Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Lucid posiluje evropskou přítomnost: Saúdská Arábie jako nové centrum elektromobility

Ilustrační foto - nabíjení auta
Fotka autora Redakce
Redakce 18 Květen, 2025

Saúdská výrobní základna pro Evropu

Továrna Lucidu v Saúdské Arábii, označovaná jako AMP-2, prochází rozsáhlou expanzí, která ji do roku 2026 promění v klíčový exportní uzel. Zatímco nyní se zde pouze montují vozy z dílů dovezených z USA, po dokončení bude komplex schopen vyrábět komponenty přímo na místě. To sníží náklady a zrychlí dodávky pro evropské a asijské trhy (kromě Číny).

Role saúdského kapitálu

Veřejný investiční fond Saúdské Arábie (PIF), který vlastní většinový podíl v Lucidu, hraje zásadní roli v této expanzi. Země, jež dosud všechny automobily dovážela, chce prostřednictvím lokální výroby snížit závislost na importu. Plánuje dokonce zavést ochranná cla podobná americkým, což by mohlo zvýhodnit modely Lucid před dováženou konkurencí.

Výzvy na evropském trhu

Evropa představuje pro Lucid obtížný terén. Čínské značky jako BYD zde již nabízejí cenově dostupnější elektromobily, které korespondují s preferencemi místních zákazníků. Například model Lucid Air stojí v Německu 85 000 €, což je o 25 % více než v USA. Firma proto připravuje dostupnější modely, které by měly posílit její pozici.

Strategie lokální výroby

Saúdská Arábie usiluje o vytvoření kompletního výrobního řetězce. Jedná se s třetími stranami o vybudování továrny na baterie v blízkosti závodu Lucid. Potenciální partnerství s čínskou firmou CATL by mohlo přinést pokročilé technologie, včetně sodíkových baterií, jež nabízejí nižší výrobní náklady.

Ekonomické souvislosti

Záměr zavést cla odhaluje snahu ochránit nově vznikající automobilový průmysl. Jak uvedl prozatímní CEO Lucidu Mark Winterhoff: „Podpora lokálních hráčů je v počáteční fázi nezbytná“. Tato strategie připomíná opatření některých vlád na podporu elektromobility, avšak v kontextu ropné velmoci jde o významný paradox.

Zdroj: insideevs.com

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Renault 5 | zdroj: media.renault.com

Francouzi se zbláznili do Renaultu 5. Elektromobily dosáhly 24 %
Představte si, že každé čtvrté auto, které míjíte na ulici, je elektrické. Ve Francii to už není sci-fi, ale realita října 2025. Elektromobily dosáhly rekordních 24 % tržního podílu a za pouhý měsíc p...

XPENG G6

Test XPENG G6: Když teenager pochválí auto dobrovolně, stalo se něco výjimečného
Sedm dní, téměř 600 kilometrů a překvapivé zjištění: čínský elektromobil XPENG G6 nabízí relativně nízkou spotřebu 14 kWh/100 km (bez dálnic), nabití za 20 minut a kvalitu srovnatelnou s evropskými zn...

Tesla Model Y Standard | zdroj: tesla.com

Prodeje Tesly v Evropě pokračují v říjnovém propadu. Pomůže levnější Model Y Standard?
Říjnová čísla jsou alarmující. Tesla prodala ve Švédsku jen 133 vozů, ve většině Evropy propadla o desítky procent. Čínské značky ji předhánějí, zákazníci odcházejí. Může nový levnější Model Y Standar...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Mýtus o chudých zemích a spalovacích motorech se hroutí. Data ukazují nečekaně rychlý přechod na elektromobily

Představa byla jasná: bohatý Západ přejde na elektřinu a zbytek světa bude dekády jezdit na benzín. Nová data ale ukazují pravý opak.... >>

Volvo zaplatí celý rok elektřiny a spouští ofenzivu před startem EX60

Švédská automobilka Volvo odstraňuje jednu z největších bariér přechodu na elektromobilitu – náklady na provoz. Od února 2026 nabídne... >>

VW zastavil výrobu legendárního Buzzu. Nostalgie nestačí na překonání kruté reality

Elektrický nástupce kultovního Volkswagen Microbusu měl být hitem. Místo toho stojí výroba v Hannoveru a dealerům se vozy hromadí na... >>

Tak už i Nissan oznamuje solid-state baterie. Od roku 2028 tak čekejme dvojnásobné dojezdy

Závod o bateriový svatý grál má dalšího silného hráče – nebo spíše, Nissan teď hlasitě potvrzuje své ambice. Japonská automobilka,... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Krško, SloveniaKrškem, Slovenia
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Warsaw, PolandWarsaw, Poland
2 míst • 120 kW
Charnock Richard, UKChorley, United Kingdom
12 míst • 150 kW
Mülheim, GermanyMülheim an der Ruhr, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Tarragona, SpainTarragona, Spain
2 míst • 150 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.