Solid-state baterie, neboli baterie s pevným elektrolytem, jsou dlouhodobě považovány za další velký krok ve vývoji technologií pro ukládání energie. Oproti současným lithium-iontovým bateriím, které využívají kapalný elektrolyt, slibují vyšší bezpečnost (díky absenci hořlavé kapaliny) a vyšší energetickou hustotu. Jejich praktickému nasazení však dosud bránilo několik technologických překážek.
Jedním z hlavních problémů je vysoký odpor na rozhraní mezi pevným elektrolytem a elektrodami. Tento takzvaný "solid-solid" kontakt často vede ke snížené efektivitě a nízké rychlosti přenosu iontů. Výzkumníci z Ústavu pro výzkum kovů, který spadá pod Čínskou akademii věd, nyní přišli s inovativním řešením, které tento problém obchází.
Ohebná a výkonnější
Jádrem nového objevu je speciálně navržený polymerový materiál. Tento materiál v sobě integruje iontově vodivé ethoxy skupiny a elektrochemicky aktivní krátké řetězce síry. Díky tomuto molekulárnímu designu se podařilo vytvořit materiál, který nejenže efektivně transportuje ionty, ale zároveň funguje jako aktivní prvek. Výsledkem je flexibilní solid-state baterie, která podle zprávy výzkumníků vydržela až 20 000 ohybových cyklů bez významné ztráty výkonu.
Kromě mimořádné mechanické odolnosti přináší nový polymerový elektrolyt i další klíčové vylepšení. Jeho integrací do kompozitní katody se vědcům podařilo zvýšit energetickou hustotu o 86 % ve srovnání s konvenčními přístupy. To by v praxi mohlo znamenat delší výdrž pro elektronická zařízení nebo delší dojezd pro elektromobily.
Různé cesty k pevnému elektrolytu
Práce čínských vědců je součástí širšího globálního úsilí o komercializaci solid-state baterií. V současnosti se výzkum ubírá několika hlavními směry, které se liší především v použitém materiálu pro pevný elektrolyt. Kromě polymerových elektrolytů, jako je ten z Čínské akademie věd, se intenzivně testují i oxidové a sulfidové varianty. Každý z těchto přístupů má své specifické výhody a nevýhody. Například sulfidové elektrolyty často vykazují vynikající iontovou vodivost, ale mohou být méně stabilní. Naopak oxidové keramické elektrolyty jsou velmi stabilní, ale křehčí a jejich výroba je náročnější. Výrobci jako Toyota, Samsung nebo Mercedes-Benz investují do vývoje různých typů a někteří již testují prototypy v reálných vozidlech, což naznačuje, že první komerční nasazení se blíží.
Cesta k masové výrobě je ještě dlouhá
Ačkoli jsou výsledky publikované v odborném časopise Advanced Materials velmi slibné, zástupci Čínské akademie věd zdůrazňují, že se technologie nachází stále ve fázi základního výzkumu. Přechod od laboratorního prototypu k masové výrobě je složitý proces, který může trvat ještě několik let. Bude nutné vyřešit otázky škálovatelnosti výroby, nákladů a dlouhodobé stability v reálných podmínkách.
Tento pokrok nicméně ukazuje směr, kterým se vývoj baterií ubírá. Řešení problému s rozhraním mezi elektrodou a elektrolytem na molekulární úrovni je významným krokem vpřed a otevírá nové možnosti pro design budoucích generací bezpečných a vysoce výkonných solid-state baterií.
Zdroj: carnewschina.com, news.cgtn.com, globaltimes.cn