Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Elektromobily a jejich motory – jaké nejčastěji používáme?

Ilustrační foto

Elektromobily se od klasických spalovacích vozů liší nejen absencí výfuku nebo převodovky, ale především druhem pohonu. Namísto benzinového či naftového motoru najdeme v elektrickém autě elektromotor – kompaktní zařízení, které z elektrické energie vyrábí mechanickou práci. Ne každý elektromobil má ale stejný typ motoru. V tomto článku se podíváme na nejčastěji používané typy elektromotorů, jejich princip fungování i výhody a nevýhody.

Jak elektromotor obecně funguje

Elektromotor převádí elektrickou energii na pohyb pomocí elektromagnetické indukce. Když do motoru přivedeme elektrický proud, vytvoří se magnetické pole, které začne otáčet rotorem – to je ta část motoru, která se skutečně točí a pohání kola vozidla. Celý proces je vysoce účinný a probíhá téměř bez ztrát na tření nebo teplo, což je jedna z hlavních výhod elektromobilů.

Navíc oproti spalovacím motorům mají elektromotory mnohem méně pohyblivých částí. To znamená nižší nároky na údržbu a menší riziko mechanického opotřebení.

Typy elektromotorů používané v elektromobilech

Automobilky volí různé druhy elektromotorů podle ceny, požadovaného výkonu, hmotnosti nebo účinnosti. Mezi nejběžnější patří:

Synchronní motor s permanentními magnety (Permanent Magnet Synchronous Motor – PMSM)

Jedná se o nejrozšířenější typ motoru v moderních elektromobilech. Pracuje na principu, kdy rotor obsahuje silné permanentní magnety a stator vytváří točivé elektromagnetické pole. Rotor se synchronně otáčí s tímto polem – proto „synchronní“. Tento typ motoru najdeme například v elektromobilech značek Tesla, Hyundai nebo BMW.

Obrázek
Ilustrace PMSM - Permanent Magnet Synchronous Motor
Ilustrace - Synchronní motor s permanentními magnety

Co jsou permanentní magnety?

Permanentní magnety jsou materiály, které si trvale udržují své magnetické vlastnosti. V elektromobilech se nejčastěji používají tzv. vzácné zeminy (např. neodym), které umožňují vytvoření velmi silného a kompaktního magnetického pole bez nutnosti elektrického napájení. Díky tomu jsou motory účinnější, ale i dražší.

Výhody:

  • vysoká účinnost (až 95 %)
  • kompaktní rozměry a nízká hmotnost
  • dobrý točivý moment i při nízkých otáčkách

Nevýhody:

  • závislost na vzácných zeminách, které jsou drahé a geopoliticky citlivé
  • vyšší výrobní náklady

Obrázek
Dan

Věděli jste, že

Věděli jste, že Zeekr 001 patří mezi nejrychlejší sériově vyráběné elektromobily v Číně? Model s výkonnou verzí Zeekr 001 FR dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 2,07 sekundy! Tento výkon je umožněn pokročilým systémem pohonu všech kol s čtyřmi elektromotory, který společnost vyvinula ve spolupráci s technologickými partnery. Zeekr tak potvrzuje svou ambici stát se lídrem v oblasti výkonných elektromobilů.

Pokud se vám článek líbil, můžete jej na konci článku sdílet pomocí lišty. Děkujeme za podporu!

Asynchronní (indukční) motor

Asynchronní neboli indukční motor využívá k rotaci elektromagnetickou indukci – rotor se otáčí díky proudu, který je v něm vyvolán změnami magnetického pole statoru. Neobsahuje permanentní magnety, což snižuje cenu. Tento typ motoru byl dříve hojně používán u některých starších modelů Tesly a je také oblíbený v průmyslových aplikacích.

Výhody:

  • nižší cena (neobsahuje drahé materiály)
  • robustní konstrukce
  • dobrá spolehlivost

Nevýhody:

  • nižší účinnost oproti synchronním motorům
  • větší velikost a hmotnost pro stejný výkon

Reluktanční motory (Switched Reluctance a Synchronous Reluctance Motor)

Tento typ motoru je méně rozšířený, ale některé automobilky (např. Renault, BMW nebo Lucid) je zkoumají jako potenciální alternativu kvůli nízké ceně a absenci permanentních magnetů. Pracují na principu rozdílu magnetického odporu (reluktance) mezi různými částmi rotoru. Jsou náročnější na řízení, ale v kombinaci s pokročilou elektronikou dosahují zajímavých parametrů.

Výhody:

  • neobsahují vzácné zeminy
  • nízké náklady na výrobu

Nevýhody:

  • složitější řízení a řízení vibrací
  • zatím menší rozšíření a dostupnost

Volba typu motoru závisí na strategii výrobce

Každý typ motoru má své místo. Výrobci elektromobilů volí konkrétní technologii podle cílové skupiny vozu, požadované dynamiky, ceny a dostupnosti surovin. Luxusní elektromobily upřednostňují výkonné PMSM motory, zatímco městské vozy mohou nasadit jednodušší a levnější řešení.

Typ elektromotoru je klíčovou součástí konstrukce každého elektromobilu. Ačkoli se na první pohled může zdát, že elektromotor je univerzální prvek, realita je pestřejší. Synchronní motory s permanentními magnety dnes dominují díky své účinnosti, ale i ostatní typy mají své výhody a v budoucnu mohou hrát významnější roli, zejména s ohledem na cenu a dostupnost materiálů. Pro běžného uživatele je důležité vědět, že každý motor má jiný charakter, a ten se může projevit v jízdním komfortu, spotřebě i dynamice vozidla.

Štítky

  • EV novinky
  • tipy a rady
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák, dne 4 Květen, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Společnosti Eaton a ChargePoint posilují infrastrukturu pro elektromobily

Vedoucí firmy Eaton a ChargePoint uzavřely strategické partnerství, jehož cílem je zjednodušit a zefektivnit výstavbu nabíjecí... >>

BYD plánuje globální útok - do roku 2030 chce polovinu prodejů mimo Čínu

Čínský gigant BYD překvapil automobilový svět ambiciózním plánem: do roku 2030 chce prodávat polovinu svých vozů mimo domácí trh. V... >>

Zeekr oslavuje půl milionu vyrobených elektromobilů

Čínská automobilka Zeekr dosáhla významného milníku výrobou 500 000. vozu, jímž se stal luxusní model Zeekr 009 Grand. Průměrná... >>

Trump hrozí ukončením dotací pro Muskovy společnosti

Prezident Donald Trump ve čtvrtek naznačil možnost ukončení federálních dotací a kontraktů pro společnosti Elona Muska, což by mohlo stát... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.