Zatímco celosvětové prodeje elektromobilů rostou, Tesla Inc. čelí v Evropě výraznému poklesu. Podle nejnovějších dat z Francie, Německa, Norska a Švédska registrace vozů této značky klesly o desítky procent. Příčinami jsou kombinace politického angažmá CEO Elona Muska, stárnoucí modelové řady i regulační změny.
Francie: Propad o 63 % a podprůměrný výkon
V lednu 2025 registrovala Tesla ve Francii pouze 1 141 vozů, což je o 63 % méně než ve stejném období předchozího roku (data asociace La Plateforme Automobile). Pro srovnání: celkový trh elektromobilů (BEV – bateriová elektrická vozidla) zde klesl jen o 0,5 %. Francie je přitom druhým největším trhem pro BEV v EU.
Německo: Konec dotací a konkurence
Výrazný propad nastal i v Německu – prodeje Tesly zde meziročně klesly o 41 % (2024 vs. 2023). Hlavními důvody jsou:
- Ukončení vládních dotací pro elektromobily v prosinci 2023
- Stárnoucí modelová řada (Model 3 uveden 2017, Model Y 2020 - faceliftované verze ovšem jsou mladší, ale nejde o žádnou úplnou novinku)
- Nástup konkurence – Volkswagen ID.7, BMW i4 či čínské vozy BYD
Skandinávie: Politika versus image značky
Dle švédského průzkumu agentury Novus má na Tesla negativní názor 63 % populace. V Norsku, kde elektromobily tvoří 82 % nových registrací, klesl podíl Tesly z 22 % (2024) na 7,4 % (2025). Příčiny:
- Podpora Muska Alternativě pro Německo (AfD)
- Kontroverzní výroky o migraci a výzva k rezignaci britského premiéra
- Souvislost s podporou Donalda Trumpa před volbami v USA
Technický kontext: Proč Tesla „půjčuje“ emise konkurenci?
Aby splnila přísné normy CO2 EU (95 g/km pro celkový vozový park výrobce), Tesla využívá tzv. pooling – sdružuje své elektromobily do flotil s jinými výrobci. V roce 2025 tak činí s Toyotou, Stellantis (vlastní Peugeot, Fiat, Opel) a Fordem. Bez tohoto mechanismu by tradiční automobilky platily miliardové pokuty.
Budoucnost: Čínská hrozba a regulační revoluce
Francie volá po pozastavení emisních norem EU s argumentem, že peníze místo do evropských firem potečou k Tesle a čínským výrobcům. Ti vstupují na trh s agresivní cenovou politikou (MG4 od 29 990 €) a technologiemi (baterie CATL s dojezdem 600+ km).
Ačkoli Muskova rétorika zřejmě odrazuje část zákazníků, klíčové jsou i faktory jako:
- Absence nových modelů (očekávaný kompaktní vůz pod Model 2 zatím není ve výrobě)
- Růst nabídky v segmentu elektrických SUV – nejsilnějším tržním segmentu
- Ztráta technologického náskoku - chybí kompletně nový model. I když samozřejmě nový Model Y může Tesle pomoci, uvidíme, zda zákazníci ocení to, že o žádnou technickou revoluci nejde
Evropský trh elektromobilů zraje a Tesla musí reagovat nejen na politické turbulence, ale především na konkurenční tlak a měnící se preference zákazníků.
Zdroj: bnnbloomberg.ca, bloomberg