30.6.2025
419M
30 000
Strategický význam opravy pro dopravu v Brně
Most Otakara Ševčíka představuje klíčový prvek dopravní infrastruktury v brněnské aglomeraci. Jako součást velkého městského okruhu (VMO) na silnici I/42 a současně mezinárodní silniční sítě E461 zajišťuje tento uzel významnou část tranzitní i cílové dopravy. Dokončená rekonstrukce přináší nejen zlepšení technického stavu mostní konstrukce, ale také zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy v jedné z nejzatíženějších částí města.
Chronologie opravy mostu Otakara Ševčíka
Přípravná fáze projektu
Schválení záměru projektu, vydání územního rozhodnutí a stavebního povolení. Výběrové řízení na zhotovitele stavby vyhrálo společnost OHLA ŽS s nabídkou 419,9 milionů korun.
První etapa opravy
Zahájení prací v listopadu 2022, hlavní práce od ledna 2023. Oprava západní části mostu včetně dvou nájezdových ramp. Dokončení první etapy v červnu 2024.
Druhá etapa a dokončení
Oprava východní části mostu a zbývajících ramp. Pokládka asfaltových vrstev, montáž protihlukových stěn a finalizace projektu v červnu 2025.
Technické parametry a rozsah opravy
Most Otakara Ševčíka s délkou 186 metrů a osmi poli o rozpětí 23 + 23 + 2 x 20 + 4 x 23 metrů patří mezi nejdelší mosty v České republice. Konstrukce z roku 1987 překlenuje čtyřpruhovou silnici I/50, tramvajovou a železniční trať, což představovalo značné technické nároky při opravě.
Hlavní mosty
- 🏗️ Délka: 186 metrů, 8 polí
- Konstrukce: Předpjaté nosníky + monolitické části
Mostní rampy
- 🛣️ Počet: 4 nájezdové a sjezdové rampy
- Napojení: Mimoúrovňová křižovatka I/42 x I/50
Dopravní zatížení
- 🚗 I/42: 30 000 vozidel denně
- 🚛 I/50: 28 000 vozidel denně
- 🚐 II/374: 18 000 vozidel denně
Výzvy a komplikace během rekonstrukce
Původní plán počítal s dokončením opravy za dva roky s rozpočtem 390 milionů korun. Při realizaci však stavbaři narazili na zhoršený stav konstrukcí oproti předpokladu zadávací dokumentace. Stavební stav V (nosná konstrukce) a VI (spodní stavba) ze sedmistupňové škály jasně prokázal, že rozsah opravy musí být větší než původně plánováno.
Klíčové stavební práce
Rekonstrukce zahrnovala kompletní výměnu mostního svršku včetně izolace vozovky a říms, sanace spodní stavby a nosné konstrukce. Nejvíce náročnou částí byly stavební zásahy do spodní stavby kvůli vytvoření prostoru pro uložení nových ložisek a možnosti jejich budoucí revize a výměny.
- Betonové práce - nové monolitické stativy a mostovky
- Asfaltové vrstvy - dokončeny v červnu 2025
- Bezpečnostní prvky - svodidla a protihlukové stěny
- Dopravní infrastruktura - osvětlení a značení
Dopravní omezení a jejich řešení
Během opravy byl provoz veden postupně přes jednu polovinu mostu v režimu 1+1 pruh. Řidiči museli využívat objízdné trasy odlišné pro vozidla do 6,5 tuny a nad 6,5 tuny. Tato opatření významně ovlivnila dopravu v celém brněnském regionu, ale umožnila zachování alespoň částečné průjezdnosti klíčového dopravního uzlu.