Globální trh v euforii: Rekordní čísla
Jakákoli debata o "krizi" elektromobility naráží na tvrdá data. Podle nejnovější zprávy portálu CleanTechnica, která analyzuje globální prodeje, bylo jen v září 2025 registrováno přes 2,1 milionu dobíjecích vozidel. To představuje nejen nový historický rekord, ale i meziroční nárůst o 22 %.
Tahounem zůstávají čistě bateriové elektromobily (BEV), kterých se prodalo 1,4 milionu (meziroční růst +32 %). Celkově tak dobíjecí vozy v září dosáhly globálního tržního podílu 31 % (z toho 21 % čisté BEV). Za prvních devět měsíců roku 2025 je tržní podíl 25 %.
Tato čísla potvrzují i další analýzy. Mezinárodní energetická agentura (IEA) již na jaře předpověděla, že v roce 2025 se celosvětově prodá přes 20 milionů elektromobilů, které tak dosáhnou podílu 25 % na všech prodejích nových vozů. Růst táhne Čína, ale zrychlují i další trhy.
Nářky zavedených výrobců
V příkrém kontrastu k těmto číslům stojí zprávy od některých tradičních výrobců. Již na přelomu let 2024 a 2025 varovaly automobilky jako Ford, General Motors či Renault před zpomalením poptávky a problémy se splněním emisních cílů CO2.
Nejviditelnější je tento trend u koncernu Volkswagen. Ten musel podle posledních zpráv omezit výrobu svých modelů ID.3 a ID. Buzz kvůli "dlouhodobě klesající poptávce". Problémy s přizpůsobením výroby aktuální poptávce hlásí i nošovický Hyundai v České republice.
Někteří výrobci dokonce aktivně lobbují u Evropské komise za přehodnocení nebo zrušení plánovaného zákazu spalovacích motorů v roce 2035 s argumentem, že prodeje "jsou mnohem nižší, než se pro rok 2025 původně čekalo".
Kde je tedy problém? Není EV jako EV
Jak je možné, že globální trh roste o desítky procent, zatímco někteří giganti omezují výrobu? Odpověď je komplexní, ale lze ji shrnout do tří bodů:
1. Vysoká cena zavedených značek
Zatímco globální čísla táhnou vzhůru cenově dostupné modely v Číně, evropští a američtí zákazníci stále čelí vysokým vstupním nákladům. Jak upozornil náš portál již v říjnu, hlavní brzdou pro rychlejší adopci v Evropě není dojezd, ale vysoká pořizovací cena. Modely jako VW ID.3 čelí obrovskému tlaku nejen od Tesly, ale hlavně od nových, agresivních hráčů.
2. Extrémní konkurence
Trh s elektromobily už není soubojem Tesly a "těch ostatních". Zpráva CleanTechnica jasně ukazuje, že zatímco Tesla (jejíž prodeje meziročně klesly o 6 %) a BYD (jehož růst zpomaluje) mírně ztrácí dech, na jejich místo se derou noví dravci. Značky jako Geely, Leapmotor, Xpeng nebo Xiaomi rostou raketovým tempem. Staré automobilky tak nečelí "nechuti k EV", ale prostému faktu, že zákazník má dnes na výběr z desítek modelů a volí ten s lepším poměrem ceny a výkonu.
3. Paradox uvnitř koncernů
Nejlépe je situace vidět na příkladu koncernu VW. Zatímco samotný Volkswagen omezuje výrobu v Německu, jeho dceřiná značka Škoda Auto "jede na plný plyn". Důvod? Vysoká poptávka po modelech Kodiaq, ale také po elektrických vozech Enyaq a zejména po novince Elroq. Data zprávy CleanTechnica potvrzují, že Škoda měla v září rekordní měsíc (21 073 registrací), přičemž jen modelu Elroq se prodalo přes 10 000 kusů. To dokazuje, že pokud výrobce nabídne žádaný model za konkurenceschopnou cenu, o poptávku není nouze.
Závěr: Nejde o ústup, ale o dospívání trhu
Rok 2025 není rokem ústupu elektromobility. Je rokem, kdy trh dospěl. "Nerealistická očekávání" některých manažerů narazila na realitu tvrdé konkurence a cenově citlivého zákazníka. Globální trh poroste i nadále, ale úspěšní budou jen ti, kteří dokáží nabídnout atraktivní vozy za ceny, které si běžný zákazník může dovolit. Stížnosti na "slabou poptávku" jsou často jen maskováním neschopnosti konkurovat v nové, cenové válce.