V poslední době se výrobci elektromobilů a baterií předhánějí v tom, kdo nabídne větší dojezd. Čísla jako 800, 900 či dokonce 1000 kilometrů na jedno nabití se stávají novým standardem nebo cílem, kterým se mnozí chlubí. Ale je skutečně nutné, aby většina elektroaut měla tak velký dojezd? Pojďme se na to podívat blíže.
Realita versus psychologická bariéra
Mnoho řidičů spalovacích motorů vidí jako hlavní překážku při přechodu na elektromobil - hned po pořizovací ceně - právě omezený dojezd. Panuje obava, že je elektromobil nechá "na holičkách" někde uprostřed cesty. Tato psychologická bariéra je tak silná, že někteří snad začnou uvažovat o koupi elektromobilu až ve chvíli, kdy bude mít dojezd 1000 km. Je ale tato obava opravdu opodstatněná?
Statistiky ukazují, že většina řidičů v České republice ujede denně méně než 50 kilometrů. I když připustíme, že někteří jezdí 70 nebo 100 km denně, je dojezd 500-700 km skutečně nedostatečný?
Reálný dojezd v praxi
Je pravda, že dojezd elektromobilů v zimě klesá v průměru o 25 %. Pokud tedy vůz v létě ujede 600 km (nejezdíme do nuly, WLTP takového vozu může být přes 700 km), v zimě můžeme očekávat dojezd kolem 450 km. To ale stále znamená, že většina řidičů může dobíjet jednou za 9 dní v zimě a jednou za 12 dní v létě. I ti, kdo denně ujedou 100 km, budou muset dobíjet jen každý čtvrtý den.
Pro mnoho řidičů to nemusí představovat žádný problém. Samozřejmě existují výjimky a pro ty se časem jistě najde elektromobil s dojezdem přes 1000 km. Ale je to opravdu nezbytné pro většinu uživatelů?
Dlouhé cesty a dovolené
Dalším argumentem pro větší dojezd bývají dlouhé cesty, například na dovolenou. Cesta do Chorvatska s elektromobilem se může zdát zbytečně zdlouhavá. Ale je tato obava reálná?
Představme si elektromobil s dojezdem 500 km na dálnici. I kdybyste jeli konstantní rychlostí 130 km/h (což je v praxi nereálné kvůli dopravě, omezením rychlosti a počasí), ujedete téměř 4 hodiny, než budete muset dobíjet. Většina řidičů a rodin stejně potřebuje udělat přestávku, často i dvě, během takto dlouhé cesty.
Při zastávce na občerstvení a odpočinek můžete současně dobít vůz. Síť nabíjecích stanic v Evropě je již dostatečně hustá, takže není problém najít místo k dobití. Je tedy dojezd 1000 km opravdu nutný, když nás okolnosti stejně donutí zastavit dříve?
Rychlost nabíjení versus dojezd
Co je možná důležitější než samotný dojezd, je schopnost rychlého nabíjení elektromobilu. Místo hledání vozu s nejdelším dojezdem by mohlo být výhodnější zaměřit se na modely, které se nabíjejí rychleji, i když mají o něco kratší dojezd.
Představte si, že zastavíte na odpočívadle nebo čerpací stanici. Co oceníte více - že za 15 minut budete mít baterii dobitou natolik, abyste ujeli dalších 400 km, nebo že budete muset čekat déle, abyste dobili baterii s větší kapacitou?
Závěr: Efektivita především
Honba za elektromobily s dojezdem 1000 km může být pro většinu uživatelů zbytečná. Důležitější je najít rovnováhu mezi dojezdem, rychlostí nabíjení, pořizovací cenou a celkovou efektivitou vozu. Pro běžného uživatele je elektromobil s dojezdem 400-500 km a schopností rychlého nabíjení pravděpodobně mnohem praktičtější volbou.
Místo obav z nedostatečného dojezdu bychom se měli zaměřit na zlepšování infrastruktury nabíjecích stanic a edukaci řidičů o reálných potřebách a možnostech elektromobility. S rostoucí hustotou sítě rychlonabíjecích stanic a lepším plánováním cest se strach z "vybití uprostřed cesty" stane minulostí.
Elektromobilita není jen o číslech dojezdu, ale o celkovém přístupu k efektivní a udržitelné mobilitě. A v tomto ohledu současné elektromobily již dávno překonaly pomyslnou hranici praktické použitelnosti pro drtivou většinu řidičů.