Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Elektromobilita v UK: růst a konec éry uhlí

Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 1 Říjen, 2024

Velká Británie, druhý největší automobilový trh v Evropě, prochází zásadními změnami v oblasti elektromobility a energetiky. Země se posouvá směrem k udržitelné budoucnosti, kdy bateriová elektrická vozidla (BEV) získávají na významu a uhlí jako zdroj energie odchází do historie. Tento článek se zaměřuje na dva klíčové aspekty: růst elektromobilů ve Spojeném království a ukončení využívání uhlí jako zdroje elektřiny.

Rostoucí podíl elektromobilů

Podle nedávných dat se podíl bateriových elektrických vozidel (BEV) ve Velké Británii během posledních měsíců zvýšil na přibližně 16,6 %. Přestože je to mírně pod rekordní hranicí, je patrné, že po poklesu v polovině roku 2023 podíl opět roste. V absolutních číslech bylo během září 2023 registrováno rekordních 45 323 elektromobilů, což představuje historický milník pro britský automobilový trh.

Tento trend je zajímavý i kvůli sezónním výkyvům v registraci nových vozidel. Jak ukazují data, dochází k prudkým nárůstům prodejů v březnu a září, kdy výrobci uvádějí na trh nové modely. Proto je pro lepší přehled vhodné sledovat data na šestiměsíční bázi, která nabízí vyváženější obraz o vývoji trhu.

Konec éry uhlí v UK

V září 2024 dojde k významnému historickému okamžiku – poslední uhelná elektrárna ve Velké Británii, Ratcliffe-on-Soar v Nottinghamshire, ukončí svůj provoz. To znamená definitivní konec 142 let trvajícího období, kdy bylo uhlí klíčovým zdrojem energie pro zemi.

Velká Británie se stane první zemí ze skupiny G7, která kompletně ukončí výrobu elektřiny z uhlí. Tento milník je o to významnější, že právě zde byla v roce 1882 otevřena první uhelná elektrárna na světě, na Holborn Viaduct v Londýně. Od té doby až do roku 2024 britské uhelné elektrárny spálily 4,6 miliardy tun uhlí a vypustily do atmosféry 10,4 miliardy tun oxidu uhličitého.

Klíčové faktory pro ukončení uhelné energetiky

Úspěšné ukončení využívání uhlí ve Spojeném království bylo postaveno na čtyřech klíčových pilířích:

  • Dostupnost alternativních zdrojů energie, které nejen splňují, ale často i překračují rostoucí poptávku po elektřině.
  • Ukončení výstavby nových uhelných elektráren, čímž se zastavila expanze uhelné kapacity.
  • Zavedení externích nákladů, jako jsou znečištění ovzduší a emise oxidu uhličitého, což ekonomicky zvýhodnilo alternativní zdroje.
  • Jasně stanovený plán na ukončení provozu uhelných elektráren, který britská vláda představila již před deseti lety, což dalo energetickému sektoru dostatek času na adaptaci.

Tento přechod je významným příkladem, který může inspirovat další země ke změnám a rychlému přechodu k udržitelnějším energetickým zdrojům. Cíl Británie do roku 2030 zcela dekarbonizovat svůj energetický sektor představuje jak výzvu, tak obrovskou příležitost vytvořit další případovou studii úspěšné klimatické akce.

Výhled do budoucna

S ukončením éry uhlí a rostoucím podílem elektromobilů se Velká Británie připravuje na novou etapu v oblasti dopravy a energetiky. Význam elektromobility poroste spolu s ambiciózními plány na plnou dekarbonizaci a posílení obnovitelných zdrojů energie. Zkušenosti Spojeného království mohou sloužit jako příklad pro další země, jak úspěšně zvládnout přechod na ekologičtější model hospodářství a energetiky.

Zdroje:

Data byla čerpána z dostupných statistik o registraci automobilů ve Velké Británii (2019–2023) a zpráv o uhelných elektrárnách v zemi.

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Autonomní řízení

Evropané platí za technologii, kterou nemohou používat. Petice za Tesla FSD získává tisíce podpisů
Zatímco americký řidič projede s aktivním Tesla FSD téměř sedm milionů mil bez nehody, evropští majitelé elektromobilů za stejnou technologii zaplatili, ale nesmí ji zapnout. Nová petice a nedávný úsp...

Škoda Elroq | zdroj: skoda-storyboard.com

Česko má šanci na historický triumf: Škoda Elroq bojuje o titul Auto roku 2026 nejen proti francouzskému Renaultu 4
o 61 letech čekání stojí Škoda Elroq, nejprodávanější elektromobil Evropy, v bitvě o nejprestižnější automobilové ocenění. Hlavním soupeřem je Renault 4, který chce třetí triumf v řadě. Rozhodne se 9....

VW ID elektromobily | zdroj: volkswagen-newsroom.com

VW zastavil výrobu legendárního Buzzu. Nostalgie nestačí na překonání kruté reality
Elektrický nástupce kultovního Volkswagen Microbusu měl být hitem. Místo toho stojí výroba v Hannoveru a dealerům se vozy hromadí na skladech přes sto dní. Za cenu přesahující 1,1 milionu korun dostan...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Evropa v pozoru? Čínský dravec Leapmotor B05 Ultra míří na evropské silnice a sází na emoce

Zapomeňte na nudné elektromobily. Z Číny přijíždí sportovně střižený hot-hatch Leapmotor B05 Ultra a má obrovské ambice. S podporou... >>

Tesla boří mýty. Model Y je v Česku pod milion, odstartuje cenovou válku?

Pro české motoristy začínají zlaté časy, pro automobilky naopak horké chvíle. Tesla v Česku odpálila cenovou bombu v podobě Modelu Y... >>

Nissan Leaf: 43 000 elektromobilů s rizikem požáru a stále bez řešení

Představte si, že vlastníte elektromobil, ale nesmíte ho rychle nabíjet. To je realita 43 000 majitelů Nissanu Leaf v USA. Jejich baterie mohou... >>

Volvo zaplatí celý rok elektřiny a spouští ofenzivu před startem EX60

Švédská automobilka Volvo odstraňuje jednu z největších bariér přechodu na elektromobilitu – náklady na provoz. Od února 2026 nabídne... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Englos, FranceHaubourdin, France
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Imst, AustriaImst, Austria
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lesquin, FranceLesquin, France
16 míst • 150 kW • ne-Tesla
Cherbourg, FranceCherbourg-en-Cotentin, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Perugia South, ItalyPerugia, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.