Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test Volvo EX30
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Paradox elektromobility 2025: Svět hlásí rekordy, Volkswagen omezuje výrobu. Kde je pravda?

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 8 Listopad, 2025
Zatímco světový trh s elektromobily zažívá bezprecedentní růst a data za rok 2025 potvrzují nové rekordy, z Evropy i USA sílí hlasy zavedených automobilek, které si stěžují na slabou poptávku a omezují výrobu. Není to paradox. Ukazuje se, že problém není v nezájmu o elektromobilitu jako takovou, ale v rostoucí konkurenci, vysokých cenách některých modelů a nerealistických očekáváních.

Globální trh v euforii: Rekordní čísla

Jakákoli debata o "krizi" elektromobility naráží na tvrdá data. Podle nejnovější zprávy portálu CleanTechnica, která analyzuje globální prodeje, bylo jen v září 2025 registrováno přes 2,1 milionu dobíjecích vozidel. To představuje nejen nový historický rekord, ale i meziroční nárůst o 22 %.

Tahounem zůstávají čistě bateriové elektromobily (BEV), kterých se prodalo 1,4 milionu (meziroční růst +32 %). Celkově tak dobíjecí vozy v září dosáhly globálního tržního podílu 31 % (z toho 21 % čisté BEV). Za prvních devět měsíců roku 2025 je tržní podíl 25 %.

Tato čísla potvrzují i další analýzy. Mezinárodní energetická agentura (IEA) již na jaře předpověděla, že v roce 2025 se celosvětově prodá přes 20 milionů elektromobilů, které tak dosáhnou podílu 25 % na všech prodejích nových vozů. Růst táhne Čína, ale zrychlují i další trhy.

Nářky zavedených výrobců

V příkrém kontrastu k těmto číslům stojí zprávy od některých tradičních výrobců. Již na přelomu let 2024 a 2025 varovaly automobilky jako Ford, General Motors či Renault před zpomalením poptávky a problémy se splněním emisních cílů CO2.

Nejviditelnější je tento trend u koncernu Volkswagen. Ten musel podle posledních zpráv omezit výrobu svých modelů ID.3 a ID. Buzz kvůli "dlouhodobě klesající poptávce". Problémy s přizpůsobením výroby aktuální poptávce hlásí i nošovický Hyundai v České republice.

Někteří výrobci dokonce aktivně lobbují u Evropské komise za přehodnocení nebo zrušení plánovaného zákazu spalovacích motorů v roce 2035 s argumentem, že prodeje "jsou mnohem nižší, než se pro rok 2025 původně čekalo".

Kde je tedy problém? Není EV jako EV

Jak je možné, že globální trh roste o desítky procent, zatímco někteří giganti omezují výrobu? Odpověď je komplexní, ale lze ji shrnout do tří bodů:

1. Vysoká cena zavedených značek
Zatímco globální čísla táhnou vzhůru cenově dostupné modely v Číně, evropští a američtí zákazníci stále čelí vysokým vstupním nákladům. Jak upozornil náš portál již v říjnu, hlavní brzdou pro rychlejší adopci v Evropě není dojezd, ale vysoká pořizovací cena. Modely jako VW ID.3 čelí obrovskému tlaku nejen od Tesly, ale hlavně od nových, agresivních hráčů.

2. Extrémní konkurence
Trh s elektromobily už není soubojem Tesly a "těch ostatních". Zpráva CleanTechnica jasně ukazuje, že zatímco Tesla (jejíž prodeje meziročně klesly o 6 %) a BYD (jehož růst zpomaluje) mírně ztrácí dech, na jejich místo se derou noví dravci. Značky jako Geely, Leapmotor, Xpeng nebo Xiaomi rostou raketovým tempem. Staré automobilky tak nečelí "nechuti k EV", ale prostému faktu, že zákazník má dnes na výběr z desítek modelů a volí ten s lepším poměrem ceny a výkonu.

3. Paradox uvnitř koncernů
Nejlépe je situace vidět na příkladu koncernu VW. Zatímco samotný Volkswagen omezuje výrobu v Německu, jeho dceřiná značka Škoda Auto "jede na plný plyn". Důvod? Vysoká poptávka po modelech Kodiaq, ale také po elektrických vozech Enyaq a zejména po novince Elroq. Data zprávy CleanTechnica potvrzují, že Škoda měla v září rekordní měsíc (21 073 registrací), přičemž jen modelu Elroq se prodalo přes 10 000 kusů. To dokazuje, že pokud výrobce nabídne žádaný model za konkurenceschopnou cenu, o poptávku není nouze.

Závěr: Nejde o ústup, ale o dospívání trhu

Rok 2025 není rokem ústupu elektromobility. Je rokem, kdy trh dospěl. "Nerealistická očekávání" některých manažerů narazila na realitu tvrdé konkurence a cenově citlivého zákazníka. Globální trh poroste i nadále, ale úspěšní budou jen ti, kteří dokáží nabídnout atraktivní vozy za ceny, které si běžný zákazník může dovolit. Stížnosti na "slabou poptávku" jsou často jen maskováním neschopnosti konkurovat v nové, cenové válce.

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Tesla
  • Škoda
  • Domácí
  • Zahraničí
  • Volkswagen

Mohlo by vás zajímat

Baterie

Průlom ve výrobě baterií s pevným elektrolytem: Linky na 8 GWh jsou realitou, BYD je blíž, než jsme čekali
Zapomeňte na sliby o vzdálené budoucnosti. Zatímco se svět upínal k laboratorním testům, dodavatel gigantu BYD potichu spustil první skutečně velkokapacitní linky na výrobu solid-state baterií. S kapa...

Baterie

Bývalý šéf Lynk&Co: Automobilky v tajnosti nenávidí elektromobilitu
Alain Visser, který až do začátku roku 2024 vedl značku Lynk&Co, ostře kritizuje automobilový průmysl. Podle něj tradiční výrobci automobilů ve skutečnosti elektromobilitu nenávidí a dělají vše pro to...

Nabíjení elektromobilu

CATL spouští unikátní linku: Humanoidní roboti Xiaomo zrychlí a zabezpečí výrobu baterií
Čínský gigant CATL, světový lídr ve výrobě baterií pro elektromobily, spustil v Luoyangu unikátní linku. Klíčové testovací procesy bateriových sad zde poprvé ve velkém měřítku zajišťují humanoidní rob...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Vyměníte 5 % energie za čisté ruce? Bezdrátové nabíjení elektromobilů konečně dává smysl

Zaparkovat a odejít. Žádné hledání kabelů v kufru, žádné špinavé ruce. To, co známe z telefonů, se ve Švýcarsku stává realitou i... >>

Opel Astra 2026 dostává 58 kWh baterii a dosah až 454 kilometrů

Opel představil modernizovaný Astra s výrazně vylepšenou elektrickou verzí. Nová 58 kWh baterie nabídne dosah až 454 kilometrů, což je... >>

PowerCo spouští gigafabriku v Salzgitteru: Evropa má vlastní "jednotnou" baterii

Dne 18. prosince 2025 dosáhl Volkswagen Group se svou dceřinou společností PowerCo SE klíčového milníku. V německém Salzgitteru byla... >>

Brusel otáčí: Spalovací motory mohou přežít rok 2035, připustil eurokomisař

Ještě nedávno to vypadalo jako hotová věc, dnes je vše jinak. Eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas potvrdil, že Brusel ustupuje... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Obuda, HungaryBudapest, Hungary
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Telgate, ItalyTelgate, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Verviers, BelgiumVerviers, Belgium
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wörth, GermanyWörth an der Isar, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Dortmund-Nord, GermanyDortmund, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.