Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Elektromobily a jejich motory – jaké nejčastěji používáme?

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 4 Květen, 2025

Elektromobily se od klasických spalovacích vozů liší nejen absencí výfuku nebo převodovky, ale především druhem pohonu. Namísto benzinového či naftového motoru najdeme v elektrickém autě elektromotor – kompaktní zařízení, které z elektrické energie vyrábí mechanickou práci. Ne každý elektromobil má ale stejný typ motoru. V tomto článku se podíváme na nejčastěji používané typy elektromotorů, jejich princip fungování i výhody a nevýhody.

Jak elektromotor obecně funguje

Elektromotor převádí elektrickou energii na pohyb pomocí elektromagnetické indukce. Když do motoru přivedeme elektrický proud, vytvoří se magnetické pole, které začne otáčet rotorem – to je ta část motoru, která se skutečně točí a pohání kola vozidla. Celý proces je vysoce účinný a probíhá téměř bez ztrát na tření nebo teplo, což je jedna z hlavních výhod elektromobilů.

Navíc oproti spalovacím motorům mají elektromotory mnohem méně pohyblivých částí. To znamená nižší nároky na údržbu a menší riziko mechanického opotřebení.

Typy elektromotorů používané v elektromobilech

Automobilky volí různé druhy elektromotorů podle ceny, požadovaného výkonu, hmotnosti nebo účinnosti. Mezi nejběžnější patří:

Synchronní motor s permanentními magnety (Permanent Magnet Synchronous Motor – PMSM)

Jedná se o nejrozšířenější typ motoru v moderních elektromobilech. Pracuje na principu, kdy rotor obsahuje silné permanentní magnety a stator vytváří točivé elektromagnetické pole. Rotor se synchronně otáčí s tímto polem – proto „synchronní“. Tento typ motoru najdeme například v elektromobilech značek Tesla, Hyundai nebo BMW.

Obrázek
Ilustrace PMSM - Permanent Magnet Synchronous Motor
Ilustrace - Synchronní motor s permanentními magnety

Co jsou permanentní magnety?

Permanentní magnety jsou materiály, které si trvale udržují své magnetické vlastnosti. V elektromobilech se nejčastěji používají tzv. vzácné zeminy (např. neodym), které umožňují vytvoření velmi silného a kompaktního magnetického pole bez nutnosti elektrického napájení. Díky tomu jsou motory účinnější, ale i dražší.

Výhody:

  • vysoká účinnost (až 95 %)
  • kompaktní rozměry a nízká hmotnost
  • dobrý točivý moment i při nízkých otáčkách

Nevýhody:

  • závislost na vzácných zeminách, které jsou drahé a geopoliticky citlivé
  • vyšší výrobní náklady

Obrázek
Dan

Věděli jste, že

Zeekr 001 patří mezi nejrychlejší sériově vyráběné elektromobily v Číně? Model s výkonnou verzí Zeekr 001 FR dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 2,07 sekundy! Tento výkon je umožněn pokročilým systémem pohonu všech kol s čtyřmi elektromotory, který společnost vyvinula ve spolupráci s technologickými partnery. Zeekr tak potvrzuje svou ambici stát se lídrem v oblasti výkonných elektromobilů.

Pokud se vám článek líbil, můžete jej na konci článku sdílet pomocí lišty. Děkujeme za podporu!

Asynchronní (indukční) motor

Asynchronní neboli indukční motor využívá k rotaci elektromagnetickou indukci – rotor se otáčí díky proudu, který je v něm vyvolán změnami magnetického pole statoru. Neobsahuje permanentní magnety, což snižuje cenu. Tento typ motoru byl dříve hojně používán u některých starších modelů Tesly a je také oblíbený v průmyslových aplikacích.

Výhody:

  • nižší cena (neobsahuje drahé materiály)
  • robustní konstrukce
  • dobrá spolehlivost

Nevýhody:

  • nižší účinnost oproti synchronním motorům
  • větší velikost a hmotnost pro stejný výkon

Reluktanční motory (Switched Reluctance a Synchronous Reluctance Motor)

Tento typ motoru je méně rozšířený, ale některé automobilky (např. Renault, BMW nebo Lucid) je zkoumají jako potenciální alternativu kvůli nízké ceně a absenci permanentních magnetů. Pracují na principu rozdílu magnetického odporu (reluktance) mezi různými částmi rotoru. Jsou náročnější na řízení, ale v kombinaci s pokročilou elektronikou dosahují zajímavých parametrů.

Výhody:

  • neobsahují vzácné zeminy
  • nízké náklady na výrobu

Nevýhody:

  • složitější řízení a řízení vibrací
  • zatím menší rozšíření a dostupnost

Volba typu motoru závisí na strategii výrobce

Každý typ motoru má své místo. Výrobci elektromobilů volí konkrétní technologii podle cílové skupiny vozu, požadované dynamiky, ceny a dostupnosti surovin. Luxusní elektromobily upřednostňují výkonné PMSM motory, zatímco městské vozy mohou nasadit jednodušší a levnější řešení.

Typ elektromotoru je klíčovou součástí konstrukce každého elektromobilu. Ačkoli se na první pohled může zdát, že elektromotor je univerzální prvek, realita je pestřejší. Synchronní motory s permanentními magnety dnes dominují díky své účinnosti, ale i ostatní typy mají své výhody a v budoucnu mohou hrát významnější roli, zejména s ohledem na cenu a dostupnost materiálů. Pro běžného uživatele je důležité vědět, že každý motor má jiný charakter, a ten se může projevit v jízdním komfortu, spotřebě i dynamice vozidla.

Štítky

  • EV novinky
  • tipy a rady

Mohlo by vás zajímat

Elektromobily Rivian | zdroj: rivian.com

Rivian R2 vs. Tesla FSD: Kdo má pravdu? Model R2 sází na Lidar proti kamerovému dogmatu
Je to risk, nebo jediná cesta ke skutečné bezpečnosti? Zatímco Elon Musk dlouhodobě tvrdí, že Lidar je pro osobní vozy slepou uličkou, Rivian právě otočil kormidlem. Na akci Autonomy Day automobilka p...

Ionity nabíjení | zdroj: ionity.eu

8 minut na 300 kilometrů. Ionity spouští revoluci, která má ukončit největší strach elektromobilistů
Range anxiety – strach z dojezdu – je hlavní důvod, proč lidé nekupují elektromobily. Největší evropský provozovatel nabíječek Ionity právě instaluje 600kW stanice, které dobijí za 8 minut na 300 kilo...

Ilustrační foto

Mexiko masivně rozšiřuje síť EV nabíjení: Tisíce bodů do roku 2030 s XCharge a Soriana
Mexiko se připravuje na výrazný skok v oblasti elektromobility. Společnosti FAZT Charging a XCharge ve strategickém partnerství s obchodním řetězcem Soriana oznámily ambiciózní plán vybudovat do konce...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Německé automobilky propouštějí: Volkswagen ruší 35 tisíc míst

Německé automobilky čelí masivnímu propouštění kvůli hospodářské krizi a transformaci na elektromobilitu. Pouze za prvních devět... >>

Li Auto zrychluje: Nové modely každé 2 roky a expanze do Evropy

Čínský výrobce elektromobilů Li Auto zásadně mění strategii – místo čtyřletých cyklů bude uvádět nové platformy každé 2 roky a... >>

1007 km bez nabíjení: BMW iX3 překonalo svůj oficiální dojezd o 200 km

Elektrické SUV, které ujede víc než tisíc kilometrů? Nové BMW iX3 to dokázalo – ale za cenu, kterou byste v praxi nejspíš platit... >>

Tesla Supercharger v Česku: Hlasování otevírá nové možnosti. O přízeň bojují Vary, Znojmo i Tábor

Minulé hlasování přineslo vytouženou stanici do Svitav, nyní má česká komunita další šanci vzít plánování do vlastních rukou. Tesla... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Hanau, GermanyHanau, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Aalborg, DenmarkAalborg, Denmark
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Brugge, BelgiumBrugge, Belgium
14 míst • 250 kW • ne-Tesla
Pfungstadt, GermanyPfungstadt, Germany
15 míst • 250 kW • ne-Tesla
Kaunas, LithuaniaBiruliškės, Lithuania
8 míst • 250 kW
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.