Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Kia: „Nás zákaz spalovacích motorů v roce 2035 nevyděsí"

Ilustrační foto - Kia EV4 Concept - zdroj: www.kianewscenter.com/news
Foto: Ilustrační foto - Kia EV4 Concept - zdroj: www.kianewscenter.com/news
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 28 Srpen, 2025
Shrnutí: Zatímco automobilový průmysl pod vedením šéfa Mercedesu Oly Kallenius žádá EU o zmírnění klimatických cílů, korejská Kia se prezentuje jako jeden z mála výrobců, kteří s plánovaným zákazem spalovacích motorů v roce 2035 nemají problém. „Máme plán na dosažení 100% compliance v roce 2035," prohlásil šéf Kia Europe Marc Hedrich.

74%

Podíl elektrických vozů Kia v Evropě do roku 2030

125M$

Investice do výroby elektromobilů na Slovensku

160K

Plánovaná roční výroba modelu EV4

Kia proti proudu: Nezávislá cesta k elektromobilitě

Korejský výrobce Kia se výrazně odlišuje od většiny evropských automobilek v přístupu k nadcházejícímu zákazu spalovacích motorů v EU. Zatímco Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) pod vedením šéfa Mercedesu Oly Kallenius žádá v dopise adresovaném předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyen o zmírnění klimatických cílů, Kia má jasný plán na splnění všech požadavků do roku 2035.

„Máme plán na dosažení 100% compliance v roce 2035," prohlásil minulý týden Marc Hedrich, generální ředitel Kia Europe, při zahájení výroby elektrického modelu EV4 v továrně na Slovensku. Toto prohlášení přichází v době, kdy většina evropského automobilového průmyslu varuje před neuskutečnitelností současných klimatických cílů.

To je ten stejný člověk, který před několika lety sliboval, že jeho společnost bude v Evropě do roku 2030 prodávat pouze elektromobily.

— Marc Hedrich, CEO Kia Europe, o Olu Kallenius z Mercedesu

Ostré slova na adresu šéfa Mercedesu

Hedrich se neostýchal kritizovat Olu Kallenius, který v současnosti působí jako předseda ACEA: „To je ten stejný člověk, který před několika lety sliboval, že jeho společnost bude v Evropě do roku 2030 prodávat pouze elektromobily." Tato kritika míří na rozpor mezi dřívějšími ambiciózními sliby Mercedesu a současnými požadavky na zmírnění klimatických cílů.

ACEA a CLEPA (Evropská asociace dodavatelů automobilového průmyslu) tvrdí ve společném dopise, že současné cíle CO₂ pro roky 2030 a 2035 již nejsou dosažitelné bez politických změn. Argumentují rostoucí závislostí Evropy na Asii v oblasti baterií, nerovnoměrnou dobíjecí infrastrukturou a vysokými výrobními náklady.

Kia vs. evropský automobilový establishment

Zajímavé je, že Kia není členem ACEA, zatímco její sesterská společnost Hyundai je členem této asociace od roku 2012. Toto členské uspořádání umožňuje Kia zaujímat nezávislé stanovisko vůči klimatickým cílům EU.

Září 2024

Začátek krize v automobilovém průmyslu
Italská ministryně průmyslu vyzývá k přehodnocení zákazu spalovacích motorů do roku 2035, požaduje větší flexibilitu při dosahování dekarbonizačních cílů.

Prosinec 2024

Ola Kallenius se stává prezidentem ACEA
Šéf Mercedesu převzal vedení evropské automobilové asociace a začal vést kampaň za změnu klimatických cílů.

Leden 2025

Strategický dialog s EU
Ursula von der Leyen zahájila strategický dialog s automobilovým průmyslem kvůli krizi konkurenceschopnosti evropských výrobců.

Srpen 2025

Kia spouští výrobu EV v Evropě
Zahájení výroby modelu EV4 na Slovensku potvrzuje závazek Kia vůči elektromobilitě v Evropě.

Investice do budoucnosti místo lobbingu za minulost

Zatímco ostatní výrobci lobbují za změny regulací, Kia investuje přibližně 125 milionů dolarů (108 milionů eur) do své továrny v Žilině na Slovensku pro výrobu elektrických modelů EV4 a EV2. První plně elektrické vozidlo značky Kia vyráběné v Evropě, model EV4, sjelo z výrobní linky 20. srpna 2025.

„Máme před sebou lavinu elektrických vozů a pokud bychom náhle museli přestat uvádět elektromobily na trh, stálo by nás to jmění," vysvětlil Hedrich strategii své společnosti.

Technické specifikace továrny v Žilině

  • Kapacita: 350 000 vozidel ročně a 540 000 motorů
  • Zaměstnanci: Přibližně 3 700 lidí
  • Automatizace: Více než 600 robotů napříč pěti výrobními oblastmi
  • Udržitelnost: Továrna běží výhradně na obnovitelnou elektřinu

EV4 Hatchback

  • Výroba: Žilina, Slovensko
  • Baterie: 58,3 kWh / 81,4 kWh
  • Dojezd: Až 391 mil (629 km)
  • Cílová výroba: 160 000 ks/rok

EV4 Fastback

  • Výroba: Gwangmyeong, Korea
  • Platforma: E-GMP
  • Typ: Sedan s fastback designem

Budoucí modely

  • EV2: Vstupní model (2026)
  • PV5: Užitkové vozy (2025)
  • Portfolio: 6 regulérních + 2 GT modely do konce 2025

Realistický pohled na přechodné období

Kia přesto nevzdává vozy se spalovacími motory úplně. Cílem společnosti je, aby do roku 2030 elektromobily tvořily 74 % celkových prodejů v Evropě, což znamená, že 26 % vozů bude mít nějaký typ spalovacího pohonu.

„Víme, že se jedná o přechodnou fázi, která bude trvat několik let, a budeme udržovat všechny technologie tak dlouho, dokud bude dostatečná poptávka zákazníků," vysvětlil šéf Kia Europe.

Širší kontext: Krize evropského autoprůmyslu

Dopisy ACEA a CLEPA upozorňují na závislost Evropy na Asii v oblasti baterií, nedostatečnou dobíjecí infrastrukturu, rostoucí výrobní náklady a americká cla na evropské elektromobily. Varují také před konkurencí čínských výrobců a obchodními bariérami ze strany USA.

Na podzim 2025 bude rozhodující setkání 12. září mezi předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyen a představiteli automobilového průmyslu. ACEA a CLEPA považují tento strategický dialog za poslední šanci EU na sladění klimatických cílů s průmyslovou realitou.

Pohled do budoucna: Zatímco většina evropských automobilek bojuje s transformací na elektromobilitu, Kia dokazuje, že s dostatečnou přípravou a investicemi je možné zákaz spalovacích motorů v roce 2035 nejen zvládnout, ale využít jako konkurenční výhodu.

Důsledky pro český trh

Pro český trh má postoj Kia významné implikace. Výroba EV4 na nedalekém Slovensku zkracuje dodací lhůty a snižuje logistické náklady, což může učinit elektrické vozy Kia dostupnějšími pro české spotřebitele. Zároveň pozice Kia jako "realisty elektromobility" může oslovit zákazníky, kteří hledají pragmatický přístup k přechodu na elektrickou mobilitu.

Co si z toho vzít: Diskuze o zákazu spalovacích motorů v EU pokračuje s narůstající intenzitou. Zatímco tradiční evropští výrobci žádají úlevy a odklady, asijské značky jako Kia dokazují, že s dostatečnou přípravou je možné regulace nejen splnit, ale využít je jako konkurenční výhodu. Otázka zní: Kdo má pravdu - ti, kdo žádají zmírnění cílů, nebo ti, kdo už dnes investují do jejich naplnění?

Související článek: 250 mld. € EU investic, jen 1,5 % EV: ACEA a CLEPA žádají obrat politik EU

Zdroj: InsideEVs.com

Štítky

  • EV novinky
  • Kia
  • Elektromobilita
  • Mercedes-Benz

Mohlo by vás zajímat

Tesla - výroba v továrně | ilustrační foto

Může nový patent Tesly výrazně zlevnit elektromobily?
Nový patent Tesly publikovaný 27. listopadu popisuje technologii, která by mohla snížit cenu baterií až o polovinu. Konec obřích továrních pecí, toxických chemikálií a astronomických účtů za elektřinu...

Škoda Elroq | zdroj: skoda-storyboard.com

Fenomén Elroq: Za necelý rok 100 000 aut. Škoda vládne prodejům v klíčových zemích
Mladoboleslavská automobilka má v rukou skutečný hit. Necelý rok po zahájení výroby sjel z linky jubilejní Elroq s pořadovým číslem 100 000. Elektrické SUV se stalo prodejním fenoménem, který překvapi...

Ilustrační foto

Nová dotace na elektromobily v Německu: Až 100 000 Kč pro rodiny s dětmi
Německá vláda se dohodla na spuštění nového dotačního programu pro nákup a leasing elektromobilů i plug-in hybridů, který má odstartovat v roce 2026. Cílí na domácnosti s nižšími a středními příjmy, s...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Záchrana softwaru Volkswagenu: spolupráce s Rivianem funguje po roce lépe než kdokoli čekal

Majitelé prvních elektrických Volkswagenů to znají: zamrzající displeje, nefunkční prvky, frustrující chyby. Za tím stála softwarová... >>

Když prodejce neví, co prodává: Příběh o Subaru Solterra a problém s elektromobily v autosalonech

Zákazník v autosalonu se zeptal, zda Subaru Solterra má jízdu na jeden pedál. Prodejce ho odbyl povýšeně: "Auto má dva pedály." Incident... >>

Německá ekonomická mašinérie ztrácí motor: Propad v inovacích zasáhl i automobilový průmysl

oprvé od roku 2011 vypadlo Německo z první desítky nejinovátnějších zemí světa. Zatímco Čína prudce akceleruje a USA posilují svůj... >>

Konec cel pro čínská auta? BYD staví závod v Maďarsku a chce ovládnout evropský trh

Obchodní válka s Čínou má nového hráče. Automobilka BYD našla recept na unijní cla a startuje výrobu 300 tisíc vozů ročně přímo v... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Kirchheim, GermanyKirchheim, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Brno, Czech RepublicBrno, Czech Republic
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Cherbourg, FranceCherbourg-en-Cotentin, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Regensburg-Ost, GermanyRegensburg, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Riga, LatviaRiga, Latvia
4 míst • 250 kW
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.