Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Co je to EREV nebo REEV? Elektromobil s benzínovým generátorem jako řešení obav z dojezdu

EREV REEV - ilustrační foto
Foto: EREV REEV - ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 6 Květen, 2025

EREV, neboli Extended Range Electric Vehicle, česky „elektrické vozidlo s prodlouženým dojezdem“, je speciální typ elektrického pohonu, který kombinuje výhody čistého elektromobilu a spalovacího motoru. Jde o řešení, které se snaží odbourat jednu z hlavních obav u elektromobilů – nedostatečný dojezd. Bývá také označován jako REEV - Range-Extended Electric Vehicle.

Jak EREV/REEV funguje?

Na rozdíl od běžného hybridního vozidla (HEV) nebo plug-in hybridu (PHEV), kde spalovací motor může přímo pohánět kola, je u EREV situace odlišná. Základní princip je následující:

  • Vůz je primárně poháněn elektromotorem, který čerpá energii z akumulátoru (baterie).
  • Pokud se baterie vybije a není k dispozici možnost dobíjení, nastupuje spalovací motor – ten však neslouží k přímému pohonu kol, ale funguje pouze jako generátor elektřiny.
  • Spalovací motor dobíjí baterii nebo přímo napájí elektromotor, čímž prodlužuje celkový dojezd.

EREV tak kombinuje výhody tichého, plynulého a ekologického jízdy na elektřinu s jistotou delšího dojezdu díky záložnímu spalovacímu agregátu.

Jaký je rozdíl mezi EREV/REEV, PHEV a HEV?

Na první pohled mohou být tyto pojmy snadno zaměnitelné, ale ve skutečnosti jde o tři různé technologie:

TypPohon kolHlavní rozdíl
HEV (hybridní vozidlo)Elektromotor i spalovací motorBaterie se nedobíjí ze sítě, malá kapacita
PHEV (plug-in hybrid)Elektromotor i spalovací motorBaterie lze dobíjet ze sítě, spalovací motor může přímo pohánět kola
EREV (rozšířený dojezd)Pouze elektromotorSpalovací motor slouží výhradně jako generátor elektřiny

Obrázek
Dan

Věděli jste, že:

většina současných elektromobilů využívá 400V architekturu, která je považována za standard v odvětví elektromobility. S rostoucími nároky na rychlost nabíjení a efektivitu se však stále více výrobců přiklání k 800V systémům, jež umožňují rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu díky nižším proudům a menším energetickým ztrátám. Například modely Hyundai IONIQ 5 a IONIQ 6 využívají 800V architekturu, což jim umožňuje patřit mezi rekordmany v rychlosti nabíjení. Navíc společnosti jako BYD plánují zavedení 1000V architektury, což by mohlo přinést ještě rychlejší nabíjení a další technologické pokroky v elektromobilitě.

Pokud se vám článek líbil, můžete jej na konci článku sdílet pomocí lišty. Děkujeme za podporu!

Výhody a nevýhody EREV

Výhody

  • Plnohodnotná elektrická jízda – vůz se chová jako elektromobil
  • Odstranění obav z dojezdu – spalovací motor se zapne pouze v případě potřeby.
  • Nižší emise – většina jízd je čistě elektrických.
  • Plynulý a tichý provoz – podobný jako u BEV (Battery Electric Vehicle).

Nevýhody

  • Stále je přítomen spalovací motor – složitější konstrukce a vyšší servisní nároky než čistý elektromobil.
  • Vyšší hmotnost kvůli dvěma pohonným systémům.
  • Menší nabídka modelů na trhu ve srovnání s PHEV či BEV.

Praktické příklady EREV vozidel

Technologie EREV byla využita například u těchto modelů:

  • Leapmotor C10 REEV – Čínský výrobce Leapmotor uvedl model C10 EREV na evropský trh v lednu 2025, s dodávkami plánovanými od března. Tento středně velký crossover nabízí elektrický dojezd až 140 km (WLTP) a celkový dojezd až 950 km díky 1,5litrovému benzinovému generátoru. C10 je dostupný v 13 evropských zemích prostřednictvím sítě prodejců Stellantis - např. v Německu, Francii či Portugalsku (Česko ani Slovensko v seznamu zatím nejsou).
  • Li Auto L7 / L8 / L9 - prémiová SUV s výkonným elektromotorem a spalovacím motorem sloužícím pouze k dobíjení baterie (EREV)
  • BYD Seal DM-i – BYD rozšiřuje svou nabídku v Evropě a plánuje v roce 2025 uvést model Seal DM-i, který kombinuje elektrický pohon s benzinovým generátorem. Tento sedan střední třídy nabídne elektrický dojezd až 110 km (WLTP) a celkový dojezd přes 1 200 km. 

Pro koho je EREV ideální volbou?

EREV je skvělou volbou pro ty, kteří:

  • chtějí jezdit převážně na elektřinu, ale bez stresu z nedostatku nabíječek nebo se bojí krátkého dojezdu,
  • často cestují delší vzdálenosti mimo města,
  • nemají pravidelný přístup k domácímu nabíjení, ale chtějí co nejvíce jezdit „na baterku“.

Technologie EREV, nebo chcete-li REEV či BEVx, nabízí zajímavý kompromis mezi plně elektrickým pohonem a tradičním spalovacím motorem. Umožňuje každodenní elektrickou jízdu s možností delší cesty bez stresu z vybité baterie. Přestože není na trhu tolik rozšířená jako BEV nebo PHEV, pro některé řidiče může být ideálním řešením přechodu k elektromobilitě.

Štítky

  • EV novinky
  • tipy a rady

Mohlo by vás zajímat

Obnovitelné zdroje energie

Čína překvapila svět: Emise CO2 klesají 18 měsíců. Co to znamená pro elektromobily?
Největší světový producent emisí CO2 zaznamenal zlom, který mění pravidla hry pro celou elektromobilitu. Čínské emise stagnovaly nebo klesají nepřetržitě od března 2024, přičemž doprava zaznamenala pě...

Statistiky elektromobilů

Dvě tváře evropské elektromobility: Proč švédský lídr zpomaluje, zatímco Francie našla nový motor růstu?
Švédsko bylo léta dáváno za vzor, ale jeho spanilá jízda k elektromobilitě zpomaluje. Přestože trh dosahuje působivých 65 %, naráží na své limity. Překvapivý motor růstu teď najdeme ve Francii. Ta s p...

Baterie

Vishay představuje 50W rezistor pro elektromobily odolný do 175°C
Společnost Vishay Sfernice uvedla na trh nový výkonový rezistor LTA 50 určený speciálně pro elektromobily a hybridy. Komponenta zvládne extrémní teploty až 175°C a vysokou vlhkost, což z ní činí klíčo...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Toyota prodala 879 tisíc aut, ale elektrická tvoří stále jen 2,2 %. Přesto něco je jinak

Toyota v září prodala 879 314 vozů a potvrdila růst o 3,1 procenta. Čistě elektrická auta? Pouhá 2,2 procenta prodejů. Tesla za stejné... >>

BMW iX3 ujede 805 km. Podívejte se, kolik stojí nová éra bavorských elektromobilů

První model z rodiny Neue Klasse vstupuje na český trh s cenou od 1,74 milionu korun. Nabídka tří variant slibuje dojezd přes 800 kilometrů a... >>

Je tohle bod zlomu pro elektromobily v Česku? Čísla ze stovek dobíjecích stanic mluví jasně

Pražská energetika odhalila čísla, která potvrzují to, co mnozí tušili. Elektromobilita v Česku nabírá na síle takovým tempem, že... >>

Na co se zapomíná? Že díky recyklaci budou elektromobily ještě ekologičtější

Kritici elektromobilů často zdůrazňují vysoké emise při výrobě baterií. Nová čísla z Číny a studie Stanfordovy univerzity však... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Burtonwood, UKWarrington, United Kingdom
8 míst • 150 kW
Carsoli Oricola, ItalyOricola, Italy
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Preston, UK - SouthPreston, United Kingdom
15 míst • 250 kW • ne-Tesla
Miskolc, HungaryMiskolc, Hungary
8 míst • 125 kW • ne-Tesla
Wittlich, Germany - Justus-von-Liebig-StraßeWittlich, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.