Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Proč elektromobily nepotřebují dojezd 1000 km?

Novinka

V poslední době se výrobci elektromobilů a baterií předhánějí v tom, kdo nabídne větší dojezd. Čísla jako 800, 900 či dokonce 1000 kilometrů na jedno nabití se stávají novým standardem nebo cílem, kterým se mnozí chlubí. Ale je skutečně nutné, aby většina elektroaut měla tak velký dojezd? Pojďme se na to podívat blíže.

Realita versus psychologická bariéra

Mnoho řidičů spalovacích motorů vidí jako hlavní překážku při přechodu na elektromobil - hned po pořizovací ceně - právě omezený dojezd. Panuje obava, že je elektromobil nechá "na holičkách" někde uprostřed cesty. Tato psychologická bariéra je tak silná, že někteří snad začnou uvažovat o koupi elektromobilu až ve chvíli, kdy bude mít dojezd 1000 km. Je ale tato obava opravdu opodstatněná?

Statistiky ukazují, že většina řidičů v České republice ujede denně méně než 50 kilometrů. I když připustíme, že někteří jezdí 70 nebo 100 km denně, je dojezd 500-700 km skutečně nedostatečný?

Reálný dojezd v praxi

Je pravda, že dojezd elektromobilů v zimě klesá v průměru o 25 %. Pokud tedy vůz v létě ujede 600 km (nejezdíme do nuly, WLTP takového vozu může být přes 700 km), v zimě můžeme očekávat dojezd kolem 450 km. To ale stále znamená, že většina řidičů může dobíjet jednou za 9 dní v zimě a jednou za 12 dní v létě. I ti, kdo denně ujedou 100 km, budou muset dobíjet jen každý čtvrtý den.

Pro mnoho řidičů to nemusí představovat žádný problém. Samozřejmě existují výjimky a pro ty se časem jistě najde elektromobil s dojezdem přes 1000 km. Ale je to opravdu nezbytné pro většinu uživatelů?

Dlouhé cesty a dovolené

Dalším argumentem pro větší dojezd bývají dlouhé cesty, například na dovolenou. Cesta do Chorvatska s elektromobilem se může zdát zbytečně zdlouhavá. Ale je tato obava reálná?

Představme si elektromobil s dojezdem 500 km na dálnici. I kdybyste jeli konstantní rychlostí 130 km/h (což je v praxi nereálné kvůli dopravě, omezením rychlosti a počasí), ujedete téměř 4 hodiny, než budete muset dobíjet. Většina řidičů a rodin stejně potřebuje udělat přestávku, často i dvě, během takto dlouhé cesty.

Při zastávce na občerstvení a odpočinek můžete současně dobít vůz. Síť nabíjecích stanic v Evropě je již dostatečně hustá, takže není problém najít místo k dobití. Je tedy dojezd 1000 km opravdu nutný, když nás okolnosti stejně donutí zastavit dříve?

Rychlost nabíjení versus dojezd

Co je možná důležitější než samotný dojezd, je schopnost rychlého nabíjení elektromobilu. Místo hledání vozu s nejdelším dojezdem by mohlo být výhodnější zaměřit se na modely, které se nabíjejí rychleji, i když mají o něco kratší dojezd.

Představte si, že zastavíte na odpočívadle nebo čerpací stanici. Co oceníte více - že za 15 minut budete mít baterii dobitou natolik, abyste ujeli dalších 400 km, nebo že budete muset čekat déle, abyste dobili baterii s větší kapacitou?

Závěr: Efektivita především

Honba za elektromobily s dojezdem 1000 km může být pro většinu uživatelů zbytečná. Důležitější je najít rovnováhu mezi dojezdem, rychlostí nabíjení, pořizovací cenou a celkovou efektivitou vozu. Pro běžného uživatele je elektromobil s dojezdem 400-500 km a schopností rychlého nabíjení pravděpodobně mnohem praktičtější volbou.

Místo obav z nedostatečného dojezdu bychom se měli zaměřit na zlepšování infrastruktury nabíjecích stanic a edukaci řidičů o reálných potřebách a možnostech elektromobility. S rostoucí hustotou sítě rychlonabíjecích stanic a lepším plánováním cest se strach z "vybití uprostřed cesty" stane minulostí.

Elektromobilita není jen o číslech dojezdu, ale o celkovém přístupu k efektivní a udržitelné mobilitě. A v tomto ohledu současné elektromobily již dávno překonaly pomyslnou hranici praktické použitelnosti pro drtivou většinu řidičů.

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 6 Září, 2024

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Solid-state baterie: Čína útočí na 9miliardový trh, MG první na světě už v roce 2025?

Průmysl solid-state baterií prochází zlomovým okamžikem. Zatímco analytici IDTechEx předpovídají růst trhu na 9 miliard dolarů do roku... >>

Čínská elektromobilita: prodeje EV mohou v roce 2025 překonat celkové prodeje aut v USA

Čína pokračuje v překvapivém růstu elektromobility a míří k historickému milníku. V první polovině června 2025 země prodala 402 tisíc... >>

Elektroauta dosáhla ve Švédsku 65,3% podílu - Tesla Model Y opět vede

Švédsko potvrzuje svou pozici lídra evropské elektromobility - v červnu 2025 dosáhly elektrifikované vozy rekordního podílu 65,3 % ze všech... >>

Tesla v Číně ukončila osmiměsíční propad prodejů

Tesla zaznamenala v Číně za červen 2025 prodej 71 599 elektromobilů, což představuje meziroční růst o 0,8 %. Tento výsledek ukončil... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.
TOPlist