Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Budíček, Teslo, je čas zrychlit nabíjení. Konkurence tě předbíhá

Ilustrační foto

Tesla, kdysi lídr v rychlosti nabíjení, se potýká s rostoucí konkurencí. Nové elektromobily ukazují, že to jde i mnohem rychleji.

V posledních letech byla Tesla synonymem pro rychlé nabíjení a s tím spojené komfortní cestování s elektromobilem. Díky síti Supercharger si držela neotřesitelnou pozici lídra. Zdá se však, že čas se posunul a konkurence dohání a v mnoha ohledech i předbíhá. Příští rok 2026, pokud se nic nezmění, by mohla Tesla v oblasti rychlosti nabíjení patřit k průměru možná i podprůměru.

Nová generace elektromobilů užívá moderní architekturu, která zvládne daleko vyšší výkony. Zatímco Supercharger od Tesly má maximální výkon 250 kW, podobně jako jejich vozy Model Y či 3, nové modely konkurentů se chlubí mnohem vyššími čísly.

Konkurence v roce 2026

Pojďme se podívat na některé z nejzajímavějších novinek, které se chystají na evropské trhy a které se nebojí ukázat, jak má vypadat moderní, rychlé nabíjení:

  • BMW iX3: Až 400 kW. Nová generace elektrického SUV od BMW slibuje nejen vylepšený dojezd, ale také ultrarychlé nabíjení, které ho katapultuje do čela pelotonu.
  • Zeekr 7X: Až 480 kW. Tento model od čínského výrobce Zeekr, který patří pod koncern Geely, se chlubí nejen atraktivním designem, ale především nabíjecí rychlostí, která doslova bere dech. Inu z 10 na 80% za 13 minut? To je rychlost.
  • Xpeng G6: Až 451 kW. Další čínský hráč, Xpeng, dokazuje, že umí vyvinout elektromobil s parametry, které zastiňují i ty nejlepší ze západní produkce. Xpeng slibuje nabití za 12 minut.
  • Volvo EX60: Až 350 kW. Volvo, které je dnes součástí čínského koncernu Geely, se nebojí jít s dobou a nasadí do svých vozů technologii pro rychlé nabíjení.
  • Porsche Cayenne Electric: Až 400 kW a bezdrátové nabíjení. Porsche tradičně stojí na špici inovací. Nový elektrický Cayenne má nabídnout nejen dechberoucí výkon a prémiovou výbavu, ale také technologii, která ho předurčuje pro budoucí éru elektromobility. Spekuluje se dokonce o integraci bezdrátového nabíjení, což by byl skutečný "game changer".

O co tu běží? O 800V architekturu a nabíjecí křivku!

Zatímco se mnozí zaměřují pouze na maximální výkon, skutečná rychlost nabíjení závisí na takzvané „nabíjecí křivce“. Ta ukazuje, jak se mění rychlost nabíjení v závislosti na stavu nabití baterie. A právě zde má Tesla slabinu. I když má u svých vozů vysoký výkon (až 250 kW), ten je udržen jen po velmi krátkou dobu a následně rychle klesá. Novější vozy sice mohou mít nižší maximální výkon, ale díky stabilnější nabíjecí křivce dokáží udržet vysokou rychlost nabíjení po delší dobu.

Typickým příkladem je srovnání s novou Škoda Enyaq 85. Zatímco Tesla Model Y má teoreticky vyšší maximum, Enyaq dokáže držet nabíjecí výkon stabilněji. V praxi to znamená, že se obě vozidla nabijí z 10 % na 80 % za podobný čas. Klíčem je právě stabilita a efektivita nabíjení v průběhu celého procesu.

A tady přichází na řadu 800V architektura. Jedná se o klíčovou technologii, která umožňuje dosahovat takto vysokých nabíjecích výkonů. Zatímco drtivá většina elektromobilů, včetně Tesly, pracuje se 400V systémem, vozy s 800V architekturou (jako jsou např. Porsche Taycan, Audi A6 e-tron nebo Zeekr 7X) dokážou nabíjet dvakrát vyšším napětím. To znamená, že jsou schopny přijímat mnohem více energie v kratším čase, aniž by došlo k přehřívání, což vede ke stabilnější a celkově rychlejší nabíjecí křivce. Tato technologie je základem pro to, aby se nabíjecí časy zkrátily na minimum.

Zatímco Tesla se soustředí na rozšiřování své sítě Supercharger a otevírá ji i dalším automobilkám, její technologický náskok v oblasti samotného nabíjecího výkonu se vytrácí. To je pro ni jasný signál, že by měla investovat do vývoje výkonnějších palubních nabíjecích systémů a také do modernizace své infrastruktury.

Co to znamená pro běžného řidiče?

Pro nás, jako koncové uživatele, je to skvělá zpráva. Trh s elektromobily se stává konkurenceschopnějším a výrobci se předhánějí v tom, kdo nabídne lepší parametry. Rychlejší nabíjení znamená kratší zastávky na dálnicích a celkově pohodlnější cestování. Tesla sice stále profituje ze své robustní a dobře fungující sítě nabíječek, ale pokud nezareaguje na technologický pokrok konkurence, může ji brzy dohnat a předehnat. Bude to pro ni budíček, který ji donutí zrychlit? Dočkáme se Tesly "Model Y 800" s 800V architekturou? To ukáže až blízká budoucnost.

Zdroj: ev-database.org, electrek.co, motor1.com

Štítky

  • EV novinky
  • Tesla
  • nabíjení
  • Elektromobilita
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 6 Září, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Volkswagen odhalí za týden nejlevnější elektro-SUV: ID.2X za 740 tisíc korun?

Německá automobilka Volkswagen představí již 9. září na veletrhu IAA Mobility v Mnichově svůj nejdostupnější elektrický SUV - model... >>

Elektrické SUV překonalo 935 km na jedno nabití: Polestar 3 boří mýty o dojezdu elektromobilů

Švédský elektromobil Polestar 3 právě změnil vnímání elektrických SUV navždy. V srpnu 2025 ujel neuvěřitelných 935 kilometrů na... >>

Acura RSX: Nový elektrický crossover na vlastní platformě Hondy

Acura odhalila RSX Prototype, první elektromobil na nové vlastní platformě Hondy. Tento crossover, určený jako konkurent Tesly Model Y, bude... >>

Tajemství efektivity: Proč Tesla spotřebuje mnohem méně energie než BMW a Mercedes

Tesla Model 3 dosahuje spotřeby pouhých 15 kWh/100 km a dojezdu 491 kilometrů, zatímco srovnatelné BMW i4 potřebuje 18,1 kWh a ujede pouze 425... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Les Herbiers, FranceLes Herbiers, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Amiens, FranceAmiens, France
10 míst • 150 kW • ne-Tesla
Salzburg, AustriaAnif-Salzburg, Austria
12 míst • 125 kW • ne-Tesla
Saint-Contest, FranceSaint-Contest, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Jamné, Czech RepublicJamné, Czech Republic
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hanau-West, GermanyHanau, Germany
3 míst • 250 kW • ne-Tesla
Risør, NorwayRisør, Norway
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nyborg, DenmarkNyborg, Denmark
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wörrstadt, GermanyWörrstadt, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Szczecin, PolandSzczecin, Poland
12 míst • 250 kW
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.