Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Šéf Fordu varuje: Evropa riskuje budoucnost svého automobilového průmyslu

Ford Mustang Mache-E | zdroj: fordpresskits.com
Foto: Ford Mustang Mache-E | zdroj: fordpresskits.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 8 Prosinec, 2025
Evropský automobilový průmysl čelí největší krizi za poslední dekády. Zatímco výroba klesla o tři miliony vozů ročně oproti předpandemickému období, čínské značky zdvojnásobily svůj podíl na evropském trhu během jediného roku. CEO Fordu Jim Farley v ostrém varovném sloupku pro Financial Times kritizuje nekonzistentní evropskou regulaci a upozorňuje, že kontinent stojí před zásadní volbou: buď podpoří konkurenceschopný automobilový průmysl, nebo bude pasivně přihlížet jeho úpadku.

Proč Ford kritizuje evropskou regulaci?

Jim Farley, šéf amerického automobilového gigantu Ford Motor Company, publikoval 8. prosince ostré varování v prestižním deníku Financial Times. Jeho text přichází pouhé dva dny před očekávaným oznámením nového balíčku evropských regulací pro automobilový průmysl, které má Evropská komise představit 10. prosince 2025.

Farleyho hlavní kritika míří na to, co nazývá strategií "zavažte se a pak to koupí". Evropští zákonodárci podle něj opakovaně stanovují nerealistické cíle pro prodej elektromobilů, které následně musí upravovat, když spotřebitelé neprojevují očekávaný zájem. Tato nekonzistence podle něj destabilizuje celý komplex návrhu produktů, inženýrství a dodavatelských řetězců, které vyžadují dlouhé časové horizonty a investice v řádu miliard eur.

"Stanovení nerealistických regulací pouze proto, abyste je upravili, když se zákazníci neobjeví, je recept na chaos," varuje Farley.

Čísla mluví jasně: evropský průmysl v propadu

Data podporují Farleyho obavy. Podle analýzy Eurofound z prosince 2025 se situace dramaticky zhoršuje:

  • 90 000 pracovních míst zmizelo v evropském automobilovém průmyslu pouze v roce 2024
  • Výroba vozidel v EU je o 3 miliony kusů ročně nižší než před pandemií COVID-19
  • Podíl elektromobilů stagnuje okolo 16-17 %, daleko od cílových 25 % potřebných k splnění bruselských cílů pro rok 2025
  • Podle asociace dodavatelů CLEPA bylo v roce 2024 oznámeno 54 000 propuštění pouze u dodavatelů, což překonalo ztráty za oba roky pandemie

"Toto nejsou jen pracovní místa – jedná se o základy evropské sociální stability," zdůrazňuje Farley. "To, co vidíme, není transformace, ale demontáž evropského automobilového průmyslu."

Čína zdvojnásobila podíl na evropském trhu

Zatímco evropští výrobci bojují s nevyhovující regulací a klesající poptávkou, čínské automobilky masivně expandují. Podle dat JATO Dynamics čínské značky v první polovině roku 2025:

  • Zvýšily prodeje o 91 % meziročně na 347 135 vozů
  • Podíl na trhu vzrostl z 2,7 % na rekordních 5,1 %
  • V červnu 2025 čínské značky v kombinovaných prodejích poprvé předstihly Mercedes-Benz
  • Za celou první polovinu roku čínské značky prodaly více vozů než Ford (5,1 % vs. 3,8 %)

Růst táhnou především značky jako BYD (nárůst o 311 % na 70 500 vozů), ale také nováčci Jaecoo, Omoda, Leapmotor a Xpeng. Zajímavostí je, že čínští výrobci nesází pouze na elektromobily – u značek Jaecoo a Omoda tvoří plug-in hybridy a spalovací vozy více než 90 % prodejů.

Británie jako odstrašující příklad

Zvlášť kritický je Farley k britskému daňovému systému, který podle něj ilustruje absurditu evropského přístupu k elektromobilitě. Od dubna 2028 zavede Spojené království novou daň za najeté kilometry pro elektromobily:

  • 3 pence za míli (přibližně 1 Kč/km) pro plně elektrická vozidla
  • 1,5 pence za míli pro plug-in hybridy
  • Daň bude účtována navíc k současné silniční dani ve výši 195 liber ročně

Paradox nastává v tom, že britská vláda současně nabízí nákupní dotaci až 3 750 liber (přibližně 112 000 Kč) na nové elektromobily. Jedno ministerstvo vyplácí dotace a druhé okamžitě vybírá daně za ujeté kilometry. "To je přesně ten druh nekonzistentní politiky, která ničí důvěru investorů a spotřebitelů." říká Farley.

Průzkum magazínu What Car? ukazuje dopad této politiky: 52 % potenciálních kupců by odradila daň za ujeté kilometry od nákupu elektromobilu. Ještě znepokojivější je, že 38 % lidí, kteří již plánovali koupi elektromobilu, by své rozhodnutí kvůli této dani přehodnotilo.

Co požaduje automobilový průmysl?

Farley ve svém sloupku formuluje konkrétní požadavky na evropské zákonodárce:

1. Stabilní desetiletý horizont

Průmysl potřebuje jasný, předvídatelný regulační rámec na minimálně deset let. Současná praxe každoročních úprav cílů neumožňuje plánování investic v řádu stovek miliard eur.

2. Sladění cílů s realitou trhu

Emisní cíle musí odpovídat skutečné poptávce spotřebitelů. Evropští výrobci již investovali stovky miliard eur do vývoje elektromobilů – vlády musí investovat podobné částky do nabíjecí infrastruktury a nákupních pobídek.

3. Prodloužení role hybridů

Spotřebitelé by měli mít možnost déle využívat hybridní technologie jako most k plné elektrifikaci, místo aby byli tlačeni k přechodu, na který nejsou připraveni.

4. Přehodnocení pravidel pro užitkové vozy

Současná regulace považuje dodávky za luxusní vozidla, ačkoliv jsou to pracovní nástroje pro instalatéry, květináře a stavebníky. Pouze 8 % nových dodávek je elektrických, přesto jsou na ně kladeny stejné emisní požadavky. Tato pravidla nespravedlivě postihují malé a střední firmy, které tvoří více než 50 % evropského HDP.

Investice nestačí bez poptávky

Evropští výrobci podle Farleyho nežádají protekcionismus ani finanční pomoc. Co požadují, je konzistentní politika, která umožní přežití odvětví v globální konkurenci.

Data CLEPA ukazují, že investice do elektromobility v EU dramaticky poklesly. V roce 2024 se investice do výroby komponentů pro elektromobily propadly na 5,64 miliardy eur – nejnižší úroveň od roku 2019. Pro srovnání v roce 2022 investice dosahovaly 18,15 miliardy eur.

Důvod je prostý: slabší než očekávaná poptávka po elektromobilech. Zatímco Brusel předpokládal prodej elektromobilů na úrovni 25 % všech nových vozů, realita je 16-17 %. V roce 2024 nejméně osm společností odložilo nebo zcela zrušilo projekty výroby baterií v Evropě.

Evropská komise chystá změny

EU v květnu 2025 schválila dílčí úlevu – místo ročního hodnocení plnění emisních cílů pro roky 2025-2027 bude hodnocení průměrné za celé tříleté období. Jedná se však o kosmetickou úpravu, která neřeší zásadní problémy.

Skutečný test přijde 10. prosince 2025, kdy Evropská komise představí nový balíček opatření pro automobilový průmysl. Očekává se mimo jiné revize emisních standardů pro rok 2035 a návrh na podporu firemních flotil.

Varování před ztrátou konkurenceschopnosti

Farley uzavírá své varování jasnou volbou: "Evropa stojí před binární volbou. Buď podpoří fungující, konkurenceschopný automobilový průmysl, který bude světovým lídrem v zelených technologiích, nebo bude lpět na nedosažitelných cílech a sledovat, jak její trh ovládnou importy a její továrny reznou."

Ford sám, jak Farley připomíná, působí v Evropě více než sto let a chce být součástí zelené budoucnosti kontinentu. Požaduje však politiku, která to umožní – nikoliv ideologicky motivovaná nařízení odpojená od tržní reality.

S čím má Farley podle všeho pravdu, je britský příklad – daňový systém, který jednou rukou podporuje elektromobilitu dotacemi a druhou ji okamžitě zdaňuje, je těžko obhajitelný. Lepším řešením by podle některých odborníků bylo buď zrušení dotací, nebo ponechání současného daňového systému, ale ne obojí současně.

Co říci závěrem? Farley není sám

Evropský automobilový průmysl, který zaměstnává přes 13 milionů lidí napříč celým hodnotovým řetězcem, čelí kritické situaci. Kombinace nerealistické regulace, nedostatečné infrastruktury a rostoucí čínské konkurence vytváří toxickou směs, která již vedla ke ztrátě desítek tisíc pracovních míst.

Varování Jima Farleyho je jen jedním z mnoha hlasů z průmyslu, které volají po změně kurzu. Otázkou zůstává, zda evropští politici budou naslouchat včas, nebo zda budou muset reagovat až poté, co škody budou nenapravitelné.

Odpověď se dozvíme již 10. prosince 2025, kdy Evropská komise představí své návrhy. V sázce je budoucnost jednoho z nejdůležitějších evropských průmyslových odvětví.

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Ford
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Statistiky elektromobilů

O elektromobily není zájem? Ano na Marsu, v Evropě však stoupá prodej o 34 %
Říjen 2025 přepsal pravidla evropského automobilového trhu. Škoda Elroq se stala nejprodávanějším elektromobilem kontinentu a poprvé v historii porazila Teslu Model Y v měsíčním žebříčku. Zatímco Tesl...

Elektrifikace - vodíkový pohon - e-paliva

Ex-stratég VW Michael Jost: Fyzika se nedá oklamat. Proč jsou vodík a e-paliva v autech slepou uličkou
Michael Jost, bývalý šéfstrateg automobilky Volkswagen, přináší jasnou vizi budoucnosti individuální dopravy. Podle něj jsou čistě elektrická vozidla jedinou efektivní cestou k dosažení klimatické neu...

Elektromobily | ilustrační foto

Tesla má na zádech nový stín. Čínský Zeekr v Austrálii okamžitě vystřelil mezi elitu
Listopadová čísla z Austrálie přinesla nečekané drama. Ačkoliv si Tesla Model Y udržuje trůn, o největší rozruch se postaral úplný nováček. Čínské SUV Zeekr 7X se téměř okamžitě po uvedení probojovalo...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Německé automobilky propouštějí: Volkswagen ruší 35 tisíc míst

Německé automobilky čelí masivnímu propouštění kvůli hospodářské krizi a transformaci na elektromobilitu. Pouze za prvních devět... >>

Nové konsorcium Together urychlí výstavbu gigatováren na baterie po celém světě

<div class="highlight-box">Nezisková organizace Upcell Alliance představila konsorcium „Together“, které si klade za cíl výrazně zrychlit... >>

Elektromobilita v Česku má stále co dohánět. Lépe jsou na tom Poláci i Maďaři

Česká čísla překvapí: registrace elektromobilů vzrostly za deset měsíců roku 2025 o 31,8 % na 11 444 vozů. Jenže tržní podíl 5,6 % je... >>

Li Auto hlásí šestý měsíc poklesu, Nio naopak roste o 76 %

<div class="highlight-box">Prosinec přinesl čínským výrobcům elektromobilů smíšené výsledky. Zatímco Li Auto zaznamenalo už šestý... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Ljubljana, SloveniaLjubljana, Slovenia
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Constanța, RomaniaConstanța, Romania
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hanau-West, GermanyHanau, Germany
3 míst • 250 kW • ne-Tesla
Namur, BelgiumSuarlée, Belgium
15 míst • 250 kW • ne-Tesla
Sant Cugat, SpainBarcelona, Spain
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.