Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Blackout po česku - jak ovlivní výpadek proudu elektromobilitu?

Blackout po Česku

Nedávný čtyřhodinový výpadek proudu ve středních Čechách se stal neočekávaným testem elektromobility v krizových situacích. Zatímco nabíjecí stanice i benzínové pumpy stály bez energie, elektromobily s technologií V2L (Vehicle-to-Load) dokázaly zásobovat domácnosti elektřinou po celé hodiny. Praktické testování odhalilo překvapivý potenciál - z pouhých 7 kWh baterie elektromobilu lze provozovat lednici až 23 dní. Jak se během blackoutu elektromobily staly mobilními elektrárnami a co to znamená pro budoucnost energetické bezpečnosti domácností?

4h

Trvání testovaného výpadku

0,3-0,8

kWh denní spotřeba lednice

9-23

Dní chodu lednice z 7 kWh

Realita blackoutu: kdy selže infrastruktura

Výpadek proudu ve středních Čechách byl praktickým testem odolnosti různých dopravních technologií. Zatímco elektrická infrastruktura selhala plošně, odhalily se zásadní rozdíly mezi elektromobilitou a konvenčními vozidly. Benzínové pumpy bez elektřiny nefungují stejně jako rychlonabíjecí stanice, což postavilo na roveň všechny řidiče bez ohledu na typ pohonu.

Blackout odhalil paradox moderní mobility - zatímco všechny čerpací stanice stály, elektromobily se staly mobilními elektrárnami. Technologie V2L (Vehicle-to-Load) dokázala zásobovat domácnosti elektřinou po celé hodiny bez znatelného dopadu na dojezd vozidla.

— Pozorování z terénu během čtyřhodinového výpadku

Je důležité připomenout, že samozřejmě jak benzínová stanice, tak nabíjecí stanice mohou fungovat, pokud mají záložní zdroj energie (baterie, dieselagregát). Pokud jde o nabíjecí stanice, tak dnes se již instalují právě takové, které mají svůj záložní zdroj energie. Např. o jedné takové (dokonce plně odpojená od veřejné sítě) jsme psali zde.

Elektromobil jako domácí elektrárna

Technologie V2L (Vehicle-to-Load) umožňuje elektromobilům fungovat jako mobilní zdroje energie. Během testování v reálných podmínkách se ukázalo, že běžné domácí spotřebiče lze provozovat bez znatelného dopadu na kapacitu baterie vozidla.

Testované spotřebiče

  • Lednice/mrazák: Kontinuální provoz bez problémů
  • Pomalý hrnec: Úspěšné dokončení plánovaného vaření
  • Osvětlení: LED žárovky s minimální spotřebou

Výkonové parametry

  • Maximální výkon V2L: 1,5-3,7 kW (dle typu)
  • Napětí: 230V AC standardní domácí
  • Účinnost: 85-90% při přeměně DC/AC

Praktické využití

  • Nouzové napájení: Až několik dní provozu
  • Outdoor aktivity: Kempování, stavba
  • Záložní zdroj: Kritické domácí spotřebiče

Matematika přežití: jak dlouho vydrží baterie

Praktický výpočet ukazuje překvapivou efektivitu elektromobilů jako záložních zdrojů energie. Při průměrné spotřebě lednice 0,3-0,8 kWh denně a vyčlenění pouhých 7 kWh z 70kWh baterie elektromobilu získáme:

Výpočet životnosti při různých scénářích

  • Úsporná lednice (0,3 kWh/den): 7 kWh ÷ 0,3 kWh = 23 dní provozu
  • Standardní lednice (0,5 kWh/den): 7 kWh ÷ 0,5 kWh = 14 dní provozu
  • Energeticky náročná lednice (0,8 kWh/den): 7 kWh ÷ 0,8 kWh = 9 dní provozu

Tyto výpočty předpokládají využití pouze 10% kapacity baterie pro domácí spotřebiče, přičemž zbývajících 90% zůstává rezervováno pro mobilitu vozidla.

Komparace s tradičními záložními zdroji

Elektromobil s technologií V2L předčí konvenční záložní zdroje energie v několika klíčových parametrech. Zatímco přenosné generátory běžně disponují kapacitou 1-5 kWh a vyžadují pravidelné doplňování paliva, elektromobily nabízejí desítky kWh skladované energie.

Srovnání záložních zdrojů: Benzínový generátor 2kW s nádrží 4l vydrží při plném zatížení 2-3 hodiny. Elektromobil s 70kWh baterií může při stejném zatížení pracovat 23-35 hodin kontinuálně.

Budoucnost odolné elektromobility

Vývoj směřuje k vytvoření decentralizované energetické sítě, kde elektromobily fungují jako mobilní úložiště energie. Technologie V2G (Vehicle-to-Grid) již umožňuje obousměrný tok energie mezi vozidlem a elektrickou sítí, čímž se elektromobily stávají součástí řešení energetické bezpečnosti.

Obrázek
Miri

Věděli jste, že:

První veřejná nabíjecí stanice pro elektromobily byla instalována v Kalifornii už v roce 2002. Tato stanice umožňovala plně dobít elektromobil přibližně za osm hodin a znamenala začátek nové éry v oblasti dobíjecí technologie.
Budeme rádi, pokud budete tento článek sdílet na svých sociálních sítích. Na konci článku najdete lištu, která vám umožní článek snadno sdílet. Děkujeme za podporu!

Integrace s domácími fotovoltaickými systémy

Kombinace elektromobilu s domácí fotovoltaikou a bateriových úložišť vytváří téměř autonomní energetický systém. Během slunečných dnů fotovoltaické panely nabíjejí jak domácí baterie, tak elektromobil, který večer může dodávat energii zpět do domu.

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 12 Červenec, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Leapmotor expanduje: Dodávky baterií pro komerční elektromobily

Čínský výrobce elektromobilů Leapmotor začal dodávat bateriové packy komerčním výrobcům nově energetických vozidel (NEV).... >>

Itálie spouští rekordní dotace až 11 000 eur na elektroauta

Italská vláda schválila dotační program v hodnotě 600 milionů eur, který od září 2025 nabídne až 11 000 eur na nákup elektroauta.... >>

Spolupráce GM a Hyundai na elektrických vozech a další aktuální trendy

General Motors a Hyundai oznámily společný vývoj pěti vozidel, přičemž pro Severní Ameriku připravují čistě elektrickou dodávku. V USA... >>

250 mld. € investic, jen 15 % EV: ACEA a CLEPA žádají obrat politik EU

Evropské svazy ACEA a CLEPA v otevřeném dopise z 27. srpna 2025 varují, že bez rychlé změny kurzu hrozí neúspěch transformace evropského... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Kløfta, NorwayKløfta, Norway
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Randers, DenmarkRanders, Denmark
14 míst • 130 kW • ne-Tesla
Eggedal, NorwaySigdal, Norway
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Regensburg-Ost, GermanyRegensburg, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wittenburg, GermanyWittenburg, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Melide, SwitzerlandMelide, Switzerland
10 míst • 125 kW • ne-Tesla
Narbonne Sud, FranceNarbonne, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Ajaccio, Korsika, FranceSarrola-Carcopino, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Randers South, DenmarkRanders, Denmark
24 míst • 250 kW • ne-Tesla
Waldlaubersheim, GermanyWaldlaubersheim, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.