Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Konec závislosti na Číně? Obří nález lithia v Krušných horách dává Evropě novou naději.

Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 29 Září, 2025
V Krušných horách, na obou stranách česko-německé hranice, se nachází jedno z největších ložisek lithia v Evropě. Není to však jediný projekt. Německo systematicky pracuje na těžbě z více zdrojů, což dává Evropě reálnou naději na vymanění se ze silné závislosti na asijských dodavatelích.

Zprávy o obrovském nerostném bohatství pod Krušnými horami elektrizují evropský průmysl. Ložisko se rozkládá pod německým Cínovcem (Zinnwald) i jeho českým jmenovcem. Na německé straně se odhaduje zásoba až 1,6 milionu tun uhličitanu lithného. Na české straně, kde projekt připravuje společnost Geomet, se hovoří o podobně významném objemu. Dohromady tak jde o strategicky nejvýznamnější surovinový zdroj na kontinentu.

Tento krušnohorský projekt, založený na těžbě z pevné horniny (cinvalditu), však není osamocen. Další masivní zásoby lithia se skrývají v geotermálních vodách v oblasti Hornorýnského příkopu na jihozápadě Německa. Tyto zdroje dohromady vytváří silný základ pro budoucí evropskou soběstačnost a posilují strategickou autonomii kontinentu, který je dnes téměř zcela závislý na dodavatelském řetězci ovládaném Čínou.

Dvě cesty k lithiu: Hornina a termální voda

Evropská cesta k lithiu má dvě hlavní podoby. Zatímco projekt v Krušných horách počítá s moderní hlubinnou těžbou rudy, projekty v Hornorýnském příkopu, vedené společnostmi jako Vulcan Energy Resources či EnBW, sázejí na přelomovou technologii přímé extrakce lithia (DLE) z termálních solanek.

Tento proces je považován za mimořádně ekologický. Horká voda, vyčerpaná z hlubin, nejprve vyrobí v elektrárně čistou energii a teplo. Následně z ní speciální filtry "vyberou" rozpuštěné ionty lithia, a ochlazená voda se vrací zpět do podzemí. Společnost Vulcan tento přístup nazývá „Zero Carbon Lithium“, tedy bezuhlíkové lithium, protože celý proces může být poháněn vlastní geotermální energií. Myšlenka, že by evropské automobilky jako Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, ale i Škoda Auto, mohly využívat lokální a prakticky bezemisní surovinu, je pro budoucnost klíčová.

Realita versus naděje: Faktor času a technologie LFP

Navzdory obrovskému potenciálu je na místě mírnit přehnaný optimismus. Cesta od geologického průzkumu k plně funkčnímu komerčnímu dolu trvá mnoho let. Odborníci u všech projektů odhadují, že první lithium by se mohlo na trhu objevit nejdříve koncem tohoto desetiletí. Získání povolení, výstavba a odladění nových technologií si vyžádá čas a miliardové investice.

A právě zde vstupuje do hry technologický vývoj. Bylo by chybou se domnívat, že nástup baterií typu LFP význam těžby lithia snižuje. I LFP (lithium-železo-fosfátové) baterie samozřejmě lithium potřebují, je to jejich základní stavební kámen. Jejich rostoucí popularita však mění poptávku po konkrétní formě této suroviny.

Zatímco dnes dominantní baterie NMC (nikl-mangan-kobalt) vyžadují pro katody s vysokým obsahem niklu dražší a složitěji vyrobitelný hydroxid lithný, bateriím LFP stačí cenově dostupnější uhličitan lithný. Německé projekty se zaměřují primárně na produkci vysoce kvalitního hydroxidu. Pokud by se tedy trh masivně přiklonil k LFP, mohlo by to snížit poptávku po prémiovém produktu. Poptávka po lithiu jako takovém však s rostoucím počtem elektromobilů nadále dramaticky poroste.

Německé a české lithiové projekty jsou bezpochyby strategickým milníkem. Představují reálnou šanci na snížení kritické závislosti a vybudování kompletního evropského bateriového řetězce. Nejde však o okamžité řešení. Je to příslib do budoucna, jehož naplnění bude záviset na rychlosti realizace, ekonomické návratnosti a dalším vývoji na dynamickém trhu s bateriemi.

Zdroj: Mobility Portal Europe, Alex Avoigt on X

Štítky

  • EV novinky
  • Domácí
  • Svět
  • Elektromobilita
  • Baterie
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Shell slibuje nabití elektromobilu za 10 minut. Klíčem je speciální „magická“ kapalina

Jedním z největších strašáků pro potenciální majitele elektromobilů je stále doba nabíjení. Zatímco doplnění plné nádrže benzinu... >>

Proč může být dojezd 600+ km marketingový trik, který vás může ve skutečnosti zpomalit?

Představte si, že na dovolenou dojedete rychleji a odpočatější s autem, které má paradoxně kratší dojezd. Zní to jako nesmysl? Ponořte... >>

Kia EV3 v Česku: Elektromobil s dojezdem 600 km, který útočí na cenu 900 tisíc. Vyplatí se?

Kia EV3 je na českém trhu už zhruba rok a za tu dobu se stihla stát jedním z často zmiňovaných elektromobilů u nás. Stále láká... >>

Tesla Multipass: Revoluce v nabíjení, nebo jen drahé pohodlí?

Tesla spustila službu Multipass, která má zjednodušit nabíjení na stanicích třetích stran. Funguje přes stávající účet a aplikaci, bez... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Quimper, FranceQuimper, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Saint-Brieuc, FranceLangueux, France
16 míst • 259 kW • ne-Tesla
Ankara, TürkiyeAnkara, Turkey
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Modena, ItalyModena, Italy
12 míst • 150 kW • ne-Tesla
Gliwice, PolandGliwice, Poland
12 míst • 250 kW
Eidsvoll Verk, Norway - NebbenesEidsvoll Verk, Norway
44 míst • 150 kW • ne-Tesla
Wernberg-Köblitz, GermanyWernberg-Köblitz, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
San Giovanni Teatino, ItalySan Giovanni Teatino, Italy
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Brokelandsheia East, NorwaySundebru, Norway
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nörten-Hardenberg, GermanyNörten-Hardenberg, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.