Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Paradox elektromobility 2025: Svět hlásí rekordy, Volkswagen omezuje výrobu. Kde je pravda?

Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 8 Listopad, 2025
Zatímco světový trh s elektromobily zažívá bezprecedentní růst a data za rok 2025 potvrzují nové rekordy, z Evropy i USA sílí hlasy zavedených automobilek, které si stěžují na slabou poptávku a omezují výrobu. Není to paradox. Ukazuje se, že problém není v nezájmu o elektromobilitu jako takovou, ale v rostoucí konkurenci, vysokých cenách některých modelů a nerealistických očekáváních.

Globální trh v euforii: Rekordní čísla

Jakákoli debata o "krizi" elektromobility naráží na tvrdá data. Podle nejnovější zprávy portálu CleanTechnica, která analyzuje globální prodeje, bylo jen v září 2025 registrováno přes 2,1 milionu dobíjecích vozidel. To představuje nejen nový historický rekord, ale i meziroční nárůst o 22 %.

Tahounem zůstávají čistě bateriové elektromobily (BEV), kterých se prodalo 1,4 milionu (meziroční růst +32 %). Celkově tak dobíjecí vozy v září dosáhly globálního tržního podílu 31 % (z toho 21 % čisté BEV). Za prvních devět měsíců roku 2025 je tržní podíl 25 %.

Tato čísla potvrzují i další analýzy. Mezinárodní energetická agentura (IEA) již na jaře předpověděla, že v roce 2025 se celosvětově prodá přes 20 milionů elektromobilů, které tak dosáhnou podílu 25 % na všech prodejích nových vozů. Růst táhne Čína, ale zrychlují i další trhy.

Nářky zavedených výrobců

V příkrém kontrastu k těmto číslům stojí zprávy od některých tradičních výrobců. Již na přelomu let 2024 a 2025 varovaly automobilky jako Ford, General Motors či Renault před zpomalením poptávky a problémy se splněním emisních cílů CO2.

Nejviditelnější je tento trend u koncernu Volkswagen. Ten musel podle posledních zpráv omezit výrobu svých modelů ID.3 a ID. Buzz kvůli "dlouhodobě klesající poptávce". Problémy s přizpůsobením výroby aktuální poptávce hlásí i nošovický Hyundai v České republice.

Někteří výrobci dokonce aktivně lobbují u Evropské komise za přehodnocení nebo zrušení plánovaného zákazu spalovacích motorů v roce 2035 s argumentem, že prodeje "jsou mnohem nižší, než se pro rok 2025 původně čekalo".

Kde je tedy problém? Není EV jako EV

Jak je možné, že globální trh roste o desítky procent, zatímco někteří giganti omezují výrobu? Odpověď je komplexní, ale lze ji shrnout do tří bodů:

1. Vysoká cena zavedených značek
Zatímco globální čísla táhnou vzhůru cenově dostupné modely v Číně, evropští a američtí zákazníci stále čelí vysokým vstupním nákladům. Jak upozornil náš portál již v říjnu, hlavní brzdou pro rychlejší adopci v Evropě není dojezd, ale vysoká pořizovací cena. Modely jako VW ID.3 čelí obrovskému tlaku nejen od Tesly, ale hlavně od nových, agresivních hráčů.

2. Extrémní konkurence
Trh s elektromobily už není soubojem Tesly a "těch ostatních". Zpráva CleanTechnica jasně ukazuje, že zatímco Tesla (jejíž prodeje meziročně klesly o 6 %) a BYD (jehož růst zpomaluje) mírně ztrácí dech, na jejich místo se derou noví dravci. Značky jako Geely, Leapmotor, Xpeng nebo Xiaomi rostou raketovým tempem. Staré automobilky tak nečelí "nechuti k EV", ale prostému faktu, že zákazník má dnes na výběr z desítek modelů a volí ten s lepším poměrem ceny a výkonu.

3. Paradox uvnitř koncernů
Nejlépe je situace vidět na příkladu koncernu VW. Zatímco samotný Volkswagen omezuje výrobu v Německu, jeho dceřiná značka Škoda Auto "jede na plný plyn". Důvod? Vysoká poptávka po modelech Kodiaq, ale také po elektrických vozech Enyaq a zejména po novince Elroq. Data zprávy CleanTechnica potvrzují, že Škoda měla v září rekordní měsíc (21 073 registrací), přičemž jen modelu Elroq se prodalo přes 10 000 kusů. To dokazuje, že pokud výrobce nabídne žádaný model za konkurenceschopnou cenu, o poptávku není nouze.

Závěr: Nejde o ústup, ale o dospívání trhu

Rok 2025 není rokem ústupu elektromobility. Je rokem, kdy trh dospěl. "Nerealistická očekávání" některých manažerů narazila na realitu tvrdé konkurence a cenově citlivého zákazníka. Globální trh poroste i nadále, ale úspěšní budou jen ti, kteří dokáží nabídnout atraktivní vozy za ceny, které si běžný zákazník může dovolit. Stížnosti na "slabou poptávku" jsou často jen maskováním neschopnosti konkurovat v nové, cenové válce.

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Tesla
  • Škoda
  • Domácí
  • Zahraničí
  • Volkswagen

Mohlo by vás zajímat

Baterie

Baterie za desetinu ceny, která vydrží 25 let. To, co CATL spustilo do výroby, mělo přijít až ve třicátých letech
Největší výrobce baterií na světě právě rozbil desetiletý plán. CATL zahájila masovou výrobu sodíkových baterií, které podle průmyslových analýz měly být komerčně dostupné až ve třicátých letech. A pa...

Renault 5 | zdroj: media.renault.com

Francouzi se zbláznili do Renaultu 5. Elektromobily dosáhly 24 %
Představte si, že každé čtvrté auto, které míjíte na ulici, je elektrické. Ve Francii to už není sci-fi, ale realita října 2025. Elektromobily dosáhly rekordních 24 % tržního podílu a za pouhý měsíc p...

Technologie - Robotika - AI

XPeng předvedl robota s lidskou chůzí. Diváci nevěřili, že není uvnitř člověk
Zatímco Tesla slibuje miliony robotů, čínský XPeng tiše testoval IRON robota celý rok ve vlastní továrně – a přiznal neúspěch. Teď přichází s novou generací, která kombinuje pevnolátkové baterie, 22 s...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Válka o rok 2035: Čtyři největší ekonomiky EU se rozhádaly kvůli konci spalovacích motorů

Evropská unie prožívá největší rozkol v historii elektromobility. Francie se Španělskem poslaly 21. října dopis do Bruselu s jasným... >>

Ojetý elektromobil se stává hitem. Češi objevili cestu k levnějšímu elektrickému snu, dovoz trhá rekordy

Je to tichý, ale o to silnější signál, že se český automobilový trh mění v základech. Zatímco se vedou debaty o budoucnosti, data mluví... >>

Není nebe bez mráčků. Hrozba náhlé ztráty výkonu straší 13 000 majitelů Tesel

Je to nepříjemná komplikace. Téměř 13 000 starších importovaných Tesel v Číně míří do svolávací akce. Důvodem je chyba v softwaru,... >>

Honda odhaluje 0-Series Alpha: Bude toto konečně dostupné elektrické SUV pro Evropu?

Přiznejme si, v elektromobilitě byla Honda na českém trhu téměř neviditelná. Model e:Ny1 díru do světa neudělal a roztomilá Honda e je... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Risør, NorwayRisør, Norway
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Mercato San Severino, ItalyMercato San Severino, Italy
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Aalborg, DenmarkAalborg, Denmark
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
L'Hospitalet de l'Infant, SpainL'Hospitalet de l'Infant, Spain
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Barsbüttel, GermanyBarsbüttel, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.