Automobilka Tesla oficiálně navýšila ceny všech svých modelů v Kanadě. Důvodem je nové clo ve výši 25 %, které kanadská vláda uvalila na dovoz vozidel ze Spojených států. Zvýšení cen dosahuje až 30 000 kanadských dolarů, tedy přibližně 21 % oproti původním cenám.
Výrazné zdražení napříč celou nabídkou
Model 3 Long Range s pohonem všech kol (AWD) nyní začíná na ceně 79 990 CAD (1,26 mil. Kč), což je o 11 000 CAD více než předtím. Verze Model 3 Performance AWD zdražila o 10 000 CAD na výsledných 89 990 CAD (1,42 mil. Kč).
V nabídce Modelu Y zůstává pouze verze Long Range AWD, jejíž cena vzrostla o 15 000 CAD na 84 990 CAD (cca. 1,34 mil Kč). Zajímavostí je, že se tím cenově vyrovnala dříve prodávané verzi Launch Series, která zahrnovala všechny dostupné volitelné prvky včetně systému Full Self-Driving (plně autonomního řízení).
Prémiové modely s ještě vyšším nárůstem cen
Model S AWD nyní startuje na ceně 133 990 CAD, tedy 2,1 mil. Kč (+19 000 CAD) a jeho sportovně laděná varianta Model S Plaid dosahuje částky 154 990 CAD, téměř 2,5 mil. Kč (+18 000 CAD). Model X AWD je nově k dispozici za 140 990 CAD, zatímco Model X Plaid se vyšplhal na 161 990 CAD, oba s navýšením o 19 000 CAD.
Nejvyšší nárůst u Cybertrucku
Největší procentuální zdražení zasáhlo model Cybertruck. Verze All-Wheel Drive (AWD) nyní stojí 139 990 CAD, což je o 25 000 CAD více. Vrcholná varianta Cyberbeast pak zdražila o 30 000 CAD na 167 990 CAD. V obou případech to představuje nárůst o 21,7 % oproti původní ceně.
Možnost nákupu předzásobených vozidel za nižší cenu
Vzhledem k novému clení Tesla aktivně propaguje možnost nákupu vozidel, která byla do Kanady dovezena ještě před zavedením cla. Na webových stránkách automobilky se zákazníkům zobrazuje upozornění „Prozkoumejte vozidla s cenami před zavedením cla – do vyprodání zásob“.
Tato vozidla mohou představovat významnou úsporu oproti novým objednávkám, které již odrážejí dodatečné náklady způsobené clem.
Obecné informace: Co je to clo a jak ovlivňuje ceny automobilů?
Clo je poplatek, který stát vybírá při dovozu zboží ze zahraničí. Jeho cílem může být ochrana domácí výroby nebo generování příjmů pro státní rozpočet. Zavedení cla na dovoz automobilů z USA do Kanady logicky vedlo k růstu nákupních cen, protože výrobce musí pokrýt vyšší náklady. Pokud je clo vysoké, výrobci často přenášejí náklady přímo na konečného zákazníka, což je i případ Tesly. Samozřejmě jde o reakci kanadské vlády na novou celní politiku USA. Lze předpokládat, že nové celní podmínky se do života zákazníků teprve projeví. Jakmile se vyprodají všechny skladové zásoby s původní cenou, budou k dispozici pouze dražší, cly zatížené produkty. Tesla to bude mít těžké nejen v Kanadě.