Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Hybrid nebo čistě elektrické auto? Která volba je lepší?

Novinky
Foto: Novinky
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 5 Září, 2024

S rostoucím důrazem na udržitelnost v automobilovém průmyslu čelí spotřebitelé zásadní otázce: Je lepší volbou hybridní nebo čistě elektrické vozidlo? Tento článek nabízí analýzu obou technologií, zaměřující se na klíčové aspekty jako životnost baterií, náklady na údržbu a celkovou udržitelnost. I když konečné rozhodnutí musí učinit každý sám.

Degradace baterií: Achillova pata hybridních vozidel?

Nedávné studie odhalily znepokojivý trend v oblasti životnosti baterií hybridních vozidel. Podle dat zveřejněných na sociální síti Twitter účtem @evclinic, některé hybridní modely, jako například Toyota Auris, mohou vykazovat až 82% degradaci kapacity baterie po ujetí 246 000 kilometrů. Tato míra degradace je výrazně vyšší ve srovnání s čistě elektrickými vozidly.

Někteří odborníci v oboru upozorňují, že u hybridních vozidel může degradace baterií začít již při 150 000 až 180 000 kilometrech. To znamená, že majitelé těchto vozidel mohou ztratit až polovinu kapacity baterie v relativně krátkém časovém horizontu.

Ekonomické aspekty: Dvojí technologie, dvojnásobné náklady?

Hybridní vozidla kombinují dva pohonné systémy - spalovací motor a elektrický pohon. Tato dualita, ačkoli nabízí flexibilitu, přináší také zvýšené náklady na údržbu a potenciální opravy. Příkladem může být nedávný případ hybridního Range Roveru, kde náklady na výměnu baterie převýšily hodnotu samotného vozidla.

Kritici, včetně zmíněného účtu @evclinic, argumentují, že tato kombinace dvou složitých systémů není z dlouhodobého hlediska udržitelná. Existují zprávy o majitelích hybridních vozů, kteří se po negativních zkušenostech vracejí k tradičním spalovacím motorům.

Čistě elektrická vozidla: Jednoduchý systém s dlouhodobými výhodami

Na druhé straně spektra stojí čistě elektrická vozidla, která nabízejí jednodušší pohonný systém s potenciálně nižšími náklady na údržbu. Data ukazují, že baterie elektromobilů, ačkoli také podléhají degradaci, vykazují lepší výsledky v dlouhodobém horizontu. Modely jako Tesla nebo Nissan Leaf často vykazují míru degradace pouze 10-20 % po ujetí 200 000 kilometrů.

V případě uváděného modelu Toyota Auris došlo k degradaci primárně kvůli nedostatečnému chlazení uprostřed baterie, kde článku jsou prakticky zničené.  Více lze vidět na tomto videu.

pozn. na PC lze použít české titulky s automatickým překladačem

Dalším významným faktorem je délka záruky na baterie, která je u elektromobilů často delší, poskytující tak majitelům větší jistotu ohledně dlouhodobého provozu vozidla.

Závěr: Vyváženost mezi současností a budoucností

Volba mezi hybridním a čistě elektrickým vozidlem závisí na individuálních potřebách a preferencích spotřebitele. Zatímco hybridy nabízejí flexibilitu a mohou být vhodnou přechodovou technologií, čistě elektrická vozidla představují dlouhodobě udržitelnější řešení s nižšími náklady na údržbu.

S rychlým vývojem technologií a zlepšující se infrastrukturou pro nabíjení se čistě elektrická vozidla jeví jako perspektivnější volba pro budoucnost automobilové dopravy. Nicméně, konečné rozhodnutí by mělo být založeno na důkladném zvážení osobních jízdních návyků, dostupnosti nabíjecí infrastruktury a dlouhodobých finančních aspektů.

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

BYD | zdroj: byd.com

BYD Atto 3 dostane baterii o polovinu větší: 75 kWh a přes 500 km dojezdu
Čínský výrobce BYD připravuje odpověď na jednu z největších obav řidičů elektromobilů. Populární model Atto 3 dostane baterii s kapacitou téměř 75 kWh – to je o polovinu více než základní verze. Pro e...

Ilustrační foto

Paradox elektromobility 2025: Svět hlásí rekordy, Volkswagen omezuje výrobu. Kde je pravda?
Data za rok 2025 mluví jasně: svět zažívá bezprecedentní boom elektromobilů a prodeje dosahují historických maxim. O to víc zarážející jsou zprávy od gigantů jako Volkswagen, kteří omezují výrobu a st...

MG4 | zdroj: news.mgmotor.eu

Rána pro konkurenci, radost pro řidiče. MG4 Electric v Česku startuje na 589 900 Kč
Dlouho to vypadalo jako sen, teď je to realita. Plnohodnotný elektrický hatchback za cenu pod 600 tisíc korun vstupuje na český trh. MG masivním cenovým zvýhodněním 190 000 Kč posílá model MG4 na 589 ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Evropa přitápí vodíkem. Nová miliardová aukce má odstřihnout průmysl od fosilních paliv

Nablýskaná karoserie a tichý elektrický pohon jsou jen polovina příběhu. Ta druhá, skrytá, se odehrává v ohni průmyslových pecí, kde se... >>

Test XPENG G6 (Den 2): 180 km do Krušných hor v chladu a protivětru. Kolik zbylo baterie?

Pokračujeme v redakčním testu elektromobilu XPENG G6. Druhý den nás čeká delší přesun z Mělnicka přes Karlovy Vary až do Krušných hor.... >>

Bývalý šéf Stellantis odpálil bombu. V nové knize píše o rozpadu a převzetí Fiatu a Peugeotu Čínou

Je to zpráva, která otřásá autoprůmyslem. Carlos Tavares, donedávna nejmocnější muž Stellantis, byl loni odvolán. Nyní ve své knize... >>

Solid-state baterie: Naděje, nezávislost nebo jen další drahá hračka pro bohaté?

Sliby o zázračných solid-state bateriích znějí jako sen. Dojezd 1300 km, nabití za deset minut. Po říjnových oznámeních Toyoty, Chery a... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Rezekne, LatviaRēzekne, Latvia
4 míst • 150 kW
(EV OTM) - Burnley Barracks, UKBurnley, United Kingdom
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Verviers, BelgiumVerviers, Belgium
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Mont-Saint-Michel, FranceSaint-Georges-de-Gréhaigne, France
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Rade, GermanyNeu Wulmstorf / Rade, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.