá firma pomoci koncernu s desetitisíci zaměstnanci?

Odpověď přišla rychleji, než kdokoli čekal. Společný podnik RV Tech po roce fungování vykazuje výsledky, které překonávají očekávání. Natolik, že Wassym Bensaid, šéf software Rivian, na listopadové tiskové konferenci v Palo Altu naznačil další krok: nabídnout vyvinutou platformu konkurenci.

Podle Bensaida RV Tech řeší výzvu, které čelí celý automobilový průmysl. Technologie je navržena tak, aby mohla sloužit nejen značkám koncernu Volkswagen, ale potenciálně i dalším výrobcům. Licenční model by mohl přinést zcela jiný typ příjmů než samotná výroba vozidel, poznamenal šéf software.

Softwarová odyssea Volkswagenu

Historie softwarových potíží Volkswagenu sahá hluboko do minulosti. Když koncern v roce 2020 zakládal CARIAD, ambice byly obrovské - stát se softwarovou velmocí evropského automobilového průmyslu. Realita však byla krutá.

Místo technologického průlomu přišly nekonečné reorganizace, výměny vedení a především dramatické finanční ztráty. Mezi lety 2022 a 2024 propadla CARIAD do červených čísel o více než 7,5 miliardy dolarů, zatímco její výnosy dosáhly jen 3,5 miliardy.

Důsledky byly hmatatelné. Elektrický Porsche Macan musel odložit svůj debut o měsíce. Audi Q6 e-tron čelilo podobným problémům. Majitelé prvních ID.4 a ID.5 si stěžovali na zamrzající displeje a nefunkční prvky. Software, který měl být mozkem moderních elektromobilů koncernu, se stal jejich achillovou patou.

CEO Oliver Blume nakonec sáhl k netradičnímu řešení. Místo další interní restrukturalizace hledal partnera venku. V červnu 2024 padlo rozhodnutí - Volkswagen investuje 5,8 miliardy dolarů do Rivian výměnou za přístup k jeho osvědčené technologii. Pro americkou firmu, která se stále potýká se ztrátovostью, šlo o zásadní kapitálovou injekci.

Technologické jádro: zonální přístup

V čem spočívá tajemství úspěchu? Klíčovým prvkem je zonální architektura, kterou Rivian používá ve svých vozech R1T a R1S. Tento koncept představuje zásadní odklon od klasického uspořádání automobilové elektroniky.

Tradiční vozy pracují s desítkami specializovaných řídicích jednotek - jedna pro brzdový systém, další pro osvětlení, klimatizaci a tak dále. Každá má vlastní kabeláž, vlastní procesor, vlastní software. Výsledkem jsou kilometry kabelů protínající celé vozidlo a extrémní složitost celého systému.

Zonální koncept to přetáčí. Vozidlo se rozdělí do několika fyzických zón - například přední, střední a zadní část. V každé zóně se nachází výkonná "brána", která řídí všechny komponenty ve svém okolí. Tyto brány komunikují s centrálním výpočetním centrem přes vysokorychlostní síť.

Přínosy jsou víceúrovňové. Dramaticky klesá hmotnost kabeláže, což u elektromobilů přímo zvyšuje dojezd. Výroba se zjednodušuje, náklady klesají. A především - bezdrátové aktualizace se stávají mnohem efektivnějšími, protože software je centralizovaný, nikoli roztříštěný po desítkách izolovaných jednotek.

Podobnou cestu nastoupila Tesla, čínské BYD i Xiaomi. Volkswagen s tímto přístupem dlouho bojoval - a právě to byl jeden z důvodů problémů s CARIAD.

Jeden rok práce, překvapivé tempo

RV Tech oficiálně zahájil činnost v listopadu 2024. Za necelých dvanáct měsíců vyrostl tým na více než 1500 specialistů rozmístěných napříč kontinenty. Vývojáři pracují v USA, Kanadě, Švédsku, Srbsku a od letošního roku i v nové berlínské pobočce.

Německá lokace má strategický význam. Usnadňuje přímou spolupráci se značkami koncernu - Volkswagenem, Audi, Porsche - ve stejné časové zóně. Podle oficiálního prohlášení to výrazně zrychluje komunikaci a rozhodování.

Výsledky přicházejí rychle. Během prvních třech měsíců spolupráce týmy vytvořily funkční demonstrátor - standardní vůz z portfolia koncernu, který kompletně přestavěly na Rivianovu elektronickou architekturu. Což není jen technický výkon, ale především důkaz, že platformy jsou skutečně kompatibilní.

Nyní se chystá další kritická fáze. V prvním čtvrtletí 2026 začne zimní testování referenčních vozů značek Volkswagen, Audi a Scout vybavených novou architekturou. Extrémní podmínky prověří, jak systém zvládá situace, kdy se u konvenčních aut projevují nejhorší softwarové chyby.

Harmonogram: od R2 po levné VW

První model s technologií RV Tech bude patřit Rivianu. SUV R2, cenově dostupnější než současné modely značky, má debutovat začátkem roku 2026. Pro Rivian jde o klíčový produkt - jeho úspěch nebo neúspěch určí, zda firma konečně dosáhne ziskovosti.

Volkswagen přijde na řadu o rok později. V roce 2027 vstoupí na trh ID.1 - kompaktní elektromobil s cílovou cenou okolo 20 000 eur v Evropě. Tímto krokem chce německá značka konkurovat novému elektrickému Twingu od Renaultu a především levným modelům čínských výrobců, které zaplavují evropský trh.

Cenová hladina je zásadní. Zatímco současné modely řady ID startují výše, ID.1 má oslovit zákazníky, kteří zatím považují elektromobily za příliš drahé. Software od RV Tech by měl pomoct snížit výrobní náklady natolik, aby byla tato cena realistická.

Po ID.1 následují v roce 2028 vozy nové značky Scout Motors - pickup a SUV. Tyto modely původně měly být čistě elektrické, aktuální politický vývoj v USA však vedl koncern k rozhodnutí nabídnout i plug-in hybridní varianty.

Turbulence, které partneři popírají

Cesta však není bez komplikací. V září 2025 publikoval německý Manager Magazin rozsáhlý materiál o potížích uvnitř partnerství. Podle zdrojů blízkých projektu se zpozdily klíčové modely prémiových značek koncernu.

Audi Q8 e-tron a elektrický A4 měly podle těchto informací posouvat svůj debut minimálně o dvanáct měsíců, reálně až do poloviny nebo konce roku 2028. U Porsche K1, velkého elektromobilu postaveného nad Cayenne, se mluvilo dokonce o odložení na neurčito.

Zprávy také poukazovaly na fundamentální technický problém: Rivianův software vznikal výhradně pro elektrická vozidla. Jeho adaptace pro spalovací motory a plug-in hybridy představuje výzvu, kterou americká firma původně neřešila. Pro Volkswagen, který nyní prodlužuje životnost konvenčních pohonů, to znamená dodatečné náklady a čas.

Vedení RV Tech však tyto obavy tlumí. Carsten Helbing, spolupředseda společného podniku, v listopadu vysvětlil, že paralelní vývoj pro spalovací vozy je možný. Aktuální komunikace obou partnerů nenaznačuje, že by popisované komplikace brzdily hlavní vývojovou linii pro elektromobily.

Software jako byznys model

Nejzajímavější perspektivu však nabízí obchodní stránka projektu. Bensaid na listopadu konferenci otevřeně mluvil o možnosti prodávat platformu třetím stranám. Marže u licencování software jsou podle něj "velmi odlišným byznysem" oproti výrobě vozidel.

To dává smysl z pohledu obou partnerů. Volkswagen vynaložil na alianční 5,8 miliardy dolarů - suma, která vyžaduje návratnost. Rivian zase potřebuje nové zdroje příjmů, protože výroba vozů zůstává ztrátová. V roce 2023 firma ztratila přibližně 43 000 dolarů na každém vyrobeném vozidle.

Technologie RV Tech má podle vedení dva klíčové atributy: škálovatelnost a univerzálnost. Může fungovat v malých městských vozech i velkých SUV. Zvládá různé pohony - od čistě elektrických po plug-in hybridy. A co je nejdůležitější, není svázaná s konkrétní značkou nebo designovým jazykem.

Pokud by RV Tech skutečně začal dodávat software dalším automobilkám, vytvořilo by to zajímavou situaci. Volkswagen - který dekádu bojoval s vlastním vývojem - by se stal poskytovatelem technologie pro konkurenci. Historie automobilového průmyslu zná podobné příklady, například když Toyota licencovala hybridní technologii Mazdě.

Sázka, která se může vyplatit

Pro Volkswagen představuje partnerství s Rivianem jednu z největších strategických investic posledních let. Koncern se potýká s problémy na všech hlavních trzích - cla komplikují byznys v USA, prodeje v Číně klesají, evropská poptávka stagnuje. V této situaci je stabilní a funkční softwarová platforma existenční nutností.

Otázka zní, zda RV Tech dokáže splnit očekávání. Přechod od prototypů k sériové výrobě bývá v automobilovém průmyslu plný nástrah. První vozy s novou technologií - Rivian R2 a Volkswagen ID.1 - to teprve ukážou v praxi.

Jedno je ale jisté: po téměř deseti letech mařených pokusů má Volkswagen konečně jasnou cestu vpřed. Spolupráce s Rivianem funguje překvapivě dobře, tempo vývoje je vysoké a výsledky viditelné. Jestli to bude stačit k tomu, aby německý gigant dorovnal náskok Tesly nebo čínských výrobců, ukáží příští roky.

Pokud by se navíc podařilo proměnit software v licencovatelný produkt, mohlo by to změnit postavení obou partnerů v automobilovém průmyslu. Z výrobců aut by se částečně stali dodavatelé technologie - model, který by před deseti lety nikdo nečekal.

Štítky

  • Volkswagen
  • Rivian
  • Zahraničí
  • Elektromobilita
  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Hyundai IONIQ 5 N | zdroj: hyundai.news

Hyundai vytáhl na Porsche geniální zbraň. Kde Němci potřebují převodovku, tam Korejci použili „neviditelný“ trik
Porsche sází na mechanickou převodovku, Korejci zvolili cestu digitální magie. Hyundai poodhalil, co přesně se děje v útrobách jejich vozů, když sešlápnete plyn na podlahu. Je to fascinující ukázka to...

CITROËN ë-C3 | zdroj: media.stellantis.com

Citroën ë-C3 v Rakousku srovnává cenu s benzinem: Akce s 8letou zárukou
Během podzimní "Black Week" v Rakousku Citroën poprvé nabízí svůj elektrický model ë-C3 za cenu srovnatelnou s benzinovým protějškem. Za 15 490 eur (přibližně 402 740 Kč) získají zákazníci nejen plně ...

Ilustrační foto

Německý automobilový trh v krizi? VDIK volá po realističtější podpoře elektromobility
Propad hodnoty ojetých elektromobilů až o polovinu, hrozící pokuty 15 miliard eur a rozporuplné signály z Bruselu i Berlína. Německý automobilový trh čelí dokonalé bouři. Na konferenci v Esslingenu vy...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Šest evropských firem spojuje síly pro vodíkové tankování

Šest provozovatelů vodíkových čerpacích stanic z celé Evropy založilo alianci H2 Infrastructure Alliance s cílem urychlit výstavbu... >>

Xpeng X9 EREV: 1602 km dojezd a 800V nabíjení mění pohled na MPV

Xpeng 20. listopadu oficiálně uvede na trh svůj plug-in hybridní MPV X9 EREV. Sedmimístný vůz zaujme kombinovaným dojezdem 1602 km a 800V... >>

Nové konsorcium Together urychlí výstavbu gigatováren na baterie po celém světě

<div class="highlight-box">Nezisková organizace Upcell Alliance představila konsorcium „Together“, které si klade za cíl výrazně zrychlit... >>

Baterie za desetinu ceny, která vydrží 25 let. To, co CATL spustilo do výroby, mělo přijít až ve třicátých letech

Největší výrobce baterií na světě právě rozbil desetiletý plán. CATL zahájila masovou výrobu sodíkových baterií, které podle... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Cavaglià, ItalyCavaglià, Italy
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Reinfeld, GermanyReinfeld, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wismar, GermanyWismar, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Plauen, GermanyPlauen, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wilnsdorf, GermanyWilnsdorf, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.