Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test Volvo EX30
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

EU sází na malé elektromobily za 400 000 Kč. Ale kdo je vlastně chce koupit?

EU regulace
Foto: EU regulace
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 5 Listopad, 2025
Podle Reuters Evropská komise oznámí 10. prosince strategii pro novou kategorii malých elektromobilů v ceně 15-20 tisíc eur. Plán počítá s uvolněním bezpečnostních a technických norem, aby automobilky mohly tyto vozy vyrábět levněji. Jenže realita trhu vypadá jinak: zákazníci v Evropě masivně preferují SUV a větší vozy. Může taková strategie skutečně zvrátit propad prodejů a konkurovat Číně?

Brusel má plán: levnější malé elektromobily

Evropský komisař pro průmysl Stephane Sejourne představil 4. listopadu na pařížském Automotive Industry Day ambiciózní záměr. Evropská komise chce vytvořit novou regulatorní kategorii pro malá elektrická vozidla, která by se pohybovala někde mezi současnými quadricycles (lehká čtyřkolová vozidla do 450 kg) a běžnými osobními automobily.

"Cílem pro výrobce je přinést na trh nová malá vozidla v cenách mezi 15 000 a 20 000 eury. Jelikož regulatorní omezení také ovlivňují cenu, vytvoříme tento regulatorní rámec," uvedl Sejourne podle Reuters. Formální oznámení má přijít 10. prosince.

Nová kategorie by měla výrobcům umožnit vyrábět menší elektromobily bez nutnosti instalovat všechny bezpečnostní systémy a technologie, které jsou dnes povinné u velkých sedanů nebo SUV. Jde tedy o kompromis: nižší výrobní náklady výměnou za mírnější bezpečnostní standardy. Otázkou zůstává, zda toto uvolnění skutečně stačí k dosažení cílové ceny 15-20 tisíc eur.

Reakce na čínskou konkurenci - nebo střet s realitou?

Iniciativa EU přichází v době, kdy evropští výrobci čelí rostoucímu tlaku čínských značek, které nabízejí levnější elektromobily a postupně získávají tržní podíl. V prvním pololetí 2025 dosáhl podíl čínských značek v Evropě 5,1 %, což představuje meziroční nárůst o 91 %. BYD, MG (SAIC), Jaecoo či Xpeng postupně nahlodávají pozice zavedených evropských výrobců.

Stellantis, jeden z největších evropských koncernů, plán EU uvítal. "Cenově dostupné malé vozy znamenají čistší vzduch, bezpečnější silnice, zvýšenou průmyslovou výrobu a rychlejší dekarbonizaci," uvedl koncern v prohlášení. Stellantis zároveň upozornil, že zatímco v roce 2019 bylo v Evropě v prodeji 49 aut pod 15 000 eur, v roce 2025 zůstalo pouze jedno takové vozidlo.

Trh mluví jasně: zákazníci chtějí SUV

Zde přichází klíčová otázka: Kdo vlastně chce malé elektromobily? Data o evropském automobilovém trhu za poslední roky ukazují jednoznačný trend.

Podle analýzy organizace Transport & Environment, podíl SUV v prodejích šesti největších evropských automobilek vzrostl z pouhých 9 % v roce 2010 na 47 % v roce 2022 (napříč celým trhem dokonce 53 %). A tento trend pokračuje.

Zvlášť výrazný je nárůst v kategorii středně velkých vozů (segment C), kde SUV tvoří až 61 % všech prodejů. Dokonce i v segmentu malých aut (segment B) mají SUV 30% podíl. Proč? Výrobci na nich vydělávají více - cenový rozdíl mezi SUV a klasickým modelem stejné značky se pohybuje mezi 8-30 %.

Když se podíváme na žebříček nejprodávanějších aut v Evropě za rok 2024, vedou sice stále malá auta jako Dacia Sandero a Renault Clio. V první desítce se ale objevují hned čtyři SUV: Tesla Model Y, Volkswagen T-Roc, Toyota Yaris Cross a Volkswagen Tiguan. A trend směřuje dál k větším vozům.

Paradox dotací a regulací

Jak jsme již psali v našem předchozím rozboru, vysoká cena aut v Evropě není jen otázkou chamtivosti výrobců. Je výsledkem kombinace faktorů: drahé energie, vysoké mzdové náklady a především neustále se zpřísňující regulace EU.

Od července 2024 platí nařízení General Safety Regulation 2 (GSR 2), které nařizuje každému novému vozu v EU celou řadu povinných systémů:

  • Inteligentní rychlostní asistent (ISA) - kamera čtoucí značky a GPS
  • Event Data Recorder (EDR) - "černá skříňka" zaznamenávající data před nehodou
  • Systém varování při ospalosti (DDAW) - kamera sledující pohyb očí řidiče
  • Detekce při couvání (RD) - kamery nebo senzory
  • Pokročilé nouzové brzdění - radary a kamery
  • Kybernetická bezpečnost - certifikovaný systém proti hackerům

Tyto systémy bezesporu zvyšují bezpečnost a zachraňují životy. Každý z nich však stojí peníze a musí být integrován do elektronické architektury vozu. Nyní EU plánuje vytvořit kategorii vozů, která těmto nárokům podléhat nebude. Jenže bude to stačit k dosažení cíle 15-20 tisíc eur? A nebude to krok zpět v bezpečnosti? Neměli by spíše tyto malé vozy mít lepší zabezpečení?

Vymění zákazník SUV za malý elektromobil?

Transport & Environment ve své studii z května 2024 zjistila, že 25 % nových kupců již plánuje nákup elektromobilu. Při nabídce malého elektromobilu za 25 000 eur by tento podíl stoupl na 35 %. To zní povzbudivě - potenciálně dodatečný milion elektromobilů ročně v Evropě.

Realita je však komplexnější. Člověk, který vlastní SUV se spalovacím motorem, jen těžko pojede měnit své vozidlo za výrazně menší elektromobil - i kdyby byl levnější. Lidé si kupují SUV z konkrétních důvodů: vyšší posed, větší zavazadlový prostor, pocit bezpečí, design. Malý městský elektromobil tyto potřeby nesplňuje.

Stellantis navrhuje inspirovat se japonskými Kei cars - miniaturními vozy speciálně upravenými pro japonský trh. Jenže Japonsko má unikátní kombinaci faktorů: vysoké daně z velkých aut, úzké ulice v městech a především zcela odlišnou automobilovou kulturu. V Evropě by se taková vozidla mohla jevit spíše jako druhý nebo třetí vůz do rodiny, nikoliv jako náhrada hlavního automobilu.

Pro představu: Honda N-Box, jeden z nejprodávanějších japonských kei cars, měří pouze 3,40 metru na délku a 1,48 metru na šířku - to je o 56 cm kratší a 17 cm užší než první generace Škody Fabia. Kompenzaci za miniaturní půdorys hledají konstruktéři ve výšce: s 1,78 metru je N-Box o třetinu metru vyšší než Fabia, což vytváří charakteristický "krabicový" design maximalizující vnitřní prostor.
Obrázek
Honda N-Box | zdroj: Wikipedia, autor TTTNIS, CC0 1.0
Honda N-Box, představitel tzv. Kei Cars, patří k velmi oblíbeným v Japonsku. Je kratší než "krátká" Škoda Fabia

Elektrifikace pokračuje solidním tempem

Třeba zdůraznit, že prodeje elektromobilů v Evropě solidně rostou. Za prvních devět měsíců 2025 zaznamenaly bateriové elektromobily meziroční růst 24,1 % na 1,3 milionu registrací. Jejich podíl na trhu stoupl na 16,1 % (oproti loňským 13,1 %). Samotný září 2025 přinesl dokonce růst o 20 % meziročně.

Přesto se někdy mluví o "zklamání". Proč? Nerealistická očekávání vytváří dojem stagnace. Když automobilový průmysl slibuje exponenciální růst, tempo 24 % ročně působí nedostatečně. Ve skutečnosti je to zdravý růst - pokud by tento trend pokračoval, elektromobily by do roku 2030 tvořily přes 40 % trhu. Výrobci musí splnit přísnější flotilové limity CO2, což je nutí prodávat více elektromobilů - ale často za cenu vysokých slev a nižších marží.

Co by mohlo skutečně fungovat?

Iniciativa EU na podporu malých elektromobilů není špatná sama o sobě. Evropa skutečně potřebuje cenově dostupnější elektrická vozidla. Otázkou však zůstává, proč automobilky nedokážou vyrábět vozy, které zákazníci skutečně chtějí, za ceny, které si mohou dovolit.

Některé organizace navrhují "řešení" ve formě trestů za SUV - vyšší daně podle hmotnosti, dražší parkování nebo penalizace výrobců za větší vozy. To je ale přístup shora dolů - místo aby se řešilo, proč auta nejsou dostupnější, trestá se zákazník za jeho preference. Pokud zákazník chce větší auto a je ochoten za něj zaplatit, problém není v zákazníkovi.

CEO Renault François Provost spíše navrhuje zmrazit automobilové předpisy v EU na 10-15 let, aby automobilky měly stabilní prostředí pro investice do této nové kategorie vozů. To dává smysl. Pokud výrobce ví, že pravidla budou stejná příštích deset let, může investovat miliardy do vývoje a výroby. Pokud se pravidla mění každé dva roky, žádná dlouhodobá investice se nevyplatí.

Dobrý záměr, ale nejasné výsledky

Strategie Evropské komise na podporu malých elektromobilů je reakcí na reálné problémy: vysoké ceny, čínskou konkurenci a pomalý přechod na elektromobilitu. Otázkou však zůstává, zda tento plán odpovídá realitě trhu.

V době, kdy zákazníci preferují SUV a větší vozidla, kdy se automobilky naučily vydělávat na drahých modelech a kdy regulace neustále zvyšují základní náklady na výrobu, vypadá sázka na malé městské elektromobily jako pokus jít proti proudu.

Evropa skutečně potřebuje levnější elektromobily. Ale možná by bylo efektivnější nejprve řešit strukturální problémy - vysoké ceny energií, přehnanou regulaci a paradoxní systém dotací - místo aby se vytvářela nová kategorie vozidel s nižšími bezpečnostními standardy.

Uvidíme 10. prosince, jaké konkrétní detaily Evropská komise představí. Až pak se ukáže, zda tento plán může skutečně změnit evropský automobilový trh - nebo zda zůstane jen v rovině dobrých úmyslů.

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Nissan Leaf | zdroj: nissannews.com

Legenda je zpět a k nepoznání. Nový Nissan Leaf sjíždí z linek, špičkovou techniku daruje i Juku
Na tento moment automobilový svět čekal. Britský závod v Sunderlandu ožil a z výrobních linek začaly sjíždět první kusy zcela nového Nissanu Leaf. Zapomeňte na starý hatchback, třetí generace se mění ...

Baterie

VW snížil náklady v německých závodech o 30 %, BMW chystá nový i3
Volkswagen dokázal dramaticky snížit výrobní náklady ve svých klíčových německých závodech o třetinu díky optimalizaci platforem. Mezitím BMW připravuje nový elektromobil i3 a EnBW zlevňuje nabíjení n...

Baterie

Průlom ve výrobě baterií s pevným elektrolytem: Linky na 8 GWh jsou realitou, BYD je blíž, než jsme čekali
Zapomeňte na sliby o vzdálené budoucnosti. Zatímco se svět upínal k laboratorním testům, dodavatel gigantu BYD potichu spustil první skutečně velkokapacitní linky na výrobu solid-state baterií. S kapa...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Shell otevírá svou síť: Partnerství s Hubject usnadní nabíjení v celé Evropě

Stát v dešti u nabíječky a marně stahovat další novou aplikaci je zážitek, na který chceme všichni zapomenout. Shell v prosinci 2025... >>

Jedna cena pro celou Evropu. Za kolik? Electra zavádí "Charge League" a míří do Česka

Drahý roaming a složité počítání cen na cestách po Evropě se stávají minulostí. Francouzská Electra právě odhalila detaily iniciativy... >>

Konec drahého rychlonabíjení? PRE láká na 11 korun za kWh a asistenci zdarma

Od prvního prosince mohou elektromobilisté v síti PRE Point nabíjet na ultrarychlých stanicích za 11 korun za kilowatthodinu – o dva koruny... >>

Konec iluzí o spalovacích motorech. Nejde o politiku, ale o čistou matematiku, varuje německý expert

Zatímco veřejnost stále doufá v záchranu benzínových motorů, v zákulisí autoprůmyslu už je dobojováno. Renomovaný analytik Dirk Specht... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Kaltenkirchen, GermanyKaltenkirchen, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Strasbourg, FranceOstwald, France
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Catania North, ItalyGravina di Catania, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
L'Hospitalet de l'Infant, SpainL'Hospitalet de l'Infant, Spain
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Dieppe, FranceDieppe, France
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.